Citat:
1. Det inlägget handlade om var att folk kan köpa en villa i Sollentuna och ha en bättre ekonomi än den som köper en villa i Piteå. Trots stor prisskillnad för villan.SCB stämmer utgår jag från. Men sen blir det lätt krock med verkligheten.
Flyttar paret från Piteå i ung ålder (precis efter utbildning?) så har de troligen ingen (alt minimal) kontantinsats och kommer vara beroende av att hyra bostad.
Är det samma hyra i Piteå som i Sollentuna, och hur står det till med övriga utgifter? Trots den högre lönen kanske det blir svårare att spara pengar i Sollentuna?
Utgår vi från att de har 3m sparat för kontantinsats så hade de ju kunnat bo kvar i Piteå, cashat huset och investerat resten. Detta missar du i ditt tankeexperiment.
Sen i sista exemplet med uppdaterade siffror där lön minus 3.5% ränta på 6m lånet ger "2304 SEK/månad mer för Sollentunafamiljen" missar du ju amorteringen på 10k i månaden för Sollentuna villan.
Visst, kan ju se det som ett sparande till sig själva men i Piteå skulle det ha haft cirka 7750 sek mer i månaden att investera där och då bortser vi från risken med 6m extra i lån.
Flyttar paret från Piteå i ung ålder (precis efter utbildning?) så har de troligen ingen (alt minimal) kontantinsats och kommer vara beroende av att hyra bostad.
Är det samma hyra i Piteå som i Sollentuna, och hur står det till med övriga utgifter? Trots den högre lönen kanske det blir svårare att spara pengar i Sollentuna?
Utgår vi från att de har 3m sparat för kontantinsats så hade de ju kunnat bo kvar i Piteå, cashat huset och investerat resten. Detta missar du i ditt tankeexperiment.
Sen i sista exemplet med uppdaterade siffror där lön minus 3.5% ränta på 6m lånet ger "2304 SEK/månad mer för Sollentunafamiljen" missar du ju amorteringen på 10k i månaden för Sollentuna villan.
Visst, kan ju se det som ett sparande till sig själva men i Piteå skulle det ha haft cirka 7750 sek mer i månaden att investera där och då bortser vi från risken med 6m extra i lån.
Du invänder och säger att det inte stämmer, men visar inte vad som skulle vara fel.
2. Istället verkar du haka upp dig på flytt till Sollentuna.
Men det är ju en helt annan fråga.
Du blandar ihop olika frågor. (Det är lite som om du hittar ett stavfel i någon beskrivning och därför menar att beskrivning är falsk. Det är ett fundamentalt feltänk som du i sig inte är ensam om att göra).
3. Den som är nyexad kan inte köpa villa i Piteå heller. Så varför släpade du fram det????
4. Unga nyligen examinerade kan hyra i andra hand. Det vet jag folk som gör. Medan de sparar ihop till kontantinsats. Ja, dom kan spara mycket även när dom hyr i andra hand.
Nästa steg är då att köpa en lågpris BR. Kan innebära pendling beroende på var dom arbetar och bor.
Den som jobbar på t ex Huddinge sjukhus och bor i Tullinge har ingen tung resväg. Alla arbetsplatser är inte innanför tullarna. Många verkar felaktigt tro det.
5. Med åren har dom fått ihop till kontantinsats till en villa. Behöver ju inte vara Sollentuna. Finns fler kommuner i Stockholm.
(Tittar jag på åldern för de som köpt på min gata på senare tid så är nog medelålder nära 50. Var min gata ligger i Stockholm är dock osagt. Men det ger en indikation om att folk som köper de här villorna är inte purunga precis).