Marknadsräntorna faller pga marknaden säljer aktier och köper obligationer, räntemarknaden flödas med kapital och priset på obligationer med längre löptider faller.
Det är en flykt från risk och motverkar centralbankernas bantning av balansräkningarna och snarare ökar behovet av höjning av styrräntan om något.
Kärninflationen tuggar på både i USA och Sverige så räntorna måste upp mer och snabbare.
De bakomliggande faktorerna spelar ingen roll. Lägre obligationspriser = Lägre bundna boräntor. Här och nu.
Gjorde en lekmannakalkyl. Det finns 3, 07 miljoner hushåll som äger sitt boende i Sverige. 81% har bostadslån, dvs 2,48 miljoner.
Om en promille inte klarar av höjningarna i år och det går så långt att det blir exekutiv auktion så kommer det alltså ut 2480 bostäder på kronofogdsauktion.
Amerikansk ränta är väl högre än den svenska fn och sedan lång (?) tid tillbaka så beror på hur du ser det. Givet inflationssiffrorna imorse kanske RB stretar emot ett tag till för att sedan lägga sig dikt an de amerikanska om man tror på ledbandskopplet ifrån svensk sida. Om det blir någon bankkris att tala om (typ att svallvågor svb->credit suisse->gud vet) kan det hela revideras såklart
Mja, vet inte riktigt hur RB gör här. Vi får se. Min uppfattning är ju att RB struntar i FED. Men inte riktigt kan ignorera ECB. RB's ränta räcker nog i sig för att ta ned inflationen. Men det kan ju bli lite utdraget.
Sedan får vi se hur ECB agerar.
Som jag tidigare sagt: retoriken måste behållas. Sedan för vi se hur dom gör i handling.
Men i USA så har det hunnit röra sig en hel del under dagen.
Nu är sannolikheten för 0pt för FED i Mars 60%. Upp 10 pe under dagen.
Men fortfarande mest sannolikt med 25pt i Maj
Sedan -50pt i Juni. Det var ju lite lustigt. Upp lite och så full fart ned.
Sedan -25pt i Juli.
Sedan -25pt i Nov. För att till sist ligga på 2.75% i slutet på 2024.
FED får höja en gång till men sedan får det bli räntesänkningar. Det är bara för FED att rätta in sig i ledet.
Drar mig till minnes en viss Tobbesvensson som menade att jag hade fel.
Dock ger marknaden mig rätt.
Jag får väl grunna på vilket som väger tyngst.
Senast redigerad av liksom-fb 2023-03-15 kl. 18:53.
Jag är ense med riksbanken och omvärlden om att svensk konsumtion är extremt räntekänslig p g a den höga privata belåningar i bl a klubbmedlemskap.
Men RB har ju fått ändra sig gång på gång. Och höja räntan, och skriva upp räntebanan, för att dom haft fel om hushållens räntekänslighet.
Men vad du berättar här är då att du envisas med att fortsätta ha fel. Till skillnad från RB så tar du inte in fakta och anpassar dig. Är det rätt uppfattat?
Jag tvivlar inte på att någon någon gång lyckats med detta. Men det är ju inte en fungerande metod.
Det finns i Stockholm ganska gott om driftiga människor. Är det bara så lite som 100 pers som gör så, så får ju hyresvärdarna ett samtal var 10:e minut ungefär. Och det kommer inte dom att tolerera. Så detta fungerar inte.
Jo men med dom hundratalet privata och kommunala hyresvärdar som finns och du är driftig och hör av dig säg till 100 st av hyresvärdarna. Hur stor chans tror du att du har då?
Rätt stor skulle jag säga. Funkar varje gång här i alla fall.
Bara här har du över 400 hyresvärdar som äger fastigheter i Stockholm. https://www.lagenhet.se/Stockholm/
Känner nog en annan som gjort på detta sätt (med gott resultat) men känner hundratalet som säger att "det är omöjligt" att få en bostad i Stockholm och inte lägger nån energi på att lösa sin situation.
Senast redigerad av sebno1 2023-03-15 kl. 18:59.
Jo men med dom hundratalet privata och kommunala hyresvärdar som finns och du är driftig och hör av dig säg till 100 st av hyresvärdarna. Hur stor chans tror du att du har då?
Rätt stor skulle jag säga. Funkar varje gång här i alla fall.
Bara här har du över 400 hyresvärdar som äger fastigheter i Stockholm. https://www.lagenhet.se/Stockholm/
Känner nog en annan som gjort på detta sätt (med gott resultat) men känner hundratalet som säger att "det är omöjligt" att få en bostad i Stockholm och inte lägger nån energi på att lösa sin situation.
Jag har varit med och läst vad bubbelpratarna skrivit.
Det med halmgubbar är något du drömt ihop. Ta och gå tillbaka och läs vad stollarna skrivit. Du har inte koll.
Varför det? Det har ju ingenting att göra med det du citerade.
Kom med något relevant istället.
Du vägrar alltså att svara på samtliga frågor. Särskilt den sista. Ska jag tolka det som att din egen definition av en sprucken bostadsbubbla är endast när de flesta BLT:s hamnar på gatan?