2023-08-26, 19:28
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
https://www.bostadspriserna.nu/faces/index.xhtml?omraade=Riket&typ=Villa&

Ingen enorm skillnad. Ned med 5 kvm sedan 2021.

Tror mer läge och sjötomt kan ge större utslag då. Sjötomter kan fucka upp statistiken duktigt lokalt.

Ta Husmask, Stockholms Län, Villa, 120 - 180 kvm (eller något liknande) så är priserna ner över 13% YoY, 18% ner om man lägger till områdesjustering (tveksam till om den fungerar bra). Att priserna hoppar upp lite från juli-low är knappast någon överraskning.

Kvm-priserna på 70+70kvm ligger runt 100k i Stockholms kommun så det blir stor påverkan om andelen av total försäljning ökar. (Biyta som källare räknas inte med i kvm-pris)
Citera
2023-08-26, 19:29
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Fetade: Från 240 stycken anställda med fabrik och fin orderingång till konkurs på ett år.
Det kan gå undan helt klart, nog inte bara Bosses bluff och båg som kommer stryka med.

De gjorde förlust redan 2021, dessförinnan inte lysande heller. Jämför med Älvsbyhus siffror som har gått betydligt starkare och lär kunna hålla ut tills det vänder.
Citera
2023-08-26, 19:35
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar
Skulle säga att du har rätt angående att rätt många kommer att hellre sitta kvar i sin bostad än att ta förlust. Det finns dock två grupper som illa tvunget kommer att sälja:

- unga som köpt en etta
- pensionärer som vill ha mindre boende, alternativt åka utomlands

Du missade en tredje: alla som separerar. I den kategorin finns nog många där värdet på bostaden är för högt för att den ena parten ska ha råd att lösa ut den andra.
Citera
2023-08-26, 19:57
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Du missade en tredje: alla som separerar. I den kategorin finns nog många där värdet på bostaden är för högt för att den ena parten ska ha råd att lösa ut den andra.

https://news.cision.com/se/lansforsakringar/r/skilsmassorna-minskar--allt-dyrare-att-skilja-sig,c3730362
Citera
2023-08-26, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
https://news.cision.com/se/lansforsakringar/r/skilsmassorna-minskar--allt-dyrare-att-skilja-sig,c3730362

Åtminstone något positivt ur de höga räntorna !
Citera
2023-08-26, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar
Åtminstone något positivt ur de höga räntorna !

Att folk "tvingas" stanna med någon som går en på nerverna? Att eventuella barn som får växa upp i en emotionellt osund miljö? Ja, det låter ju som rena drömparadiset!
Citera
2023-08-26, 20:31
Medlem
Citat:
De gjorde förlust redan 2021, dessförinnan inte lysande heller. Jämför med Älvsbyhus siffror som har gått betydligt starkare och lär kunna hålla ut tills det vänder.

Som sagt, det ligger i sakens natur att företag som kar det sämre ställt, omkullkastas först. Än så länge är detta ingen allvarlig kris, men det har potential att bli. Och då blir det inte roligt. För någon.
Citera
2023-08-26, 22:12
Medlem
72 600 objekt nu på booli.

Det går fort nu utför.
Citera
2023-08-27, 00:03
Medlem
Citat:

Gött! Detta är väl urexemplet på det ni kollapsarare kallar zombie-företag. Äntligen säger jag; inte en dag för sent. Hoppas Älvsbyhus konkar också - det är ett gäng jävla kapitalister som vill tjäna pengar. Bojkotta dom.
Citera
2023-08-27, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Helst byta dem mot något du tror kommer att fungera som värdebärare. Men vad gäller SEK kan du byta mot vad som helst som inte redan bevisat sig vara en ordagran scam. Svenska staten har ljugit om hur svenska kronor ska hanteras, och de har gjort det för att profitera på dem som använder svenska kronor.

Om du sedan byter till USD, EUR, aktieindex, guld eller en blandning är väl upp till dig, men den som fortsätter lita på just svenska statens kronor förstår inte vad svenska kronor är för något.

Varför ska man lita på den amerikansk staten enligt dig? Vad sa farsan till dig angående det?
Citera
2023-08-27, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Ja. Det behövs flertal samspelta faktorer för att skapa den marknad vi precis lämnat bakom oss, nu har faktor efter faktor börjat ge vika och resultatet ser vi.

Ps
Funderade över varför tråden plötsligt känns rätt harmonisk trots inslag av totalt väggstångande, så insåg jag - liksomlitepucko saknas! Avstängd ser jag nu. Ett ypperligt exempel på att det räcker med en enda person för att förstöra ett helt klassrum eller en hel arbetsplats.

Ja. Jag har inte väntat mig kaos på bostadsmarknaden med dumpade priser i första taget som bubbelkonsekvens, det kommer sist av allt. Först förväntar jag mig generella kostnadsökningar, höjda räntor, så människor behöver lägga mer av sin disponibla inkomst på bostadsutgifterna och mindre på övrig konsumtion. För att människor ska retirera och sälja sina bostäder med förlust/utebliven vinst kräver nog av betydande grad ökad arbetslöshet bland bostadsägare. Uppenbart är att många ser de två senaste decennierna som norm, vilket innebär att de optimistiskt räknat med att bostadsägande ska vara en vinstaffär, "pensionsförsäkring med stort P".

Hahaha! Harmonisk säger du? Jag ser just nu bara kollapsare och Flandern samt sockontrakt som ofrågasätter eran bullshit. Jag ser fram emot att komma tillbaka till tråden om ett par år för att se hur det har gått för er.

Jag checkar ut ett tag.
Citera
2023-08-27, 01:40
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nydagnyatider
Författaren ovan dig tror att folk bara har 600 tkr i skulder vilket är fel

Motbevisa mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera