Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Nej det har jag inte sagt. Däremot tror jag att de stora rasen på BR i innerstan är bakom oss. Det kan säkert gå ned lite till men de i tråden som sitter i HR i Skärholmen med foliehatten påskruvad som tror att BR i innerstan ska ned till 50-60k per kvm kommer nog bli rätt besvikna.
Nästa höjning från RB kan mycket väl bli den sista. Får folk nys om det på allvar så kommer fallet nog upphöra helt i princip, och så småningom har vi växande priser igen.
Hade jag varit spekulant på BR i innerstan hade jag börjat bli stressad relativt snart.
Tror du på allvar att alla fattiga sitter och hoppas på att priserna ska gå ner 50-60% så att de kan köpa dessa lägenheter?
De kommer inte ha råd med att köpa ens vid 60% ner, det kommer snarare vara resursstarka (rika) som köper upp bostäder vid en sådan krasch.
En krasch drabbar medelklassen mest och inflationen drabbar de fattiga mest. Riksbanken tillsammans med staten har ansett att de fattiga ska ta den största smällen änsålänge (vilket är rimligt)…
Men det finns en gräns för hur mycket man kan sparka på någon som redan ligger och skulle arbetslösheten öka snabbt så skulle gruppen ”fattiga” bli rätt stor och då är det bara medelklassen kvar att sparka på.
Kollar man hur det ser ut ute i handeln så ser vi inga stora tecken på en total inbromsning vilket leder mig att tro att inflationen kommer öka ytterligare under 2023 om inte riksbanken får för sig att bromsa rejält.
Pest eller kolera är vad som står på menyn för svenska folket i dagsläget. Jag förstår att du tror att allt hänger på det kollektiva psyket vad gäller ekonomin, men ibland är det inte mentaliteten som styr utan faktiska pengar.