Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-16, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Nej, jag syftar på det mönster vi har sett i tråden sedan ett halvår tillbaka när bubbelförnekarna hänvisar till statistik.

-0,44% (dec) på månadsbasis är för övrigt inte "flat" prisutveckling.

-0,44% var november. HOX har inte släppt decembers siffror än men de har rapporterat första halvan av månaden vilken visar -0,1%
Citera
2023-01-16, 16:57
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Inte bara det. Visningarna i innerstan är proppfulla enligt de uppgifter jag får. Känner en innerstadsmäklare som vittnar om att det nästan känns som i mars igen.

Du kommer behöva snitta runt -3 till -4% per månad i Jan-Mars för att nå 85k. I november föll Br i Sthlm med -0.4%. Första halvan av december -0,1% enligt HOX.

Du tror att raset kraftigt kommer accelerera i Q1 mot q4 2022 alltså?

Det blir såklart lite mer drag efter en månads uppehåll på marknaden, inget konstigt.

Lägre lånelöften och de högre räntorna slår igenom på allvar först nu i Q1, samt att det basuneras ut mycket kris-kris-kris just nu. Kan nog bli en rätt rejäl nedgång.

Jag väntar på HOX för december så vi kan stämma av din prognos på MAX ned 10% från ATH. Du tror väl fortfarande på den prognosen?
Citera
2023-01-16, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Det blir såklart lite mer drag efter en månads uppehåll på marknaden, inget konstigt.

Lägre lånelöften och de högre räntorna slår igenom på allvar först nu i Q1, samt att det basuneras ut mycket kris-kris-kris just nu. Kan nog bli en rätt rejäl nedgång.

Jag väntar på HOX för december så vi kan stämma av din prognos på MAX ned 10% från ATH. Du tror väl fortfarande på den prognosen?

Nej absolut inte. Reviderade den för rätt länge sen. Hade det inte varit för elpriserna hade den nog inte varit helt dum dock.

Skulle snarare säga att det basuneras ut att nu vänder det. Inflationen har vänt ned i både USA och eurozonen. Januaris inflation lär sjunka i Sverige nu när elen är billig. Börsen har glädjeyra. Sthlmsbörsen är upp 20% på 3 månader!! BR i innerstan får säkert en skjuts av börsyran

När jag simulerar att olika lånelöften på bankernas sajter är skillnaden mot förr marginell.

Kul att du står fast vid din prognos fortfarande. -12% på 3 månader alltså. Blir spännande att följa.
Senast redigerad av flanders 2023-01-16 kl. 17:06.
Citera
2023-01-16, 17:24
Medlem
Citat:
När jag simulerar att olika lånelöften på bankernas sajter är skillnaden mot förr marginell.
KALP-kalkylerna är väl fortfarande relativt oförändrade? Verkar ändå inte spela så stor roll med tanke på att HOXFLATSTHLM är ned -13% och HOXSWE är ned -15%.

Vid -20% har bubbelförespråkarna slutligen fått rätt enligt åtminstone en allmänt accepterad definition av bostadsbubblor. Det är ganska nära nu:
Citat:
Inspired by Lind (2009),[9] Oust and Hrafnkelsson (2017) created the following housing bubble definition: "A large housing price bubble has a dramatic increase in real prices, at least 50% during a five-year period or 35% during a three-year period, followed by an immediate dramatic fall in the prices of at least 35%. A small bubble has a dramatic increase in real prices, at least 35% during a five-year period or 20% during a three-year period, followed by an immediate dramatic fall in the prices of at least 20%."
Men enligt ekonomer som liksom-efterbliven är definitionen av en bubbla något som rasar 70% och därefter aldrig återhämtar sig. Cykler existerar inte.
Citera
2023-01-16, 17:44
Medlem
Citat:
-0,44% var november. HOX har inte släppt decembers siffror än men de har rapporterat första halvan av månaden vilken visar -0,1%

Så du menar att det är upp från och med nu? Botten nådd? Inga fler minus månader?
Citera
2023-01-16, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Så du menar att det är upp från och med nu? Botten nådd? Inga fler minus månader?

Nej det har jag inte sagt. Däremot tror jag att de stora rasen på BR i innerstan är bakom oss. Det kan säkert gå ned lite till men de i tråden som sitter i HR i Skärholmen med foliehatten påskruvad som tror att BR i innerstan ska ned till 50-60k per kvm kommer nog bli rätt besvikna.

Nästa höjning från RB kan mycket väl bli den sista. Får folk nys om det på allvar så kommer fallet nog upphöra helt i princip, och så småningom har vi växande priser igen.

Hade jag varit spekulant på BR i innerstan hade jag börjat bli stressad relativt snart.
Citera
2023-01-16, 18:24
Medlem
Citat:
Nej det har jag inte sagt. Däremot tror jag att de stora rasen på BR i innerstan är bakom oss. Det kan säkert gå ned lite till men de i tråden som sitter i HR i Skärholmen med foliehatten påskruvad som tror att BR i innerstan ska ned till 50-60k per kvm kommer nog bli rätt besvikna.

Nästa höjning från RB kan mycket väl bli den sista. Får folk nys om det på allvar så kommer fallet nog upphöra helt i princip, och så småningom har vi växande priser igen.

Hade jag varit spekulant på BR i innerstan hade jag börjat bli stressad relativt snart.

Så hur mycket kan det gå ner mer spår du? Max 5%?
Citera
2023-01-16, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Så hur mycket kan det gå ner mer spår du? Max 5%?

Jag skulle säga att dom kan gå ner 100% från nuvarande nivå.
Citera
2023-01-16, 18:58
Medlem
Räntebladet släpptes idag (diskuterats tidigare idag, men då bara att Swedbank tror på lägre räntetopp):

https://www.swedbank.se/privat/spara-och-placera/analyser-marknad-omvarld/swedbank-insikt/makro/makrofokus.html

Genomsnittränta december: 3.36% 3 mån.
Toppen tror de kommer i juni på 4.0%.
De tror dock räntan är 3.7% i december 2024. Dvs att räntan kommer vara högre än nu i minst 2 år.

Men det är klart. Nu vänder det!
Senast redigerad av trickget 2023-01-16 kl. 19:05.
Citera
2023-01-16, 19:00
Medlem
pop-ikons avatar
Citat:

Utbudet är nära ATH på lägenheter på Hemnet.

Väldigt få avslut i Stockholm innanför tullarna enligt Husmask.

Ska bli spännande närmsta två veckorna att se om de enligt utsago fulla visningarna ger avtryck i statistiken. Det kan ju hända att det är de som själva har lägenheter ute som spanar, och att de tvingas titta på "sämre" objekt än de ursprungligen hoppats på.
Citera
2023-01-16, 19:00
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:

Tror du på allvar att alla fattiga sitter och hoppas på att priserna ska gå ner 50-60% så att de kan köpa dessa lägenheter?

De kommer inte ha råd med att köpa ens vid 60% ner, det kommer snarare vara resursstarka (rika) som köper upp bostäder vid en sådan krasch.

En krasch drabbar medelklassen mest och inflationen drabbar de fattiga mest. Riksbanken tillsammans med staten har ansett att de fattiga ska ta den största smällen änsålänge (vilket är rimligt)…

Men det finns en gräns för hur mycket man kan sparka på någon som redan ligger och skulle arbetslösheten öka snabbt så skulle gruppen ”fattiga” bli rätt stor och då är det bara medelklassen kvar att sparka på.

Kollar man hur det ser ut ute i handeln så ser vi inga stora tecken på en total inbromsning vilket leder mig att tro att inflationen kommer öka ytterligare under 2023 om inte riksbanken får för sig att bromsa rejält.

Pest eller kolera är vad som står på menyn för svenska folket i dagsläget. Jag förstår att du tror att allt hänger på det kollektiva psyket vad gäller ekonomin, men ibland är det inte mentaliteten som styr utan faktiska pengar.
Citera
2023-01-16, 19:08
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Kul att du står fast vid din prognos fortfarande. -12% på 3 månader alltså. Blir spännande att följa.

Tycker att det är bra att stå fast vid prognoser och inte flandra omkring för mycket. Sen om det blir exakt xx ksek/kvm månad y eller om det avviker något i pris eller tid får man väl se till då. Trodde nog att räntor och kostnader skulle hunnit bita lite hårdare redan i december, men "the faith is strong in the BLT" antar jag.

Hur ser din prognos ut för 2023 då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in