2025-09-14, 18:13
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Upplever dock som sagt att många säljare har rejält hybris, det är inbankat i många att man "ska" tjäna ett par miljoner vid varje försäljning, får man bara det priset man själv gav verkar många helt chockade och tänker att det går väl inte för sig.
Så är det, därför det är så många objekt till salu, folk vägrar sälja billigare än det var värderat under pandemi toppen.

Räntorna är låga med så ingen blir tvungen att sälja pga ekonomi som inte går ihop, det som händer är att objekten inte blir sålda och säljaren bor helt enkelt bara kvar.

Jobbiga är för folk som vill byta boende och köper först, där kan det bli en käftsmäll när de köper till toppris och tror deras egna bostad skall gå till toppris med men så blir det osålt.
Citera
2025-09-14, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251

Ingen i tråden är intresserad av dig.
Tråkigt för er två.
Jag kom hit för att få reda på om fler än jag hade stött på samma erfarenhet att bostäder med kraftiga renoveringsbehov inte hade motsvarande prisnedsättning.
Efter det blev jag mött av personangrepp av dig och flanders och väldigt verklighetsfrånvända argument för varför pris på bostäder är korrekta.
Ni två sade att "min åsikt betyder inget" men det har jag nu kvittens på att min åsikt betydde väldigt mycket för affären.

Det du kallar "väldigt subjektiva åsikt" är rationella resonemang baserat på fakta och logik och marknadsmekanismer.

Fucking lol
flanders tycker att svenska hantverkare bör ha 15 kr i timmen för det får dem i pakistan och du anser att bostäder är undervärderade utan att kunna hänvisa till någon källa som ens kommer i närheten av denna slutsatsen, tvärtom har jag länkat till massor med tunga instanser som påpekar att svenska bostäder visar tecken på övervärdering men det skiter du fullständigt i eftersom det går mot din åsikt.

Det ni två specifikt sysslar med är mer likt astrologi för kroniskt online flashback-användare.

Ett lysande exempel på detta är din frågeställning om "Varför bygger inte driftiga personer hus och tjänar pengar om de är så dyra?" är ungefär som de som säger "om fattigdom orsakas av för lite pengar, varför trycker man bara inte mer pengar?".
En fullt rimlig fråga om man undviker att tänka djupare på saken och har extremt dålig förståelse för hur pengar funderar.
En däremot helt rimlig fråga i samma anda är snarare; om du nu kan så mycket och vet allt om ekonomi, varför sitter du här utan något reellt inflytande över något alls?

Vem, utanför tråden, bryr sig om dig?
Citera
2025-09-14, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Många sätter medvetet ett mycket högre utgångspris än vad de är beredda att sälja för i en marknad likt den vi är i nu
Det är din uppfattning om hur saker funkar, jag tycker ditt spel var roligt att spela så har du belägg för något av dessa påståenden?
Finns det någon källa på att mäklare generellt sätter utgångspris högre än de vill ha bara för att ge utrymme för prutande?

Citat:
Jag har inget emot hantverkarlönerna. Däremot har jag något emot ett system som subventionerar hantverkare samt förhindrar fri rörelse av arbetskraft. Det gör att lönerna (och timfaktureringen) blir mycket högre än den annars skulle blivit.
Oh please, jag orkar inte gräva igenom alla dina inlägg men det var ju fan inte mer än ett par dagar sedan du gnällde om att de borde gå med på sänkta löner.
Du kan ljuga för dig själv hur mycket du vill om att du "känslolöst accepterar marknadspriser" men det är ett enormt gnäll från din sida om ur mycket hantverkare tjänar och hur dåligt du tycker det är.

Det bästa är att du kunde likväl ha argumenterat för att subventioner genom ränteavdrag, detaljplanering och statlig inblandning samt handläggningstider för tillstånd driver upp bostadspriser till mycket högre än de behöver vara. Men den slutsatsen landar du inte i, för det har du inget problem med.

Om det instiftas ett Dunning-Kruger pris någon gång tänker jag nominera dig, du lär ta hem det utan problem.
Tills dess önskar jag dig lycka till med att sänka hantverkarlönerna, vi får se hur du skall lyckas med det!
Citera
2025-09-14, 18:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Det är din uppfattning om hur saker funkar, jag tycker ditt spel var roligt att spela så har du belägg för något av dessa påståenden?
Finns det någon källa på att mäklare generellt sätter utgångspris högre än de vill ha bara för att ge utrymme för prutande?

Oh please, jag orkar inte gräva igenom alla dina inlägg men det var ju fan inte mer än ett par dagar sedan du gnällde om att de borde gå med på sänkta löner.
Du kan ljuga för dig själv hur mycket du vill om att du "känslolöst accepterar marknadspriser" men det är ett enormt gnäll från din sida om ur mycket hantverkare tjänar och hur dåligt du tycker det är.

Det bästa är att du kunde likväl ha argumenterat för att subventioner genom ränteavdrag, detaljplanering och statlig inblandning samt handläggningstider för tillstånd driver upp bostadspriser till mycket högre än de behöver vara. Men den slutsatsen landar du inte i, för det har du inget problem med.

Om det instiftas ett Dunning-Kruger pris någon gång tänker jag nominera dig, du lär ta hem det utan problem.
Tills dess önskar jag dig lycka till med att sänka hantverkarlönerna, vi får se hur du skall lyckas med det!

1.Du kan bara fråga valfri mäklare så märker du det fort.
2. Utgångspriserna överlag ligger över slutpriserna. Runt hälften av alla villor säljs under utgångspris. Det finns alltså en stor acceptans för att sälja under utgångspris. Men priserna STIGER. Dvs slutpriserna. Hur får du ihop detta snillet?

https://www.hemnet.se/artiklar/bostadsmarknaden/2024/10/16/varannan-villa-saljs-under-utgangspris-men-priserna-stiger

Ja jag har ingen lust med att ännu mer skattesubventioner ska gå åt för att hålla upp höga löner för en specifik grupp. Jag tycker alla branscher borde konkurrensutsättas från hela världen. Varför ska bara vissa yrken utsättas för det? Tex programmerare. Om man är rädd för den konkurrensen är det för att man vet att man är överbetald för det man gör.

Jag har säkert skrivit 100 inlägg där jag klagat på statlig inblandning på bla bostadsmarknaden. Jag vill att staten ska blanda sig i minimalt. Hyresregleringen borde skickas dit pepparn växer. Så även reavinstskatt på primär bostad, de galna lagfarterna, kraven på bygglov etc.

Man får mer än gärna slakta rot. Klippa hela den statliga skatten. Öppna upp för utländsk arbetskraft. Minska arbetsgivaravgifterna med 70-80%. Då kommer en målare kosta max 300-350 kr per timme som de gör i många andra västeuropeiska länder.

Att det finns köpare utan vidare koll som tror de gör ett klipp för att de köper under utgångspris är själva anledningen till att priserna sätts som de gör i den här typen av marknad. Bevisligen fungerade det exakt enligt plan på dig :-D

Och där kom dunning-kruger argumentet. De kvasiintellektuellas heliga graal.

Kan du inte berätta lite mer om tulpankraschen? Finns nog ingen i tråden som hört talas om den.
Senast redigerad av flanders 2025-09-14 kl. 19:11.
Citera
2025-09-14, 19:24
Medlem
Citat:
1.Du kan bara fråga valfri mäklare så märker du det fort.
Nej nej, har du en källa på det?
Din regel sade att om man gör ett påstående måste man presentera en källa.
"Googla det" är inte en källa

Citat:
Ja jag har ingen lust med att ännu mer skattesubventioner ska gå åt för att hålla upp höga löner för en specifik grupp.
Attans, nästan ungefär som alla som inte köpte sin bostad för 15-20+ år sedan har lust att se fördelaktig behandling för de som köpte under denna tid.
Lustigt hur ett problem bara är ett problem om det påverkar dig negativt...
Citat:
Och där kom dunning-kruger argumentet
Antar att det svider för det finns nog rätt mycket sanning i det.
Du sitter och vräker ur dig din åsikt på nätet och presenterar det som absolut sanning, trots att du troligtvis bara har en lägre examen i typ organisationsteori eller marknadsföring och inte direkt påverkar svensk policy kring något ämne du diskuterar.

Dags att inse faktum. hade du kunnat hälften så mycket som du tror och inte bara varit ett perfekt exemplar på Dunning-Kruger så hade du blivit tillfrågad om saker och påverkat svensk politik och ekonomi. Istället sitter du här och skriver 100-tals inlägg om samma sak och bråkar med randoms.

Citat:
Kan du inte berätta lite mer om tulpankraschen?
Du har hört talas om den men trots det så argumenterade du för att "om någon betalar priset så är priset det rätta", vilket är fundamentalt att inte förstå hur en bubbla byggs upp och sedan brister.
Så grattis, du har hört om det men du förstår det inte. Undrar vad det kallas för...
Citera
2025-09-14, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Så är det, därför det är så många objekt till salu, folk vägrar sälja billigare än det var värderat under pandemi toppen.

Räntorna är låga med så ingen blir tvungen att sälja pga ekonomi som inte går ihop, det som händer är att objekten inte blir sålda och säljaren bor helt enkelt bara kvar.

Jobbiga är för folk som vill byta boende och köper först, där kan det bli en käftsmäll när de köper till toppris och tror deras egna bostad skall gå till toppris med men så blir det osålt.

Som du säger, det är väldigt viktigt vara medveten om att såsom situation är nu i dagsläget säljer man först och köper sen.
Citera
2025-09-14, 20:02
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Ingen, sluta käbbla med trollet som de flesta av oss andra.

Du för ändå fram tänkvärda åsikter så fastna inte i evighetsloopar med ekbodiot.
Citera
2025-09-14, 20:22
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Detta gäller i allmänhet för bostäder i hela landet som är lånekänsliga. Dvs upp till den prisnivån du pratar om, 10 miljoner, finansieras oftast av lån och av folk som förvärvsarbetar. Kontantinsatsen är inte mer än 15-20%. Det är klart som fasen att det är denna typen av bostäder, oavsett var i landet de befinner sig, som tar stryk just nu när KALP är strängare. Folk kan helt enkelt inte låna så mycket som de kunde innan, och priserna faller.

Här kommer några exempel jag följer i Göteborg.

Monsungatan 28 i Eriksberg, 8e våningen och bästa utsikt över stan. Bra område. 4,2mkr utgångspris:
https://www.booli.se/bostad/566983

Denna typen av lägenhet såldes för nära 5 miljoner under toppnotering 2021-2022. Just denna lägenhet såldes för 4,5 miljoner 2020. Dvs köparna har på 5 år torskat runt 400k, om man räknar med mäklaravgifter. Få betalt för att bo var det ja. Denna bostad har dessutom varit till salu i en hel månad utan att någon köpt. Det är alltså inte ens säkert att de får 4,2. Deras grannar med exakt samma planlösning ett par våningar under fick bara 4 miljoner:
https://www.booli.se/bostad/566990

Det är total slakt just nu på bostadsmarknaden.

Är inte du en gammal nyliberal och bullmarknad extremist i samma gäng som Flanders och liksom-fb? Dragit ner på litiumet eller fått nya insikter och svängt om?
Citera
2025-09-14, 20:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Är inte du en gammal nyliberal och bullmarknad extremist i samma gäng som Flanders och liksom-fb? Dragit ner på litiumet eller fått nya insikter och svängt om?

Vafan snackar du om slemhög. Jag är inte en tok ideolog som dig. Jag ser sanningen i vitögat. Och sanningen idag är att det är en pågående kollaps på bostadsmarknaden som inte syns på ytan.
Citera
2025-09-14, 20:26
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tram123

Det märkliga är, att många bostäder och i synnerhet villor är ju köpta för 15-35 år sen. Hur kommer det sig att gamlingar som köpt för typ 1/3 av dagens pris, vägrar sälja till marknadspris och sitter trycker på bostaden för att få ut 2021-2022 års pris? Mycket märkligt, många borde inte vara insatta vad priserna var för 3 år sen utan bara har bott och är glada de gör en stor vinst endå och säljer som normalt, men det ser man inte så ofta.

Alla kan ju inte ha samma egoism, rovmentalitet och besatthet av status som Flanders, det vore ju helt otroligt.
Senast redigerad av slemhog 2025-09-14 kl. 21:07.
Citera
2025-09-14, 20:31
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Vafan snackar du om slemhög. Jag är inte en tok ideolog som dig. Jag ser sanningen i vitögat. Och sanningen idag är att det är en pågående kollaps på bostadsmarknaden som inte syns på ytan.

I know you, bomarknaden skulle upp till skyarna enligt dig förut, 200 000 kr m2 i innerstan och din villa i södermanland skulle springa iväg med 30%, nu är du den värsta bubbelbabblaren av alla. Vafan hände? Har du sålt än och sitter och trycker i en hyres 1a?
Citera
2025-09-14, 20:34
Medlem
Citat:
Tråkigt för er två.
Jag kom hit för att få reda på om fler än jag hade stött på samma erfarenhet att bostäder med kraftiga renoveringsbehov inte hade motsvarande prisnedsättning.
Efter det blev jag mött av personangrepp av dig och flanders och väldigt verklighetsfrånvända argument för varför pris på bostäder är korrekta.
Ni två sade att "min åsikt betyder inget" men det har jag nu kvittens på att min åsikt betydde väldigt mycket för affären.

Det du kallar "väldigt subjektiva åsikt" är rationella resonemang baserat på fakta och logik och marknadsmekanismer.

Fucking lol
flanders tycker att svenska hantverkare bör ha 15 kr i timmen för det får dem i pakistan och du anser att bostäder är undervärderade utan att kunna hänvisa till någon källa som ens kommer i närheten av denna slutsatsen, tvärtom har jag länkat till massor med tunga instanser som påpekar att svenska bostäder visar tecken på övervärdering men det skiter du fullständigt i eftersom det går mot din åsikt.

Det ni två specifikt sysslar med är mer likt astrologi för kroniskt online flashback-användare.

Ett lysande exempel på detta är din frågeställning om "Varför bygger inte driftiga personer hus och tjänar pengar om de är så dyra?" är ungefär som de som säger "om fattigdom orsakas av för lite pengar, varför trycker man bara inte mer pengar?".
En fullt rimlig fråga om man undviker att tänka djupare på saken och har extremt dålig förståelse för hur pengar funderar.
En däremot helt rimlig fråga i samma anda är snarare; om du nu kan så mycket och vet allt om ekonomi, varför sitter du här utan något reellt inflytande över något alls?

Konstig argumentationsteknik du har.
Skulle säga tvärt om, där jag bor och håller till börjar man ganska tydligt se större prisskillnader gällande kravet på underhåll.
Renoveringsobjekt verkar mer eller mindre oslagbara.
Till skillnad från pandemiåren då vad som helst såldes till maxpriser.
Men det där förändras lite över tid.
När jag tittade på hus i början av 2000talet blev jag inte klok på hur det fungerade. Man bjöd som om allt var nyrenoverat men sen skulle det prutas efter budgivning???
Men nu ser hag att här är det ganska sunt sen nåt pr tillbaka.
Nyrenoverat tak, fönster och bergvärme slår igenom på prisbilden på 60 och 70 tals käkarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in