Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-02, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Var och en kan ju kontrollera själva.
https://www.handelsbanken.se/sv/privat/bolan/bolanekalkyl

Ensam, Villa, 670k, 60k och 4 nej för att maximera lån.
Svar: 3 690 000 kr

(Ökar man nu kontantinsats till 680k så ändras inte lånet).

Och det är inte förvånande. Så har det varit i över 10 år.
Gör liknande för en BRF som i mitt exempel så ser du att siffrorna stämmer. Intressant man får låna mer hos SHB än hos SBAB.
Citera
2023-02-02, 15:06
Medlem
ECB höjer som väntat med 50p till 3%, och flaggar för 50p till i Mars. Riksbanken kommer höja med minst 50p nästa vecka, hoppas de höjer med 75p för att undvika ytterligare kronförsvagning.
Citera
2023-02-02, 15:17
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Nej men 10-15% till kan vara möjligt. Verkan av räntehöjningar och inflation i samhällsekonomin har knappt börjat.
Vi ser redan svenska mdelklassvillaägaren som går hemma och fryser i dubbla fleecetröjor för att de inte har räd att ha 20 grader.
Barnen får inget smör på mackorna då ett halvt kilo numera kostar 60 kr.

BMW 520 XDrive står på garageuppfarten och tickar räntor och amorteringar. Köra är inte tänkbart då diesel gått från 15 till 24 kr litern.

Kontantinsatsen på 1 mille som gnetats ihop under många år till 5 milles villan har försvunnit då huset gått ner 20 %. Och där försvann känslan av att ha lite trygghet med pengar.
Räntan på lånet är nu 160 000 om året istället för tidigare 60 000.

Och bostadspriserna fortsätter sjunka.

Citat:
Ursprungligen postat av flanders
De medelklassfamiljer jag kommer i kontakt med är snarare upptagna med att planera utlandssemester och hummermiddagar. Försöker du boka bord på en bra restaurang i Sthlm får du vänta över en månad och på attraktiva lägenheter i innerstan ringlar sig köerna ner på gatan till visningar i Januari.

Folk säger upp sig från trygga jobb till höger och vänster för att de får bättre karriärmöjligheter och rekrytering av kompetent folk är sjukt besvärligt.

De som går hemma och fryser är snarare låginkomsttagare/sjukskrivna som kommit över någon billig kåk på vischan

Ja, du kanske rör dig bland i medelklassfamiljer i dyra BR i Stockholms innerstad. Tror dock inte de är representativa för resten av Sverige.
De jag känner kommer inte därifrån kan erkännas men definitivt inte heller från vischan.

Går själv med fleece hemma i villan pga. dyra energikostnader och är inte låginkomsttagare.

Och nu höjer ECB styrräntan med 0,5 % och ska höja med ytterligare 0,5 % nästa månad,
Innebär vi snart över 5 % boränta i Sverige.Kommer marknaden gå ner 10 % till eller blir det 15 % närmaste året?.

Vi talar trolig kollaps på svensk bostadsmarknad i vilket fall.
Citera
2023-02-02, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
https://www.booli.se/bostad/146562

Flygvillevägen, Täby.

Köpt 201602: 2 175 000
Såld 202302: 2 175 000

7 år senare nästan på dagen. Värdeökning: 0 SEK

Byggd 2005 som hela det området. För 7 år sedan var det fortfarande relativt nytt med badrum, ytskikt, kök etc drygt 10 år. Nu är det det 17 år och det börjar bli dags att se över snart. Du ser samma mönster på alla nybyggda områden oavsett om det är Hornsberg, Hammarby sjöstad etc.

Redan innan nedgången började gick dessa områden för ungefär samma pris som när det var nytt typ 2015.
Senast redigerad av flanders 2023-02-02 kl. 16:00.
Citera
2023-02-02, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Ja, du kanske rör dig bland i medelklassfamiljer i dyra BR i Stockholms innerstad. Tror dock inte de är representativa för resten av Sverige.
De jag känner kommer inte därifrån kan erkännas men definitivt inte heller från vischan.

Går själv med fleece hemma i villan pga. dyra energikostnader och är inte låginkomsttagare.

Och nu höjer ECB styrräntan med 0,5 % och ska höja med ytterligare 0,5 % nästa månad,
Innebär vi snart över 5 % boränta i Sverige.Kommer marknaden gå ner 10 % till eller blir det 15 % närmaste året?.

Vi talar trolig kollaps på svensk bostadsmarknad i vilket fall.

Medellönen i Sverige är 37000 kr. Två sådana löner är 60k sek efter skatt. Även om de bor i ett Radhus I "dyra" Täby som de köpt för 5 msek med 4 msek I lån är de totala ekonomiska idioter om de måste gå runt med fleecetröjor. Eller så har de lyckats förköpa sig genom att mygla med banken eller börjat jobba deltid etc.

Du pratar sannolikt om två butiksarbetare i Arvika som har köpt en gammal kåk som nu fått höga elkostnader.
Citera
2023-02-02, 16:12
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
https://www.booli.se/bostad/146562

Flygvillevägen, Täby.

Köpt 201602: 2 175 000
Såld 202302: 2 175 000

7 år senare nästan på dagen. Värdeökning: 0 SEK
Då har dom ju bott gratis enligt begåvningsreserven här 😂
Citera
2023-02-02, 16:58
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Gör liknande för en BRF som i mitt exempel så ser du att siffrorna stämmer. Intressant man får låna mer hos SHB än hos SBAB.
Ja, visst stämmer siffrorna. Mina alltså.

Ensam, BR, 4k, 670k, 60k och 4 nej för att maximera lån.

Ökar man kontantinsats så ökar inte lånet.
Citera
2023-02-02, 17:10
Medlem
Citat:
De medelklassfamiljer jag kommer i kontakt med är snarare upptagna med att planera utlandssemester och hummermiddagar. Försöker du boka bord på en bra restaurang i Sthlm får du vänta över en månad och på attraktiva lägenheter i innerstan ringlar sig köerna ner på gatan till visningar i Januari.

Folk säger upp sig från trygga jobb till höger och vänster för att de får bättre karriärmöjligheter och rekrytering av kompetent folk är sjukt besvärligt.

De som går hemma och fryser är snarare låginkomsttagare/sjukskrivna som kommit över någon billig kåk på vischan

Intressant ang krogarna Istan har 1mån väntetid !!!
Vilka då?
Jag riche / Astoria / glashuset och Grand har inte 1mån kö😂😂😂😂
Sluta bluffa
Och kö på gatan in till visningsobjekt är det inte
Va senast i helgen på Östermalm
Inte en kö utanför
Men lite folk där inne va det typ6-7 sällskap
Citera
2023-02-02, 17:22
Medlem
Citat:
Ja, visst stämmer siffrorna. Mina alltså.

Ensam, BR, 4k, 670k, 60k och 4 nej för att maximera lån.

Ökar man kontantinsats så ökar inte lånet.
Jo fast då kanske de räknar med 3% amortering. Jag la in 2M och fick då på 60k låna 4,2M. 670k är ganska lite att räkna på. Men det är kanske så att folk belånar sig så högt. Då hamnar man snabbt under vattenytan
Citera
2023-02-02, 17:24
Medlem
Citat:
Med 650k i kontantinsats och över 85% belåningsgrad. Jag tvivlar på det. (SBAB kan nog ha gjort så någon gång).

Däremot om man langar upp 16M kontant och vill låna 4M kan det nog gå. Då är risken låg för banken.

Men nu var det 85% belåningsgrad det handlade om.
Bara du som räknar på 85% belåningsgrad. Personligen har jag alltid kört med amorteringsfria lån då jag lagt en större insats och begärt 5 fria år.
Citera
2023-02-02, 17:28
Medlem
Citat:

Sa han som alltid vill visa upp hur mycket pengar han har. Nu är du inte rik som vill du vill göra sken av, annars hade bott ståndsmässigt redan och inte i ett torp ute i spenaten.
Citera
2023-02-02, 17:32
Medlem
Inflationsjusterat har nu villor i Stockholm tappat 27% - https://cornucopia.se/2023/02/inflationsjusterade-bostadspriser-ner-23-till-26-fran-toppen-varst-med-27-for-villor-i-stockholm-och -lagenheter-i-goteborg/

Så mycket för den investeringen 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in