Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
23-04-07, 20:30
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Det finns "reverse mortgage" lån i Sverige numera, dvs lån där en åldring lånar och inte betalar ränta eller amorteringar över huvud taget, räntekostnaden läggs på lånet och när åldringen dör så säljs bostaden för att betala av lånet. Det möjliggör för panschsiar att extrahera "maximum value" ur sina bostäder utan att behöva lämna dem.
Kollade på det. Är man 65 år får man max låna 26% av marknadsvärde.

Givet vad bubbelpratarna skriver är det ingen som har så små lån. Så det blir inget lånat.
Citera
23-04-07, 20:42
Medlem
Ändå härligt hur Flanders och Liksom-fb har gått från trådens psykos till trådens vettigaste..
Citera
23-04-07, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Köpkraften sjunker stadigt tack vare RB’s oförmåga att agera på inflationen.
Inflationen äter ur medelklassens köpkraft och det får förr eller senare rätt dramatiska konsekvenser. Pengarna kommer inte räcka till allt och något måste prioriteras ned, men fastigheter kommer att öka i pris enligt bubbelkramarna. Samtligt sjunker fastigheter realt i värde för varje månad.

Inflation mätt i penningmängd har ju RB varit alldeles utmärkt duktiga på att sänka till 0. Tveksamt om räntan faktiskt har speciellt stor påverkan på inflationen vi ser i SE egentligen..
Citera
23-04-07, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Givet vad bubbelpratarna skriver är det ingen som har så små lån. Så det blir inget lånat.
Skönt att kunna låna några miljoner om det kniper som pensionär.
Citera
23-04-07, 22:46
Medlem
Kaenkelberries avatar
Pratade med banken häromdagen. Funderade på att binda räntan på 3,50% vilket var ganska lockande men då gällde det 8-åringen. Så vi kör rörligt på alla lånen och de var verkligen rådet.
Banken sade i vart fall att räntorna är på ner och de långa räntorna har gått ner rätt ordentligt.
Vidare att RB är satt under press att sänka igen till hösten.. ser man på inflationen så pekar det mesta på att den har toppat ut - färska siffror från Europa anger ju det så det kommer bättre tider. Utom för bubbelpratarna då 😅
Citera
23-04-07, 23:22
Avslutad
Citat:
Det är ju inte riktigt topic här då men en kommentar går väl.
* Skattekvoten har sänkts (av arbetslinje-partierna).
* Reallönerna är mycket högre.
* Bilarna finare och bättre och billigare.
* Datorerna mycket kraftfullare och billigare.
* Grafiken i datorerna mycket bättre och billigare.
* Bandbredden mycket högre och billigare.
* Mobiltelefonerna har bättre batterilivslängd och är mindre och kraftfullare.
* Husen är större och finare.

Jag kommer inte riktigt på något som är sämre på rak arm.

Du är en av fbs konstigaste troll.
Citera
23-04-07, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Pratade med banken häromdagen. Funderade på att binda räntan på 3,50% vilket var ganska lockande men då gällde det 8-åringen. 😅

Betyder inte detta att banken tror att räntan över 8 år ligger i genomsnitt runt 3.5%?
Samtidigt tror dom på räntesäkningar från ynka 3% redan till hösten, därför annars blir det systemkrash.

Hur hårt kan man egentligen lita på banker, speciellt under svåra omständigheter och hög oro?
Citera
23-04-08, 03:19
Medlem
Citat:

Rätt mycket pengar man kan låna helt enkelt då väldigt många som är födda runt 30-40talet knappt är belånade på sina fastigheter om man bor kring storstäderna...

Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
Betyder inte detta att banken tror att räntan över 8 år ligger i genomsnitt runt 3.5%?
Samtidigt tror dom på räntesäkningar från ynka 3% redan till hösten, därför annars blir det systemkrash.

Hur hårt kan man egentligen lita på banker, speciellt under svåra omständigheter och hög oro?

Skulle nog våga säga att det pekar på att banken tror att räntan kommer ligga under 3% i snitt under dessa 8 år. De vill ha marginaler mot den säkerhet man får om man signar en 8åring. Minst 0,5% åtminstone.

"Lita på banker"? På vilket sätt skulle du "lita" på de? Vad är det de säger som du vill tro/tvivla på?
Citera
23-04-08, 07:05
Medlem
Citat:
8 kW kostar drygt 100k online utan installation. https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/bergvarmepump/bosch-compress-7001i-lwm-8-bergvarmepump/p-1398339

Ett tips från coachen är att inte köpa en värmepump från polarpumpen vare sig med eller utan installation. Det riskerar att bli betydligt dyrare än 100k....

Förövrigt så är det väldigt vanligt med en vansinnig överdimensionering när det gäller bergvärme och LuftvattenVP för villor. En 8 kW kanske kan vara lagom om man har en dåligt isolerad villa från 70 talet(I tempzon 3) på 300 kvm. För en standardvilla på 150kvm byggd på 90 talet så klarar man sig garanterat med 6kW.
Citera
23-04-08, 07:48
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Haha ok har du inte råd nu eller varför har du väntat?
Råd?
Jag gillar inte att göra dåliga affärer, men det gör kanske du?
Plus att jag trivs bra där jag bor idag, men jag säger inte nej till ett hus vid havet.
Citera
23-04-08, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jo, kanske borde släppa mina principer för man lever ju bara en gång trots allt. Men någon måste ju hålla igen annars lägger sig väl aldrig inflationen.

Hursomhelst, håller med om att folk verkar vara beredda att lägga precis så mycket de får tillåtelse av banken att lägga på en bostad.

Jag bor utomlands så jag vet inte riktigt hur mycket det faktiskt kostar med bostad i Sverige men det känns som att det kanske faktiskt är väldigt billigt? Det kanske snarare är bankens lånelöfte som styr priset på en bostad än den faktiska månadskostnaden?

Om man inte amorterar särskilt mycket och det finns ju knappt någon fastighetsskatt och sedan ränteavdrag osv så borde det inte bli så dyrt.

Jag betalar själv drygt 27k i månaden för ett 6 miljoners hus i USA och detta var när räntan var riktigt låg (2.7%). Men med skatter och amortering osv blir det ändå 27k per månad.

När jag ser hus i närheten som ligger till försäljning ligger det ett ute för 860 000 dollar så säg 8.6 miljoner SEK för enkelhets skull.

Enligt Zillow (amerikanske Hemnet) skulle det kosta 6750 dollar per månad om man lägger 10% i handpenning. Detta pga att räntan gått upp rejält och ligger på 6-7%.

Undrar hur många svenskar som hade varit villiga att lägga 70 lök i månaden på sitt boende? Misstänker att om Sverige hade samma amorteringskrav, räntor osv som här så hade bostadspriserna varit bra mycket lägre.

Lånelöftet styr väldigt mycket. Skulle man få låna 8x årsinkomst är jag helt säker på att en stor del skulle nappa. Billigt i jämförelse med USA möjligtvis, men det beror på att vi tjänar mycket sämre här. För att komma upp i månadskostnader om 70K här i Sverige är villans pris det dubbla - dvs 18M SEK (4 % ränta, 15 % kontant).
Citera
23-04-08, 07:50
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Nu var det inte ett PM utan på ett offentlig forum.

Men med kraftigt reducerad levnadsstandard har du väl inte råd med det. Vill du få tillbaka 90-talet så blir det med vad som hör till. Och det är klart lägre levnadsstandard. Och du kanske är arbetslös, och Göran Persson har nyss sänkt akassan.
Jag har ett jobb som inte kan ersättas av AI och det tar rätt många år att lära sig det.
Du däremot bör vara orolig min vän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in