Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Tja, det är ganska så trivial kunskap:
* el (plus ev fjärrvärme)
* VA
* Renhållning
* Hemförsäkring
Vet inte varför du får sådant psykbryt. Du verkar inte må bra.
Jag har inga maratonduschande tonåringar. Hade jag haft det blev det väl mer.
Och renhållningen blir inte så mycket. Mest fast avgift då skräpet är mest plast och papper som går till de gröna containrarna.
Tror vi snackat om detta tidigare, men för mig som husägare är det helt obegripligt lågt hur du kan ha 3500kr drift för en >170kvm villa.
Obs, har heller inga duschande tonåringar eller ens elbil. Specar upp vad du själv angav ovan hur det är för oss.
* el (plus ev fjärrvärme): 2-8000kr per månad (inkl. distribution och moms/skatt - i mitt fal Eon+Tibber fakturan) vi gör av med ca 20,000 kwh per år och bor i se4 på 200kvm
* VA: Vi får denna fakturan av kommunen var 3:e månad tillsammans med sophämtning, brukar ligga på 3800kr så ca 1300kr per månad
* Renhållning: se ovan
* Hemförsäkring: 700kr
Sedan tillkommer väl internet 500kr
För maj 2025: 3000+1300+700+500=5500kr och det är en maj månad, givetvis brutalt mycket högre under vintermånaderna.
Nu i juni har värmen varit i princip avstängd (förutom varmvattnet såklart) och då landar elräkningen på ca 800kr från Tibber, Eon kring 1200kr så bara det är 2000kr och det är i princip så lågt det kan bli.
Summasumarum, den som budgeterar 3500kr i drift för sitt villaköp kommer bli väldigt besviken.