Citat:
Ursprungligen postat av
vraalaak
Många mäklare som säkert "tänkt samma sak" och väntat till Årets Bästa Månad och till Stora Visningshelgen. Vilket paradoxalt nog kan leda till ökad volym som torpederar hela skiten. Vi får se.
Ska bli mycket intressant att se hur januari landar. De senaste 17 åren har priserna stigit i januari, det är en historiskt mycket stark månad på bostadsmarknaden. Och året har ju börjat positivt, det goda börshumöret kanske triggar en och annan till att "passa på att slå till medan det fortfarande är billigt, innan resten av världen fattat". Jag tror priserna även denna januari stiger, inte mycket men kanske går upp någon procent. Iaf oförändrat som sämst. Bara min magkänsla.
Vore makalöst om det inte går upp mer än en procent eftersom vi mäter mot föregående månad.
Om vi leker med tanken att uppgången i pris för avslut är inom bara <=1% december-januari kan vi förvänta oss en rejäl ny botten till sommaren. Och då är vi vid det där scenariot att marknaden helt enkelt inte tål att kliva mer än max -10% härifrån. Det håller inte. Det skulle bli en likvideringsspiral för både företag och privatpersoner. Så vad som antagligen då händer är att utbudet då först fryser ihop totalt, och sedan blir det plötsligt trångt i utgången när både privatpersoner och företag försöker sälja vad de
kan sälja snarare än sälja vad de
vill sälja.
Detta gäller då BR och BR-inriktade pyramider och företag, och såklart naturligt centrerat till Stockholm. Villor är en lite annan typ av tillgång. Även villor har rasat enormt i pris och eftersom villor är dyra är det ju märkvärdiga summor som försvunnit. Men det är en helt annan typ av tillgång. Villor är tämligen illikvida även på en normal marknad, och används inte alls på samma sätt för att bygga finansiella grundpositioner och leka med svenska finansiella ponzi-koncept. Dessutom ägs villorna av privatpersoner och har inte alls samma komplexa organisation(er) bakom sig. På personnivå är det ju lika sorgligt om en villa-familj går i personlig konkurs, men det skapar inte en spiral som nollar kontot hos massa finansiella ponzis som byggts runt tillgången.
Det är ju dock en väldigt tidig spekulation, det troligare är att priserna bumpar upp i januari och sedan fortsätter sjunka långsamt. Men jag kan inte påstå att jag inte är nyfiken på att se vad som händer om vi skulle nå ned till den där botten. Det skulle liksom bli som wallstreet-kraschar där alla jobbar arslet av sig för att hålla linjen, för de vet att om någon nyser kollapsar precis allt. Med skillnaden att tillgångarna är
bostäder, typ världens sämsta tillgång till karaktäristik (besvärlig och låg marknadslikviditet, fysiskt helt statiska, osv).