Citat:
Man kan absolut trivas bra i ett radhus i brf men i alla fall på många "Mindre" orter blev prissättningen lite skev under en period, som du säger en möjlighet för byggherren att få bättre betalt.
Tittade själv på ett sådant "I det fallet ett parhus område". Vad jag förstod så handlade det mycket om att hålla nere kontantinsatsen då lånen innom föreningen inte räknades med.
Så jag var då inte villig att betala 1.5 mille mer totalt jämfört med en friköpt kåk i samma storlek och standard.
Det jag ser nu är att avgifterna sticker iväg då räntorna på föreningens lån ökar.
Lite synd om de som inte riktigt hade koll på vad de köpte.
Tittade själv på ett sådant "I det fallet ett parhus område". Vad jag förstod så handlade det mycket om att hålla nere kontantinsatsen då lånen innom föreningen inte räknades med.
Så jag var då inte villig att betala 1.5 mille mer totalt jämfört med en friköpt kåk i samma storlek och standard.
Det jag ser nu är att avgifterna sticker iväg då räntorna på föreningens lån ökar.
Lite synd om de som inte riktigt hade koll på vad de köpte.
Finns liksom ingen poäng med BRF-radhus utanför de 10 största städerna och deras omedelbara närhet. I småort finns det ingen poäng till varför du ska köpa in dig i en samfällighet och betala avgifter till denna, när du lika gärna kan köpa den friliggande kåken 100 m bort för typ samma peng.
BR-radhus fyller dock en funktion i attraktiva regioner/"stor"städer. Du kan "lajva" villakänsla (nåja) för en del av insatsen till vad en villa i regionen skulle kosta. Trade-off:en blir att du får betala hög avgift och inte sällan får relativt höga lån "inbakade" i föreningen. Men att bära 500 tkr extra via förening, upplever nog de flesta som en enklare börda än att bära 500 tkr extra via privat bolån till sin bank.
Så upplägget BRF-radhus har en solklar målgrupp: Familjebildande, arbetande storstadsbor som inte har dunderkarriärer eller släktförmögenhet i ryggen, men som ändå vill bo barnvänligt med gräsplätt och helst innan de fyllt 60.