2026-09-08, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Svag augusti

"Bostadsrätter

Generellt små prisrörelser i augusti. Mest ökade Storgöteborg med +0,7% medan Storstockholm backade med -0,5%. Prisutvecklingen på årsbasis varierar från som högst drygt +9% i centrala Stockholm ner till +0,4% i Stormalmö"

https://www.maklarstatistik.se/pressmeddelanden/villapriserna-okade-medan-bostadsratterna-var-oforandrade-i-augusti/

Efterslängarna av låneboosten ligger ju kvar och pumpar YoY men att augusti backar är ju oerhört svagt och nu blir det även räntehöjningar. Toppen för de som just maxat lånet och köpt på ATH
Man får väl skylla sig själv när man tittar in i den här tråden fylld av obsbarn, men jag reagerade först på att du inte fattar att mäklarstistik beräknar släpande, dvs du tittar alltså inte på augusti. Det var ju bra korkat att inte förstå det, tänkte jag, då det varit så i alla tider.

Sen klickade jag på länken och ser att detta kommer dessutom upp bland det första man läser:
Citat:
Statistiken baseras på försäljningen av 27 330 bostadsrätter under juni 2026 - augusti 2026.

Jag skulle fråga vad det är för fel på er som bor i den här tråden, men jag vet ju att ingen har något svar på det.
Citera
2026-09-08, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Man får väl skylla sig själv när man tittar in i den här tråden fylld av obsbarn, men jag reagerade först på att du inte fattar att mäklarstistik beräknar släpande, dvs du tittar alltså inte på augusti. Det var ju bra korkat att inte förstå det, tänkte jag, då det varit så i alla tider.

Sen klickade jag på länken och ser att detta kommer dessutom upp bland det första man läser:

Jag skulle fråga vad det är för fel på er som bor i den här tråden, men jag vet ju att ingen har något svar på det.

Välkommen tillbaka. Du vart väl oxå en stor bostadsförnekare ett bra tag vill jag minnas? Har du hittat nåt att köpa inom din budget? Hur kändes det?

Eller bor du som Vikingen fortfarande under ett träd i tantolunden och bidar er tid?
Citera
2026-09-08, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Du är en ekonomisk retard. I din tillgång-efterfrågan krävs att den som efterfrågar också kan betala priset till producenten. Är du helt efterbliven eller låtsas du bara här i tråden?

Folk kan betala priset genom att låna.
Det är därigenom lägre ränta leder till högre priser för folk får låna mer och de ytterligare lånen använder de för att buda upp existerande bostäder.
Ekbo förstår inte detta, trots att det är grundläggande ekonomisk teori och man behöver inte ha gått på högskola för att förstå detta heller. Räcker med att läsa en artikel om vad som orsakat våra astronomiska bostadspriser så ser man att låg ränta är en stor bidragande faktor.

De låga räntorna har gett oss kraftigt övervärderade bostäder och en massiv bostadsbubbla, en process som nu nått vägs ände för förstagångsköpare har inte råd att låna mer för priserna är för höga och därför sjunker produktionen(som jag länkade till dig i förra inlägget). Det är inte klokt att producera något till kunder som behöver ta massiva lån för att ha råd för om räntan höjs försvinner kunderna då de inte längre får låna.
Detta är något som är allmänt känt så inte ett dugg förvånad över att det gått dig förbi:
"Fastighetsmäklaren Svensk Nyproduktions analysavdelning ser dock ljuspunkter under ytan. Fyra månader in på 2025 har knappa 60 bostadsprojekt säljstartats i Stockholm län. Det är upp från dryga 40 under samma tid i fjol och från bottennoteringen på knappa 30 under den första tertialen 2023.
Daniel Frimark konstaterar att skillnaden är stor mot de feberheta nyproduktionsåren i mitten av 2010-talet. "Då kunde man släppa ett helt projekt på en gång och folk tältade utanför.""

Vet du vem som inte förstår detta mest basala faktum att det är bra att kunderna kan betala förresten?
Ekbo! Ekbo förstår inte det eftersom hans favorit mundiarré när man lyfter de övervärderade bostadspriserna är just:
"Jag har frågat DViking mfl varför inte dom, som nu begriper hur man bygger billigt, tar och startar byggföretag och gör det."
Det faktum att priserna är så otroligt höga att förstagångsköpare inte har råd spelar ekbo ingen roll för han förstår inte det.
ekbo har även fått det påtalat för sig om varför han har fel men fortsätter envist med samma dumhet gång efter gång vilket beror på att ekbo inte kan något om ekonomi som ämne.

Citat:

Besvara nu varför en hög efterfrågan inte kommer att mötas av en hög produktion.
Du vet om att det är ekbo som propagerar för att ökad efterfrågan alltid leder till ökad produktion, visst?
Jag säger att högre efterfrågan utan högre produktion leder till högre priser, detta syns på bostadsmarknaden de senaste 30 åren.
Efterfrågan ökar massivt, produktionen hänger inte med och priserna har exploderat bortom all kontroll. Detta är exakt vad ekonomisk teori man får lära sig i skolan säger skall hända.

Hade ekbo haft rätt i sin teori hade priserna på bostäder stått still och produktionen exploderat i takt med efterfrågan. Detta har inte skett så du kan ju ställa frågan till honom kring varför det inte produceras mer.
Jag läser tyvärr ekbos inlägg så jag vet vad han kommer svara
"Bla bla bla, Byggnads kräver för hög lön, bla bla bla. Facken sätter priset på bostäder"

Då är det ju väldigt konstigt att produktionspriser stiger mindre än bostadspriserna de senaste 30 åren...verkligheten håller inte med ekbo och det beror på att ekbo inte kan något
Han hittar på saker och har lyckats lura dig, vilket är urkul

Besvara nu min fråga, varför ställer du frågor du inte vill ha svar på?
Jag vet varför, för du precis som ekbo använder okunskap som argument.
Du vill att jag skall förklara basala saker för dig och du tror att så länge du inte förstår så "vinner" du argumentet. Så funkar det inte, saker stämmer även om du och ekbo inte förstår dem.

Citat:
Du vart väl oxå en stor bostadsförnekare

Bostadsförnekare?!
Han förnekar alltså att bostäder finns?

Du är 100% dummare än ekbo för ekbo är dum på eget bevåg men han försöker iaf lista ut saker själv.
Du dyker bara in i tråden, förolämpar folk och pekar på den ofiltrerade hästdynga ekbo producerar och kallar det bevis trots att i stort sett alla som interagerar med ekbo lyfter fram hans många, många felaktigheter. Du tillför inget och du läser inte svar du får på frågor du ställer.

Gör som flanders och avregga istället

Jag vet vad du kommer svara på detta med
"buhu, inlägget är för långt jag orkar inte läsa så mycket :*("
Senast redigerad av Wallincus 2026-09-08 kl. 21:56.
Citera
2026-09-08, 23:37
Medlem
Citat:
Välkommen tillbaka. Du vart väl oxå en stor bostadsförnekare ett bra tag vill jag minnas? Har du hittat nåt att köpa inom din budget? Hur kändes det?

Eller bor du som Vikingen fortfarande under ett träd i tantolunden och bidar er tid?
Till skillnad från denna unika samling obsfall har jag aldrig haft det här problemet; bostadsvinster är en ganska liten del av min ekonomi och eftersom jag är en vuxen människa innefattar jag inte ens primärt boende i en sådan kalkyl.

Det enda bidraget jag haft i den här tråden på så vis är att jag pekade ut självklara asymmetrier för många år sedan. Nu står vi här med facit i hand, jag hade rätt och du hade fel. Objektivt, mätbart och slutgiltligt. Ja, jag vet hur det där svider. Men det kommer av ofrivilligt höga nivåer av empati, ingen igenkänning.

Det finns ett skäl att det bara är ni kvar. Normala människor råkar titta in ibland och märker att det är som att kliva in på ett dårhus.
Citera
2026-09-09, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Nej, inte alla. Nu låter du fantasin flöda lite väl mycket.

Vi går till Nordea och tittar då.
300kSEK, 3k avgift 28k lön -> köpa BR upp till 2.1M

Så var det med det.
Du gillar verkligen glädjekalkyler, 3k avgift på en 2.1 miljoners BR? Då har du ytterst få objekt att välja på. Du tittar mer realistiskt på 3.5-6k. Återigen så betyder inte kalkylatorn att du har möjlighet att köpa för 2.1 miljoner... Den säger att det finns en chans att du kan få låna 1.9-2.1 mil, budskapet på banken kan bli ett helt annat.

Du bortser också helt från barn, bil, krediter, studielån eller andra lån. Du målar upp glädjekalkyler med drömscenarion som ytterst få befinner sig i.

Det räcker med att vi lägger till en obelånad bil, ett studielån och sätter en mer realistisk avgift på 3500 så blir siffran istället 1.3-1.5 miljoner. Vill du faktiskt bo med lite utrymme med runt 50 kvadrat så blir avgiften mer i stil med 4000-5000 och då räcker dina 28000kr till ett lån på 1.0-1.4 miljoner.

Vill du köpa hus så sjunker den siffran ytterligare.

Och återigen så är inte det en garanti, det är en beräkning på vad du har en chans till att max få kunna låna, på banken kan det bli en annan siffra och ställas villkor. Kommer du in ensam med en lön på 28000 och vill låna 1.5 mil+ så är sannolikheten hög för att dom vill se en borgensman.

Du framstår verkligen som någon som inte har någon erfarenhet av bostadsaffärer...

Citat:
Har man sedan kommit upp i 500k kontantinsats och vill köpa för 3 M så krävs 34k i lön.
Eller om man förankrar sig i verkligheten utan glädjekalkyler så tittar du snarare på en chans att kunna köpa i 2-2.5mil klassen.

Citat:
Man får inte låna utan lön. Men det räknar jag med att det flesta begriper.
Jo, det finns andra sätt att låna.

Citat:
Finns gott om billiga bostäder i landet.
Kan du ge oss några exempel på bostäder som folk vill ha som är billiga i någon större ort, något en 18-24 åring kan köpa med sin lön på 20-25k? Eller pratar vi nu om bostäder som är billiga för att det är såna ingen vill ha? Ja, såna finns det en hel del av.

Citat:
Börjar låta som Wallincus nr 2 det här. "Jag ska ha, men ska inte behöva betala vad det kostar."

Men du kan ju bygga hus själv också. Finns folk som gör det.
Jag har redan? Jag har nog mer än dig och gjort fler bostadsaffärer än dig och är väldigt nöjd med hur mycket pengar man kunnat tjäna på den trasiga marknaden.

Återigen så lär man vara bra dum om man tror att det är en sund marknad där bostadspriser ökat tio gånger fortare än löner och tror att det är hållbart. Det är en matematisk omöjlighet och nej, det betyder inte att jag tror att marknaden kommer krascha helt plötsligt, det finns inget politiskt parti som vill se en bostadskrasch. Man kommer fortsätta ändra bolåneregler, ränteavdrag, räntesänkningar och allt annat man kan hitta på för att försöka hålla marknaden vi har vid liv.

Jag är som sagt mest nyfiken på vad som kommer hända när priserna överstiger vad två inkomster räcker till, än så länge fungerar marknaden när par kan köpa bostad ihop. Jag tycker det är ytterst spännande att få se vad som händer när det börjar krävas 3 löner för att ha råd med en normal bostad.
Citera
2026-09-09, 07:03
Medlem
Borde inte denna tråd byta namn till "Bostadsmarknaden i Stockholms innerstad"? Sverige är lite större än de geografiskt begränsade diskussionerna i tråden.
Citera
2026-09-09, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Kan du ge oss några exempel på bostäder som folk vill ha som är billiga i någon större ort, något en 18-24 åring kan köpa med sin lön på 20-25k? Eller pratar vi nu om bostäder som är billiga för att det är såna ingen vill ha? Ja, såna finns det en hel del av

Tog mig fem minuter att hitta fina objekt i Arjeplog för långt under 1 miljon. Arbetslöshet på 3,6 % så jobb är det knappast några problem med.

Ungdomarna är bortskämda helt enkelt. Det är den stora problematiken med bostadspolitiken.

Bli en man, se världen!
Citera
2026-09-09, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Tog mig fem minuter att hitta fina objekt i Arjeplog för långt under 1 miljon. Arbetslöshet på 3,6 % så jobb är det knappast några problem med.

Ungdomarna är bortskämda helt enkelt. Det är den stora problematiken med bostadspolitiken.

Bli en man, se världen!

Ja, och apropå Stockholmsfokuset - problemet är att folk vill ha oxfilé, men bara betala för fläskkotlett. Och blir sura när dom inte får det.
Citera
2026-09-09, 11:39
Medlem
Citat:
Du gillar verkligen glädjekalkyler, 3k avgift på en 2.1 miljoners BR? Då har du ytterst få objekt att välja på.
Tja, Booli, mellan 1.75-2 MSEK i Stockholm. 2600 objekt

Varav detta är ett: https://www.booli.se/bostad/4186429
Avg 2.25. Pris 1.995 milj.

Tom lägre avg än 3000. Och läget är extremt centralt.

Sedan pekar jag på vad som är möjligt. Inte att det skall möta några känslobaserade fantasier.

Citat:
Du bortser också helt från barn, bil, krediter, studielån eller andra lån.
Ja, jag räknar med att den som började jobba efter gymnasium och bor själv inte har studielån. Och inte barn.
Nog chockerande för Myztico.

Citat:
Vill du faktiskt bo med lite utrymme med runt 50 kvadrat
Snittet i Stockholm är 34 kvm. Och som ungdom får man nog finna sig i att ha mindre.
Sedan när dom är 60 så kan dom ha desto mer.

Jag ser inget problem med det. Mina första 4 år bodde jag i studentkorridor. Gick det också.

Citat:
Och återigen så är inte det en garanti
Det är i sig riktigt. Men om banken säger nej så är det rimligen för att något besvärande kommer fram.

Dom går inte ut med indikationer som dom sedan rutinmässigt säger nej till. Bankerna jobbar med kundtillfredställelse. Inte motsatsen.

Citat:
Du framstår verkligen som någon som inte har någon erfarenhet av bostadsaffärer...
Tvivlar på att någon tänker att du är rätt person att avgöra det.

Citat:
Jo, det finns andra sätt att låna.
Är det vad diskussionen handlar om?

Citat:
Kan du ge oss några exempel på bostäder som folk vill ha som är billiga i någon större ort, något en 18-24 åring kan köpa med sin lön på 20-25k? Eller pratar vi nu om bostäder som är billiga för att det är såna ingen vill ha? Ja, såna finns det en hel del av.
Du verkar inte förstå marknadsprissättning alls.

För oss andra finns det en hel uppsjö av bostäder till salu. Med varierande pris beroende på storlek och skick och läge.

Du framstår som en Proletärenknarkare som SKA HA, och ingen annan får betala mer.
Så fort någon annan betalar mer blir det gråtinlägg på flashback.
Citera
2026-09-09, 12:59
Medlem
Citat:

Uppgiften var alltså:
Ge oss några exempel på bostäder som folk vill ha som är billiga i någon större ort, något en 18-24 åring kan köpa med sin lön på 20-25k?

Arjeplog har ett invånarantal på 2550 pers och är landets fjärde minsta
Läsförståelsen härinne är sannerligen på bottennivå, ett dagisbarn skulle nog slå de flesta av er med hästlängder!

Citat:
Du verkar inte förstå marknadsprissättning alls.

För oss andra finns det en hel uppsjö av bostäder till salu. Med varierande pris beroende på storlek och skick och läge.

Eftersom att "ni andra" är boomers som kunde köpa extremt billiga bostäder på 60-90 talet och nu byter ni bara dessa extremt övervärderade bostäder mot andra bostäder. Detta är en av anledningarna till varför man inte blir rik på att bo i en bostad om den ökar i värde, du byter bara den mot en annan bostad som kostar lika mycket.

Det blir betydligt svårare att köpa bostad om man inte är en boomer som du som kunde köpa billig bostad men denna grundläggande logik att bostäder är enormt mycket dyrare idag har verkligen seglat långt över ditt obefintliga förstånd

Jag är helt hundra på att du trollar, det finns ingen möjlighet att du seriöst kan ha dessa åsikter
Senast redigerad av Wallincus 2026-09-09 kl. 13:03.
Citera
2026-09-09, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Uppgiften var alltså:
Ge oss några exempel på bostäder som folk vill ha som är billiga i någon större ort, något en 18-24 åring kan köpa med sin lön på 20-25k?

Du har än inte definierat vad du menar med en större ort New York, London, Paris?
Diskussionen blir meningslös om du inte låter floskeln "större ort" materialiseras.
Citera
2026-09-09, 14:49
Medlem
Citat:
Du har än inte definierat vad du menar med en större ort New York, London, Paris?
Diskussionen blir meningslös om du inte låter floskeln "större ort" materialiseras.
Din brist på läsförståelse fortsätter för det var inte jag som författade ursprungliga inlägget
Oroa dig inte, att inte kunna läsa två rader är normalt härinne för denna tråd är fylld av boomers och andra bosprishausare som är ointresserade av allt vad läsning heter.

Hur som helst, så när du läser "större ort" så tänker du direkt Arjeplog?
Är Arjeplog en stor ort i din mening?

Du får för all del slutföra uppgiften, hitta bostäder i en stor ort som en 18-24 åring kan köpa med en normal lön på 20-25k per månad.
(psst, om du inte förstår vad "största ort" innebär går det utmärkt att googla:
Sett till folkmängd är Stockholm störst med 1 617 407 invånare, följt av Göteborg på andra plats med 607 882 invånare och Malmö på tredje plats med 325 069 invånare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in