2022-08-03, 16:33
Medlem
foxxis avatar
Synd att solpaneler är så fula. Borde satsas mer på detta.
Själv väntar jag på att staten ska subventionera mer av ett köp på solpaneler. Måste vara en av de bättre åtgärdarna man kan subventionera när det är elbrist.
Citera
2022-08-03, 16:40
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Själv väntar jag på att staten ska subventionera mer av ett köp på solpaneler. Måste vara en av de bättre åtgärdarna man kan subventionera när det är elbrist.

Tveksamt på våra breddgrader. Folk räknar inte ärligt på alternativavkastningen när det gäller solpaneler.

Precis som vindkraften producerar de som mest mitt under dagen nu under industrisemestern när elnätet i stort har överproduktion och som minst en kall, krispig och vindstilla januarimorgon när solen lyser som en lågenergilampa och timpriset är 10 kr/kWh.
Citera
2022-08-03, 16:51
Medlem
Citat:

Alltså visst om man bor i ett K-märkt hus men vem fan bryr sig om hur taket ser ut på en vanlig svennevilla? Nej staten ska inte subventionera bostadsägare mer.
Citera
2022-08-03, 17:06
Medlem
Citat:

Du behöver inte bry dig om hur solpanelerna ser ut när du lever på gatan.

Köpte kåk på toppen, ska sälja lägenheten mitt i brinnande lågkonja och störtdykande bostadsmarknad - och redan totalt beroende av statens allmosor från ränteavdrag till slopande av amorteringskrav... och nu hoppas du på ännu mer.

Ditt lånade lyxliv är slut nu och jag hoppas att det svider ordentligt. Inte för att jag vill dig illa men du och majoriteten av svenskarna är uppenbarligen helt oförmögna att ta hand om er själva och det bådar jävligt illa inför framtiden. Lite besk medicin kanske gör susen och forcerar en smärre omprioritering i skallen.
Citera
2022-08-03, 17:20
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intolerante-Igor
Du behöver inte bry dig om hur solpanelerna ser ut när du lever på gatan.

Köpte kåk på toppen, ska sälja lägenheten mitt i brinnande lågkonja och störtdykande bostadsmarknad - och redan totalt beroende av statens allmosor från ränteavdrag till slopande av amorteringskrav... och nu hoppas du på ännu mer.

Ditt lånade lyxliv är slut nu och jag hoppas att det svider ordentligt. Inte för att jag vill dig illa men du och majoriteten av svenskarna är uppenbarligen helt oförmögna att ta hand om er själva och det bådar jävligt illa inför framtiden. Lite besk medicin kanske gör susen och forcerar en smärre omprioritering i skallen.

Vågar man inte investera i livet så hamnar man som alla andra hyrestorskar i miljonprogrsmmens betonghus ihop med narkomaner och annat pack.
Citera
2022-08-03, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Som sagt, sanning med modifikation. Att folk köper för att bo, är en odiskutabel sanning. Bo måste du göra, oavsett prisbild. Modifikationen i sammanhanget, är att det i 90% av fallen, finns en baktanke om framtida prisuppgång. Dvs, att "göra sig en hacka" medan man bor. Iaf har det varit så i de större städerna de sista 15-20 år sedan.

Jag blir nästan lite nostalgisk när jag läser ditt inlägg. Ungefär så var tankesättet runt 2002 i "min filterbubbla". Då såg man inte så stor skillnad på BR och HR. BR var "ett vitt svartkontrakt" typ, du fick betala en insats för att slippa köa. Ungefär så sågs det, ja - utifrån "min filterbubbla" återigen. Det är tjurrusningen i priser de sista 20 åren som ändrat det synsättet. Nu är det tvärtom, kidzen "vet" inget annat än uppgång. Därför är många inte blyga i budgivningsprocessen (ofta med mammas och pappas plånbok). I en uppgång spelar det ju mindre roll om du köper lgh för 2 eller 2.5 mkr, om du ändå kan sälja dyrare imorgon. Vad jag vill ha sagt, är att marknaden i många fall blivit fartblind av uppgången de sista 20 åren och på så viss har många budat högre än de egentligen borde. Det är min uppfattning.

Precis. Framförallt tror kidzen att det är en mänsklig rättighet med prisuppgångar. Vi ser här i tråden massa inlägg som kräver att staten ska blanda sig in för att få priserna fortsätta att öka.

Det ska införas fler räntesubventioner, regeringen måste säga till Riksbanken att sluta höja räntan och amorteringskravet måste slopas.
Citera
2022-08-03, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Breaking: Stockholm innerstad 94,956 kr/m2 enligt husmask. -20.5% från toppen på 119.500 kr/m2 på 3 mån och 8 dagar

Det betyder alltså att om inte mina mellanstadiematematikkunskaper sviker mig, så har den som köpte en lägenhet i Stockholms innerstad för 5,8 miljoner den 25e april i år förlorat ganska exakt en femhundralapp i timmen sedan dess.
Senast redigerad av Detroit1 2022-08-03 kl. 17:30.
Citera
2022-08-03, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag är ingen expert men har läst om att man kan styra var man tar elen ifrån lite beroende på priset över dygnets timmar. Jag har batteri kopplat till solcellerna och kommer använda elen från batteriet när elen är som dyrast. Tydligen så kan man även ladda batteriet på natten när det är billigare och nyttja när det är dyrare att köpa. Men som sagt är jag ingen expert än och min anläggning är inte klar än. Panelerna är uppe men väntar på elektriker.
Men som du påpekade är det stor fördel att betala kontant och att jag skrev på mitt avtal innan priserna rusade. Investeringskostnaden är en av de viktigaste faktorerna för lönsamheten.

Även om su korrigerar är det elpriset på vinterhalvåret som är problemet och då får du inte många kwh från dina solceller. Du kan ju heller inte lagra sommarens energi inför vintern
Citera
2022-08-03, 18:04
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QQQQQQQQQQQQQQQQQQ
Det ska införas fler räntesubventioner, regeringen måste säga till Riksbanken att sluta höja räntan och amorteringskravet måste slopas.

Detta är förmånerna idag som jag ser som attraktiva vid äganderätt.
*50% subvention på att köpa och installera laddstolpe till elbil
*15% avdrag på solceller med installation
*30% ränteavdrag som alla vi BLT älskar. Ska kika på att få det istället på min lön så slipper jag vänta till skatteåterbäringen.
*Ingen fastighetsskatt på nyprod äganderätt 5 år
*avdrag på elbil men har dålig koll på det. Har förmånsbil.

Mer ska det bli till hösten och nästa år om Centern och högerblocket får bestämma. Ser verkligen fram emot fri amortering ett år eller två så har man täckt kostnaden för tre veckor långa resan till Thailand.
Citera
2022-08-03, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Även om su korrigerar är det elpriset på vinterhalvåret som är problemet och då får du inte många kwh från dina solceller. Du kan ju heller inte lagra sommarens energi inför vintern
Jag menar att man laddar batteriet med ström från nätet på natten för användning senare.
Citera
2022-08-03, 18:10
Medlem
Citat:
Detta är förmånerna idag som jag ser som attraktiva vid äganderätt.
*50% subvention på att köpa och installera laddstolpe till elbil
*15% avdrag på solceller med installation
*30% ränteavdrag som alla vi BLT älskar. Ska kika på att få det istället på min lön så slipper jag vänta till skatteåterbäringen.
*Ingen fastighetsskatt på nyprod äganderätt 5 år
*avdrag på elbil men har dålig koll på det. Har förmånsbil.

Mer ska det bli till hösten och nästa år om Centern och högerblocket får bestämma. Ser verkligen fram emot fri amortering ett år eller två så har man täckt kostnaden för tre veckor långa resan till Thailand.

Mannen, jag förstår inte varför du fortsätter. Vi känner alla till din situation pga din posthistorik i andra trådar.

Du sitter, för att citera dig själv, i skiten för att du måste få din övervärderade lgh såld.
Citera
2022-08-03, 18:20
Medlem
Det är ju väldigt låg aktivitet på hemmet under semestertider men jag "roade" mig med att söka på hyfsat jämförbara villor i min kommun. Fanns bara ett objekt där man kunde se budgivning. Utrop 10. Ett enda anbud på 8.6. Välkommen till den nya verkligheten!

Ungarna är utflugna och vi har pratat om att sälja tidigare. För ett år sedan hade utrop på vårt hus varit typ 11-12. Nu är jag inställd på att vi kanske får ca 8, om ens det. Köpte för 20 år sedan för drygt 3 så det finns fallhöjd. Känns som enda trösten då man sitter med rörligt (Och har gjort i 20 år) i kombination med den sinnessjukt dyra elen. Blir elpriserna i vinter så sjuka som förutspås (tack MP) så lär min lön räcka till lån och el. Mat och dylik lyx får vi ta någon annan gång.....

Nä, jag vill casha in någonting och sitta utan lån för första gången i mitt vuxna liv. Kommer givetvis att sälja först och köpa nytt boende sedan baserat på vad som finns i kassakistan. Den som lever får se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in