Citat:
Ursprungligen postat av
poiuy1298
Tror du verkligen det?
Bankerna vill gärna låna ut så mycket som möjligt och de flesta som jag känner som köpt bostad i "hålor på landet" för 1-2 miljoner har aldrig haft några problem att låna 85% - förmodligen för att skuldkvoten ändå blir så låg och banken riskerar inget så jag tror inte 90% blir några problem heller.
Om du köper ett hus för 2 miljoner och lånar 1,8 miljoner och du måste sälja huset för 1,5 miljoner så gnuggar banken händerna och konverterar resterande 300.000 i lån till ett blankolån med betydligt högre ränta än bolånet.
Nej, du har missförstått det där.
Risk och ränta följs åt. Och med en viss ränta så blir bolånet bara av en viss storlek vid en viss risk.
En bank kommer inte låna ut mer.
Banker är generellt ganska ovilliga till utlåning, just för att undvika kreditförluster. Framförallt för bolån. Därav att man lyckas hålla kreditförlusterna för bolån extremt låga. Och de låga kreditförlusterna gör också att man kan hålla låg ränta.
Den som vill låna mer än vad bankerna går med på i form av bolån har en möjlighet att låna mer i form av blancolån. Givet att dom har inkomst till det då. Och då blir räntan hög och amorteringstiden kort.
Sedan vet jag inte varför du säger att det inte är någon risk med utlåning till bostäder i avfolkningsorter. Vad är priserna i t ex kramfors?
När banken skall låna ut vill dom vara säker på att värdet på panten inte kommer underskrida framtida försäljningspris. Och är deras prognos att orten kommer vara ett framtida kramfors så blir det låg belåningsgrad på det huset.
Citat:
Ursprungligen postat av
olofzzon
Paradoxalt nog ett väldigt flanderskt formulerat inlägg

Ja, det var precis som flanders hade skrivit detta. DViking har nog mediterat över flanders inlägg under sin frånvaro och kommit på att flanders haft rätt i alla år.