2026-06-24, 23:44
  #60889
Medlem
eQsolvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eQsolver
Tror vi snackat om detta tidigare, men för mig som husägare är det helt obegripligt lågt hur du kan ha 3500kr drift för en >170kvm villa.
Obs, har heller inga duschande tonåringar eller ens elbil. Specar upp vad du själv angav ovan hur det är för oss.

* el (plus ev fjärrvärme): 2-8000kr per månad (inkl. distribution och moms/skatt - i mitt fal Eon+Tibber fakturan) vi gör av med ca 20,000 kwh per år och bor i se4 på 200kvm
* VA: Vi får denna fakturan av kommunen var 3:e månad tillsammans med sophämtning, brukar ligga på 3800kr så ca 1300kr per månad
* Renhållning: se ovan
* Hemförsäkring: 700kr
Sedan tillkommer väl internet 500kr

För maj 2025: 3000+1300+700+500=5500kr och det är en maj månad, givetvis brutalt mycket högre under vintermånaderna.

Nu i juni har värmen varit i princip avstängd (förutom varmvattnet såklart) och då landar elräkningen på ca 800kr från Tibber, Eon kring 1200kr så bara det är 2000kr och det är i princip så lågt det kan bli.

Summasumarum, den som budgeterar 3500kr i drift för sitt villaköp kommer bli väldigt besviken.

Glömde skatten, den kan man väl anse vara en driftskostnad också och den ligger kring 10k per år så där har du 830kr till att addera till ovan.
Citera
2026-06-25, 00:06
  #60890
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eQsolver
300kwh för en hel månads hushållsel i villa låter otroligt lågt

Vi är inga storkonsumenter av el. Huset är 130kvadratmeter. Det enda som förbrukar el är i princip tvättmaskin torktumlare och diskmaskin.
Citera
2026-06-25, 00:10
  #60891
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eQsolver
Tror vi snackat om detta tidigare, men för mig som husägare är det helt obegripligt lågt hur du kan ha 3500kr drift för en >170kvm villa.
Obs, har heller inga duschande tonåringar eller ens elbil. Specar upp vad du själv angav ovan hur det är för oss.

* el (plus ev fjärrvärme): 2-8000kr per månad (inkl. distribution och moms/skatt - i mitt fal Eon+Tibber fakturan) vi gör av med ca 20,000 kwh per år och bor i se4 på 200kvm
* VA: Vi får denna fakturan av kommunen var 3:e månad tillsammans med sophämtning, brukar ligga på 3800kr så ca 1300kr per månad
* Renhållning: se ovan
* Hemförsäkring: 700kr
Sedan tillkommer väl internet 500kr

För maj 2025: 3000+1300+700+500=5500kr och det är en maj månad, givetvis brutalt mycket högre under vintermånaderna.

Nu i juni har värmen varit i princip avstängd (förutom varmvattnet såklart) och då landar elräkningen på ca 800kr från Tibber, Eon kring 1200kr så bara det är 2000kr och det är i princip så lågt det kan bli.

Summasumarum, den som budgeterar 3500kr i drift för sitt villaköp kommer bli väldigt besviken.

3500kr är rena rama lögner. Bara elen går för så mycket (eller mer). Förstår inte vad lögnare som idiotbo571 och slemsäcken får ut av att ljuga.
Citera
2026-06-25, 00:52
  #60892
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
3500kr är rena rama lögner. Bara elen går för så mycket (eller mer). Förstår inte vad lögnare som idiotbo571 och slemsäcken får ut av att ljuga.

Bankernas officiella schablonvärde på 3 500 kronor är inga lögner. Den kalkylen utgår från en energieffektiv normalvilla och tar självklart inte hänsyn till excessiva driftskostnader eller extrem elförbrukning i enskilda fall, som till exempel hos skumma fb-användare som driver företagsverksamhet med marijuanaodling i ett dragigt torp i elområde 4..
Citera
2026-06-25, 06:55
  #60893
Medlem
DVikings avatar
Staten stöttar det ägda boendet med 50-100 miljarder per år, via ROT och ränteavdrag.

Skulle staten gå in med liknande skattelättnader för byggande av hyresbostäder skulle vi knappast ha någon större brist efter några år. Lågt räknat med 50 000 000 000 kronor till 25 000 hyreslägenheter så blir det ett skattestöd på två miljoner per bostad vilket i princip täcker halva byggkostnaden (dvs skatten) för en fyra med hög standard.

Med en driftskostnad på 500kr/kvm och ett avkastningskrav på 6% på två miljoner (nettokostnad) landar hyran för 100kvm på 14k per månad.
Citera
2026-06-25, 06:56
  #60894
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fore1
Vad är ostabilt med bostadsmarknaden?
Hög belåning hos befolkningen, som även EU kommissionen har kritiserat som en risk för svensk ekonomi.

Och med förväntan om ständig prisökning så måste nästa generation betala priset. Det är också viktigt att notera i sammanhanget är att boende inte är en investering eftersom boendet inte producerar några tillgångar. Detta är också ett problem då större delen av svenskens förmögenhet förväntas gå till någon som inte får ekonomin att växa.

Citat:
Slopa rot och rut? Varför?
För att det är ett enormt slöseri med skatteintäkter. Renovation och underhåll är någonting som krävs, annars riskerar en bostad att förfalla. Så hushåll kommer betala den här summan oavsett om avdragen är där eller inte.

Citat:
Bygga ut allmännyttan? Vem betalar allmännyttan? Är inte vips så att ingen behöver betala för drift lån anställda i allmännyttan. Ska det vara skattefinansierat? Har ska skatten komma ifrån ?
Givetvis ska staten subventionera det, och givet ska skattebetalarna stå för det. Varför då? Jo, för att unga behöver bostäder.

Situationen vi har nu är inte hållbar. Vi har en snarlik situation i Nya Zeeland där politik har riktats för att få upp bostadspriserna...och nu närmar sig bostadsmarknaden där en kollaps, och unga invånare lämnar landet (eftersom de inte har råd att köpa sig in) vilket spär på krisen.
Citera
2026-06-25, 07:33
  #60895
Medlem
eQsolvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Bankernas officiella schablonvärde på 3 500 kronor är inga lögner. Den kalkylen utgår från en energieffektiv normalvilla och tar självklart inte hänsyn till excessiva driftskostnader eller extrem elförbrukning i enskilda fall, som till exempel hos skumma fb-användare som driver företagsverksamhet med marijuanaodling i ett dragigt torp i elområde 4..

Haha I wish. Om du googlar snittförbrukning 200kvm villa så ser du att det inte är så off med 20,000kwh per år. Dessutom så gav jag exempel på maj/juni och då är det i princip bara hushållsel (+ varmvatten) som går åt så hur dragit mitt torp är spelar mindre roll.

Jag säger inte att du ljuger, jag har ingen aning om bankernas schablonvärden - jag ville bara upplysa om att det är driftkostnader som inte stämmer med verkligheten.
Citera
2026-06-25, 11:10
  #60896
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eQsolver
Tror vi snackat om detta tidigare, men för mig som husägare är det helt obegripligt lågt hur du kan ha 3500kr drift för en >170kvm villa.
Obs, har heller inga duschande tonåringar eller ens elbil. Specar upp vad du själv angav ovan hur det är för oss.

* el (plus ev fjärrvärme): 2-8000kr per månad (inkl. distribution och moms/skatt - i mitt fal Eon+Tibber fakturan) vi gör av med ca 20,000 kwh per år och bor i se4 på 200kvm
* VA: Vi får denna fakturan av kommunen var 3:e månad tillsammans med sophämtning, brukar ligga på 3800kr så ca 1300kr per månad
* Renhållning: se ovan
* Hemförsäkring: 700kr
Sedan tillkommer väl internet 500kr

För maj 2025: 3000+1300+700+500=5500kr och det är en maj månad, givetvis brutalt mycket högre under vintermånaderna.

Nu i juni har värmen varit i princip avstängd (förutom varmvattnet såklart) och då landar elräkningen på ca 800kr från Tibber, Eon kring 1200kr så bara det är 2000kr och det är i princip så lågt det kan bli.

Summasumarum, den som budgeterar 3500kr i drift för sitt villaköp kommer bli väldigt besviken.
Förstår inte hur det går i huvudet på folk här. Detta är en helt meningslös operation då det berör en villa. Bättre att titta då på schablonvärden.

Enda skälet att jag ens gav en kommentar var att Einzelgaenger kom med en väl stollig blind kommentar.

Men jag hittade lite data från Nov. Det får duga.
El uppskattat för 12 mån av elbolaget 15.5 MWh. Säger vi 2 kr per kWh vilket det var den månaden så blir det 31k per år. VA 426*12= 5112 per år. Renhållning 109*12=1308 kr per år.
Detta ger 3118 kr/mån. Då tillkommer villaförsäkringen. Kanske 500 kr? (Antag max rabatt)



Citat:
Ursprungligen postat av eQsolver
Haha I wish. Om du googlar snittförbrukning 200kvm villa så ser du att det inte är så off med 20,000kwh per år.
Det stämmer nog. 4 pers som bor där varav flera maradonduschare och mycket matlagning hemma gör att man hamnar där.

Men hos mig bor det inte maratonduschare och mycket lite matlagning görs.
__________________
Senast redigerad av ekbo251 2026-06-25 kl. 11:29.
Citera
2026-06-25, 12:34
  #60897
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Bankernas officiella schablonvärde på 3 500 kronor är inga lögner. Den kalkylen utgår från en energieffektiv normalvilla och tar självklart inte hänsyn till excessiva driftskostnader eller extrem elförbrukning i enskilda fall, som till exempel hos skumma fb-användare som driver företagsverksamhet med marijuanaodling i ett dragigt torp i elområde 4..

Det märks att du aldrig ägt ett hus om du tror att det räcker med 3500kr. Borde ha förstått vem jag diskuterade med.
Citera
2026-06-25, 12:38
  #60898
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Förstår inte hur det går i huvudet på folk här. Detta är en helt meningslös operation då det berör en villa. Bättre att titta då på schablonvärden.

Enda skälet att jag ens gav en kommentar var att Einzelgaenger kom med en väl stollig blind kommentar.

Men jag hittade lite data från Nov. Det får duga.
El uppskattat för 12 mån av elbolaget 15.5 MWh. Säger vi 2 kr per kWh vilket det var den månaden så blir det 31k per år. VA 426*12= 5112 per år. Renhållning 109*12=1308 kr per år.
Detta ger 3118 kr/mån. Då tillkommer villaförsäkringen. Kanske 500 kr? (Antag max rabatt)




Det stämmer nog. 4 pers som bor där varav flera maradonduschare och mycket matlagning hemma gör att man hamnar där.

Men hos mig bor det inte maratonduschare och mycket lite matlagning görs.

Betalar du ingen elnätsavgift? Och du glömde fastighetsavgiften, 10000kr per år. Du är uppe i nästan 5000kr utan elnätsavgiften, som beroende på säkringen är minst 500kr per månad. Och vips så är du uppe i nästan dubbla ”schablonvärdet”.

3500kr finns inte på kartan idag 2026. Sluta ljuga eller lär dig vad drift innebär.
Citera
2026-06-25, 12:54
  #60899
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Betalar du ingen elnätsavgift?
Ja den ingår. Det ingick effektavgift där dessutom.

Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Och du glömde fastighetsavgiften
Nej, det är ingen driftskostnad.

Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
3500kr finns inte på kartan idag 2026. Sluta ljuga eller lär dig vad drift innebär.
Det är visar väl problemet. Du har någon fantasi, och när någon berättar någon annat från verkligheten så får du psykbryt. Du kommer inte fungera på en arbetsplats när du beter dig så.
Citera
2026-06-25, 12:58
  #60900
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Ja den ingår. Det ingick effektavgift där dessutom.


Nej, det är ingen driftskostnad.


Det är visar väl problemet. Du har någon fantasi, och när någon berättar någon annat från verkligheten så får du psykbryt. Du kommer inte fungera på en arbetsplats när du beter dig så.




Du är den enda i hela SE3 som betalar 30000kr för 15000kwh( elhandel+skatt+moms+elnät). Du är dessutom den enda i hela SE3 som bara använder 15000kwh per år för en nästan 200kvm villa. Bra jobbat !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in