Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Tycker nog att det är fel. Väldigt många bryr sig om vad bostaden är värd. Särskilt de som har höga billån (på Tesla'n) verkar tycka att det är viktigt att bostadens värde gör att netto förmögenheten fortfarande är rejält på plus.
Det som gör bostadens värdetillväxt viktigt är nog främst att det gör att man kan uppskatta att man har en rejäl nettoförmögenhet och vara nöjd med det; vilket gör det mer att en större andel av lönen spenderas varje månad, eller till och med konsumtion (pool, ny bil, etc) finansieras med lite lån.
Upplever åtminstone att det är snack om vinna/förlora särskilt efter att man gått in på marknaden. Jag gör samma själv. Kollar då och då vad bostaden är värd och räknar lite på alternativkostnad om ett hyfsat hyresradhus finns att jämföra med (vilket det gör rätt ofta). Kostar ju rätt mycket att flytta och allt trädgårdsslit gör ju att man blir känslomässigt fäst vid boendet och inte flyttar men tänker på värdet gör jag fortfarande. Tror inte att jag är unik här....
Två saker här. När du väl köpt en bostad så har du ganska lika kostnader under en lång tid framåt, med en sakta minskning i takt med att du amorterar av lånet. Undantag om du tappar kontroll över räntan. Så i ditt fall är räntan viktigast ha koll på samt det blir bara ett nöje att se hur läget är gentemot hyresbostäder som hela tiden får höjda hyror medan dina kostnader sjunker.
Nästan allt när man väl har köpt en bostad handlar om att bevaka att man inte hamnar i problem om man måste sälja i olämpligt tillfälle, när bostaden tappat i värde samtidigt som man har kvar fulla lån på bostaden. Men sen gör många tankefelet att de förlorar den amorterade delen av lånet, men köper man en billigare bostad (som också sjunkit i värde) så har man ju inte ökat sin kostnad eller förlorat några pengar egentligen.
Det är först när man säljer bostaden helt och lämnar bostadsmarknaden som värdet får en riktig betydelse. I vissa fall kan man tvingas köpa en mindre bostad och då får man inte tillbaka pengarna när värdet går upp igen jämfört med att ha bott tidigare i en större bostad.