Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
23-03-13, 23:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Men herregud. Om ingen efterfrågan finns så spelar krediter ingen roll. Vill du köpa dammråttor av mig för en miljon? Du får räntefritt. Nej just det.
Svara på frågan istället för att tramsa.
Citera
23-03-14, 00:01
Avslutad
Borde bli ett rejält kosläpp av ystra bostäder från BLTs sida, med slimmade prisfigurer på stora visningshelger i april-maj. Måste vara många som inte vill sitta och Uggla med bostadsbarlast över sommaren.
Citera
23-03-14, 00:08
Avslutad
I min stad för övrigt, verkar det mest vara bostäder som har 55-70 åriga spekulanter med egna guldkorn till bostäder, eller precis sålt med x miljoner i vinst, samt övre medelklass människor (läs läkare och dylikt) som budar. Resten verkar stå på sidan om och ängsligt avvakta eller lägger bud som inte sällan tas bort. Många har kanske fullt upp att hyra ut sin bostad som det inte ens är ide’ lägga ut för de får inga rimliga bud. Då har du ju direkt kategori människor som inte längre kan buda, för kontantinsatsen är låst. De måste hyra sitt nya boende och hoppas stormen blåser över och framförallt att nån seriös vill hyra.
Senast redigerad av lone star 23-03-14 kl. 00:12.
Citera
23-03-14, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamSmaS
Va?

Vi har två aktörer på marknaden: en köpare och en säljare.

Om köparen har noll kronor att köpa en vara för så är sannolikheten hög att säljaren inte kommer sälja.

Om däremot köparen kan låna pengar, så ökar det sannolikhet för köp. Dvs, krediter möjliggör (realiserad) efterfråga.

Detta är urgamla insikter. Så jag blir smått förnärmad att du står där som ett frågetecken. Ett hån mot delforumet.
Citera
23-03-14, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tja, jag har en släkting som är ganska precis i den situationen. Och har sparat mycket på första året som heltidsarbetande. Och nu köpt en lägenhet i centrala Stockholm.

Han planerar nog inte "slippa" bolån utan snarare behålla lånen och investera. Då han ser att han kan få ut mer avkastning på investering än vad räntan är på lånen.

Nu fick han dessutom tillfälle att köpa en BR "på botten" så det var ju inte illa.

Och vad skulle ge en stabil avkastning på drygt 5% när börsen är kall/oförutsägbar? Denna anekdot-släkting är förstås otroligt briljant så han vet vilka bolag som kommer gå bra närmaste åren..
Citera
23-03-14, 06:22
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Så din poäng är?

Har bekanta som har kunnat nyttja billiga krediter för att finansiera teslor, har dom tjänat på det menar du? Låter ju som en lukrativ marknad, bara att låna och håva in pengarna. Undrar varför ingen har tänkt på det arbitraget?
Skillnad på nya bilar som alltid tappar i värde så liknelsen var ju usel. Förstod du inte min poäng så kan jag tyvärr inte utveckla den bättre. Men att billiga krediter har varit en lukrativ marknad för många när det kommer till fastigheter kan ju ingen sticka under stolen med.
Citera
23-03-14, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Skillnad på nya bilar som alltid tappar i värde så liknelsen var ju usel. Förstod du inte min poäng så kan jag tyvärr inte utveckla den bättre. Men att billiga krediter har varit en lukrativ marknad för många när det kommer till fastigheter kan ju ingen sticka under stolen med.

Bankerna är ju bakbundna av FI, så det har ju knappast varit ett fritt flöde av dessa billiga krediter till kreti och pleti.
Citera
23-03-14, 07:54
Medlem
Citat:
Jadu, en nyexad med 40 k brutto borde verkligen kunna vara i stånd att spara ihop till en kontantinsats till en första lägenhet. Och om inte det egna sparandet räcker till kanske kan få hjälp av föräldrarna. Vilka summor är det egentligen du menar är helt ouppnåeliga för förstagångsköparna?

Sen får man ju skörda vad man sår. 340k inne är fullt studielån i 4 år.

Läsa den tuffaste utbildningen på KTH tar för de flesta uppemot 40 timmar per vecka men i princip 80-90% av alla universtitetsutbildningar kan en produktiv person klara av på 20 ish timmar per vecka. Väljer man då att ta fullt studielån och inte jobba vid sidan om har man ju sen lite mer uppförsbacke.

Jag läste in min magister och jobbade heltid parallellt. Har flera bekanta som jobbade som receptionister, spärrvakt i t-banan etc och tog lite böcker med sig.

Flera jag pluggade med tog ut studielånet som en klumpsumma och köpte bostad för. De visste ju att det var enkelt att jobba vid sidan om.
Citera
23-03-14, 08:12
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Bankerna är ju bakbundna av FI, så det har ju knappast varit ett fritt flöde av dessa billiga krediter till kreti och pleti.
Var skrev jag ”fritt flöde” och ”kreti och pleti” Vet flera som lånat på sina fastigheter och köpt fler sommarstugor, husbilar, veteranbilar och även vanligt krafs. På grund av att de gick. Var sugen själv men är lite för lat före det.
Citera
23-03-14, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag har sett att i Stockholms län är priset per kvm på lägenheter högre i Februari än i Juli 2022.

Är det de stigande räntorna och reducerade lånelöften som drivit upp priset?

I Q4;

"I Q1 kommer det krascha det fattar vemsomhelst"

I januari och sedermera februari:

"Det är bara säsongseffekter, det fattar vemsomhelst, nästa månad kommer det sjunka, förstår man inte det är man en idiot"

Kvmpris Sthlms innerstad;
Jul 22 103k
Aug 22 105k
Sep 22 103k
Okt 22 102k
Nov 22 101k
Dec 22 99k
Jan 23 103k
Feb 23 104k
Mars 23 105k (med 14e mars)

"När räntorna slår igenom kommer det krascha totalt"

Den stora nedgången kom april-juni när inte ens 0.25p hade slagit igenom.

Trådens stjärnor är fantastiska kontraindikatorer. Lyckades slemhog köpa sin partyvilla i Tensta på botten?
Senast redigerad av flanders 23-03-14 kl. 08:25.
Citera
23-03-14, 08:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Sen får man ju skörda vad man sår. 340k inne är fullt studielån i 4 år.

Läsa den tuffaste utbildningen på KTH tar för de flesta uppemot 40 timmar per vecka men i princip 80-90% av alla universtitetsutbildningar kan en produktiv person klara av på 20 ish timmar per vecka. Väljer man då att ta fullt studielån och inte jobba vid sidan om har man ju sen lite mer uppförsbacke.

Jag läste in min magister och jobbade heltid parallellt. Har flera bekanta som jobbade som receptionister, spärrvakt i t-banan etc och tog lite böcker med sig.

Flera jag pluggade med tog ut studielånet som en klumpsumma och köpte bostad för. De visste ju att det var enkelt att jobba vid sidan om.
Hur gick det med månfärden och astronaututbildningen? Fixade du den på helgen under tiden som du läste esperanto?
När du trollar så kanske du skulle prova att läsa på lite om vad du trollar om.
Citera
23-03-14, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
I Q4;

"I Q1 kommer det krascha det fattar vemsomhelst"

I januari och sedermera februari:

"Det är bara säsongseffekter, det fattar vemsomhelst, nästa månad kommer det sjunka, förstår man inte det är man en idiot"

Kvmpris Sthlms innerstad;
Jul 22 103k
Aug 22 105k
Sep 22 103k
Okt 22 102k
Nov 22 101k
Dec 22 99k
Jan 23 103k
Feb 23 104k
Mars 23 105k (med 14e mars)

"När räntorna slår igenom kommer det krascha totalt"

Den stora nedgången kom april-juni när inte ens 0.25p hade slagit igenom.

Trådens stjärnor är fantastiska kontraindikatorer. Lyckades slemhog köpa sin partyvilla i Tensta på botten?

Precis, när var det nu igen räntan skulle toppa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in