2026-05-24, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Dessa två poster är väldigt ironiska när de kommer från dig.
FI klargör att rapporten handlar om finansiellt sparande, något de definierar och sedan inkluderar de även amortering även om det inte är ett sparande.

Perfecthairline gjorde en bra sammanfattning här (men med felaktig slutsats)
Det framgår att sparandet är medel i
-bankkonton
- fonder
-aktier

Ser du bostäder på listan? Nej, för de är inte sparande...

Så i hela din långa, långa text så verkar du inte förstå att de diskuterar sparande, avgränsar detta mot amortering (som inte är ett sparande) och inkluderar amortering ändå även om amortering inte är sparande.
De av er som ändå envisas med att amortering är sparande kan väl höra av er till banken och se om ni kan ta ut pengar från ett amorteringskonto. Återkoppla gärna med vad resultatet blir!

Sedan har du mage och påstå att andra har lässvårigheter när det är du som ignorerar texten du läser, hittar på egna definitioner av saker och felrepresenterar.

Detta är diskussionen om bostadspris mot boendekostnad 2.0. Du förstod inte skillnaden där och du förstår inte skillnaden nu, allt förklaras enkelt av att du är tyvärr enfaldig och klarar inte av att läsa och förstå.

Kan du ge fan i att kladda ner tråden nu med din brist på kunskap?
Vill du raljera kan du starta en ny tråd där du skriver av dig om dina irrelevanta åsikter om hur amortering "känns" som ett sparande istället
Nej, återigen förstår du inte rapporten eller vill inte förstå den.

Först definierar man sparande, sedan gör man en avgränsning för att undersöka hushållens likvida tillgångar.

Fick du inte lära dig begreppet avgränsningar på din masterutbildning?
Senast redigerad av Perfecthairline 2026-05-24 kl. 15:06.
Citera
2026-05-24, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Nej, återigen förstår du inte rapporten eller vill inte förstå den.

Först definierar man sparande, sedan gör man en avgränsning för att undersöka hushållens likvida tillgångar.

Lol, varken du eller ekbo förstår rapporten och det är skrattretande hur ni läser texten amortering är inte sparande och både konstaterar motsatsen och anklagar andra som inte är lika obildade som er för att inte kunna läsa

Du klarar inte av att läsa rapporten så det är ingen idé att hänvisa till fakta eftersom du är lika faktaimmun som ekbo är, jag besvarade dig här där det klart och supertydligt framgår: "Boendekostnad är precis som det låter den totala kostnaden för ditt boende. Här ingår bland annat ränta, amortering, hyra och driftkostnader såsom el, värme och vatten."

Vi tittar på ytterligare en källa, för skojs skull, även om varken du eller ekbo låter så triviala saker som "fakta" stå i vägen för era åsikter.
Från Svensk Fastighetsförmedling:
"Två stora och viktiga poster i din boendekostnadskalkyl är dina kostnader för bolåneräntor och amorteringar på ett eventuellt bolån. "
Hoppsan, amortering är visst med i posten "boendekostnad" och inte "boendesparande"

Lite längre ner kan man läsa:
"För att räkna ut månadskostnaden på ditt/dina lån ska du räkna in både ränte- och amorteringskostnaden per månad"

Det är detta som är så otacksamt i denna diskussion som hela tiden poppar upp.
Folk utan något som helst förnuft tror att amortering är ett sparande, de blir extremt motbevisade (vilket är väldigt lätt för det finns gott om källor som visar att amortering är en kostnad och inget sparande) och eftersom ni är extremt okunniga avfärdar ni alla källor till favör för er egna...tolkning av verkligheten.

Eftersom du och ekbo är helt faktaimmuna så säger vi såhär
Banken öppnar imorgon, kontakta dem och säg att du vill göra ett uttag från ditt amorteringskonto för du behöver ha pengarna till något.
Har du rätt skall det finnas ett konto där dina amorterade pengar ligger som du kan få ut.
Kan du få ut dessa så kan jag gå med på att det är ett sparande.
Citera
2026-05-24, 16:21
Medlem
Klokhets avatar
Den här är väldigt bra. Handlar om hur svenskarna blev världens högst skuldsatta (privat) folk och hur våra bostäder har kunnat bli så galet övervärderade.

https://www.youtube.com/watch?v=xKDUQgvTCBM

Samtidigt som Sverige är 13:e på plats (nerifrån) vad gäller ekonomisk jämlikhet. Vår nollräntepolitik har lett till att svenskarna lånat för huskonsumtion, ivrigt påhejade av våra politiker som vill bli återvalda nästa period, emedan de redan rika har lånat för investeringar, oftast på aktiemarknaden.

.
Senast redigerad av Klokhet 2026-05-24 kl. 16:26.
Citera
2026-05-24, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klokhet
Den här är väldigt bra. Handlar om hur svenskarna blev världens högst skuldsatta (privat) folk och hur våra bostäder har kunnat bli så galet övervärderade.

https://www.youtube.com/watch?v=xKDUQgvTCBM

Du skulle kunna få sammanfatta det. Jag tror få av oss vill bränna 60 min för att konstatera att det var 60 min av delirium yrande och förvirrade fantasier.

Men du har väl sett det och kan sammanfatta. Skriv faktapåståenden i punktform så kan vi andra begrunda.

När det offentliga minskade sin skuldsättning, måste antingen företagen eller hushållen kompensera genom att öka sin skuldsättning. Och med mer privatägda bostäder så blir det mer hushållens skuld som ökat.

Går klart fortare än 60 min att säga det.
Citera
2026-05-24, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Du skulle kunna få sammanfatta det. Jag tror få av oss vill bränna 60 min för att konstatera att det var 60 min av delirium yrande och förvirrade fantasier.

Tala för dig själv lol
Du intresserar dig inte för ett samtal om hur Sveriges bostäder blev övervärderade går emot din grundläggande åsikt och inte en jävel bryr sig om vad du tycker i frågan
Du förstår inte att bostäder är övervärderade, därför är det helt komplett värdelöst att prata med dig om detta fram tills dess att du förstår detta väldigt, väldigt enkla faktum.

Gå och var sur i en annan tråd istället, du förpestar stämningen
Citera
2026-05-24, 18:03
Medlem
Klokhets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251

Men du har väl sett det och kan sammanfatta. Skriv faktapåståenden i punktform så kan vi andra begrunda.

När det offentliga minskade sin skuldsättning, måste antingen företagen eller hushållen kompensera genom att öka sin skuldsättning. Och med mer privatägda bostäder så blir det mer hushållens skuld som ökat.

Går klart fortare än 60 min att säga det.

Hej!

Sammanfattningen finns i slutet av inlägget.

.
Citera
2026-05-24, 19:14
Medlem
Citat:
Hej!

Sammanfattningen finns i slutet av inlägget.

.
Mjaha.

Citat:
Samtidigt som Sverige är 13:e på plats (nerifrån) vad gäller ekonomisk jämlikhet.
Om det är av 13 länder är det ju inte så tokigt. Och är det av 14 är det inte så tokigt heller.

Citat:
Vår nollräntepolitik har lett till att svenskarna lånat för huskonsumtion, ivrigt påhejade av våra politiker som vill bli återvalda nästa period,
Att svenskar lånar till bostadskonsumtion är i sig business as usual. Man lånade väldigt mycket på 80-talet också trots i nivå med 10 % ränta. Vad sa dom om det i videon?

Schweiz körde rejäl minusränta samma period. Går det att se precis samma/kraftigare? yttringar där? Om inte det går är det någon svårt tankefel. Vad sa dom om det i videon?

Citat:
emedan de redan rika har lånat för investeringar, oftast på aktiemarknaden.
Vad är motivet för de rika att låna?
Dom får iaf inte låna speciellt mycket, så vitsen med det är något oklar. Vad sa dom om det i videon?

Verkar inte ha handlat om några övervärderade bostäder.
Citera
2026-05-24, 20:28
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Så nu är FI idioter för att du inte köper deras defintion? Då får du hänvisa till en annan källa om vad som räknas som sparande och finansiella tillgångar.

Rapporten är för övrigt ganska bristfällig men det var inte jag utan Wallincus som hänvisade till FI:s rapport om sparande men problemet är att han inte förstår innehållet.

Oj, du inser verkligen inte hur dum du är?

De pratar alltså om klubbmedlemskapet i BRF endast, vilket inte är en real tillgång eftersom du inte äger något realt. Klassas därför som finansiell tillgång även om det är lite knasigt.

Nivån i tråden hittar nya bottnar
Citera
2026-05-24, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Om du är 40-60-talist så är det du din odugliga och lata generation som skapar dagens problem på bostadsmarknaden, lol.
Roligt nog är att detta kommer och biter er bortskämda generation i röven nu när det är brist på äldreboenden så ni får stå utan boende själva

Rättvisan kommer ikapp er med, skall du se

Nej jag är 90-talist.

Snacka inte skit om 40-talister. De byggde det här landet och det välstånd du nu njuter av är pga den oerhörda industrialiseringen som vi fick tack vare denna generation. Förutom industrin fick vi ärva världens stabilaste elförsörjning. Sen kom dina föräldrar och din generation (gen Z). Riktiga oduglingar som inte bara är värdelösa utan även aktivt jobbat för att avveckla landets industri och välstånd.
Citera
2026-05-24, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Oj, du inser verkligen inte hur dum du är?

De pratar alltså om klubbmedlemskapet i BRF endast, vilket inte är en real tillgång eftersom du inte äger något realt. Klassas därför som finansiell tillgång även om det är lite knasigt.

Nivån i tråden hittar nya bottnar
Jo, man blir påhoppad av många känslostyrda analfabeter i denna tråd som inte förstår vanlig enkel svenska.

Orkar man öppna rapporten och läsa de första fem sidorna så står det att den fokuserar på likvida tillgångar.
Citera
2026-05-24, 23:45
Medlem
Citat:
Jaså, har den urgamla diskussionen om huruvida amortering är sparande vaknat till liv igen

Nej amortering är just amortering, avbetalning av en skuld. Som ni ser är det ett annat ord är "sparande", där sparande innebär att man avsätter medel för framtiden. Att låna är motsatsen till att spara, och att återställa lånet innebär inte att man sparar även om det finns många som gärna vill att det ska vara så.

När ni betalar av era SMS-lån så har ni inte "sparat" något. Allt tillgängligt låneutrymme är inte ett "sparande"

Det är framför allt en väldigt ointressant diskussion eftersom den kokar ned till semantik och ords betydelser. Inget annat.

För några år sedan var det väldigt populärt på FB att diskutera definitionen av inflation på samma sätt. Som om vore en fråga om objektiva fakta och inte subjektiva definitioner av ord.
Citera
2026-05-25, 00:13
Medlem
Citat:
Haha, om de skriver detta är de verkligen en bunt idioter. En bostad är en real tillgång, men klubbmedlemskapet i BRFen kan ses som en finansiell tillgång eftersom du de facto inte äger något realt utan bara har rätt att nyttja yta i föreningen.

Så om jag lånar 1 miljon och sedan betalar av detta lån (amorterar) så har jag nu en 1 miljon sparat?

Ja, om jag dag 0 startar med 0 kr, lånar 1 miljon och sen amorterar låt säga 20k per månad så har jag efter 50 månader 1 miljon och inga lån. Jag skulle då nog vilja påstå att jag under denna tidsperiod faktiskt sparat ihop 1 miljon kr.
Eller vad menar du? Vad är det annars som gjort att jag gått från 0 kr till 1 miljon på kontot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in