Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-13, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det spelar ingen roll vad mäklare definierar som driftkostnader. Kostnaden för solcellerna bör tas med i beräkningen av dina driftkostnader.

Men vem bryr sig. Räkna hur ni vill. Det är därför ni är och förblir fattiga. För att ni inte vet vad driftkostnader är , och för att tror att solceller i Sverige är en bra idé.
Varför ska det räknas in i driftkostnaderna?
Citera
2024-04-13, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Kostnad för el 2023 2000 kr och Elnät 14000 kr. Hus 200 kvm och garage 28 + laddhybrid.
Eldade iofs rätt mycket i braaskaminen under vintern.

2000kr elkostnad per år ?

Men antar att du är för ekonomiskt efterbliven för att förstå att när man gör en energibesparings-åtgärd, som att installera solceller, så räknar man med det i kostnaden för driften om man ska räkna med besparingen.

Skriv inte till mig mer är du snäll. Du och Kittler trollet är blockade, orkar inte med ärthjärnor.
Citera
2024-04-13, 22:54
Medlem
Citat:
Intala dig själv det om du mår bra av det.
Hur kan något som kostar 170.000 kr och som ger mig mer tillbaka när jag ska sälja nu i sommar vara en dålig investering. Dessutom sänkte jag min elkostnad med över 20.000 2023 jmf med 2022. Det innebär ca 15% avkastning utan att räkna in värdeökningen.
Citera
2024-04-13, 22:56
Medlem
Citat:
2000kr elkostnad per år ?

Men antar att du är för ekonomiskt efterbliven för att förstå att när man gör en energibesparings-åtgärd, som att installera solceller, så räknar man med det i kostnaden för driften om man ska räkna med besparingen.

Skriv inte till mig mer är du snäll. Du och Kittler trollet är blockade, orkar inte med ärthjärnor.
Ja, inkl laddning av hybrid. Så egentligen gick jag plus på elen 2023.
Citera
2024-04-13, 22:56
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Solcellerna är en av de bästa investeringarna jag gjort.

Ikväll så håller jag med dig till om att solceller är något som alla som kan borde titta mer på och helst investera i !

Skulle väl själv säga att det ger ca 12-14% avkastning på kostnaden och dessutom även bidrag för den el som man ju säljer lite då och då.

Den som inte tror att det passar i Sverige har inte läst fakta om hur panelerna mår bra och mindre bra.

/
Citera
2024-04-13, 22:59
Medlem
Citat:
Hur kan något som kostar 170.000 kr och som ger mig mer tillbaka när jag ska sälja nu i sommar vara en dålig investering. Dessutom sänkte jag min elkostnad med över 20.000 2023 jmf med 2022. Det innebär ca 15% avkastning utan att räkna in värdeökningen.

Sista svaret för att jag känner mig extra snäll idag.

Dina solceller kostade 170000kr. I bästa fall betalade du allt kontant.

170000kr har idag en garanterad avkastning på ett svettigt sparkonto på 7000kr per år. På en sketen indexfond får man 8%. Dvs 14000kr per år. Du går alltså miste om 14000kr per år i avkastning för att spara korvören på el.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff
Ikväll så håller jag med dig till om att solceller är något som alla som kan borde titta mer på och helst investera i !

Skulle väl själv säga att det ger ca 12-14% avkastning på kostnaden och dessutom även bidrag för den el som man ju säljer lite då och då.

Den som inte tror att det passar i Sverige har inte läst fakta om hur panelerna mår bra och mindre bra.

/
Det är väldigt avgörande hur många paneler, väderstreck och ev. skuggor. Sen är det ju bra att bo söder om Dalarna. Men om det uppfylls så blir det bra.
Citera
Medlem
Citat:

För att de flesta i tråden inte kan använda en kalkylator och subscribar på domedagsprofetsnyhetsbrev där det framgår att vi kommer att få äta insekter snart.
Citera
2024-04-13, 23:01
Medlem
Citat:

170000kr har idag en garanterad avkastning på ett svettigt sparkonto på 7000kr per år. På en sketen indexfond får man 8%. Dvs 14000kr per år. Du går alltså miste om 14000kr per år i avkastning för att spara korvören på el.
Nope, enligt beräkningar får man tillbaka det dubbla man investerat om man säljer huset. Givet att anläggningen inte hunnit bli äldre än typ 10-15 år.
Citera
2024-04-13, 23:01
Medlem
Citat:

Ge dig. Solcellsinvesteringar hade tidigare en payoff på 10 år men har i nuläget gått ner till typ noll. Kika in valfritt nyhetsblad. Däremot inte sagt att tiden kan gå tillbaka men använd den kunskap vi har idag tack.
Citera
2024-04-13, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FairStuff

/

Glöm inte att räkna med kapitalkostnaden för detta. Lånar du på huset är det runt 5%, betalar du kontant är det ännu mer, runt 8%. Så den 12-14% avkastning som du pratar om är egentligen snarare runt 6%. Så i bästa fall, om dina kinespaneler inte strular, så har du igen din investering efter runt 20 år. Alldeles lagom till när solcellerna måste bytas ut igen.

Men fortsätt inbilla er att ni sparar något
Citera
2024-04-13, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
För att de flesta i tråden inte kan använda en kalkylator och subscribar på domedagsprofetsnyhetsbrev där det framgår att vi kommer att få äta insekter snart.
Blir det dyrare att bo i egen bostad om vi måste börja äta insekter, jämfört med hyresrätter?

Berätta i så fall varför. Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in