2023-09-22, 22:35
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
"– Jag har aldrig varit oekonomisk av mig, har alltid levt ett sparsamt liv. Jag har aldrig rest eller handlat över mina tillgångar. Och ändå sitter man här, säger han."

Det borde vara otillåtet att vara så här dum.

Kallar det inte dumhet. Enbart okunskap. Han har förmodligen samma IQ som de flesta i tråden inklusive dig.

Han köpte hus i en period där politiker, riksbank, sparekonomer och mäklare dundrade ut samma budskap: Låg ränta läääänge. Ett buds kap som många gick på.

Och sen separation på det.

För övrigt kommer vi se en ström av sådana här personer. Tex paren med med 3-4 miljoner i lån. Som nu sitter med räntor runt 200 000 eller mer. Samt 20% högre levnadsomkostnader på kort tid.
Och alla tjänar inte 50-100k som många i tråden tycks tro.

Detta blir inte vackert.
Citera
2023-09-22, 22:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
– Det finns nog ingen annan utväg än att sälja huset.

Vafan, killen sitter ju på lösningen på problemet! Vad väntar han på?

ja 90-talisterna kan sannerligen ligga pyrt till. De har haft det lite för bra och knappt upplevt något som har med ekonomisk kris att göra. Varken på börsen eller på bostadsmarknaden. Allt har bara gått upp och räntorna har varit nästan gratis. Fram tills nu då.

Men finns ju andra bostäder som är billigare som tur är i de flesta fall.
Citera
2023-09-22, 23:09
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
1) Hen har gjort någonting på vägen som gjort att hen sitter i skiten just nu. Troligen inte så mycket att göra med bostadsköpet i sig.

Återigen: Han säger att han inte överbelånat sig men det är lånet som är hans problem.

Citat:
2) CSN är mig veterligen det mest förmånliga lånet efter bostadslån som finns tillgängliga på marknaden; i det läget gå all in att betala av det istället för att investera förefaller mig oerhört idiotiskt. Jag tror till och med hyreskramarna håller med mig på den punkten. Dom älskar att prata om alternativkostnad.

Men jag fattar även att du är avogt inställd till att vara belånad; det är okej men du får nog leda det i empiri att det är det bästa ekonomiska alternativet i alla lägen. Och den empirin kommer att vara svår att finna. Att sova gott om natten är inget argument. Det gör även jag som är belånad.

Precis, det är det förmånligaste lånet men det är fortarande ett lån, en utgift med ränta och amortering, ett lån som vägs in i bedömningen av min ekonomiska situation, ett irriterande sänke. När jag var student valde jag, som en del andra studenter, att ta fullt CSN-lån för att investera. I mitt fall investerade jag i aktier. När jag var klar med mina studier var min ekonomi god, jag kunde välja mellan att använda min lön för fortsatta investeringar alternativt bli av med CSN-lånet. Jag valde att göra mig av med lånet samtidigt som min CSN-investering tickade åt rätt håll. Beslutet grundade en god ekonomisk start och jag har inte deppat en enda dag över att jag betalade av CSN-lånet. Ett gott skratt förlänger livet, varsågod.
Citera
2023-09-22, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Dessa artiklar är ju fantastiska. Inte minst den där förväntan en uppenbart medioker (eller ens det?) ensam 30-åring har på att ha en egen villa.

För 50+ år sedan skulle i och för sig en sågverksarbetarlön ha räckt gott till en egen nybyggd villa, hemmafru, ett par ungar, Volvo och vovve. Det är väl detta som lever kvar i folkmedvetandet. Många tror att Sverige fortfarande är ett rikt land.
Citera
2023-09-22, 23:18
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Kallar det inte dumhet. Enbart okunskap. Han har förmodligen samma IQ som de flesta i tråden inklusive dig.

Om man inte skaffar sig relevant kunskap inför sitt livs största affär så är man stendum. Om man dessutom säger att man inte är överbelånad samtidigt som lånet är det faktiska problemet så visar det brist på förmåga att reflektera, det i sig är också ett tecken på att man troligen är ganska dum.
Citera
2023-09-22, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
ja 90-talisterna kan sannerligen ligga pyrt till. De har haft det lite för bra och knappt upplevt något som har med ekonomisk kris att göra. Varken på börsen eller på bostadsmarknaden. Allt har bara gått upp och räntorna har varit nästan gratis. Fram tills nu då.

Men finns ju andra bostäder som är billigare som tur är i de flesta fall.

Haha har 90 talister haft det bra? Som inte kunnat köpa en vettig bostad för att slippa blatteghetona deras föräldrar skapat. Och om de mot förmodan köpt bostad har de behövt belåna sig 10 nettoårslöner. Samtidigt har de mångfaldigt lägre reallöner än sina boomerföräldrar. Föräldrarnas lön räckte förut till 6 uns guld. 90 talistens idag räcker till 2 uns på sin höjd.

Köpkraften för löntagare har eroderats. Tillgångspriser har åkt till månen. Boomers har curlats sen guldstandarden togs bort. Och du tkr 90 talisterna har haft det för bra?

Åsna
Citera
2023-09-22, 23:24
Medlem
pris saknas

Vad är grejen med det. Varför har varannat objekt rubriken. Samtidigt står det "Ute på Booli 65 dagar".
Varför saknas priset. Gör mecklaren inte sitt jobb? Kan mecklaren inte räkna? Vad väntar säljarna på, bättre tider? Att grannen först ska sätta ett bestämt pris? Väntar på bättre tider, 2024, när snitträntan är 5,95%?
Citera
2023-09-22, 23:31
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Om man inte skaffar sig relevant kunskap inför sitt livs största affär så är man stendum. Om man dessutom säger att man inte är överbelånad samtidigt som lånet är det faktiska problemet så visar det brist på förmåga att reflektera, det i sig är också ett tecken på att man troligen är ganska dum.

Samtidgt är det så att ska man vara så "smart" att man inför en husaffär ska ta hänsyn till 4 dubblad ränta, kraftigt minskade reallöner, skyhöga elpriser, krig i Ukraina mm så skulle ingen någonsin kunna köpa hus.

Nej, denne man är inte dummare än någon annan bostadsköpare. Tror jag.
Citera
2023-09-23, 00:11
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Samtidgt är det så att ska man vara så "smart" att man inför en husaffär ska ta hänsyn till 4 dubblad ränta, kraftigt minskade reallöner, skyhöga elpriser, krig i Ukraina mm så skulle ingen någonsin kunna köpa hus.

Det man rimligen bör göra är att räkna med att KALP är normalränta dvs den utgift man ska ta höjd för + kostnad för amortering. Därefter måste man bestämma sig för vilken inkomst som är rimlig att ta höjd för, ska man ha råd att bli förälder/sjukskriven/arbetslös? De senaste 20 åren har eleffiktivisering och elkostnader varit väl omtalat och omskrivet, så hade alla bostadsägare varit med i matchen så borde svenska hushåll varit färdigkonverterade idag.

Nu finns det trots allt en hel del svenskar som belånat sig utifrån kritisk riskanalys och som sitter tryggt idag, givet är att det är något som skiljer dem åt från överbelånade bakfulla festprissar. Svenska hushålls skuldsättning är det största problemet för svenskens ekonomi, det skapar sårbarhet mot andra utmaningar.
Citera
2023-09-23, 00:11
Medlem
Citat:

Det ska man visst. Det heter att INTE maxbelåna sig. Killen har inte råd med 2 milj, då skulle han köpt för 1 milj.
Citera
2023-09-23, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Det ska man visst. Det heter att INTE maxbelåna sig. Killen har inte råd med 2 milj, då skulle han köpt för 1 milj.

Hela historien låter ju märklig. Det måste vara något mer än bara 2m lånet som har fuckat upp det för honom. I vilket fall som helst är det bara till att sälja som gäller men det ligger mer begravt i den här historien än vad som kommer fram i slaskposten.
Citera
2023-09-23, 01:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisbenet
Hela historien låter ju märklig. Det måste vara något mer än bara 2m lånet som har fuckat upp det för honom. I vilket fall som helst är det bara till att sälja som gäller men det ligger mer begravt i den här historien än vad som kommer fram i slaskposten.
Dessa snyftartikel är påhittade och tjänar bara ett syfte, påverka läsare och politiker att inte bekämpa inflationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in