Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-19, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Källa på det? Låter barockt.

Vad är barockt med att låna ut mindre till ett hus på landsbygden som enligt mäklare är värderat till 2 miljoner och du som långivare ser att omsättningen på bygden är låg, dels kan det ta 1 år att sälja och prisnivån är spretig... till skillnad från en 2a i vasastan som är såld på en vecka och det säljs objekt stup i ett så du har en väldigt precis värdering.

Min källa är en god vän som flyttat från Sthlm ut till landsbygden..de krävde mer säkerhet än huset han köpte.. nu hade han det i form av kontantinsatsen dock.
Citera
2025-12-19, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Vad är barockt med att låna ut mindre till ett hus på landsbygden som enligt mäklare är värderat till 2 miljoner och du som långivare ser att omsättningen på bygden är låg, dels kan det ta 1 år att sälja och prisnivån är spretig... till skillnad från en 2a i vasastan som är såld på en vecka och det säljs objekt stup i ett så du har en väldigt precis värdering.

Min källa är en god vän som flyttat från Sthlm ut till landsbygden..de krävde mer säkerhet än huset han köpte.. nu hade han det i form av kontantinsatsen dock.

Tror jag missuppfattade ditt inlägg - mea culpa. En osäker värdering är ju såklart en risk för banken. Jag är med nu. Ursäktar.
Citera
2025-12-19, 23:02
Medlem
Citat:
Tror jag missuppfattade ditt inlägg - mea culpa. En osäker värdering är ju såklart en risk för banken. Jag är med nu. Ursäktar.

Så det här med 90% belåning det kommer bara gälla bättre områden i närheten av Sthlm, GBG innerstad + en del villaområden.. är det lite "sämre" adress kommer du få ta blanco eller få låna mindre än 90 % iallafall.
Citera
2025-12-19, 23:07
Medlem
Citat:
Så det här med 90% belåning det kommer bara gälla bättre områden i närheten av Sthlm, GBG innerstad + en del villaområden.. är det lite "sämre" adress kommer du få ta blanco eller få låna mindre än 90 % iallafall.

Tänker att det inte har så mycket med "sämre områden" utan just att omsättningen av objekt blir ett problem för banken när det kommer till värderingen. Hint till alla i tråden - banken gör sin due diligence så ni behöver inte oroa er så mycket för överbelåning. Klarar man inte kalp för att man är kryptomiljardär förstår jag förstås frustrationen. Rymdkramar till er.
Citera
2025-12-19, 23:09
Medlem
Citat:
Tänker att det inte har så mycket med "sämre områden" utan just att omsättningen av objekt blir ett problem för banken när det kommer till värderingen. Hint till alla i tråden - banken gör sin due diligence så ni behöver inte oroa er så mycket för överbelåning. Klarar man inte kalp för att man är kryptomiljardär förstår jag förstås frustrationen. Rymdkramar till er.

Precis, banken räknar fortfarande med att man ska klara 6-7% iallafall, och de hårda med det.. och om folk kikar i årsredovisningarna för storbankerna har de typ inga kreditförluster på bolånen.
Citera
2025-12-19, 23:59
Medlem
Citat:

Tror du verkligen det?

Bankerna vill gärna låna ut så mycket som möjligt och de flesta som jag känner som köpt bostad i "hålor på landet" för 1-2 miljoner har aldrig haft några problem att låna 85% - förmodligen för att skuldkvoten ändå blir så låg och banken riskerar inget så jag tror inte 90% blir några problem heller.

Om du köper ett hus för 2 miljoner och lånar 1,8 miljoner och du måste sälja huset för 1,5 miljoner så gnuggar banken händerna och konverterar resterande 300.000 i lån till ett blankolån med betydligt högre ränta än bolånet.
Citera
2025-12-20, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Tror du verkligen det?

Bankerna vill gärna låna ut så mycket som möjligt och de flesta som jag känner som köpt bostad i "hålor på landet" för 1-2 miljoner har aldrig haft några problem att låna 85% - förmodligen för att skuldkvoten ändå blir så låg och banken riskerar inget så jag tror inte 90% blir några problem heller.

Om du köper ett hus för 2 miljoner och lånar 1,8 miljoner och du måste sälja huset för 1,5 miljoner så gnuggar banken händerna och konverterar resterande 300.000 i lån till ett blankolån med betydligt högre ränta än bolånet.

Visst det kan bero på vilka marginaler du har också, du kanske pratar om ett par som köpt hus, den här ändringen till 90% fokuserar främst på ensamma ungdomar att få sin första bostad huvudsaklingen i eller i närhet av storstäder.. ett 1,5 miljoner lån är hanterbart för 2 personer även där båda blivit av med jobbet och bor på landsbygden

Av de jag känner som köpt bostad har inte 85% regeln satt stopp, det har varit deras löner och att kalkylen inte riktigt går ihop..frun är hemma med barn t.ex
Citera
2025-12-20, 01:26
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Visst det kan bero på vilka marginaler du har också, du kanske pratar om ett par som köpt hus, den här ändringen till 90% fokuserar främst på ensamma ungdomar att få sin första bostad huvudsaklingen i eller i närhet av storstäder.. ett 1,5 miljoner lån är hanterbart för 2 personer även där båda blivit av med jobbet och bor på landsbygden

Av de jag känner som köpt bostad har inte 85% regeln satt stopp, det har varit deras löner och att kalkylen inte riktigt går ihop..frun är hemma med barn t.ex

Det är ju riktiga skithålor där man får ett fungerande hus för 2m. Risken är att priset vid försäljning blir 0 kr snarare, dvs osäljbart eftersom ingen vill flytta till Rövhult.
Citera
2025-12-20, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Tror du verkligen det?

Nej, du har missförstått det där.

Risk och ränta följs åt. Och med en viss ränta så blir bolånet bara av en viss storlek vid en viss risk.
En bank kommer inte låna ut mer.

Banker är generellt ganska ovilliga till utlåning, just för att undvika kreditförluster. Framförallt för bolån. Därav att man lyckas hålla kreditförlusterna för bolån extremt låga. Och de låga kreditförlusterna gör också att man kan hålla låg ränta.

Den som vill låna mer än vad bankerna går med på i form av bolån har en möjlighet att låna mer i form av blancolån. Givet att dom har inkomst till det då. Och då blir räntan hög och amorteringstiden kort.

Sedan vet jag inte varför du säger att det inte är någon risk med utlåning till bostäder i avfolkningsorter. Vad är priserna i t ex kramfors?
När banken skall låna ut vill dom vara säker på att värdet på panten inte kommer underskrida framtida försäljningspris. Och är deras prognos att orten kommer vara ett framtida kramfors så blir det låg belåningsgrad på det huset.

Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Paradoxalt nog ett väldigt flanderskt formulerat inlägg
Ja, det var precis som flanders hade skrivit detta. DViking har nog mediterat över flanders inlägg under sin frånvaro och kommit på att flanders haft rätt i alla år.
Senast redigerad av ekbo251 2025-12-20 kl. 11:07.
Citera
2025-12-20, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrackblomman
Är du representant för den vanliga svensken som vill köpa ett hus?

Den genomsnittliga villan i Stockholms län år för tillfället 7,5msek så det är inga konstiga nivåer att kommentera någonstans för någon som bor i länet.

Att vissa skribenter i tråden är helt oförmögna att förstå att tomten respektive huset har värden för sig är smått fascinerande. Speciellt när mäklaren på objektet i fråga tom rekommenderar rivning.

Ringer du mäklaren kan du snabbt få en värdering på tomten enskilt på din fastighet. Detta trots att detta enligt vissa skribenter i tråden påstår att det är omöjligt.

Om man ska köpa en tomt som någon har smällt upp ett utedass på är det enligt dessa skribenter omöjligt att särskilja dassets värde kontra tomtens värde.

Hur man någonsin ska kunna värdera en tomträtt är ju en intressant fråga att ställa sig eftersom dessa skribenter hävdar att värdering av tomt för sig när det finns bebyggelse på den är omöjlig att göra
Citera
2025-12-20, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Först och främst så är det roligt att flera av er kör med en tu quoque fallacy. Ni har inga argument så likt småbarn säger ni bara "nähä, du gör det!", du är bara ännu en i ledet som saknar förmåga och intelligens för att kunna resonera kring saker och nu står vi här...när förkunnar din dumhet inför alla som orkar läsa.

Och som jag frågade dig sist, vem fan tvingar dig att läsa? Låt bli att läsa saker du inte förstår så blir det mindre bekymmer för oss båda, jag slipper dig och du slipper bekymra dig med saker som är långt över ditt förstånd. Vilket troligtvis, om vi skall vara ärliga, är allt utöver vad piggelin smakar.

Sprängstoff...lol
Det är en rapport från 2022 som redan då var ett vida känt faktum. Att bostadspriserna är extremt uppblåsta kan knappast ha gått någon förbi, det figurerar i media konstant. Man måste tvärtom vara extremt ouppmärksam eller oförståndig om man inte förstått detta vid det här laget...du får välja vilken kategori du passar in i själv.

Du kanske skall läsa på vad MSB gör? Hint, det har inget med bostadspriser eller finanspolitik att göra.

Här är du igen och styrker det jag sade.
Du gissar vad du tror tomten är värd och räknar utifrån vad du tror baserat på andra tomter. Självklart kommer din ekvation visa det du vill eftersom du trixar med siffror och gissar.
Ska du försöka med detta kortet och envisas med att dela upp bostaden i komponenter så kom med fakta istället på vad just den tomten är värd, leta upp det i annonsen och kom inte tillbaka förrän du hittat det.

Ja självklart gör jag en uppskattning. Det gör garanterat alla som köper en dyr fastighet med ett ruckel på tomten, man vill givetvis skapa sig en bild av detta för att se hur det lönar sig att riva och bygga nytt etc. Bara att kolla på vad andra rena tomter alternativt fastigheter med totala ruckel på i närområdet har gått för.

Vill man ha en mer korrekt bedömning är det bara att få denna från mäklaren i fråga som givetvis kommer bistå med detta. Det är bara i wallincus (och vissa andra skribenters) värld detta är omöjligt att göra. Vi som lever i verkligheten vet att det är en enkel sak
Citera
2025-12-20, 12:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Den genomsnittliga villan i Stockholms län år för tillfället 7,5msek så det är inga konstiga nivåer att kommentera någonstans för någon som bor i länet.

Att vissa skribenter i tråden är helt oförmögna att förstå att tomten respektive huset har värden för sig är smått fascinerande. Speciellt när mäklaren på objektet i fråga tom rekommenderar rivning.

Ringer du mäklaren kan du snabbt få en värdering på tomten enskilt på din fastighet. Detta trots att detta enligt vissa skribenter i tråden påstår att det är omöjligt.

Om man ska köpa en tomt som någon har smällt upp ett utedass på är det enligt dessa skribenter omöjligt att särskilja dassets värde kontra tomtens värde.

Hur man någonsin ska kunna värdera en tomträtt är ju en intressant fråga att ställa sig eftersom dessa skribenter hävdar att värdering av tomt för sig när det finns bebyggelse på den är omöjlig att göra
95% av svenskarna bor utanför din lilla innerstadsbubbla. Den vanliga svensken vill ha ett hus till familjen utan att belåna sig till döds.

Jag är fnissigt road (och oroad) över att du inte begriper det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in