2023-03-09, 14:05
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Och 2023-2025 blir åren då du får erfara att du inte har koll på något alls.

Räntebanan kommer vida överstiga dina vildaste fantasier. På uppsidan.

Och du kan glömma dina nollräntor för gott.
Mja, det jag har förklarat har ju avfärdats (baserat på känslor) i över 10 års tid.
Men ingen har ju klarat bemöta det med fakta och logik.
Det är alltid batikhäxe-avfärdanden.
Citera
2023-03-09, 14:11
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Citerar trådens clown från juli 2022. Innan han börjar yra om att han inte alls tror på 0% styrränta. Han har gång på gång yrat om 2% styrränta och that's it. Nu kommer den bli mer än dubbelt så hög. Och det länge. Kanske han aldrig få se sina 2% igen.

Är det någon som ens kan ta hans inlägg med en nypa salt? Eller behövs en hel påse salt?
Det här är väl ett utmärkt exempel på obefintlig läsförståelse. Trots ett mycket enkelt inlägg och tom i punktform så det skall bli extra enkelt att läsa.

Första punkten rör RB och den del banker. Det klarar inte horochhapna av att läsa och förstå. Trots att det bara är två korta meningar. Utan blandar in mig i det.

Andra punkten rörde mig och en del andra. Och facit på det får vi om 10 år eller så.

Att det står att det gäller framtiden och det är uppenbart att det är en bit bort med formuleringar som "planar ut", det verkar horochhapna inte alls klara av att förstå vad det betyder. Den som gått ut grundskolan med godkänt borde klara detta.

Men det är som jag skriver. Tiden får utvisa. Vi stämmer av om 10 år och ser hur det gick.
Citera
2023-03-09, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Och så kom du exakt med det jag skrev om. Ännu ett idiotiskt anekdotiskt exempel som inte har någon som helst bäring på verkligheten ur ett makroperspektiv.

Desto viktigare i samma artikel är påståendet:

Citat:
Lån till ett värde av 3 534 miljarder kronor eller motsvarande 72 procent av svenskarnas totala lån, det mesta bolån, löper nämligen ut i år.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nu-vantar-tuff-bolanesmall-for-manga-svenskar
Citera
2023-03-09, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Du fick ett detaljerat och utförligt svar. Men flera referenser tillbaka i historien. Men klarar inte av att ge den minsta lilla replik.

Du visar i handling att den mening jag skrev om vänstertomtar stämmer rätta bra på dig.

Ok, kan du i så fall vara vänlig och repetera svaret på hur stor en lavinartad nedgång är? Det var min fråga och jag kan inte hitta svaret i din text.

Är det 30% minskad omsättning av konsumtionen? 40%? 50%

Det är en väldigt enkel fråga som bara behöver besvaras med en siffra, inte en halv sida text.
Citera
2023-03-09, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nu-vantar-tuff-bolanesmall-for-manga-svenskar

Och?
Det säger absolut ingenting om någonting det heller.

Om 50% inte har någon belåning alls, 75% är lågbelånade och resten vet ingen vare sig deras övriga förmögenhet eller inkomst?

Samtidigt vet ingen om inflationen fortsätter men om den gör det så kommer lönehöjningarna att bli astronomiska 2024. Kanske redan i form av löneglidning 2023.

Sådana där påståenden har ingen bäring utan en analys av inkomst och tillgångssidans utveckling.
Citera
2023-03-09, 14:23
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Sthlms läns villapriser är ned 12 % nu i Mars. Kanske sålts mindre av de dyraste objekten.
Du tittar på husmasken antar jag.

Tittar man på hela landet och områdesjusterat så ser man att lägenheter föll tom Juni. Sedan har det legat still på ca 24k/kvm. Men varierat lite upp och ned.

Med villor är det ungefär så också. Men den lilla justeringen att variationer var lite mer upp under Juli-Sept. Och lite mer ned under Okt-Dec.
Citera
2023-03-09, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Ok, kan du i så fall vara vänlig och repetera svaret på hur stor en lavinartad nedgång är? Det var min fråga och jag kan inte hitta svaret i din text.

Det är en väldigt enkel fråga som bara behöver besvaras med en siffra, inte en halv sida text.

Observera gärna idioten till LO-ekonom som använder ordet "i genomsnitt". Det absolut SÄMSTA matematiska begreppet för att analysera ens det enklaste scenario i en komplex verklighet.

Inte ens de riktiga analytikerna på FI och RB har tillgång till relevant data. De gör scenarion just utifrån skuldsidan men aldrig inkomst eller tillgångssidan.
Citera
2023-03-09, 14:51
Medlem
Citat:
Om det fetade hade stämt så skulle bostadspriserna stått still i alla år. Tillgången på krediter har varit god hela tiden.
Du har inte tänkt. Utan far bara omkring med slagord.

Från slutet på 2005 till början på 2009 höjde RB räntan med 3.25 procentenheter. Hur gick bostadspriserna då?

Du är historielös. Sedan kreditmarknaden avreglerades och släpptes fri så har bostadspriserna enbart gått upp. Se en graf på bostadspriserna från starten av 90-talet fram till idag, hur ser den ut? Den går upp hela vägen.

Mellan 1900 - 1990 gick bostadspriserna lite upp og ned men medelpriset var i stort sätt det samma, ända tills krediterna avreglerades.

Tillgången till krediter är bostadsmarknadens enda levekraft.

Försök igen.
Citera
2023-03-09, 14:56
Medlem
Citat:
Det som däremot nu tydligt framkommer är att konsumtionen knappt avstannar trots chockhöjning av räntor.

Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Och?
Det säger absolut ingenting om något det heller.

Om 50% inte har någon belåning alls, 75% är lågbelånade och resten vet ingen vare sig deras övriga förmögenhet eller inkomst?

Samtidigt vet ingen om inflationen fortsätter men om den gör det så kommer lönehöjningarna att bli astronomiska 2024. Kanske redan i form av löneglidning 2023.

Sådana där påståenden har ingen bäring utan en analys av inkomst och tillgångssidans utveckling.

Det mesta av bolånen har inte påverkats av räntehöjningarna ännu, enligt SVT.

Det kan till exempel vara en delförklaring till, som du skrev:

Citat:
Det som däremot nu tydligt framkommer är att konsumtionen knappt avstannar trots chockhöjning av räntor.

I övrigt delar jag din analys att räntehöjningarna biter på prisökningarna först när en betydande del av hushållens reserver är uttömda och att dessa reserver är betydande.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-03-09 kl. 14:59.
Citera
2023-03-09, 14:59
Medlem
Citat:
Det här är väl ett utmärkt exempel på obefintlig läsförståelse. Trots ett mycket enkelt inlägg och tom i punktform så det skall bli extra enkelt att läsa.

Första punkten rör RB och den del banker. Det klarar inte horochhapna av att läsa och förstå. Trots att det bara är två korta meningar. Utan blandar in mig i det.

Andra punkten rörde mig och en del andra. Och facit på det får vi om 10 år eller så.

Att det står att det gäller framtiden och det är uppenbart att det är en bit bort med formuleringar som "planar ut", det verkar horochhapna inte alls klara av att förstå vad det betyder. Den som gått ut grundskolan med godkänt borde klara detta.

Men det är som jag skriver. Tiden får utvisa. Vi stämmer av om 10 år och ser hur det gick.

Total frånvaro av självinsikt på dig. Klart räntan ska mot 0%. En apa kan öppna en räntegraf från 1970 tom 2022 för att prognostisera det. En apa kan det lika mycket som liksom-fb kan det

Precis på samma sätt som du kan öppna en graf över M2 i USA och sätta startdatum 1970. Sen kan du hävda att vi ska mot 100 000 Miljarder dollar. Lätt att säga det givet grafens nuvarande utseende. Vi säger också att det sker om 10+ år. Så har vi alltid rätt. Som "liksom-fb".

Hyperinflations-vurmare är vad du är.
Citera
2023-03-09, 14:59
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin

Nej det är ingen enkel fråga. Och den har inget svar.
Den är som om jag frågade dig om du har slutat äta levande spädbarn till frukost. Och sedan kräver jag ett ja eller nej svar. Du kan ju fundera över vad ja och nej innebär där.

Eftersom det var en lavinartad nedgång så ändras svaret med lavinartad hastighet. Din fråga är lika defekt som om du frågade efter GPS-koordinaterna för snön i en lavin. Och sedan gaggar om att det är bara en siffra. Du förstår inte att snön rör på sig.

Du förstår helt enkelt inte ämnet. Och du gör inga försök att förstå.
Citera
2023-03-09, 15:03
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det är känt att 50% sitter med 3 mån bindning.
Hälften har alltså redan känt av höjningarna.
De som har 1 år bindning. Har i snitt Oktobers ränta.
Det är de få med 2 år och längre som är opåverkade än så länge.

Det är så gott som alla dessa 72% som redan känt av räntehöjningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in