2023-02-11, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Varför måste du in på BR-Marknden nu? Är det inte rimligare att köpa när du har behov.

Om du lägger in kontantinsatsen och extra boendeutgiften (25k-9k = 16k / mån) på börsen har du 2.5 miljoner om 5 år. (Givet 7% avkastning på börsen).

https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-pa-ranta/

Kommer inte vara några problem att köpa om 5 år och du slipper flytta om du nu inte vill det. Om du däremot vill byta boende är det ju en helt annan sak.

Om det ska löna sig att köpa måste bostaden värde öka minst 20% på 5 år från och med nu (eller börsen gå sämre än historiskt genomsnitt). Det kan ju såklart hända, men det känns ju som ett rätt stort risktagande.

Varför sätter sig inte alla i hyddor i skogen permanent och lägger in allt på börsen? Historiskt så är det alltid en vinstaffär.

Eller varför inte strunta i att gå på krogen, resa, köpa kläder etc? In med allt på börsen så har du 7% avkastning. Mest pengar på banken på dödsbädden vinner.
Citera
2023-02-11, 09:08
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Kvinnor får det "sämre" efter skilsmässa för att de levt på mannens ekonomi vilket de inte längre löpande kan göra. Dock skulle jag tro att om du tittar på en kvinnas tillgångar objektivt utan tillgång till mannens kassaflöde så blir deras ekonomi (tillgångsmässigt) oftast bättre efter en skilsmässa. Mannens blir sämre.
Det är ju inte min erfarenhet.
Jag har träffat många kvinnor med samma inkomst och förutsättningar som jag själv, men med usel ekonomi.
Citera
2023-02-11, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Varför sätter sig inte alla i hyddor i skogen permanent och lägger in allt på börsen? Historiskt så är det alltid en vinstaffär.

Eller varför inte strunta i att gå på krogen, resa, köpa kläder etc? In med allt på börsen så har du 7% avkastning. Mest pengar på banken på dödsbädden vinner.

Fortsätt att intala dig själv det. Medan räntor stiger och villapriserna kraschar.

Ingen bör köpa en bostad det kommande halvåret. Om köparkollektivet är smarta så kan de gemensamt få ner priserna med 30 %.
Citera
2023-02-11, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Det är ju inte min erfarenhet.
Jag har träffat många kvinnor med samma inkomst och förutsättningar som jag själv, men med usel ekonomi.

Du får komma ihåg att de största losermännen aldrig blir gifta till skillnad från alla kvinnor.
Citera
2023-02-11, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Fortsätt att intala dig själv det. Medan räntor stiger och villapriserna kraschar.

Ingen bör köpa en bostad det kommande halvåret. Om köparkollektivet är smarta så kan de gemensamt få ner priserna med 30 %.

Intala mig vad? När har det inte varit en bättre affär att sätta sig I en etta i Ösmo och ha insatsen på börsen i stället för i en bostad? Annat än extremt korta perioder.
Citera
2023-02-11, 09:12
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:

Hydda i skogen, det låter som en här i tråden....
Citera
2023-02-11, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Vad är det medborgarna inte ska veta?

https://www.svd.se/a/wAndqn/konkurrensverket-stoppar-farsk-bostatistik

Snacka om korrupta Sverige.

Nu ska färska uppgifter om bostadspriser stoppas från offentligheten. Mitt i ränteturbulensen tvingas Valueguard sluta med publik prisutveckling för svensk bostadsmarknad.
Citera
2023-02-11, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Så den massiva invandringen av analfabeter är bolånetorskens räddning?

Absolut inte men vi kommer ju aldrig att kunna deportera en miljon kackerlackor som är svenska medborgare. Jag är 100% övertygad om bubblans existens och BLTs stundande undergång men invandringen är en faktor vi inte blir av med.
Citera
2023-02-11, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
https://www.maklarhuset.se/bostad/sverige/stockholm/enskede/gotaforsvagen/544692?utm_source=facebook&utm_medium=newsfeed&utm _campaign=adfenix&fbclid=IwAR34oHCzFlz3qcmgdLBmkFH Ulx9VuPcAAbed5u5ffkv0RUCWlBpCfZflgKw_aem_Acb_5naSU YFFN2UVwVHDAdpl0l0 UhUMzUFWZxIfmv8ytD0w5CDlV-lZpvLYQpCZqRvSn0XRln_NTM9KgaBcgWWoLFnLHVYOJO8T-Hk0XQMSWv12KX9umc7a9XDRtCU4 44BE

Mäklarspråket på denna villa citat ” Vill du ha en bostad att vara stolt över, som får folk att imponeras av när de kommer på besök? Då kan detta absolut vara något för dig! ”

Den mediokra kartong, kolla insidan! 5 miljoner i utgångspris. Avgift 7200.
Hur tror ni det går?

Vad är det för pajasmäklare som inte kan sälja?

Går de en 2-årig utbildning för att knapra ihop en sådan dålig pitch
Citera
2023-02-11, 09:16
Medlem
Citat:

Jag lade faktiskt till en mening om boendepreferens för att slippa detta idiot inlägg av dig. Men du har ju låg läsförståelse så det flög dig förbi.

Personen i fråga bor redan i HR. Jag räknade på kostnaderna i två olika scenarion. Men du möter alla sånna inlägg med att man måste bo i BRF vilket är rätt tröttsamt.
Senast redigerad av trickget 2023-02-11 kl. 09:19.
Citera
2023-02-11, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Nej, i en värld där vi har negativ realränta förblir det en högst gångbar sanning.

Priserna har gåt sidledes i Japan sedan 90-talet din dumma jävla skuldsatta svensson.
Citera
2023-02-11, 09:31
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Lite så är det nog. Svårt att inte bli konspiratorisk när vi som land haft så extremt slappa låneregler
Vilka låneregler har landet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in