2022-08-03, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Tror majoriteten av alla inlägg här inne har ett eget intresse av antingen lägre bostadspriser eller högre. Mest hyrestorskar som är gaphalsarna dock och målar upp ett fritt fall.

Det är väldigt få som är så efterblivna och omoraliska att de i en tråd skriver att de sitter i skiten för att de i november måste sälja en övervärderad bostad i en kall marknad samtidigt som de i denna tråd skriver att det inte alls är en dålig idé köpa bostad.
Senast redigerad av QQQQQQQQQQQQQQQQQQ 2022-08-03 kl. 13:20.
Citera
2022-08-03, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Så du menar att 50% av bolånen aldrig behöver återbetalas? Egen begravning blir slutpunkten?
Resonerar du så när du köper bil på avbetalning eller en dyr semesterresa?
Man behöver bara avbetala hälften? Är det en religiös idé?
Man ska aldrig äga något utan bara leasa?
Det är inte bara en fråga om din privatekonomi utan även om en sund nationalekonomi. Men det blir en lång utläggning.....

Värdet på bil och semestrar går mot noll. Värdet på fastigheten ska väl oxå gå mitt noll enligt de flesta i tråden men så ser det inte riktigt ut än.
Citera
2022-08-03, 13:05
Medlem
Citat:
Vi hade haft inflation idag oavsett om styrräntan var på -0,25 eller 2% så det räcker inte med att peka på riksbankens fel. Det som sker i vår omvärld i mycket större ekonomier påverkar även oss med vår fjuttvaluta som speglar USD och euro. Samtliga länder i hela västvärlden har hög inflation just nu.
Ja, vi hade haft hög inflation med -0,25 i ränta. Ännu högre än idag.

Att vi trots räntehöjningar fortfarande har en extremt hög inflation visar att vi behöver dra åt mer. Högre räntor och högre amorteringskrav är lösningen. Då kommer omoraliskt folk som du inte längre kunna köpa teslor och thailandresor för andras pengar. Efterfrågan går ner och prisökningarna stagnerar.
Citera
2022-08-03, 13:06
Medlem
Citat:
Tror majoriteten av alla inlägg här inne har ett eget intresse av antingen lägre bostadspriser eller högre. Mest hyrestorskar som är gaphalsarna dock och målar upp ett fritt fall.

Alla som planerar att köpa/sälja något, är såklart intresserade av priset. När jag går till ICA och köper gurka, är jag naturligtvis intresserad av att få bra kvalitet till ett lågt pris. Men att sitta och beklaga mig över ICAs gurkpriser i en tråd på flashback, gör varken till eller från.

Som jag skrivit, marknaden kommer inte att anpassa sig till din privatekonomi. Har du tur, är priserna höga när du tänkt sälja. Marknaden kommer inte att höja priset när du ska sälja, för att dagen efter krascha när du ska köpa, även om det vore lägligt för just dig. Tror du på allvar att marknaden funkar så, bör du nog jobba lite på din verklighetsförankring. I all välmening.
Citera
2022-08-03, 13:26
Medlem
Detta citat nedan är alltså samma foxxi som i denna tråd skriver om att allt är guld och gröna skogar och att man bör köpa. Att köpa bostad nu är tydligen det bästa man kan göra.

Sanningen är dock att han, enligt sig själv, sitter i skiten. Han försöker helt enkelt bara dumpa sin övervärderade lägenhet på någon annan och kör med någon patetiskt marknadsföring här på flashback i likhet manipulativa användare på avanzas forum.

Citat:
Känslan nu är... Rörligt är det som gäller. Borta är tiden att binda = förmånligt.
Bankerna verkar livrädda för Riksbankens hot om kommande höjningar. Oas, får Riksbanken kontroll på inflationen och den går ner till 2% - där den ska vara - så kanske det inte blir mer ökning av reporäntan av Riksbanken och vi blir kvar på 0,25%.

Sitter själv i skiten med att ha köpt en villa med inflytt februari och ska sälja min lägenhet i november.
Citera
2022-08-03, 13:39
Medlem
muneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Så är det!

Att folk "köper för att bo", är en sanning med modifikation. Skulle kunna ta gift på att de flesta idag (eller kanske igår) köper för att göra bostadskarriär. Hela kalkylen bygger på att du gör en vinst, som du sedan använder till insats i nästa steg när du uppgraderar. Detta fungerar enbart i en konstant stigande marknad.

De som köper "för att bo" är de som köper villan i slutet av bostadskarriären, eller tvårummaren i city när villan är såld och kidzen utflugna. Resten "köper för att bo (kortsiktigt)".
Jag håller inte med (om du inte räknar barns födelse och uppväxt som en kortare period). I min bekantskapskrets flyttar man till större när det behövs för att familjen växer och man tänker sig bo där tills barnen är utflugna. Renoveringar görs för nutida och framtida behov, inte för att öka värdet. Det är jobbigt att renovera, särskilt med småbarn. Det är även jobbigt, och kostar pengar, att flytta. Självklart sker skilsmässor, flytt till annan ort pga. jobb eller relationer och andra oförutsedda händelser men sånt är livet.

Nu bor jag visserligen inte i sthlm och jag är medveten om att jag pratar utifrån min filter-bubbla men så ser min verklighet ut.
Citera
2022-08-03, 13:58
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QQQQQQQQQQQQQQQQQQ
Detta citat nedan är alltså samma foxxi som i denna tråd skriver om att allt är guld och gröna skogar och att man bör köpa. Att köpa bostad nu är tydligen det bästa man kan göra.

Sanningen är dock att han, enligt sig själv, sitter i skiten. Han försöker helt enkelt bara dumpa sin övervärderade lägenhet på någon annan och kör med någon patetiskt marknadsföring här på flashback i likhet manipulativa användare på avanzas forum.

Jag har en extra försäkring på villan som ingick (nyprod) så att jag kan flytta fram nyckelutlämningen 3-6 månader om vi bara får bud under marknadsvärde. Så kan sälja lägenheten fram till sommar 2023 med eller sälja villan istället. Nog med tid för att marknaden ska bli stabil igen.
Tror fortfarande hösten planar vi ut dock så absolut köpläge nu. Sedan uppgång behöver nog Putin bli en snäll gosse igen och ge Tyskland gas.
Senast redigerad av foxxi 2022-08-03 kl. 14:02.
Citera
2022-08-03, 14:07
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Jag har en extra försäkring på villan som ingick (nyprod) så att jag kan flytta fram nyckelutlämningen 3-6 månader om vi bara får bud under marknadsvärde. Så kan sälja lägenheten fram till sommar 2023 med eller sälja villan istället. Nog med tid för att marknaden ska bli stabil igen.
Tror fortfarande hösten planar vi ut dock så absolut köpläge nu. Sedan uppgång behöver nog Putin bli en snäll gosse igen och ge Tyskland gas.

Hur avgör man om ett bud är under "marknadsvärde"? Marknaden prissätts med margin calls hela tiden så det bud du får borde då vara marknadsvärdet, eller vad skulle det annars vara?
Citera
2022-08-03, 14:16
Medlem
Citat:
Ändrar inte på faktumet att du vet att du gjorde ett dålig köp och att du, citat, "sitter i skiten", samtidigt som du här i tråden ljuger om guld och gröna skogar för att kunna dumpa skiten du köpt på någon naiv stackare.

Marknaden kommer förövrigt definitivt att bli stabil igen. Men på en mycket mycket lägre nivå än vad vi är på.

Du kan förövrigt fortsätta vara chockad över att folk vill ha ränta på utlånade pengar, eller gud förbjude, ha tillbaka de utlåtanade pengarna inom 100 år.
Citera
2022-08-03, 14:16
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Hur avgör man om ett bud är under "marknadsvärde"? Marknaden prissätts med margin calls hela tiden så det bud du får borde då vara marknadsvärdet, eller vad skulle det annars vara?
Avgörs av mäklare men senaste pris som en likvärdig lägenhet såldes för eller det vi gav för några år sedan.
Citera
2022-08-03, 14:18
Medlem
Citat:

Att "stabilisera sig" eller "plana ut" betyder förövrigt att prisfallet faller. Detta innebär alltså fortfarande inte något fantastiskt köpläge du propagerar om i denna tråd. Samtidigt som du i andra trådar skriver att du sitter i skiten för att du köpt.
Citera
2022-08-03, 14:20
Medlem
Citat:
Avgörs av mäklare men senaste pris som en likvärdig lägenhet såldes för eller det vi gav för några år sedan.
Så marknadsvärdet är värdet du betalade för några år sedan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in