Citat:
Finns en mängd gamla snyftartiklar från förra nedgången:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/8wpr1w/johan-kopte-nytt--far-inte-huset-salt
När bostadsmarknaden svajar hamnar många i kläm.
Johan tecknade förra våren ett avtal om en nyproducerad lägenhet.
Men när inflyttningen nu närmar sig får han inte sin nuvarande bostad såld.
– Det kommer väldigt, väldigt få på visningarna. Jag är så stressad att jag inte kan sova, säger han.
Det som hände 2017/18 är ändå som en liten bris mot den storm som sveper in nu
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/8wpr1w/johan-kopte-nytt--far-inte-huset-salt
När bostadsmarknaden svajar hamnar många i kläm.
Johan tecknade förra våren ett avtal om en nyproducerad lägenhet.
Men när inflyttningen nu närmar sig får han inte sin nuvarande bostad såld.
– Det kommer väldigt, väldigt få på visningarna. Jag är så stressad att jag inte kan sova, säger han.
Det som hände 2017/18 är ändå som en liten bris mot den storm som sveper in nu

Det är oansvarigt av banker och politiker att ens tillåta privatpersoner att skriva på ett kontrakt om ett köp värt flera miljoner så långt före inflytt att de omöjligen kan veta om resurserna kommer att finnas eller inte.
I samma veva kommer jag ihåg att en av författarna till bostadsrättslagen från början på 90-talet skrev en debatt artikel där det påpekades att upplåtelse var tänkt att äga rum någon månad innan inflytt på sin höjd; och att förhandsavtal aldrig var tänkte att kunna vara bindande mot privatpersoner. Tanken var bara att det skulle kunna vara möjligt för byggbolaget att låta kunden välja tapeter eller vitvaror innan köpet men lägenheten skulle vara i princip färdigbyggd innan bolaget började sälja.
Det var aldrig tänkt att bolagen skulle kunna dumpa marknadsrisken på privatpersoner under en byggprocess som tar flera år.
Fattar inte själv egentligen hur någon kan vara så korkad att han skriver på ett sådant kontrakt när man omöjligen kan veta hur bostadsmarknaden ser ut flera år in i framtiden.