2023-11-26, 19:46
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Det här upplägget är så fundamentalt korkat. När man köper brf köper man en andel av en förening. Man blir bokstavligen talat delägare i alla byggnaderna. Att då erbjudas att inte betala in pengar som ska gå till underhållet av byggnaderna och dess drift, som något positivt? Ehh...

Annat med avgiftsfritt i super-stabila föreningar som bara har för mycket pengar. Då är det ju bra för medlemmarna, toppentoppen, kul osv.
Men när det är en förening där ägarna egentligen skulle behöva lägga in pengar, att då få som erbjudande att inte göra det? Så jävla bakvänt och egentligen skadligt haha
Exakt, de pengar som fattas när några får rabatt måste medlemmarna - inklusive de som inte fått rabatt - betala sen.
Om nu inte byggherren skjutit till en slant, vilket jag bedömer osannolikt.
Citera
2023-11-26, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Exakt, de pengar som fattas när några får rabatt måste medlemmarna - inklusive de som inte fått rabatt - betala sen.

Det är byggherren som betalar.
Citat:
På vilket sätt får jag rabatten?
Stena betalar din månadsavgift till föreningen

https://www.stenafastigheter.se/0c85823a/globalassets/bostader/kopa-bostad/saltsjoblick/avgiftsfritt-villkor-september-2023.pdf

Så har det varit de gånger jag sett detta.. men ja det är ju kaffepengar jämfört med belåningen de lagt i föreningen.
Citera
2023-11-26, 20:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lava

Sist men inte minst en fråga:
1. Vad säger att räntan toppat?
2. Vad säger att räntan kommer sjunka?
3. Kan någon av er två definiera normalräntan?

1) Makro och riksbanker världen över säger det.

2) Jadu, du kan ju titta historiskt hur det brukar se ut efter riksbankerna höjt färdigt. Men det brukar ta ett tag. Marknaden brukar ha som mest rätt i dessa prognoser.

3) Det finns ingen normalränta. Det finns en nivå där räntan är åtstramande och vice versa. Är av uppfattningen att fundamenta inte ändrat sig särdeles mycket. Så jag ser framför mig hur RB får klia sig i huvudet återigen för att få upp inflationen till målet.

Och denna fixering vid räntor och bostadspriser kan vi väl släppa snart. Sambandet är svagt minst sagt.
Citera
2023-11-26, 20:22
Medlem
Citat:
Återigen:
Varför valde de att bo smått i innerstan istället för stort i förorten? För att de gillade smått eller för att de inte hade råd med större? Diskussionen handlade alltså om vad människor faktiskt föredrar. Jag tror inte ens du inbillar dig att folk väljer att bo trångt om de har möjlighet att bo enligt sin comfort zone och ändå ha god eknomi.

Om man ska titta på index så ligger rikets snitt på 2016 års nivå (327) och kurvan skriker inte direkt "KÖP KÖP KÖP":
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/makroekonomi/bostader/Bostadspriser/?graph=/16121/1,2,3/all/

Sist men inte minst en fråga:
1. Vad säger att räntan toppat?
2. Vad säger att räntan kommer sjunka?
3. Kan någon av er två definiera normalräntan?

Vissa har hellre krypavstånd till allt innerstan har att erbjuda än att behöva kajka fram och tillbaka hela tiden. Då tycker de det är vettigare med 60kvm i stan än 120kvm utanför. Dessutom är de trevliga närförorterna inte speciellt mycket billigare än innerstan. Ska man på allvar ha mer yta för samma pengar så måste man långt ut i de mindre trevliga områdena.

1. I princip alla erkända ekonomer och riksbanker världen över.
2. Att inflationen tydligt är på väg ned.
3. Nej det kan nog ingen

Självklart kan en extrern utlösande faktor ändra på ovanstående. Typ krig etc. Men det är väl självklart för alla?

En motfråga. Hur många fler höjningar anser du att det kommer bli? Trodde du att RB skulle höja i November?
Senast redigerad av flanders 2023-11-26 kl. 20:36.
Citera
2023-11-26, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
1) Makro och riksbanker världen över säger det.

2) Jadu, du kan ju titta historiskt hur det brukar se ut efter riksbankerna höjt färdigt. Men det brukar ta ett tag. Marknaden brukar ha som mest rätt i dessa prognoser.

3) Det finns ingen normalränta. Det finns en nivå där räntan är åtstramande och vice versa. Är av uppfattningen att fundamenta inte ändrat sig särdeles mycket. Så jag ser framför mig hur RB får klia sig i huvudet återigen för att få upp inflationen till målet.

Och denna fixering vid räntor och bostadspriser kan vi väl släppa snart. Sambandet är svagt minst sagt.

Enligt tråden är det bara räntorna som styr prisbilden.

Mellan 2005-2007 gick styrräntan från 2 till 3 %. Under samma period steg bostadspriserna med 50% i Stockholm…
Citera
2023-11-26, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

Mellan 2005-2007 gick styrräntan från 2 till 3 %. Under samma period steg bostadspriserna med 50% i Stockholm…

Vem är den här ”tråden” du hänvisar till hela tiden? Känner inte igen det användarnamnet.

Ok seriöst då, vilka i den här diskussionen menar på att enbart räntor påverkar bopriserna? Och i vilka inlägg har det hävdats? Och nej, inget ”sök själv så får du se” utan fram med inläggen.
Citera
2023-11-26, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
USA och Iran har varit på kollisionskurs i flera år. Du känner inte till det för att du är en typisk svensk som läser DN och ser på SVT. Nu är det så att visserligen är sannolikheten inte så stor på kort sikt, men på lång sikt är den alldeles för hög, och svenskar gör aldrig långsiktiga bedömningar eller tar hänsyn till långsiktiga risker. Det ligger helt enkelt utanför ramen för en normal svensks tänkande.

Det är därför Sverige deltar i historiens största kreditbubbla, det är därför Sverige är helt nerlusat av mindervärdiga främmande raselement, det är därför Sverige har kvinnlig rösträtt, det är därför Sverige har en energiförsörjning som i allt större utsträckning baseras på baskraftsubventionerade stokastiska energikällor och så vidare och så vidare. All den här skiten kommer sig av att nästan alla svenskar tänkt precis som du. "Äre nån fara på tre månaders sikt? Nej? Då kör vi!". När det går åt helvete några år senare blir det "vi såg aldrig det komma, vi har varit naiva". Svenskar är oansvariga vuxenbarn.

För svensk del så skulle ett krig USA mot Iran innebära en oljeprischock, och skulle roffarjudarna i USA bestämma sig för att det är dags att börja frossa i blankning och höja räntan, så blir Sverige drabbat dubbelt upp. Vad det här skulle innebära för dumma, kortsiktiga svenskar med enorma lån är uppenbart. Sannolikheten för att det blir så här på två års sikt är kanske 20-25%. Med hänsyn till konsekvenserna är det alldeles för högt. På 5 års sikt är sannolikheten ännu högre. Men så länge planerar ingen svensk.

Det som är garanterat nästa år är att priset på mat, kläder, elektronik med mera kommer att stiga med 10-15-20% beroende på kategori. Blir det en kall vinter så blir det också en energiprischock. Det här året kommer det inte att betalas ut något elprisstöd enligt vad jag har läst. BR-föreningar som behöver "lägga om" sina evighetslån till högre ränta (dvs nästan alla) kommer också att drabbas av högre avgifter. Allt detta pekar på en fortsatt prispress neråt på bostadsmarknaden när svenne kläms från alla håll.

Din ekonomiska teori bygger med andra ord på att det sitter ett antal judar och godtyckligt sätter priserna på mat, kläder, elektronik - och pengar?

Om "roffarjudarna" hade möjlighet att agera som du beskriver så borde de väl ha blankat bostadsmarknaden chokhöjt räntorna för längesedan. Varför vänta menar jag?
Citera
2023-11-26, 21:19
Medlem
Lavas avatar
Citat:
En motfråga. Hur många fler höjningar anser du att det kommer bli? Trodde du att RB skulle höja i November?

Du frågar eftersom du antagligen inte sett några räntegissningar från mitt håll, vilket stämmer, jag har inte spekulerat över räntenivå. Jag vet att det är så oerhört många faktorer som ligger bakom ränteläget att jag inte ansett det värt att ens gissa. Däremot har jag önskat att räntan går upp till KALPen och ligger där ett par år, just för att jag anser att KALP-beräkningarna tillsammans med nollränta (som är en anomali) och alla andra faktorer som gynnar en osund bostadsprisutveckling. Det gläder mig därför att KALPen är en av flera faktorer som tillsammans med amorteringskravet hamnar under lupp.
Citera
2023-11-26, 22:22
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det är högst sannolikt att byggherren skjuter till en slant om det är svårt att sälja bostadsrätterna.
Det är i princip samma sak som att lämna en rabatt för att inte bli sittande med ett utvecklingsprojekt i balansräkningen. Byggherren behöver typiskt sett likviditet och då kan det bli nödvändigt att pressa marginalerna, även om det här rör sig om peanuts och mest kosmetika.
Citera
2023-11-26, 22:26
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det är högst sannolikt att byggherren skjuter till en slant om det är svårt att sälja bostadsrätterna.
Det är i princip samma sak som att lämna en rabatt för att inte bli sittande med ett utvecklingsprojekt i balansräkningen. Byggherren behöver typiskt sett likviditet och då kan det bli nödvändigt att pressa marginalerna, även om det här rör sig om peanuts och mest kosmetika.
Om alternativet är att inte kunna släppa iväg projektet eftersom föreningen som ska ta över blir konkursmässig dag 1 så är valet enkelt.
Citera
2023-11-26, 22:36
Avstängd
Citat:
Du frågar eftersom du antagligen inte sett några räntegissningar från mitt håll, vilket stämmer, jag har inte spekulerat över räntenivå. Jag vet att det är så oerhört många faktorer som ligger bakom ränteläget att jag inte ansett det värt att ens gissa. Däremot har jag önskat att räntan går upp till KALPen och ligger där ett par år, just för att jag anser att KALP-beräkningarna tillsammans med nollränta (som är en anomali) och alla andra faktorer som gynnar en osund bostadsprisutveckling. Det gläder mig därför att KALPen är en av flera faktorer som tillsammans med amorteringskravet hamnar under lupp.

Gillar ändå att du sitter å gissar över priser på bostäder, vilket enligt mig, är långt svårare att gissa än räntenivåer. Bostadspriserna verkar förvåna de flesta bedömare, räntenivåer not so much.

In before nån tjomme ska visa hur fel marknaden hade 2021 lr när det var.
Citera
2023-11-26, 23:04
Medlem
Citat:

Men lille vän, nä det är beloppen på lånelöften som styr priserna. Och beloppen på dessa styrs av köpkraft, har köpkraften gått upp senaste året? Branschen vittnar som bekant om ett ras i år (kvalitetsjusterat).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in