2023-09-23, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Det första huset är ju en väldigt fint sminkad gris. Platta på mark med isoleringen på fel sida och kattvind à la 70-tal. Det andra huset är ju rejälare. Jag skulle inte säga att Rusthållarevägen 2 är renoveringsobjektet av de där två, om det nu inte är radon i sutterängdelen eller något.

Mja rejälare vet ej tusan. Innan 1990 lade man oisolerad platta så då lär det andra huset ha det också. Överlag är äldre sutteränghus alltid ett riskprojekt med fukt etc. Huset är längst ned på berget så all avrinning kommer komma ned i husets grund.

Badrum och kök på Rusthållarevägen är 25 år gamla och det syns, taket original etc. Den kåken kommer behöva en jävla massa jobb
Citera
2023-09-23, 09:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Haha har 90 talister haft det bra? Som inte kunnat köpa en vettig bostad för att slippa blatteghetona deras föräldrar skapat. Och om de mot förmodan köpt bostad har de behövt belåna sig 10 nettoårslöner. Samtidigt har de mångfaldigt lägre reallöner än sina boomerföräldrar. Föräldrarnas lön räckte förut till 6 uns guld. 90 talistens idag räcker till 2 uns på sin höjd.

Köpkraften för löntagare har eroderats. Tillgångspriser har åkt till månen. Boomers har curlats sen guldstandarden togs bort. Och du tkr 90 talisterna har haft det för bra?

Åsna

Ja 90-talisterna är den mest curlade generationen av alla. Bara att face the fact.

De har levt i felaktig tro att allt bara går upp och att räntor är något som är i stort sett gratis.

Kanske en förklaring till prisutvecklingen på bostäder.

De du kallar ”boomers” fick kämpa på riktigt med sina räntor på 90-talet och somliga är fortfarande inte skuldfria efter det. Där kan vi snacka kris på riktigt.
Citera
2023-09-23, 09:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisbenet
Hela historien låter ju märklig. Det måste vara något mer än bara 2m lånet som har fuckat upp det för honom. I vilket fall som helst är det bara till att sälja som gäller men det ligger mer begravt i den här historien än vad som kommer fram i slaskposten.

Räntor och elpris förstörde kalkylen. Han har inte råd längre med sitt hus.

Frågan är varför han är kvar?

Självplågare? Tycker synd om hans barn som har en pappa som inte tar ansvar för sin ekonomi och bor i en bostad han inte har råd med.
Citera
2023-09-23, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja 90-talisterna är den mest curlade generationen av alla. Bara att face the fact.

De har levt i felaktig tro att allt bara går upp och att räntor är något som är i stort sett gratis.

Kanske en förklaring till prisutvecklingen på bostäder.

De du kallar ”boomers” fick kämpa på riktigt med sina räntor på 90-talet och somliga är fortfarande inte skuldfria efter det. Där kan vi snacka kris på riktigt.

Så var det.
Men för de 60- och 70-talister som kunde glida in på bostadsmarknaden efter 1993, blev deras födelsenummer deras vinnande lottorad. Även om frugans lön i några år oavkortat gick till räntorna.

Fan kurt, har du gjort en kovändning i din syn på bostadsmarknaden? För inte särskilt många år sedan var "bostadsrätt tveklöst billigast" och "köpa på ritning den bästa investeringen du kunde göra"
Citera
2023-09-23, 10:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Så var det.
Men för de 60- och 70-talister som kunde glida in på bostadsmarknaden efter 1993, blev deras födelsenummer deras vinnande lottorad. Även om frugans lön i några år oavkortat gick till räntorna.

Fan kurt, har du gjort en kovändning i din syn på bostadsmarknaden? För inte särskilt många år sedan var "bostadsrätt tveklöst billigast" och "köpa på ritning den bästa investeringen du kunde göra"

Det är fortfarande billigast för majoriteten av bostadsägarna. Inte minst för mig som köpte på 90-talet och faktiskt amorterat på mina lån.

Inte alla som gjort det. Bland annat den lurade 90-talsgenerationen.

På totalen är det absolut billigast att äga över tid, men nu kan det vara billigare att hyra vs maxbelåning + avgift.
Citera
2023-09-23, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/dw9BPz/ranta-andreas-30-har-inte-rad-med-mat

Otroligt märklig artikel. Om snubben har 2000 kvar till mat trots avstängd amortering så är det något dom inte stämmer. Banken skulle aldrig ge ut ett lån till någon som gör bankrutt annat än vid amorteringsfritt och 1% ränta.

Antingen har killen blivit av med jobbet eller haft något väldigt märkligt upplägg med medlåntagare.

Varför ställer inte journalisten denna enkla fråga? Förmodligen jakt efter en snyftartikel.
Citera
2023-09-23, 10:24
Medlem
Citat:
Det är fortfarande billigast för majoriteten av bostadsägarna. Inte minst för mig som köpte på 90-talet och faktiskt amorterat på mina lån.

Inte alla som gjort det. Bland annat den lurade 90-talsgenerationen.

På totalen är det absolut billigast att äga över tid, men nu kan det vara billigare att hyra vs maxbelåning + avgift.

På totalen kan det vara så, ja. Men det vet en först när en snarkar gött under av 6 fot av moder jord.

Skulle ändå påstå att 60-70-talisterna varit mer curlade än 90-talisterna. Uppvuxna i folkhems-sosseri i ett tryggt, homogent Sverige. Med statlig skola och polisstationer på småorterna. Allt detta demolerades ("liberaliserades") i deras kölvatten, medan murbruket från den upphuggna Berlinmuren fortfarande yrde i luften. De fick räkmacka på bostadsmarknaden och det nya, globaliserade Sverige.

Kort sagt gällande 60-70-talister: Uppväxta i sosseriets trygga barm, rika i globalismens tidevarv. Men lämnar ett månlandskap efter sig till nästkommande generation, efter att ha sugit ur all nektar själv.
Citera
2023-09-23, 10:26
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
…Och det roligaste av allt, bankerna har sålt de här bostadslånen vidare som värdepapper, och köparna är pensionsfonder och liknande. Så BLT-svennes skuld är också hans pension (!). Inget mer snack från svenskar om "jag skiter hur det ser ut i framtidens Sverige, jag har iallafall min pension!".

Inte ens reflekterat över det 😅 !
Citera
2023-09-23, 10:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
På totalen kan det vara så, ja. Men det vet en först när en snarkar gött under av 6 fot av moder jord.

Skulle ändå påstå att 60-70-talisterna varit mer curlade än 90-talisterna. Uppvuxna i folkhems-sosseri i ett tryggt, homogent Sverige. Med statlig skola och polisstationer på småorterna. Allt detta demolerades ("liberaliserades") i deras kölvatten, medan murbruket från den upphuggna Berlinmuren fortfarande yrde i luften. De fick räkmacka på bostadsmarknaden och det nya, globaliserade Sverige.

Kort sagt gällande 60-70-talister: Uppväxta i sosseriets trygga barm, rika i globalismens tidevarv. Men lämnar ett månlandskap efter sig till nästkommande generation, efter att ha sugit ur all nektar själv.

Ja fast det är väl någon som ska ärva denna generation någon gång i framtiden?

Och då fortsätter curlandet.😀
Citera
2023-09-23, 10:37
Medlem
Citat:
Ja fast det är väl någon som ska ärva denna generation någon gång i framtiden?

Och då fortsätter curlandet.😀

Hehe ja, så är det nog.
Vi får hoppas alla inte gick all in i Fingerprint bara
Citera
2023-09-23, 10:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Hehe ja, så är det nog.
Vi får hoppas alla inte gick all in i Fingerprint bara

Jag varnade ju även för det bolaget här på Flashback och gud vad skit jag fick för det 😀 samma generation igen! Den lurade generationen.
Citera
2023-09-23, 10:39
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Återigen: Han säger att han inte överbelånat sig men det är lånet som är hans problem.

Precis, det är det förmånligaste lånet men det är fortarande ett lån, en utgift med ränta och amortering, ett lån som vägs in i bedömningen av min ekonomiska situation, ett irriterande sänke. När jag var student valde jag, som en del andra studenter, att ta fullt CSN-lån för att investera. I mitt fall investerade jag i aktier. När jag var klar med mina studier var min ekonomi god, jag kunde välja mellan att använda min lön för fortsatta investeringar alternativt bli av med CSN-lånet. Jag valde att göra mig av med lånet samtidigt som min CSN-investering tickade åt rätt håll. Beslutet grundade en god ekonomisk start och jag har inte deppat en enda dag över att jag betalade av CSN-lånet. Ett gott skratt förlänger livet, varsågod.

Handlar mer om tur än erfarenhet gällande investeringar. Idag hade du legat på minus med investeringarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in