2026-06-24, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Det finns inget 170 kvadratmeter hus i Sverige som har 3500kr i driftskostnader
Jag har större än så, men driftskostnaderna är nog i paritet med det.

Det slemmet propagerar för är dock genuin Nordkorea-politik. Där gör staten precis det slemmet önskar.
Citera
2026-06-24, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline

Skulle man istället avreglera byggmarknaden och införa marknadahyror så skulle bostadsproblemen försvinna över en natt.
Med bostadsproblemen antar jag att du menar bostadsbristen. Den är i Sverige inte så svår egentligen jämförelsevis.

Varför har inte länder som USA, Nederländerna, Australien, Portugal mfl där bostadsbristen är en riktig katastrof inte följt ditt råd och löst problemen över en natt?

Kan det vara så att marknadshyror inte leder till fler bostäder? Det tycks faktiskt som att all forskning som gjorts på området visar att det är så.

Bostadsbyggandet kan och bör underlättas men marknadshyror är en ideologisk ståndpunkt som inte tillför diskussionen om bostadsbrist någonting. I den frågan är det helt irrelevant.
Citera
2026-06-24, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Med bostadsproblemen antar jag att du menar bostadsbristen. Den är i Sverige inte så svår egentligen jämförelsevis.

Varför har inte länder som USA, Nederländerna, Australien, Portugal mfl där bostadsbristen är en riktig katastrof inte följt ditt råd och löst problemen över en natt?
Men finns det någon bostadsbrist där då??

Försvinner utannonserade bostäder på 5 min. Och det är helt tomt på deras motsvarigheter till hemnet.

Jag ställer mig mycket tvivlande till det.

Citat:
Kan det vara så att marknadshyror inte leder till fler bostäder? Det tycks faktiskt som att all forskning som gjorts på området visar att det är så.
Finns ens något exempel där marknadsprissättning inte leder till överutbud?

Vad ser vi på hyllorna i butikerna där marnadsprissättngin råder?
Är dom tomma som du menar. Eller är dom överfulla med varor.

Citat:
Bostadsbyggandet kan och bör underlättas men marknadshyror är en ideologisk ståndpunkt som inte tillför diskussionen om bostadsbrist någonting. I den frågan är det helt irrelevant.
Kan du ha rätt i, eftersom brist inte uppstår med marknadsprissättning.
Citera
2026-06-24, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det skulle fungera bra även idag. Varför inte? Planekonomi leder aldrig till något gott, det finns det hur många exempel som helst på.

Jag vet inte hur hyresmarknaden är reglerad i USA? Jag har faktiskt bott ett år i USA och hyrt bostad, även om det är ett tag sedan. Men jag märkte inget av någon "reglering", inte heller någon som pratade om det.
Som allting annat i USA beror det på i vilken delstat du befinner dig. Vad gäller just hyresreglering förekommer det ganska hårda regleringar i t ex New York och Kalifornien och även huvudstaden Washington DC och inga alls på andra ställen.

Bostadsbyggandet är en annan femma. Det regleras hårt med så kallade zoning laws som reglerar vilken typ av hus som får byggas på en speciell plätt mark. T ex om det ska vara en industrilokal, enfamiljshus, flerfamiljshus, antal våningar etc etc är mycket hårt reglerat.
Citera
2026-06-24, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Men finns det någon bostadsbrist där då??

Försvinner utannonserade bostäder på 5 min. Och det är helt tomt på deras motsvarigheter till hemnet.

Jag ställer mig mycket tvivlande till det.

Finns ens något exempel där marknadsprissättning inte leder till överutbud?

Vad ser vi på hyllorna i butikerna där marnadsprissättngin råder?
Är dom tomma som du menar. Eller är dom överfulla med varor.

Kan du ha rätt i, eftersom brist inte uppstår med marknadsprissättning.
Som vanligt när det gäller marknadsfundamentalister som jämför bostäder med jordgubbar är det som att prata med en gymnasieelev som just upptäckt Ayn Rand. Man ler lite överseende och hoppas att vederbörande blir vuxen någon gång.
Citera
2026-06-24, 21:30
Medlem
Citat:

Marknadshyror är väl varken mer eller mindre en ideologiskt ståndpunkt än hyresreglering? Skulle faktisk till och med säga att försvarandet av allmännyttan är mer en ideologisk ståndpunkt när det är helt uppenbart att det inte funkar?

i en fri marknad möter utbud efterfrågan och det skulle givetvis byggas bostäder så länge som det är lönsamt.

I en reglerad marknad måste någon annan en hyresgästen ta kostnaden, antingen staten genom subventioner eller en fastighetsägare som tar all risk utan möjlighet till avkastning, i en sådan marknad byggs det inga hyresrätter.

Du får gärna länka till forskning enligt vilket det inte byggs mer i en fri marknad.
Senast redigerad av Perfecthairline 2026-06-24 kl. 21:35.
Citera
2026-06-24, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
3500 kr är bankernas officiella schablon för driftskostnader på snittvillan enligt KALP-kalkyler, beräknad på 120–150 kvm, att mitt exempel var 170 m2 förändrar absolut ingenting i sak eller någon större driftskostnadsökning, speciellt inte en isolerad med bergvärme eller värmepumpar, så lipa inte på mig för att jag kan er egen branschstandard bättre än ni själva gör.

/Bostadsmarknadens Palme

Det där har ingenting med verkligheten och göra. Mitt hus i SE3 är uppvärmt med fjärrvärme så jag använder otroligt lite el. För 300kwh blir elkostnaden 1000kr per månad, inklusive allt. Dvs en vanlig svennevilla som värms med värmepump och snittar minst 1000kwh per månad så är vi redan där uppe i nästan 3000kr per månad på bara el. Sen tillkommer försäkring, vatten/avlopp, sophämtning, fastighetsavgift, och eventuell samfällighetsavgift och det är så gott som omöjligt att hamna under 5000kr i drift per månad. 5000kr är nog verkligen väldigt lågt.
Citera
2026-06-24, 21:50
Medlem
Citat:
Jag har större än så, men driftskostnaderna är nog i paritet med det.

Det slemmet propagerar för är dock genuin Nordkorea-politik. Där gör staten precis det slemmet önskar.

Du ljuger eller så vet du inte hur man räknar och vad driftkostnader ens är. Skriv inte till mig om du ska skriva sånna här korkade saker.
Senast redigerad av Einzelgaenger 2026-06-24 kl. 21:55.
Citera
2026-06-24, 22:41
Medlem
Citat:
Du ljuger eller så vet du inte hur man räknar och vad driftkostnader ens är. Skriv inte till mig om du ska skriva sånna här korkade saker.
Tja, det är ganska så trivial kunskap:

* el (plus ev fjärrvärme)
* VA
* Renhållning
* Hemförsäkring

Vet inte varför du får sådant psykbryt. Du verkar inte må bra.
Jag har inga maratonduschande tonåringar. Hade jag haft det blev det väl mer.
Och renhållningen blir inte så mycket. Mest fast avgift då skräpet är mest plast och papper som går till de gröna containrarna.
Citera
2026-06-24, 22:43
Medlem
Citat:
Som vanligt när det gäller marknadsfundamentalister som jämför bostäder med jordgubbar är det som att prata med en gymnasieelev som just upptäckt Ayn Rand. Man ler lite överseende och hoppas att vederbörande blir vuxen någon gång.
Ja ja det var väntat. Ingen som helst förmåga att ge ens något som påminner om ett försök till svar.

Trots så enkla frågor på Alpoxens påståenden.

Borde inte Alpoxen skämmas ögonen ur sig när han inte klarar den enklaste fråga.
Citera
2026-06-24, 23:34
Medlem
eQsolvers avatar
Citat:
Tja, det är ganska så trivial kunskap:

* el (plus ev fjärrvärme)
* VA
* Renhållning
* Hemförsäkring

Vet inte varför du får sådant psykbryt. Du verkar inte må bra.
Jag har inga maratonduschande tonåringar. Hade jag haft det blev det väl mer.
Och renhållningen blir inte så mycket. Mest fast avgift då skräpet är mest plast och papper som går till de gröna containrarna.

Tror vi snackat om detta tidigare, men för mig som husägare är det helt obegripligt lågt hur du kan ha 3500kr drift för en >170kvm villa.
Obs, har heller inga duschande tonåringar eller ens elbil. Specar upp vad du själv angav ovan hur det är för oss.

* el (plus ev fjärrvärme): 2-8000kr per månad (inkl. distribution och moms/skatt - i mitt fal Eon+Tibber fakturan) vi gör av med ca 20,000 kwh per år och bor i se4 på 200kvm
* VA: Vi får denna fakturan av kommunen var 3:e månad tillsammans med sophämtning, brukar ligga på 3800kr så ca 1300kr per månad
* Renhållning: se ovan
* Hemförsäkring: 700kr
Sedan tillkommer väl internet 500kr

För maj 2025: 3000+1300+700+500=5500kr och det är en maj månad, givetvis brutalt mycket högre under vintermånaderna.

Nu i juni har värmen varit i princip avstängd (förutom varmvattnet såklart) och då landar elräkningen på ca 800kr från Tibber, Eon kring 1200kr så bara det är 2000kr och det är i princip så lågt det kan bli.

Summasumarum, den som budgeterar 3500kr i drift för sitt villaköp kommer bli väldigt besviken.
Citera
2026-06-24, 23:40
Medlem
eQsolvers avatar
Citat:
Det där har ingenting med verkligheten och göra. Mitt hus i SE3 är uppvärmt med fjärrvärme så jag använder otroligt lite el. För 300kwh blir elkostnaden 1000kr per månad, inklusive allt. Dvs en vanlig svennevilla som värms med värmepump och snittar minst 1000kwh per månad så är vi redan där uppe i nästan 3000kr per månad på bara el. Sen tillkommer försäkring, vatten/avlopp, sophämtning, fastighetsavgift, och eventuell samfällighetsavgift och det är så gott som omöjligt att hamna under 5000kr i drift per månad. 5000kr är nog verkligen väldigt lågt.

300kwh för en hel månads hushållsel i villa låter otroligt lågt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in