2023-06-04, 07:51
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det brukar ju stå "budgivning pågår" dvs. presens. Det kan det ju knappast sägas göra om ett enda bud las in för flera månader sedan, då är den inte särskilt "pågående", snarare döende... I nästa steg klickar man på "visa bud" och inte f*n får man upp någon summa på något bud. Två fel på raken alltså.
??
Hur ofta gäller ett bud i flera månader?
Den köparen lär ju ha köpt något annat för länge sedan.

Men ett skambud kan ju ligga en vecka innan det trillar in köpare som ger rimliga bud.

Fritidshus kan väl ta längre tid. Säg två-tre veckor då. Säljaren vet kanske inte riktigt var marknaden ligger och vet inte om budet är ett irrelevant skambud eller rimligt. Och då berättar man att ett bud finns men indikerar för andra att det är ett skambud.

Ser nog inte riktigt problemet här.
Citera
2023-06-04, 07:56
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Tycker du det är en rimlig amorteringstakt. Att amortera på 170 år?

Även 100 år är galet. En amorteringstakt på 1-2% är absolut bare minimum.
Vad är problemet? Någon vill amortera ned lite. Varför skulle det vara ett problem?

Man betalar ränta så länge man äger bostaden.
Precis samma som att den som hyr betalar hyra så länge man hyr bostaden.

Varför måste du få så grundläggande information förklarad för dig?

Citat:
Eller tycker du lånen inte ska betas av?
Du kan aldrig ha lånat något eller ens hört talas om en belånad bostad.
För du tror att man kan sälja bostaden utan att lösa lånen.
Citera
2023-06-04, 08:00
Medlem
Citat:
Ok grattis att du curlats och haft vind i seglet hela livet.

Hur ska nyexade 27 åriga juristIda med 32 000kr i ingångslön och ingenjörPeter, 29 år med 35 000kr i ingång konkurrera. Obs de har 70 000kr var på sparkontot.

Tror du de kommer glida samma räkmacka kommande 10-15 åren som du gjort?
Allt pekar på nej.

Hade de varit exade 15-20 år tidigare skulle dom kunnat köpa ett hus problemfritt inom ett år. Och skapat extremt välstånd på kort tid.

De får bo lite mindre centralt och pendla lite längre än vad de hade fått år 2000. Men å andra sidan är deras reallöner över 30% högre och de har tillgång till ett materiellt välstånd ingen hade år 2000. Det finns tillgång till mycket billigare bilar och elektronik.

Väldigt mycket är mycket enklare idag än för 23 år sen. År 2000 fanns det väldigt mycket färre platser på universitet och högskolor. År 2000 var 16% högutbildade som de i ditt exempel och år 2023 är det över 30%. Alltså en fördubbling. man har en betydligt bättre möjlighet att lyckas idag än år 2000. Skriver man 1.0 på Högskoleprovet idag kommer man in på typ 80-90% av alla utbildningar. Gjorde man det år 2000 blev man reserv 300 på det mesta.

Har du fobier eller sociala problem kan du 2023 hitta massor av jobb att sköta hemifrån. Något som var otänkbart år 2000
Senast redigerad av flanders 2023-06-04 kl. 08:04.
Citera
2023-06-04, 08:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det du gnäller över är att andra inte vill tokspara och leva på vatten och bröd i 30 år.
Du behöver lära dig att du inte har något att göra med hur andra gör.
Jo, skattebetalare har en fullt berättigad åsikt i hur andra belånar sig eftersom skattebetalare står som garant för banksystemet.
Citera
2023-06-04, 08:19
Bannlyst
Citat:
Sparade du ihop mer än 70k medan du pluggade till jurist eller ingenjör i 5 års tid och hyrde en etta för 5-6k/mån?

Nä det hade jag inte klarat av att göra. Jag vet vad studentlägenhet och kurslitteratur kostar. Vad jag menar är att ja 70,000 idag, det leder ju ingenstans. Men bättre än inget antar jag.
Citera
2023-06-04, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Jag är sugen på att köpa en lägenhet med ambition att amortera ned den helt på 20-30 år.
Men räknar man på det verkar det super svårt eftersom jag konkurrerar med typ alla andra som inte har ambitionen att göra det. Lägenheterna är ju dyrare för att ingen betalar amortering.

Vad fan gör man.

Hur kan bankerna tillåta detta och vad är konsekvensen för de att de tillåter detta pågå?

Grattis. Du har genomskådat bluffen. Givetvis borde man tvingas amortera sina lån på 20-30 år. Då skulle priserna vara mycket lägre och fler bostäder tillgängliga för fler personer.
Citera
2023-06-04, 08:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
De får bo lite mindre centralt och pendla lite längre än vad de hade fått år 2000. Men å andra sidan är deras reallöner över 30% högre och de har tillgång till ett materiellt välstånd ingen hade år 2000. Det finns tillgång till mycket billigare bilar och elektronik.

Liksom-fb säger mot sig själv på samma sätt. Ni ljuger ju bägge för vore det sant med ökade reallöner hade inte diskussionen förts den om att leva sämre. Är ni så korkade bägge två? Ja jag vet vad statistiken påstår om reallöner men i verkligheten har levnadsförutsättningarna för svenskarna försämrats och inte förbättrats. Du får nu mindre boende för samma peng du lade ut år 1999.
Citera
2023-06-04, 08:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vad är problemet?

Visst kan du spara något extremt i 20-30 år (dvs amortera). Men då har du ju inte råd med så mycket annat. Det är ditt val.

Det du gnäller över är att andra inte vill tokspara och leva på vatten och bröd i 30 år.
Du behöver lära dig att du inte har något att göra med hur andra gör.

Tillåta vad?
Vad är problemet?

Liksom-fb, bankvännen och låneförespråkaren, kallar amortering på 30 år för att "tokspara".

Men med rätt kvinna vid sin sida gör man det. Resten av svenskarna får konsumera sin skit och ställa till med samhällskollaps.

Jag har lån ånyo. Jag skall tokspara.
Citera
2023-06-04, 08:43
Bannlyst
Citat:
Kan man bara sätta sig i ungas sits. Trots hög prestation, partner som också presterar högt, stora ambitioner och 70 000 på sparkontot trots att man studerat, så är man helt utprisad. Och kommer aldrig avnjuta samma massiva QE cykel och räntesänkarrace som äldre generationer gjorde. De har levt på sina barns bekostnad.

Cyniskt och äckligt.

Ni två är i en långt bättre situation än jämnåriga som tog stora lån och köpte något dyrt för 1-2 år sedan. Vad har inte de förlorat? Ni andra kan ta det lugnare.
Citera
2023-06-04, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Grattis. Du har genomskådat bluffen. Givetvis borde man tvingas amortera sina lån på 20-30 år. Då skulle priserna vara mycket lägre och fler bostäder tillgängliga för fler personer.
Varför 20år? Varför inte 6månader? Då skulle ju priserna bli ännu lägre.

Jag håller med om att för att skydda låntagarna så borde det var större krav på amortering.
Men ett välbyggt hos kommer ha sitt värde kvar efter flera hundra år.
Att kräva en amortering på 20 år för hela lånet är inte motiverat.

Dessutom så måste det finnas en koppling mellan köparnas betalningsförmåga och priserna på bostäder annars kommer byggande upphöra.
Citera
2023-06-04, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Liksom-fb, bankvännen och låneförespråkaren, kallar amortering på 30 år för att "tokspara".

Men med rätt kvinna vid sin sida gör man det. Resten av svenskarna får konsumera sin skit och ställa till med samhällskollaps.

Jag har lån ånyo. Jag skall tokspara.

Omkring 30 år amorteringstid hade varit bra för bostadsmarknaden och förmodligen motverkat lite bättre när riksbanken haft en felaktigt ränta
Citera
2023-06-04, 10:30
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Jo, skattebetalare har en fullt berättigad åsikt i hur andra belånar sig eftersom skattebetalare står som garant för banksystemet.
A) var har du fått den där garanten ifrån? Har du drömt ihop den?

B) Hur stora är kreditförlusterna för bostadslån då?
Dom är mikroskopiska. Din kommentar är så svamlig att man saknar ord för att beskriva det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in