2022-07-30, 07:18
Medlem
Orkar inte läsa igenom typ +20år av bubbel krasch domedagen kommer, men vad egentligen definierar en krasch? 5% 20% 50% 99%?.
Citera
2022-07-30, 07:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafursten
Är du en av de där som motiverar de sinnesrubbade stockholmspriserna med "välbetalda jobb där"? Vilka löner pratar vi om? Borde väl vara 55,000 före skatt minst eller menar du att 45,000 är "välbetalt"? Det tycker iochförsig jag att det är men det är fortfarande ingen lön som motiverar 3 miljoner för en etta på 25 kvadrat och utan vare sig uteplats eller balkong.

Håller med om ettor i Sthlm city inte är så prisvärda. Men de har ofta låg avgift och det är omöjligt att skaffa sig en liknande hyresrätt om man inte stått i kö i 20+ år.

Ja det finns många som tjänar bra och kan betala för sig. Det som gör Sthlm unikt är att det inte finns så mkt hyresalternativ och att många faktiskt vill bo där även om det kostar.
Citera
2022-07-30, 07:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Håller med om ettor i Sthlm city inte är så prisvärda. Men de har ofta låg avgift och det är omöjligt att skaffa sig en liknande hyresrätt om man inte stått i kö i 20+ år.

Ja det finns många som tjänar bra och kan betala för sig. Det som gör Sthlm unikt är att det inte finns så mkt hyresalternativ och att många faktiskt vill bo där även om det kostar.

Vad spelar låg avgift för roll på de där prisnivåerna? Du vet att det är förenat med risk va att köpa en etta för 3 miljoner? I synnerhet en etta som erbjuder så där lite av livskvalitet. Priserna är sinnesrubbade och det tål att upprepas. Jag flyttar inte dit.

Stockholm är unikt dåligt. Så vilka jobb talar vi om? Hur många stockholmare har månadslöner på 55,000?
Citera
2022-07-30, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.STHLM
Orkar inte läsa igenom typ +20år av bubbel krasch domedagen kommer, men vad egentligen definierar en krasch? 5% 20% 50% 99%?.
En krasch betyder att marknaden krymper ihop rejält.
Endast ett fåtal objekt säljs jämfört med tidigare.
Stora fastighetsbolag konkar
Brf går i konkurs i större omfattning än förut och då blir bostäderna inget värda längre.
Banker eller hypoteksinstitut riskerar att gå omkull.
Priserna sjunker generellt eller stagnerar.
Det som utspelar sig just nu är bara en priskorrigering. Men det skulle kunna utvecklas till en krasch.
Citera
2022-07-30, 08:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vad spelar låg avgift för roll på de där prisnivåerna? Du vet att det är förenat med risk va att köpa en etta för 3 miljoner?
Det förenat med risk att bo i hyresrätt och att ha alla pengar i madrassen. Hur tänkte du att man ska leva riskfritt?

Citat:
I synnerhet en etta som erbjuder så där lite av livskvalitet. Priserna är sinnesrubbade och det tål att upprepas. Jag flyttar inte dit.
Jag håller helt med dig att det inte är prisvärt och jag som dessutom bor i sthlm har alltid köpt något annat som jag anser är mer prisvärt. Men köparen av dessa ettor håller tydligen inte med dig och mig och så lär det fortsätta att vara.

Citat:
Stockholm är unikt dåligt. Så vilka jobb talar vi om? Hur många stockholmare har månadslöner på 55,000?
De flesta av mina vänner ligger omkring där eller över. Det är vanligare än vad du tror.
Citera
2022-07-30, 08:41
Medlem
Citat:
Vad spelar låg avgift för roll på de där prisnivåerna? Du vet att det är förenat med risk va att köpa en etta för 3 miljoner? I synnerhet en etta som erbjuder så där lite av livskvalitet. Priserna är sinnesrubbade och det tål att upprepas. Jag flyttar inte dit.

Snittet ligger inte långt därifrån och då har du en massa sjukskrivna, studerande osv som drar ned det. De sistnämnda efterfrågar inte heller BR.

Skulle säga att för heltidsarbetande boende i Stockholms innerstad i BR är snittet över 55.

En utbildad lärare tjänar kanske 45-50 i snitt i Stockholms innerstad tex. Snittet ligger runt 43 för grundskollärare men då är också 1/3 outbildade och ligger runt 30k så det drar ner Snittet markant. En bekant fick runt 42 som ingång och tjänar nu 57 som förstelärare. Hans kollegor som har jobbat i 20 år tjänar ofta uppemot 50k. Det är en bra bench

Sen får du inte glömma att stockholmare sparar mycket mer i aktier än gemene man och de flesta framgångsrika egenföretagarna bor i innerstan och de skatteplanerar givetvis
Senast redigerad av flanders 2022-07-30 kl. 08:45.
Citera
2022-07-30, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Snittet ligger inte långt därifrån och då har du en massa sjukskrivna, studerande osv som drar ned det. De sistnämnda efterfrågar inte heller BR.

Skulle säga att för heltidsarbetande boende i Stockholms innerstad i BR är snittet över 55.

En utbildad lärare tjänar kanske 45-50 i snitt i Stockholms innerstad tex. Snittet ligger runt 43 för grundskollärare men då är också 1/3 outbildade och ligger runt 30k så det drar ner Snittet markant. En bekant fick runt 42 som ingång och tjänar nu 57 som förstelärare. Hans kollegor som har jobbat i 20 år tjänar ofta uppemot 50k. Det är en bra bench

Sen får du inte glömma att stockholmare sparar mycket mer i aktier än gemene man och de flesta framgångsrika egenföretagarna bor i innerstan och de skatteplanerar givetvis
De flesta misslyckade egenföretagarna bor i innerstan skulle jag säga. Det är full panik nu

Jag menar, de flesta med F-skattesedel är misslyckade och hade tjänat mer som tunnelbaneförare. Det går bra för någon procent
Senast redigerad av Alpoxen 2022-07-30 kl. 09:08.
Citera
2022-07-30, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
De flesta misslyckade egenföretagarna bor i innerstan skulle jag säga. Det är full panik nu

Jag menar, de flesta med F-skattesedel är misslyckade och hade tjänat mer som tunnelbaneförare. Det går bra för någon procent

De misslyckade du talar om bor i Aspudden eller Skärholmen. De lyckade bor i innerstan, Bromma, Danderyd, Lidingö
Citera
2022-07-30, 09:21
Medlem
Citat:
De misslyckade du talar om bor i Aspudden eller Skärholmen. De lyckade bor i innerstan, Bromma, Danderyd, Lidingö
Bullshit, de lyckade bor i Tallkrogen, i skärgården, Haninge, Huddinge. Eller i Uppsala rent av. De byfånarna som ärvt en markplatt i Bromma eller Lidingö skakar i knäna nu.

Jag menar, finns det någon anledning för någon med alla fakulteter hemma att flytta till Lidingö? Lidingö? Du måste åka en halvmil för att köpa en glass för fan!! Ingen normal människa skulle bosätta sig på Lidingö
Citera
2022-07-30, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Bullshit, de lyckade bor i Tallkrogen, i skärgården, Haninge, Huddinge. Eller i Uppsala rent av. De byfånarna som ärvt en markplatt i Bromma eller Lidingö skakar i knäna nu.

Jag menar, finns det någon anledning för någon med alla fakulteter hemma att flytta till Lidingö? Lidingö? Du måste åka en halvmil för att köpa en glass för fan!! Ingen normal människa skulle bosätta sig på Lidingö

Tittar man på huspriserna är Huddinge eller Haninge några av de minst attraktiva områdena i hela Stockholm.

Nu är det uppenbart att du absolut inte förstår detta men ska försöka förklara för dig.

Folk vill bo i områden med de bästa skolorna, minst stök i allmänhet, sjönära, äldre trevliga hus med karaktär, homogen befolkning som delar deras intressen, relativt nära innerstan där man har en stor del av sin bekantskapskrets.

Av dessa anledningar är folk beredda att lägga 12 msek för ett renoveringsobjekt på 92 kvm ovan jord i rätt del av Lidingö, Danderyd, Bromma etc .

Huddinge och Haninge är den direkta motsatsen till alla de punkter jag radade upp varför samma renoveringsobjekt skulle gå för mindre än hälften där
Citera
2022-07-30, 09:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Huddinge och Haninge är den direkta motsatsen till alla de punkter jag radade upp varför samma renoveringsobjekt skulle gå för mindre än hälften där

Det är inte per definition sämre områden, bara inte lika dyra. Skulle säga att det är ganska bra områden om man bara väljer bort deras respektive ghetton.
Citera
2022-07-30, 09:51
Medlem
Citat:
Tittar man på huspriserna är Huddinge eller Haninge några av de minst attraktiva områdena i hela Stockholm.

Nu är det uppenbart att du absolut inte förstår detta men ska försöka förklara för dig.

Folk vill bo i områden med de bästa skolorna, minst stök i allmänhet, sjönära, äldre trevliga hus med karaktär, homogen befolkning som delar deras intressen, relativt nära innerstan där man har en stor del av sin bekantskapskrets.

Av dessa anledningar är folk beredda att lägga 12 msek för ett renoveringsobjekt på 92 kvm ovan jord i rätt del av Lidingö, Danderyd, Bromma etc .

Vill du bo någonstans där det riktiga livet inte pågår så flytta till Lidingö.

Det finns absolut ingenting där och ungarna går ut skolan med toppbetyg eftersom föräldrarna mobbar lärarna trots att ungarna är helt tomma i bollen.

Sveriges förfall hittar du inte i Haninge centrum. De försöker i alla fall. Lidingö har liksom gett upp. De vet att de skruvar systemet hundra procent till sin egen fördel men skiter i det. Lidingö är i dekadensfasen av en kulturs fall.

De bryr sig bara inte. Det är något i skallen på såna som dig som gör att ni inte förstår de enklaste samband.

Visst var det roligt när Moderaternas nya byggplaner i Värmdö mötte de gammalkonservativas motstånd. Bo kvar i era jävla fiskestugor eller så river vi hela skiten och bygger ett nytt supereffektivt luftkonditionerat centrum med alla spännande affärer som är samma monopolbutiker vi ser från Ystad till Haparanda.

Aj, Värmdöborna som röstat på Moderaterna till 99 procent var tvungna att bilda ett eget parti. Lidingö har redan gjort det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in