2023-06-04, 10:35
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Liksom-fb, bankvännen och låneförespråkaren, kallar amortering på 30 år för att "tokspara".
Tokspara blir det när man inte har råd med något annat.

Och den jag svarade menade att den nivån av sparande inte ens var möjlig.

Vill man nu invända, och mena att den nivån är möjlig, får man ta det med den jag svarade. (Men det krävs ju lite logik för att förstå att det. Och den tankeförmågan verkar saknas hos många).
Citera
2023-06-04, 10:41
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Grattis. Du har genomskådat bluffen. Givetvis borde man tvingas amortera sina lån på 20-30 år. Då skulle priserna vara mycket lägre och fler bostäder tillgängliga för fler personer.
Och då skulle massor av bostäder inte ha funnits. Eftersom betal-vilja/förmåga inte räckt till nyproduktion.

Men du och många andra verkar tänka att byggjobbare, hantverkare mfl skall jobb gratis åt er. Eller hur?

Om du hade fått som du velat hade två familjer fått dela en 3:a. Hur blev det bättre?

Du och många andra verkar ju inte tänka en endaste sekund på konsekvenser av det ni skriver.
Citera
2023-06-04, 10:53
Medlem
Citat:
Liksom-fb säger mot sig själv på samma sätt. Ni ljuger ju bägge för vore det sant med ökade reallöner hade inte diskussionen förts den om att leva sämre. Är ni så korkade bägge två? Ja jag vet vad statistiken påstår om reallöner men i verkligheten har levnadsförutsättningarna för svenskarna försämrats och inte förbättrats. Du får nu mindre boende för samma peng du lade ut år 1999.

Du får mer av allt du konsumerar i förhållande till din lön. Detta är som sagt statistiskt vedertaget och inget du bara kan säga emot. Finns massor av statistik på SCB om du hört talas om det? Svenskar lägger MINDRE av sin inkomst på sin bostad idag än de gjorde år 2000.

Dessutom finns det dubbelt så många med högre utbildning idag än det fanns år 2000 eftersom det finns betydligt fler platser på universiteten. Ens chanser att ens kunna bli högutbildade på det sättet horochhapna svamlade om i sitt inlägg har dubblerats.

Idag kommer du som sagt in på 80-90% av alla högre utbildningar med mediokra 1.0 på högskoleprovet. År 2000 kom du i princip ingenstans med det resultatet.
Senast redigerad av flanders 2023-06-04 kl. 10:58.
Citera
2023-06-04, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vad är problemet? Någon vill amortera ned lite. Varför skulle det vara ett problem?

Man betalar ränta så länge man äger bostaden.
Precis samma som att den som hyr betalar hyra så länge man hyr bostaden.

Varför måste du få så grundläggande information förklarad för dig?

Du kan aldrig ha lånat något eller ens hört talas om en belånad bostad.
För du tror att man kan sälja bostaden utan att lösa lånen.

Jag äger en bostad men betalar ingen ränta. Du vet väl att ränta betalas för lån?
Citera
2023-06-04, 11:50
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Jag äger en bostad men betalar ingen ränta. Du vet väl att ränta betalas för lån?
Haha den där liksom alltså.
Så länge man inte äger sin bostad eller bil eller båt, så betalar man troligtvis ränta på ett lån, men i liksoms skruvade pundarvärld så är det omvänt.
Intressant.
Citera
2023-06-04, 12:24
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Ja, jag håller med om att många föreningar kommer behöva höja hyrorna rejält pga räntehöjningarna.
Jag är också kritisk till att man säljer bostäder idag med ekonomiska planer som är två tre år gamla.

Däremot är de ekonomiska planer jag sett vettiga, även den du länkade till.
de är även granskade av revisorer.
Problemet är att de inte tagit höjd för räntehöjningarna och inflationen eftersom de är gjorda innan inflationen tog fart.

Banker har koll på årsredovisningar och föreningars skuldsättning och tar höjd för risk för framtida avgiftshöjningar. Så även om köparen är ovetande är inte banken det.
Citera
2023-06-04, 12:27
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Haha den där liksom alltså.
Så länge man inte äger sin bostad eller bil eller båt, så betalar man troligtvis ränta på ett lån, men i liksoms skruvade pundarvärld så är det omvänt.
Intressant.
Kontext var stora lån och tung amortering.

Står tom "amortera" i raden ovanför.

Vi får konstatera att förstå enkel kontext och läsa ord som "amortera" är något som skribenterna vasaboy28 och svenkolrot inte är i närheten av att klara av.

Och när det är så illa är det väl inte konstigt att sådana fantiserar ihop bostadsbubblor också.
Citera
2023-06-04, 12:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Du får mer av allt du konsumerar i förhållande till din lön. Detta är som sagt statistiskt vedertaget och inget du bara kan säga emot. Finns massor av statistik på SCB om du hört talas om det? Svenskar lägger MINDRE av sin inkomst på sin bostad idag än de gjorde år 2000.

Ni ljuger ju som hästar travar. Jag VET vad statistik lämplig för bankbranschen och politiker-klanen visar. Och? Sådana d-a idioter ni är. Får man tex mer el för pengarna nu 2023 jämfört med 1999? Billigare och mer näringsrik torsk på tallriken? Större Magnum-glassar? Mer bostad? Mer guld? För lönen 2023 jämfört med lönen 1999.

Lägg ned. Försök att lura andra men flera av oss i tråden funkar det aldrig på.
Citera
2023-06-04, 12:38
Medlem
Citat:
Ni ljuger ju som hästar travar. Jag VET vad statistik lämplig för bankbranschen och politiker-klanen visar. Och? Sådana d-a idioter ni är. Får man tex mer el för pengarna nu 2023 jämfört med 1999? Billigare och mer näringsrik torsk på tallriken? Större Magnum-glassar? Mer bostad? Mer guld? För lönen 2023 jämfört med lönen 1999.

Nej de där jävla scb är riktiga lögnare. Tymmiedickzon på fb vet ju hur världen ”egentligen” fungerar. Statistik biter inte på honom.

Antar att det är ”livets hårda skola” som gett alla dessa insikter.
Citera
2023-06-04, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Så nej, det är inte mer synd om unga idag än vad det var för 20 år sen. Att köpa sitt första boende kommer alltid att vara ”dyrt”.

Menar du att priserna realt sett är lite same-same idag som 2003? Alltså lägenhetspriserna i förhållande till b.la. lön och ränteläge?
Citera
2023-06-04, 13:03
Medlem
Citat:

Skall man inte tro sina egna ögon heller?
När jag gjorde mitt första bostadsköp på slutet av nittiotalet gjorde jag en kalkyl på min privat ekonomi.

Den slog fel totalt.
Jag blev av med topplånet snabbare än jag trodde.
Jag blev av med resten av lånen också vilket jag inte trodde skulle kunna ske.
Jag har mer besparingar än jag trodde jag skulle ha.
Jag har kunnat konsumera långt mer än jag trodde framförallt trodde jag aldrig jag skulle kunna göra så många utlandsresor.

Jag är bokstavligen ett levande bevis för att siffrorna stämmer.
Tittar jag runt så stämmer det för mina vänner och familj också.

Vet inte när du är född men för oss som kom ut i vuxenlivet i mitten av nittiotalet så har ekonomin och arbetsmarknaden förbättrats radikalt
Citera
2023-06-04, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Kontext var stora lån och tung amortering.

Står tom "amortera" i raden ovanför.

Vi får konstatera att förstå enkel kontext och läsa ord som "amortera" är något som skribenterna vasaboy28 och svenkolrot inte är i närheten av att klara av.

Och när det är så illa är det väl inte konstigt att sådana fantiserar ihop bostadsbubblor också.

Jaha det är alltså alla andra som har svårt att förstå kontext

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in