Flashback bygger pepparkakshus!
2024-05-29, 13:02
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s7L45Bw724FO
6600 kronor/kvm boarea är genomsnittlig belåning i en brf (2022, FI).

Nyproduktion snittar på 12000 kr/kvm boarea.

Extersom du aldrig verkar ha stått i situationen att kasta ut någon mot dess vilja i en bostadsrättsförening, så kan vi lika gärna lägga ner den diskussionen.

Om bostadsrätt hade varit en bra boendeform, på riktigt, så hade man inte behövt läsa årsredovisningar och analyserat kassaflöde och underhållsplaner innan man flyttar in.

Sitter du i någon styrelse själv? Har du suttit i många styrelser?
Jag har suttit i flera styrelser.

Nej, man kommer inte undan att kunna siffror om man ska bo i en BRF, eller åtminstone att ha någon som läser dem åt dig.

Jag har via domstol kastat ut hyresgäster. Det tog 3-6 månader.

Som jag skrev, det är för att du räknar med nyproduktion som du säger att snittpriset är 6-7000 kr. Men jag räknar bort dem, de går i en egen liga som mer liknar att hyra något. Med "BR" menar jag en minst 8 år gammal förening. Som 90% är.
Citera
2024-05-29, 13:11
Medlem
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Priserna går i säsongs-cykel och stiger alltid jan-aug, sedan sjunker de oavbrutet till december, jag tror någon mäklare lurat dig.

När räntorna gick upp kraftigt 2023 så sjönk inte priserna. Men nu när räntorna går ner så måste priset sjunka?... Jag tror minsann du är ett bubbel-barn.

Vänta nu? Du menar att när räntorna går ner och folk kan låna mer pengar så går priserna neråt? Har du rökt crack? Låga räntor innebär högre priser.
Citera
2024-05-29, 13:15
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Vänta nu? Du menar att när räntorna går ner och folk kan låna mer pengar så går priserna neråt? Har du rökt crack? Låga räntor innebär högre priser.
Jag ironiserar över ett bubbelbarn som tycker att priserna måste gå upp med sänkta räntor. Fast de inte gick ner med höjda räntor. Dvs den fascinerande åsikten "det går alltid upp", en matematisk omöjlighet. Du verkar också vara i bubbelfällan.
Citera
2024-05-29, 13:26
Medlem
Citat:
Jag har suttit i flera styrelser.

Nej, man kommer inte undan att kunna siffror om man ska bo i en BRF, eller åtminstone att ha någon som läser dem åt dig.

Jag har via domstol kastat ut hyresgäster. Det tog 3-6 månader.

Som jag skrev, det är för att du räknar med nyproduktion som du säger att snittpriset är 6-7000 kr. Men jag räknar bort dem, de går i en egen liga som mer liknar att hyra något. Med "BR" menar jag en minst 8 år gammal förening. Som 90% är.
Det är inte bara nyproduktion som har en lånegrad på den nivån, utan även nyare ombildningar. Dessutom alla föreningar som har gjort stambyte i modern tid.

Stambyte är inte bara en fråga för 1970-talslägenheter. De stora bestånden från 20-talet och 30-talet gör ju också stambyten nu.

Det är samma svåra process att vräka i en bostadsrättsförening som en hyresrätt. Det måste föreligga särskilda skäl. Att man skriver i stadgarna att luddfacket ska tömmas betyder inte att det är vräkningsgrundande.

Att BR är bra för dig betyder inte att det är bra för samhället eller en lämplig boendeform för gemene man. Någon annan köper bostadsrätten som du ratar.
Citera
2024-05-29, 13:28
Medlem
Citat:
Jag ironiserar över ett bubbelbarn som tycker att priserna måste gå upp med sänkta räntor. Fast de inte gick ner med höjda räntor. Dvs den fascinerande åsikten "det går alltid upp", en matematisk omöjlighet. Du verkar också vara i bubbelfällan.

Fast priserna gick ner och stabiliserade sig när räntorna sköt i höjden, vad fan snackar du om?

Fina områden i innerstan kommer fortsätta upp ska du se, vi med pengar behöver inte tänka som du.
Citera
2024-05-29, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Säkert är det så. Men det är inget som man märker av i Tullinge. Riktigt idylliskt område. Bodde där i många år.

Inte som vuxen. Men barnen behöver dela skolor etc och drabbas annorlunda.

Bollstanäs är ett annat område som är fint och städat. Men när barnen blir äldre så exponeras de rejält av allt som finns på andra sidan motorvägen.
Citera
2024-05-29, 13:55
Medlem
Citat:

Inte nödvändigtvis. Det kan vara så att det finns en utbredd förväntan att snart är räntorna tillbaka på 1-2% och att priserna sätts efter den förväntningen. När räntorna sedan visserligen sjunker men stannar på 4% snarast kan det nog bli lite av en kalldusch där kalkylen inte går ihop vid dagens priser.

Vi får det. Tycker själv att priserna är absurda givet vilka löner folk har och lånekostnader vid dagens räntenivå (som är historisk låg).

Expressen har nu en TV kändis som skall sälja en villa i Bromma för 18 miljoner ( https://www.expressen.se/sport/patrick-ekwall-saljer-villan-i-bromma-/ ). Hur många har egentligen råd med det? Verkar inte vara en särskilt imponerande villa heller....
Citera
2024-05-29, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Inte nödvändigtvis. Det kan vara så att det finns en utbredd förväntan att snart är räntorna tillbaka på 1-2% och att priserna sätts efter den förväntningen. När räntorna sedan visserligen sjunker men stannar på 4% snarast kan det nog bli lite av en kalldusch där kalkylen inte går ihop vid dagens priser.

Vi får det. Tycker själv att priserna är absurda givet vilka löner folk har och lånekostnader vid dagens räntenivå (som är historisk låg).

Expressen har nu en TV kändis som skall sälja en villa i Bromma för 18 miljoner ( https://www.expressen.se/sport/patrick-ekwall-saljer-villan-i-bromma-/ ). Hur många har egentligen råd med det? Verkar inte vara en särskilt imponerande villa heller....

Att vi skulle se räntor på 1% som förut är ytterst tveksamt. Kommer aldrig hända.

Jadu, finns en jävla massa som har tjänat pengar under tiden "vanliga människor" går på knäna, kolla alla banker som exempel. 18 mille i sthlm är ingenting i stockholm.
Citera
2024-05-29, 14:04
Medlem
Citat:
Att vi skulle se räntor på 1% som förut är ytterst tveksamt. Kommer aldrig hända.

Jadu, finns en jävla massa som har tjänat pengar under tiden "vanliga människor" går på knäna, kolla alla banker som exempel. 18 mille i sthlm är ingenting i stockholm.

Tror du har en lite överdriven syn på hur mycket folk har sparat om du tror att "18 mille är ingenting". Vi får se vart det barkar under hösten antar jag.

Skulle inte alls bli förvånad om priserna sjunker så smått. Inget ras kanske. Det lär visa sig.
Citera
2024-05-29, 14:10
Medlem
Citat:
Jag ser ingen säkerhet. US Fed lovade sänka räntorna 6-7 gånger i år. Ingen sänkning än och kanske sänks de inte alls. US Fed styr indirekt räntorna även i Sverige.

100k per kvm är nästan samma pris som på Manhattan och det är inte ett hållbart pris för en liten stad. 7 mkr för en fin trea innerstan är två gånger ett livs besparingar, det är inte hållbart.

Så jag tror ner 20% till.

Varför har du fått för dig det? Dina vaneföreställningar är ganska långt ifrån verkligheten, medelpriset per kvm är mer än dubbelt så högt på Manhattan...tycker du själv det låter rimligt att medelpris per kvm borde vara samma på Manhattan som i sthlm?

Citat:
The average price per square meter for apartments in Manhattan varies depending on the type of property. As of 2024, the average price per square meter for a condominium in Manhattan is approximately $20,877 USD (about $1,939 per square foot) [oai_citation:1,New-York-Flat-Trends](https://www.castle-avenue.com/new-york-flat-trends.html). For co-ops, the average price per square meter is slightly lower at around $16,715 USD (about $1,552 per square foot) [oai_citation:2,New-York-Flat-Trends](https://www.castle-avenue.com/new-york-flat-trends.html).

To convert these prices to Swedish Krona (SEK), we can use the current exchange rate, which is approximately 1 USD = 10.60 SEK.

- For condominiums: 20,877 USD/sqm * 10.60 SEK/USD ≈ 221,296 SEK/sqm
- For co-ops: 16,715 USD/sqm * 10.60 SEK/USD ≈ 177,179 SEK/sqm

Therefore, the average price per square meter for a condominium in Manhattan is approximately 221,296 SEK, and for a co-op, it is about 177,179 SEK.

These values provide a comprehensive understanding of the real estate market in Manhattan, reflecting the high cost of living and the premium nature of the property market in this area [oai_citation:3,Manhattan Real Estate Market Trends and Forecast for 2024](https://www.noradarealestate.com/blog/manhattan-real-estate-market/) [oai_citation:4,Price Rankings by City of Price per Square Meter to Buy Apartment in City Centre (Buy Apartment Price)](https://www.numbeo.com/cost-of-living/city_price_rankings?itemId=100).
Citera
2024-05-29, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tror du har en lite överdriven syn på hur mycket folk har sparat om du tror att "18 mille är ingenting". Vi får se vart det barkar under hösten antar jag.

Skulle inte alls bli förvånad om priserna sjunker så smått. Inget ras kanske. Det lär visa sig.

I stockholms området finns det en hel drös människor som garanterat har råd med 18 mille.

Många par sitter på 100k/månaden var i löner plus tjänat andra pengar på bostadsaffärer osv.

Tro vad du vill men 18 mille för det huset i det området får han så jävla enkelt.

Vi pratar inte om svetsare från avesta som köper huset, vi pratar högutbildade människor med höga löner.
Citera
2024-05-29, 14:26
Medlem
Citat:

Det finns rätt många ”forumsanningar” i den här tråden som är rent trams. Att folk en masse sitter och förväntar sig 1% ränta inom kort är ett sådant exempel. Det har givetvis noll med verkligheten att göra. Har aldrig hört eller sett en enda person utryckt detta irl
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in