Citat:
Ursprungligen postat av
Barf
1) Hen har gjort någonting på vägen som gjort att hen sitter i skiten just nu. Troligen inte så mycket att göra med bostadsköpet i sig.
Återigen: Han säger att han inte överbelånat sig men det är lånet som är hans problem.
Citat:
2) CSN är mig veterligen det mest förmånliga lånet efter bostadslån som finns tillgängliga på marknaden; i det läget gå all in att betala av det istället för att investera förefaller mig oerhört idiotiskt. Jag tror till och med hyreskramarna håller med mig på den punkten. Dom älskar att prata om alternativkostnad.
Men jag fattar även att du är avogt inställd till att vara belånad; det är okej men du får nog leda det i empiri att det är det bästa ekonomiska alternativet i alla lägen. Och den empirin kommer att vara svår att finna. Att sova gott om natten är inget argument. Det gör även jag som är belånad.
Precis, det är det förmånligaste lånet men det är fortarande ett
lån, en utgift med ränta och amortering, ett lån som vägs in i bedömningen av min ekonomiska situation, ett irriterande sänke. När jag var student valde jag, som en del andra studenter, att ta fullt CSN-lån för att investera. I mitt fall investerade jag i aktier. När jag var klar med mina studier var min ekonomi god, jag kunde välja mellan att använda min lön för fortsatta investeringar alternativt bli av med CSN-lånet. Jag valde att göra mig av med lånet samtidigt som min CSN-investering tickade åt rätt håll. Beslutet grundade en god ekonomisk start och jag har inte deppat en enda dag över att jag betalade av CSN-lånet. Ett gott skratt förlänger livet, varsågod.