2022-08-26, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QQQQQQQQQQQQQQQQQQ
Nej.

109,1 augusti 21
105,0 augusti 22

Hur går det med matten?
Augusti 20 95k. +10.5%
Citera
2022-08-26, 20:08
Medlem
ETA2824-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Hej!

Har dålig koll så tänkte kolla med er här som kanske är mer insatta.

Om ni lagt undan pengar för att köpa bostadsrätt inom 12 månader och det inte är akut. När tror ni blir bäst läge på marknaden för att köpa fr.o.m. nu och 12 månader framåt? Hur hade ni tänkt?

Ha en fin kväll och helg

Ingen vet om priserna är lägre eller högre om ett år, därför skulle jag köpa när jag hittat rätt objekt som jag vet att jag vill bo kvar länge i, om det sker imorgon eller 6 månader eller 12 månader spelar ingen roll. Skulle inte köpa något som jag inte är bekväm med att behålla i minst fem år.
Citera
2022-08-26, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Augusti 20 95k. +10.5%
Vad hände med siffrorna från 2021? Ljög du, hittade du på eller var det bara för svår ekvation?

Tänker inte slösa tid på 2020 när du just blev avslöjad om att ljuga om 12-månaders utvecklingen.
Citera
2022-08-26, 20:19
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Hej!

Om ni lagt undan pengar för att köpa bostadsrätt inom 12 månader och det inte är akut. När tror ni blir bäst läge på marknaden för att köpa fr.o.m. nu och 12 månader framåt? Hur hade ni tänkt?

Ha en fin kväll och helg
Nu och 3-6 månader framåt finns det massa torskar på marknaden som måste sälja pga de redan köpt annat! Mao finns möjlighet till skambuda! Idag finns det ingen som köper först och säljer sen, vilket innebär att om de inte får vad de vill ha, väntar dom på bättre tider. Med det sagt: de bästa köptillfällena har du just nu och 1-6 månader framåt!
Citera
2022-08-26, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QQQQQQQQQQQQQQQQQQ
Vad hände med siffrorna från 2021? Ljög du, hittade du på eller var det bara för svår ekvation?

Tänker inte slösa tid på 2020 när du just blev avslöjad om att ljuga om 12-månaders utvecklingen.

Nej du har rätt i att jag såg fel här. Husmask uppdaterade inte som jag trodde. Dock är prisnedgången mot augusti förra året väldigt mild ändock med -3.7% och det är fortfarande +10.5% mot 2020.

Det var en extrem peak i vintras och att priserna skulle falla tillbaka mot sommaren var givet oavsett ränteläget osv.

Sen är BR I Sthlm också värst drabbad. Ändå är det så milt.

Att skrika om VÄRSTA JULI NÅGONSIN osv blir galet missvisande. Då kan man i princip säga att den näst största julhandeln någonsin är skit och katastrof bara för att fg år var ännu galnare.

Om ett ftg analyserade sin försäljning och pratade om värsta månaden någonsin skulle man se till total omsättning mot alla andra julimånader. Inte procentuell förändring mot juni
Senast redigerad av flanders 2022-08-26 kl. 20:48.
Citera
2022-08-26, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Vad jag kan se i graderna för både Sthlm och Gbg är att pris/kvm2 ökar långsamt uppåt mot en stabilisering som är något under 2022s prisnivåer. För Gbg 50-55k kvm2 och Sthlm 105-110k kvm2.
Antal objekt som säljs i augusti har ökat markant från tokfallet juni-juli när hela hela landet drog i handbromsen av chock efter Rb höjde (även om höjningen var väntad).

Vad kan vi dra för analys? Köparna och säljarna möter varandra bättre under augusti. Köparna har också vant sig vid de nya bolåneräntorna på 3-4% och anpassar sina köp och sin ekonomi.
Kommer bostadsmarknaden hamna i en ny koma när Rb höjer sin ränta i sept? Nej.
Finns det en stor backlog med objekt som ska säljas? Ja.
Är det ett bra läge att köpa nu? Ja om du behöver en bostad.

När backloggen minskar så kommer priserna att klättra uppåt igen men det kommer att ta en oerhört lång tid. Antagligen 2023 och då kommer priserna att klättra uppåt igen.

Fler besökare på visningar kommer att öka under hösten. Det är jag säker på. Särskilt när större tidningar som AB, DN osv börjar rapportera om att marknaden börjar att hämta sig.

Härlig analys! Ska spara den för framtiden.

Europa står i randen för tidernas energibrist samtidigt som inflationen skenar. Ett krig på vår kontinent som kan sluta med gud vet vart...Känns inte som en dröm att investera i. Särskilt med tanke på att det idag inte finns något spelrum att stimulera ekonomin. Jag skulle påstå att stagflation inom EU är oundvikligt. Lägg dessutom till andra faktorer som att Sverige har snudd på världens högsta belåningsgrad i förhållande till disponibel inkomst. Det "normala" du drömmer om är precis det vi behöver mindre utav i en framtida stabil ekonomi
Citera
2022-08-26, 22:14
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Vi som går på auktioner/tradera att veta att en plötslig höjning med 300 kr, när alla andra höjer 100 kr, ger respekt och de slutar omedelbart bjuda.

Trams. Du har aldrig använt dig av Tradera. Det har du bevisat med det du skriver ovan. Budgivningar där visar nämligen inte ditt högsta bud utan lägger automatiskt ett bud som är minimalt högre än nuvarande ledares bud. Det går följaktligen inte att göra bort sig på Tradera på det sätt som du beskriver. Det är en service Tradera erbjuder för att mindre begåvade människor inte ska betala för mycket. De var väl rädda för negativ press, får man anta.

Den bästa strategin vid en auktion är att lägga ett så lågt bud som möjlig så sent som möjligt. Allt annat är trams. Den enda effekten bud har på andra som deltar i auktionen är att visa att någon annan vill ha det de vill ha. Bud ökar andra deltagares beägenhet att bjuda. Det begriper en 5-åring.

I de fall auktionsförfarande har förbjudits har det varit just för att det lockar människor att tillämpa irrationela strategier som den du beskriver. Inget annat.
Citera
2022-08-26, 22:29
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Hej!

Ha en fin kväll och helg

Jag skulle vänta så länge det är möjligt. I Sverige hoppas en majoritet på stigande priser. De flesta vet också att förväntningar påverkar priserna. Därför vill många skönmåla läget. Trots det spår många, tillochmed mäklare, fortsatta prisfall. Den positiva feedback-loop som har skapat prisökningarna vi har sett har vänts i sin motsats. Folk har använt vinster som kapital för att låna mer och mer. När vinterna uteblir måste de finansiera sina bostäder med sin inkomst. Det är många som har gjort en halv, en, två eller tre miljoner på sin bostad. Det är få som har lyckats spara ens en tiondel. Enkel matematik.
Citera
2022-08-26, 22:33
Medlem
Undrar hur mycket appar som Booli, där du kan följa värdet på din bostad dagligen påverkar den här bubblan.

Jättefint så länge du kan se värdet ticka upp hela tiden och du känner dig rikare dag för dag, ”oj, nu blev jag en en miljon rikare på ett år bara av att äga en bostad”.

Det är som att girighetscentrat i hjärnan kapas av den här tekniken.

Men samma teknik borde fungera lika likadant omvänt vid en nedgång, det måste bli riktigt jävla svettigt att följa fallet i realtid. Eufori byts mot panik.

En halv miljon människor använder deras app enligt Booli själva.
Citera
2022-08-26, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarltonMars
Undrar hur mycket appar som Booli, där du kan följa värdet på din bostad dagligen påverkar den här bubblan.

Jättefint så länge du kan se värdet ticka upp hela tiden och du känner dig rikare dag för dag, ”oj, nu blev jag en en miljon rikare på ett år bara av att äga en bostad”.

Det är som att girighetscentrat i hjärnan kapas av den här tekniken.

Men samma teknik borde fungera lika likadant omvänt vid en nedgång, det måste bli riktigt jävla svettigt att följa fallet i realtid. Eufori byts mot panik.

En halv miljon människor använder deras app enligt Booli själva.

Närå, fick nån notis häromdan om att jag är back 3-400 k på villan sen knappt nåt år tillbaka. Inte svettigt alls. På samma sätt att jag inte hade bokat Seychellerna för att booli värderar villan 200 k högre.
Citera
2022-08-26, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Gällde nåt av dina exempel bostadslån till privatpersoner? Eller är jag i fel tråd och trollar?

Jag diskuterar inte derivat och dylikt utan jag är mer intresserad bostadsbubbla och vanligt folk.

Men du får gärna undervisa mig så kanske jag lär mig nåt nytt.

Det som jag pratar beror på bostadslån till privatpersoner som du uppenbart tror att bankerna har koll på.
Citera
2022-08-26, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Är det därför man missade inflationen menar du? Tittade man på fel siffror eller varför missade man inflationen.
Iofs är de flesta kreditkramare lätt efterblivna, men vad är positivt med inflation? Tycker du att det är hippt att bli fattigare eller vad är det för väderkvarnar du vevar mot?

Vad menar du? Att riksbanken råkat missat tråden här på FB att inflation är högre med 10-20 % och att den varit det i minst 2 år? Samt att SCB ljuger för att frisera siffrorna?

Jag hade kunnat tro att det fanns ett korn av sanning om inte samtliga utvecklade länder visade ungefär samma utveckling och siffror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in