Citat:
Ursprungligen postat av
Barf
Du är en ekonomisk retard. I din tillgång-efterfrågan krävs att den som efterfrågar också kan betala priset till producenten. Är du helt efterbliven eller låtsas du bara här i tråden?
Folk kan betala priset genom att låna.
Det är därigenom lägre ränta leder till högre priser för folk får låna mer och de ytterligare lånen använder de för att buda upp existerande bostäder.
Ekbo förstår inte detta, trots att det är grundläggande ekonomisk teori och man behöver inte ha gått på högskola för att förstå detta heller. Räcker med att läsa en artikel om vad som orsakat våra astronomiska bostadspriser så ser man att låg ränta är en stor bidragande faktor.
De låga räntorna har gett oss kraftigt övervärderade bostäder och en massiv bostadsbubbla, en process som nu nått vägs ände för förstagångsköpare har inte råd att låna mer för priserna är för höga och därför sjunker produktionen(som jag länkade till dig i förra inlägget). Det är inte klokt att producera något till kunder som behöver ta massiva lån för att ha råd för om räntan höjs försvinner kunderna då de inte längre får låna.
Detta är något som är allmänt känt så inte ett dugg förvånad över att det gått dig
förbi:
"Fastighetsmäklaren Svensk Nyproduktions analysavdelning ser dock ljuspunkter under ytan. Fyra månader in på 2025 har knappa 60 bostadsprojekt säljstartats i Stockholm län. Det är upp från dryga 40 under samma tid i fjol och från bottennoteringen på knappa 30 under den första tertialen 2023.
Daniel Frimark konstaterar att skillnaden är stor mot de feberheta nyproduktionsåren i mitten av 2010-talet. "Då kunde man släppa ett helt projekt på en gång och folk tältade utanför.""
Vet du vem som inte förstår detta mest basala faktum att det är bra att kunderna kan betala förresten?
Ekbo! Ekbo förstår inte det eftersom hans favorit mundiarré när man lyfter de övervärderade bostadspriserna är
just:
"Jag har frågat DViking mfl varför inte dom, som nu begriper hur man bygger billigt, tar och startar byggföretag och gör det."
Det faktum att priserna är så otroligt höga att förstagångsköpare inte har råd spelar ekbo ingen roll för han förstår inte det.
ekbo har även fått det påtalat för sig om varför han har fel men fortsätter envist med samma dumhet gång efter gång vilket beror på att ekbo inte kan något om ekonomi som ämne.
Citat:
Ursprungligen postat av
Barf
Besvara nu varför en hög efterfrågan inte kommer att mötas av en hög produktion.
Du vet om att det är ekbo som propagerar för att ökad efterfrågan alltid leder till ökad produktion, visst?
Jag säger att högre efterfrågan
utan högre produktion leder till högre priser, detta syns på bostadsmarknaden de senaste 30 åren.
Efterfrågan ökar massivt, produktionen hänger inte med och priserna har exploderat bortom all kontroll. Detta är
exakt vad ekonomisk teori man får lära sig i skolan säger skall hända.
Hade ekbo haft rätt i sin teori hade priserna på bostäder stått still och produktionen exploderat i takt med efterfrågan. Detta har inte skett så du kan ju ställa frågan till honom kring varför det inte produceras mer.
Jag läser tyvärr ekbos inlägg så jag vet vad han kommer svara
"Bla bla bla, Byggnads kräver för hög lön, bla bla bla. Facken sätter priset på bostäder"
Då är det ju väldigt konstigt att produktionspriser stiger mindre än bostadspriserna de senaste 30 åren...verkligheten håller inte med ekbo och det beror på att ekbo inte kan något

Han hittar på saker och har lyckats lura dig, vilket är urkul
Besvara nu min fråga, varför ställer du frågor du inte vill ha svar på?
Jag vet varför, för du precis som ekbo använder okunskap som argument.
Du vill att jag skall förklara basala saker för dig och du tror att så länge du inte förstår så "vinner" du argumentet. Så funkar det inte, saker stämmer även om du och ekbo inte förstår dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Barf
Du vart väl oxå en stor bostadsförnekare
Bostadsförnekare?!

Han förnekar alltså att bostäder finns?
Du är 100% dummare än ekbo för ekbo är dum på eget bevåg men han försöker iaf lista ut saker själv.
Du dyker bara in i tråden, förolämpar folk och pekar på den ofiltrerade hästdynga ekbo producerar och kallar det bevis trots att i stort sett alla som interagerar med ekbo lyfter fram hans många, många felaktigheter. Du tillför inget och du läser inte svar du får på frågor du ställer.
Gör som flanders och avregga istället
Jag vet vad du kommer svara på detta med
"buhu, inlägget är för långt jag orkar inte läsa så mycket :*("