2022-08-04, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Finns en mängd gamla snyftartiklar från förra nedgången:

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/8wpr1w/johan-kopte-nytt--far-inte-huset-salt

När bostadsmarknaden svajar hamnar många i kläm.
Johan tecknade förra våren ett avtal om en nyproducerad lägenhet.
Men när inflyttningen nu närmar sig får han inte sin nuvarande bostad såld.

– Det kommer väldigt, väldigt få på visningarna. Jag är så stressad att jag inte kan sova, säger han.

Det som hände 2017/18 är ändå som en liten bris mot den storm som sveper in nu

Det är oansvarigt av banker och politiker att ens tillåta privatpersoner att skriva på ett kontrakt om ett köp värt flera miljoner så långt före inflytt att de omöjligen kan veta om resurserna kommer att finnas eller inte.

I samma veva kommer jag ihåg att en av författarna till bostadsrättslagen från början på 90-talet skrev en debatt artikel där det påpekades att upplåtelse var tänkt att äga rum någon månad innan inflytt på sin höjd; och att förhandsavtal aldrig var tänkte att kunna vara bindande mot privatpersoner. Tanken var bara att det skulle kunna vara möjligt för byggbolaget att låta kunden välja tapeter eller vitvaror innan köpet men lägenheten skulle vara i princip färdigbyggd innan bolaget började sälja.

Det var aldrig tänkt att bolagen skulle kunna dumpa marknadsrisken på privatpersoner under en byggprocess som tar flera år.

Fattar inte själv egentligen hur någon kan vara så korkad att han skriver på ett sådant kontrakt när man omöjligen kan veta hur bostadsmarknaden ser ut flera år in i framtiden.
Citera
2022-08-04, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är oansvarigt av banker och politiker att ens tillåta privatpersoner att skriva på ett kontrakt om ett köp värt flera miljoner så långt före inflytt att de omöjligen kan veta om resurserna kommer att finnas eller inte.

I samma veva kommer jag ihåg att en av författarna till bostadsrättslagen från början på 90-talet skrev en debatt artikel där det påpekades att upplåtelse var tänkt att äga rum någon månad innan inflytt på sin höjd; och att förhandsavtal aldrig var tänkte att kunna vara bindande mot privatpersoner. Tanken var bara att det skulle kunna vara möjligt för byggbolaget att låta kunden välja tapeter eller vitvaror innan köpet men lägenheten skulle vara i princip färdigbyggd innan bolaget började sälja.

Det var aldrig tänkt att bolagen skulle kunna dumpa marknadsrisken på privatpersoner under en byggprocess som tar flera år.

Fattar inte själv egentligen hur någon kan vara så korkad att han skriver på ett sådant kontrakt när man omöjligen kan veta hur bostadsmarknaden ser ut flera år in i framtiden.

Kan bara hålla med dig, jag fattar inte hur de har varit OK att hålla på som det nu varit.
Fick övertala mina föräldrar för några år sen att inte hoppa på ett nybygge.
De bägge 80+ hade nästan blivit övertalade att skriva på ett kontrakt med inflyttning 3år senare, detta var före pandemin och fastigheten står inte färdig än. 6 månader försening(Och inte en färdig tidplan).
Nu var det lätt att förklara för dem det osunda med att flytta in i en lägenhet som kostade mer en vad deras radhus var värt och med en osäker avgift och inflyttning(Dessutaom hade inte morsan haft råd om farsan gått bort.
Så det finns många risker att gå in i den typen av affärer om man inte har väldigt stabil mark att stå på.
Citera
2022-08-04, 07:47
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Avgörs av mäklare men senaste pris som en likvärdig lägenhet såldes för eller det vi gav för några år sedan.
Men vad bra , då köper mäklaren av dig för ath priset?
Köparna avgör priset, inte mäklaren eller vad grannarna sålde för i vintras.
Citera
2022-08-04, 07:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Finns en mängd gamla snyftartiklar från förra nedgången:

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/8wpr1w/johan-kopte-nytt--far-inte-huset-salt

När bostadsmarknaden svajar hamnar många i kläm.
Johan tecknade förra våren ett avtal om en nyproducerad lägenhet.
Men när inflyttningen nu närmar sig får han inte sin nuvarande bostad såld.

– Det kommer väldigt, väldigt få på visningarna. Jag är så stressad att jag inte kan sova, säger han.

Det som hände 2017/18 är ändå som en liten bris mot den storm som sveper in nu

Precis... det här kan bli ett jätteproblem för den som är emellan bostäder. Undrar vad bankerna och bostadsproducenterna har för plan för att lösa detta? Nyproduktion lär vara stendött nu innan vi vet hur det blir med räntor, energipriser och arbetsmarknaden.
Citera
2022-08-04, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Synd att solpaneler är så fula. Borde satsas mer på detta.
Själv väntar jag på att staten ska subventionera mer av ett köp på solpaneler. Måste vara en av de bättre åtgärdarna man kan subventionera när det är elbrist.
Mina är inte fula, tunna svarta som knappt syns på den vinkeln jag har på mitt tak
Citera
2022-08-04, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Tveksamt på våra breddgrader. Folk räknar inte ärligt på alternativavkastningen när det gäller solpaneler.

Precis som vindkraften producerar de som mest mitt under dagen nu under industrisemestern när elnätet i stort har överproduktion och som minst en kall, krispig och vindstilla januarimorgon när solen lyser som en lågenergilampa och timpriset är 10 kr/kWh.
Dummaste jag hört, har solpaneler på villan och får numera betalt istället för att betala, men så är ja* mästare på att tjäna pengar oxå
Citera
2022-08-04, 08:01
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Dummaste jag hört, har solpaneler på villan och får numera betalt istället för att betala, men så är ja* mästare på att tjäna pengar oxå

Pengarna hade gjort lika mycket eller bättre nytta i en global indexfond, är allt jag försöker säga... Du räknar sannolikt inte med avskrivningstiden heller för när du måste laga/byta ut paneler om 10-20 år.
Citera
2022-08-04, 08:04
Medlem
Det verkar vara de som tecknat in nyproduktion som är de stora förlorarna.

Personligen har jag aldrig varit intresserad av nyproduktion - främst pga de usla planlösningarna där vardagsrum och kök är i samma rum. Vem vill ha en baconsoffa?

En bekant har tecknat en (ännu obyggd) lägenhet för 4 miljoner. Tanken var att de skulle ha lägenheten utöver deras hus. Försäkringen i det nya lånet skulle vara villan som för något år sedan var värd 9 miljoner - idag är den värderad till 8 miljoner.

Man fattar att vissa svettas just nu.
Citera
2022-08-04, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Precis... det här kan bli ett jätteproblem för den som är emellan bostäder. Undrar vad bankerna och bostadsproducenterna har för plan för att lösa detta? Nyproduktion lär vara stendött nu innan vi vet hur det blir med räntor, energipriser och arbetsmarknaden.

Det är inte ett problem för varken banker eller producenter. De har dumpat hela marknadsrisken på privatpersonerna som skrivit på kontrakten. Det är bara att sälja nuvarande bostad och använda hela summan för att betala skadestånd till producenten. Sedan får banken ett litet härligt blancolån att kassera in ränta på. Ser inte hur de kommer att drabbas?
Citera
2022-08-04, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Pengarna hade gjort lika mycket eller bättre nytta i en global indexfond, är allt jag försöker säga... Du räknar sannolikt inte med avskrivningstiden heller för när du måste laga/byta ut paneler om 10-20 år.
Nej det hade de inte eftersom börsen tokrasat sedan jag installerade min solpaneler.
Har garanti i 25 år men de lär hålla i 30 år, som sagt, jag är en jävel på att tjäna pengar, så om du tror att jag sannolikhet inte räknat på detta före jag installerade så är du korkad, dessutom har jag laddbox och elbil, men betala du din feta bränslepriser och elpriser om du tycker det är kul, själv hatar jag kapitalförstöring.
Citera
2022-08-04, 08:17
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Nej det hade de inte eftersom börsen tokrasat sedan jag installerade min solpaneler.

Vi får utvärdera det om 10 år. D.v.s elbesparingarna kontra värdeutvecklingen. Du har inte oddsen på din sida! Jag sätter en påminnelse i iOS!
Citera
2022-08-04, 08:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är inte ett problem för varken banker eller producenter. De har dumpat hela marknadsrisken på privatpersonerna som skrivit på kontrakten. Det är bara att sälja nuvarande bostad och använda hela summan för att betala skadestånd till producenten. Sedan får banken ett litet härligt blancolån att kassera in ränta på. Ser inte hur de kommer att drabbas?

Jag tycker att det är märkligt att vi inte ser några artiklar om detta ännu, för som jag förstår det har det börjat bli ett rejält problem för de som inte lyckats sälja sin bostad i tid och nu sitter på svarte petter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in