2023-01-25, 12:59
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
100 p vore inte fel. Då kanske Seketas kan stärkas lite, så vi som har råd att åka utomlands får lite mer för pengarna. Dock kommer det troligen bara mesas med 50 p
Höjer man för mycket går tillväxten ned och växelkursen faller, och du får mindre för pengarna när du åker utomlands.

Schweiz har i decennier kunnat ha låg ränta utan att CHF fallit mot andra valutor. CHF följer samma ekonomiska "lagar" som alla andra. Men men behöver ha klart för sig vilka de "lagarna" är. Visst påverkar skillnad i ränta. Men det finns annat som också påverkar. Och kan ha större vikt.
Citera
2023-01-25, 13:07
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sportlaban
Fatta vad bara 15% ned är. Min stockholmsbostad....jag har tappat flertalet hundratusen på den vid det här laget.
Låter inte som du bor i Stockholm med det lilla beloppet. Vi som bor här får nog räkna med en storleksordning högre.

Marknadsvärdering går upp och ned. Blir ett antal svängningar under en livstid. Inget att jämra sig över.
Har för mig det finns försäkringar för den som är sjukligt nervös för prisvariationer.
Citera
2023-01-25, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Låter inte som du bor i Stockholm med det lilla beloppet. Vi som bor här får nog räkna med en storleksordning högre.

Marknadsvärdering går upp och ned. Blir ett antal svängningar under en livstid. Inget att jämra sig över.
Har för mig det finns försäkringar för den som är sjukligt nervös för prisvariationer.
En försäkring mot den svenska bostadsbubblan som är värst i världen. Låter som en dyr försäkring. Ja raset i Sverige är bäst i klassen.
Citera
2023-01-25, 13:22
Medlem
Citat:
Höjer man för mycket går tillväxten ned och växelkursen faller, och du får mindre för pengarna när du åker utomlands.

Schweiz har i decennier kunnat ha låg ränta utan att CHF fallit mot andra valutor. CHF följer samma ekonomiska "lagar" som alla andra. Men men behöver ha klart för sig vilka de "lagarna" är. Visst påverkar skillnad i ränta. Men det finns annat som också påverkar. Och kan ha större vikt.
Det kan kanske båda hållen. Menar du att vi höjt för mycket och därav har valutan försvagats? Vilken skola är det? Nä de flesta är ense om att vi legat på för låga räntor varav vi nu har en av den högsta inflation i EU-15. Troligen bäst i klassen där också
Citera
2023-01-25, 13:40
Bannlyst
Citat:
Låter inte som du bor i Stockholm med det lilla beloppet. Vi som bor här får nog räkna med en storleksordning högre..

Jag bor inte inne i staden men jag bor i en av kranskommunerna. Sedan är det en fråga om bostadsstorlek också.
Citera
2023-01-25, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Dags för Riksbanken att vila på hanen

https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/2023-01-19_dags_for_riksbanken_att_vila_pa_hanen.html

I SvD utvecklar sig Robert Boije, chefsekonom på SBAB.

SBAB: Ta det lugnt med räntehöjningar
https://www.svd.se/a/bgLP33/sbab-ta-det-lugnt-med-rantehojningar

------------------------------

Som några har påtalat här inne så kan man ju lugnt säga att bankerna har panik, det är ren påverkanskampanj dom håller på med nu.
Dom har en bra syn på vart det barkar med utlåning till bostadsmarknaden.

Roliga är att utländska banker varnar för att Riksbanken skulle kunna drämma till med en 100 punkters höjning, medan våra inhemska banker tycker 25 punkter är bra och det borde vara slut med höjningar.

Paradoxalt nog så verkar dessa intressenter för puckade att fatta att det är bättre att bara ta ett stålbad nu snarare än att fega med räntan och låta vår ekonomi gå helt åt helvete under längre tid framöver. Jag tror nog att bankerna klarar sig utan miljarder i vinster några år.. ibland behöver man inte tjäna så jävla mycket pengar utan man kan faktiskt fundera över vad som är bäst för samhället i stort.
Citera
2023-01-25, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Dags för Riksbanken att vila på hanen

https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/2023-01-19_dags_for_riksbanken_att_vila_pa_hanen.html

I SvD utvecklar sig Robert Boije, chefsekonom på SBAB.

SBAB: Ta det lugnt med räntehöjningar
https://www.svd.se/a/bgLP33/sbab-ta-det-lugnt-med-rantehojningar

------------------------------

Som några har påtalat här inne så kan man ju lugnt säga att bankerna har panik, det är ren påverkanskampanj dom håller på med nu.
Dom har en bra syn på vart det barkar med utlåning till bostadsmarknaden.

Roliga är att utländska banker varnar för att Riksbanken skulle kunna drämma till med en 100 punkters höjning, medan våra inhemska banker tycker 25 punkter är bra och det borde vara slut med höjningar.

Det blir tydligare att ingen faktiskt sköter sitt jobb längre. De basunerar helt enkelt ut rubriker utan att analysera data.

Det senaste och mest häpnadsväckande exemplet på detta är SBAB:s påstående att "inflationen har nått en topp", vilket bara är en repetition av vad mainstream repeterar i USA. Vart man än tittar i mainstream (och på sociala medier) upprepar folk detta uttalande som om det vore ett faktum.

Det är inget faktum. Inflationen har inte toppat. Och datan bekräftar detta.

Nästan all nedgång i inflation i USA har kommit från fallande energipriser. Och energipriserna har fallit eftersom Biden-administrationen dumpade över 250 MILJONER fat olja från SPR ut på marknaden. För att sätta detta i perspektiv är det nästan 40% av SPR. Och Biden-administrationen har dumpat det på mindre än två år. Det är anledningen till att energipriserna har sjunkit.

Förutom nedgången i energipriserna fanns den enda betydande nedgången hos begagnade bilar. Allt annat stiger fortfarande i pris.

Jag tar upp allt detta eftersom nu, när Biden-administratören inte längre dumpar miljontals fat olja på marknaden, har energipriserna bottnat.

Oljan har börjat vända uppåt. Situationen är ännu värre för bensin.

Så om inte Biden vill tömma SPR till 0, är denna "inflationen har nått en topp"-saga över för SBAB. Inflationen kommer att komma tillbaka med en smäll. Och ingen i mainstream är positionerad för den smällen.
Citera
2023-01-25, 14:01
Medlem
insexnyckelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sportlaban
Ungdomar utan lån, känner ni inte lite mer tillförsikt nu inför framtiden? De här prisfallen är ju bra för er. Nu i vår lär det väl bli ett par ytterligare räntehöjningar från riksbankens sida också (fast man kan aldrig vara säker. Det är ju Sverige det här).

Jag är ung vuxen utan lån och mitt svar är JA! Jag söker ett stabilt lantligt primärboende. Högre räntor och lägre inköpspriser är mig välkommet då jag helst äger boendet. Jag ser inte min primärbostad som en investering.

Jag har flera bekanta som kastade sig in bostadsmarknaden mitt under covid-spurten; deras belåningsgrad är nu närmare 100 procent dessvärre. Det verkar mindre kul.
Citera
2023-01-25, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insexnyckeln
Jag är ung vuxen utan lån och mitt svar är JA! Jag söker ett stabilt lantligt primärboende. Högre räntor och lägre inköpspriser är mig välkommet då jag helst äger boendet. Jag ser inte min primärbostad som en investering.

Jag har flera bekanta som kastade sig in bostadsmarknaden mitt under covid-spurten; deras belåningsgrad är nu närmare 100 procent dessvärre. Det verkar mindre kul.
Ännu värre för de som köpt nytt 21/22 för inflyttning 23/24 som inte sålt sitt gamla. Dubbel hävstång, vissa kommer inte få nya lånelöften. Trist läge
Citera
2023-01-25, 14:20
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
En försäkring mot den svenska bostadsbubblan som är värst i världen. Låter som en dyr försäkring. Ja raset i Sverige är bäst i klassen.
Vill minnas att det fanns ungefär när bubbeltråden startades.
Möjligen drogs produkten in pga bristande efterfrågan. Lär inte vara många som vill försäkra sig mot prisnedgång.

Sedan finns det ju andra sätt att "försäkra sig". Men kan t ex blanka fastighetsbolag med resonemanget att priserna på hyreshus stigit tom aningen mer än på villor.

Men vad säger du själv. Hade det varit lyckat att blanka Wallenstam sedan 2010?
Om du räknar efter.

Citat:
Det kan kanske båda hållen. Menar du att vi höjt för mycket och därav har valutan försvagats? Vilken skola är det? Nä de flesta är ense om att vi legat på för låga räntor varav vi nu har en av den högsta inflation i EU-15. Troligen bäst i klassen där också
Försök inte läsa in något annat än vad som står.

Jag pekar på felet att tro att ränteskillnad är vad som styr växelkurs.

Det bästa för en hög växelkurs är att ha stark tillväxt, fri arbetsmarknad och inga bidrag, låg eller ingen kapitalbeskattning. Räntan kan få flyta fritt.
Citera
2023-01-25, 14:27
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Vad innebär ett skambud i det här fallet?
Hur lågt vågar man gå utan att framstå som förståndshandikappad?
Jag känner att priset borde ner två miljoner, med tanke på alla okända faktorer som kanske väntar.
Räntan parkerar sig kanske på 6-7% i tio år.
Det är nog enklast att du väntar tills räntan är 6-7%, om du nu har uppfattningen att den kommer gå dit.
Innan dess konfronteras du bara med andra köpare och säljare som inte tänker sig att räntan skall gå så högt.
Ingen kommer bry sig om dina bud.
Citera
2023-01-25, 14:32
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shakeshake
Vi var totalt 13 personer på visningen. När ingen la ett bud så ringde jag mäklaren och kom med ett skambud, inget som accepterades av säljarna. Kommer avvakta och se vad som händer på nästa visning
Kan gå lättare att få till ett köp om du erbjuder begärt pris.

2013 när jag köpte senaste var det smockfullt på första visningen. Och ganska fullt på andra (>25 spekulanter). Men ingen kom med något bud.
Sedan erbjöd jag begärt pris. Och så blev det affär.

Jag tyckte huset var bra och läget var bra. Sedan var det en del renoveringsbehov, men priset var ju lägre pga det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in