Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-17, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Rabatterna är dock väldigt olika: Har 1% på rörligt i rabatt och 0.2-0.3 på 1åringen. I dag kan jag få under 3.3% på rörligt.

Aha, jag trodde det var ungefär samma rabatt.
Citera
2023-01-17, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Hade kö utanför och bilar som inte fick plats på parkeringen. Tokhögt tryck.
Kom det inga bud då? Kanske köparna är beroende av att få sitt sålt innan dom kan klättra i pyramiden?
Citera
2023-01-17, 17:16
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Samma sak på börsen. Man kan tro att fed redan har dumpat räntan till 0% och inga earnings framöver kommer att bli trista.

Ja, här kommer Dr Doooom, det är fascinerande att se, ser ut som att affärsbankerna, MMs, money mgrs (smart money) är som en organism som käkar upp allt, först viktade de om till tillväxtmög (förra årets förlorare) baserat på hopp (eller rent skitsnack som att t ex Kina skall rädda universum), och fake news att FED skall pausa/sänka räntan. Index drar. Puts bränns, dollarn börjar rasa och detta får fart på commodities (som är inflationsdrivande, det gillar inte FED), detta blir steg två som de inriktar sig på. Eftersom fundamenta icke egentligen ändrats så går de sedan vidare till steg tre, vilket är Value. Sent i denna process kommer Retail in (dumb money) för de vill inte missa racet. Att ett race innebär raka motsen mot vad FED vill uppnå vägrar man att inse, och "Fight the FED" är ett faktum. Aja baja och smäll på fingrarna. Vi når väl denna punkt snart allt lika, smart money tackar sakta men säkert för sig. Känns som att det enda som kan rädda upp ett ras är om FED verkligen pausar/sänker, men det flyttar ju bara fram problemet, inflationen kommer då dra igen, och räntan måste höjas mer aggressivt. Sverige är väl något slags mikroklimat av denna process samt vi ligger senare i inflationscykeln (i början badar alla i pengar, tar tid detta, och bostadsmarknaden är trög som bara den, vem säljer till förlust eller till ett pris man vägrar acceptera? Ingen såklart. Det är de yttre omständigheterna som sakta påverkar, köparna får en mer direkt påverkan med tanke på räntan och lånelöften, men så länge inflationen inte ordnas så köttas även de (likt säljarna) sakta sönder med övriga omkostnader, t ex det där sparandet till kontantinsats naggas, i USA är nu sparandet på all time low).

Håller med, earnings kommer inte hjälpa sentimentet.
Citera
2023-01-17, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
De duktigaste mäklarna som säljer de dyraste objekten registreras i 9 fall av 10 inte på hemnet.

Flera mäklarfirman har 30-50 msek som MINIMUMnivå för att de ska sälja ett objekt. Men de går såklart inte ut på hemnet. Dessa spekulanter vill undvika nyfikna Svenssons.
Kan du länka till två såna här objekt? Eller menar du att de inte ens finns på mäklarens hemsida? Finns de endast i din fantasi kanske? 🙂
Citera
2023-01-17, 18:15
Medlem
Citat:
De duktigaste mäklarna som säljer de dyraste objekten registreras i 9 fall av 10 inte på hemnet.

Flera mäklarfirman har 30-50 msek som MINIMUMnivå för att de ska sälja ett objekt. Men de går såklart inte ut på hemnet. Dessa spekulanter vill undvika nyfikna Svenssons.
Vilka svenska mäklarfirmor har 30m som minimumnivå på objekt?
Citera
2023-01-17, 18:49
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Mycket snack om börsen. Det är verkligen en "trådsanning" att börsen och bostadsmarknaden ska gå likadant.

Vid förra nedgången i bostadspriser, den mindre vid 2017, gick inte börsen ner alls.
Omvänt gick bostadspriserna inte ner när IT bubblan sprack.

Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Tror det är få som menar att de följer varandra helt. Däremot att det har en påverkan på bostadsmarknaden skulle jag nog vilja hävda.
Man ska nog ha förståelse för att världen och ekonomin ser annorlunda ut idag jämfört med IT-bubblans tid. Viss skillnad på informationsflöden och tid det tar för saker att ske.

Citat:
Ffa Sthlms innerstad baseras delvis på börsen. Alla innerstadsmäklare jag pratat med bekräftar det.

Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag har pekat på korrelationen. Att sedan komma och avfärda det med "trådsanning" är ju inte särskilt seriöst.

Det är riktigt. På den tiden var bostadspriserna fortfarande relativt låga och inga formella krav på kontantinsats fanns.
Och det var väl så att de som drabbades mest i IT-bubblan var relativt högavlönade som ganska snabbt hittade andra jobb. Eller kunde pensionera sig med avgångspension.

Jag tror på flanders tes att det bara gäller avskiljda delar av bostadsmarknaden så som Sthlm innerstad där kontantinsatsen är så hög i förhållande till lön att många först "måste" skörda frukt från aktier för att köpa in sig.

Reallönerna steg faktiskt vid IT-bubblan till skillnad från idag. 5% högre reallöner från 2000 -> 2003: https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutveckling-och-inflation/?graph=/20419/1/all/

Det i kombination med en högre skuldkvot torde förklara boprisfallet mest idag. Börsen gick ju fantastiskt, katastrofalt dåligt vid IT-bubblan och på den tiden hade folk i gemen inte fonder heller utan var tungt investerade i enskilda aktier som Telia & Ericsson som gick mycket sämre än index.

Hade börsen förklarat bostadspriserna i riket har man mycket att förklara kring perioden 2000-2003.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2023-01-17 kl. 18:52.
Citera
2023-01-17, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Kan du länka till två såna här objekt? Eller menar du att de inte ens finns på mäklarens hemsida? Finns de endast i din fantasi kanske? 🙂

Som alla vet sätter man sällan ut pris på dessa objekt offentligt. Fint folk talar aldrig om pengar. Det mesta säljs dock underhand. Det värsta dessa människor vet är att deras framtida hem ska ligga på internet till allmän beskådan

Här kan du titta tex

https://lagerlings.se/vara-hem/
Citera
2023-01-17, 21:13
Medlem
Citat:
Som alla vet sätter man sällan ut pris på dessa objekt offentligt. Fint folk talar aldrig om pengar. Det mesta säljs dock underhand. Det värsta dessa människor vet är att deras framtida hem ska ligga på internet till allmän beskådan

Här kan du titta tex

Men det otroligs stolpskott. Lagerlings rapporterar in sina försäljningar. Det är just Richard Lagerling som är den enda som säljer för 1 miljard plus varje år.

Citat:

Detta är nog din mest uppenbara lögn på länge. Förra gången försökte du med att det visst var massor runt 500msek, en faktor två hit eller dit spelar ju inte så stor roll.

Men nu verkar du bytt spår. Det är massa hemliga försäljningar och super mäklare ingen hört talas om som säljer för så mycket. Som givetvis du pratar med?

Lagerlings bäst säljande mäklare säljer här en lägenhet för 12 miljoner. Så de har tydligen inte någon under gräns på 50 miljoner iaf.
https://lagerlings.se/objekt/breitenfeldsgatan-1/
Senast redigerad av trickget 2023-01-17 kl. 21:56.
Citera
2023-01-17, 21:26
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Jag tror på flanders tes att det bara gäller avskiljda delar av bostadsmarknaden så som Sthlm innerstad där kontantinsatsen är så hög i förhållande till lön att många först "måste" skörda frukt från aktier för att köpa in sig.

Reallönerna steg faktiskt vid IT-bubblan till skillnad från idag. 5% högre reallöner från 2000 -> 2003: https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutveckling-och-inflation/?graph=/20419/1/all/

Det i kombination med en högre skuldkvot torde förklara boprisfallet mest idag. Börsen gick ju fantastiskt, katastrofalt dåligt vid IT-bubblan och på den tiden hade folk i gemen inte fonder heller utan var tungt investerade i enskilda aktier som Telia & Ericsson som gick mycket sämre än index.

Hade börsen förklarat bostadspriserna i riket har man mycket att förklara kring perioden 2000-2003.
Olika segment påverkas olika. Jag tycker mig notera ett segment där priserna knapp fallit alls.
Det är äldre mindre hus med omfattande moderniseringsbehov och kanske renoveringsbehov.
Ett sådant kan man få sig för 1.5MSEK. (Inte storstad då).
Där räcker det med att spara inkomst ett år för att ha till kontantinsats. Eller så kan man ta ett SMS-lån. De husen verkar helt oberörda av prisnedgången.

Jag skall sälja ett ärvt sådant snart så jag har haft lite koll på dom.
Jag har frågat mäklarna där om dom känt av något prisfall. Ja, för objekt över 3 MSEK fick jag svaret.
Och det är kanske där gränsen går. Under det spelar antagligen räntor och börs ingen roll.
Citera
2023-01-17, 21:29
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Blocket: 4580 hyresobjekt och 350+ som vill hyra i Stockholm talar sitt språk.
De som vill hyra får napp utan att behöva annonsera?
Citera
2023-01-17, 21:39
Medlem
Citat:

Här kan du titta tex

Du skrev:

Citat:
Flera mäklarfirman har 30-50 msek som MINIMUMnivå för att de ska sälja ett objekt.

Hälften av objekten hos Lagerlings har utgångspris under 15MSEK just nu. Så återigen, vilka mäklarfirmor accepterar inte objekt under 30MSEK i utgångspris?
Citera
2023-01-17, 21:40
Medlem
Citat:

Här kan du titta tex

Och så länkar du till en sida där sålda hem ligger till allmän beskådan.

Jag måste hålla med tråden i att du framstår som lätt retarded.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in