Flashback bygger pepparkakshus!
2024-08-07, 11:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Du svarade aldrig på min tidigare fråga och detta inlägg gör ditt påstående ännu konstigare.

Du har alltså ägt din bostad i 25 år utan att sälja?

Hur har du då enligt ett tidigare inlägg förlorat 13000kr i månaden på att bo?

Till att börja med har du inte förlorat något innan du säljer din bostad. Om du dessutom påstår att du har förlorat 13000 i månaden så är jag lite nyfiken vad du äger för boende med tanke på att marknaden är upp 300-400% på 25 år.

Vad jag köper och säljer är det ingen här som har med att göra så det behöver jag inte svara på heller. Jag har ägt bostäder i ett antal år ja. Jag äger alltjämt och förlorar pengar på en vikande marknad, ja. Givetvis "vinner" man också på andra objekt man kanske är intresserad av och som också faller i pris nu.

"Till att börja med...". Jodå. Det har i åratal funnits alla de här som "vunnit på att bo". På exakt samma sätt förlorar man på att bo när marknaden faller. Eller så vinner och förlorar ingen någonsin på att bo, vilket mycket väl är det korrekta sättet att se det på.
Citera
2024-08-07, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gladryss
Vad jag köper och säljer är det ingen här som har med att göra så det behöver jag inte svara på heller. Jag har ägt bostäder i ett antal år ja. Jag äger alltjämt och förlorar pengar på en vikande marknad, ja. Givetvis "vinner" man också på andra objekt man kanske är intresserad av och som också faller i pris nu.

"Till att börja med...". Jodå. Det har i åratal funnits alla de här som "vunnit på att bo". På exakt samma sätt förlorar man på att bo när marknaden faller. Eller så vinner och förlorar ingen någonsin på att bo, vilket mycket väl är det korrekta sättet att se det på.

Man kan väl säga som så att när man väl är inne i marknaden att äga sin bostad, så är det mindre snack om att vinna / förlora när priser går upp och ner eftersom i stort sett alla bostäder följer pristrenden.

Ska man sälja och köpa en bostad så har ju både den man ägde och den man köpt gått upp eller ner i pris.

Men säljer man och köper inte nytt, ja då kommer man återigen in i det här med att man kan ha vunnit eller förlorat på det. På samma sätt så kan man säga att alla som precis i början gått in i bostadsmarknaden har förlorat på det eftersom de binder en stor summa sparade pengar eller tar ett stort lån.

Det där med att förlora är nog mer kopplat till att man har kvar stora lån och plötsligt äger betydligt mindre än vad lånet är på.
Senast redigerad av SecretGarden352 2024-08-07 kl. 12:02.
Citera
2024-08-07, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gladryss

Aha, du har varken vunnit eller förlorat, då vet jag. Tack, det var just det som var frågan.
Citera
2024-08-08, 04:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Aha, du har varken vunnit eller förlorat, då vet jag. Tack, det var just det som var frågan.

Det var inte din fråga. Du frågade: "Vad köpte och sålde du för?".
Citera
2024-08-09, 07:34
Medlem
Mkt hög volymomsättning i juli. ATH i omsättning för villor. Slår tom de extrema pandemiåren
Citera
2024-08-09, 10:06
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Mkt hög volymomsättning i juli. ATH i omsättning för villor. Slår tom de extrema pandemiåren

Kollar du bara på Stockholm? I Riket var det fler omsatta juli 2021 enligt MS.

Hur ser priserna för Villa - Stockholms Län ut på Husmask?
Citera
2024-08-09, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

https://www.di.se/pressreleaser/2024/08/09/svensk-maklarstatistik-villapriserna-okade-medan-bostadsratter-minskade-i-juli/

”Antalet villaförsäljningar i juli var till och med något fler än under pandemiåren 2020 och 2021.”

Antal sålda BR ökade med 9% mot i fjol villor med +16%.

Dock från en låg bas iom att det är juli. Men trenden med stigande antal försäljningar fortsätter och ökar.
Citera
2024-08-09, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

Upp 15% mot fg år men Husmasks data för villor känns otroligt skakig och osäker. MS bättre.
Citera
2024-08-09, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Man kan väl säga som så att när man väl är inne i marknaden att äga sin bostad, så är det mindre snack om att vinna / förlora när priser går upp och ner eftersom i stort sett alla bostäder följer pristrenden.

Tycker nog att det är fel. Väldigt många bryr sig om vad bostaden är värd. Särskilt de som har höga billån (på Tesla'n) verkar tycka att det är viktigt att bostadens värde gör att netto förmögenheten fortfarande är rejält på plus.

Det som gör bostadens värdetillväxt viktigt är nog främst att det gör att man kan uppskatta att man har en rejäl nettoförmögenhet och vara nöjd med det; vilket gör det mer att en större andel av lönen spenderas varje månad, eller till och med konsumtion (pool, ny bil, etc) finansieras med lite lån.

Upplever åtminstone att det är snack om vinna/förlora särskilt efter att man gått in på marknaden. Jag gör samma själv. Kollar då och då vad bostaden är värd och räknar lite på alternativkostnad om ett hyfsat hyresradhus finns att jämföra med (vilket det gör rätt ofta). Kostar ju rätt mycket att flytta och allt trädgårdsslit gör ju att man blir känslomässigt fäst vid boendet och inte flyttar men tänker på värdet gör jag fortfarande. Tror inte att jag är unik här....
Citera
2024-08-09, 11:09
Medlem
DVikings avatar
Citat:
https://www.di.se/pressreleaser/2024/08/09/svensk-maklarstatistik-villapriserna-okade-medan-bostadsratter-minskade-i-juli/

”Antalet villaförsäljningar i juli var till och med något fler än under pandemiåren 2020 och 2021.”

Antal sålda BR ökade med 9% mot i fjol villor med +16%.

Dock från en låg bas iom att det är juli. Men trenden med stigande antal försäljningar fortsätter och ökar.

Fast det stämmer ju inte om man själv kollar på MS:

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/#/villor/48m-antal-salda

Något färre än 2021, 4138 mot 4107. Då låg dessutom juni säsongmässigt lågt med en minskning från maj.
Citera
2024-08-09, 11:11
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Upp 15% mot fg år men Husmasks data för villor känns otroligt skakig och osäker. MS bättre.

Jaha, nu ska vi cherry picka och ta Stockholms kommun

Län ner 17% YoY för augusti MTD.
Citera
2024-08-09, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tycker nog att det är fel. Väldigt många bryr sig om vad bostaden är värd. Särskilt de som har höga billån (på Tesla'n) verkar tycka att det är viktigt att bostadens värde gör att netto förmögenheten fortfarande är rejält på plus.

Det som gör bostadens värdetillväxt viktigt är nog främst att det gör att man kan uppskatta att man har en rejäl nettoförmögenhet och vara nöjd med det; vilket gör det mer att en större andel av lönen spenderas varje månad, eller till och med konsumtion (pool, ny bil, etc) finansieras med lite lån.

Upplever åtminstone att det är snack om vinna/förlora särskilt efter att man gått in på marknaden. Jag gör samma själv. Kollar då och då vad bostaden är värd och räknar lite på alternativkostnad om ett hyfsat hyresradhus finns att jämföra med (vilket det gör rätt ofta). Kostar ju rätt mycket att flytta och allt trädgårdsslit gör ju att man blir känslomässigt fäst vid boendet och inte flyttar men tänker på värdet gör jag fortfarande. Tror inte att jag är unik här....

Två saker här. När du väl köpt en bostad så har du ganska lika kostnader under en lång tid framåt, med en sakta minskning i takt med att du amorterar av lånet. Undantag om du tappar kontroll över räntan. Så i ditt fall är räntan viktigast ha koll på samt det blir bara ett nöje att se hur läget är gentemot hyresbostäder som hela tiden får höjda hyror medan dina kostnader sjunker.

Nästan allt när man väl har köpt en bostad handlar om att bevaka att man inte hamnar i problem om man måste sälja i olämpligt tillfälle, när bostaden tappat i värde samtidigt som man har kvar fulla lån på bostaden. Men sen gör många tankefelet att de förlorar den amorterade delen av lånet, men köper man en billigare bostad (som också sjunkit i värde) så har man ju inte ökat sin kostnad eller förlorat några pengar egentligen.

Det är först när man säljer bostaden helt och lämnar bostadsmarknaden som värdet får en riktig betydelse. I vissa fall kan man tvingas köpa en mindre bostad och då får man inte tillbaka pengarna när värdet går upp igen jämfört med att ha bott tidigare i en större bostad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in