Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
22-12-13, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Du vet att folk ska betala bostadslån under tiden va?

Låsta finansiella positioner? Även med fast ränta har du hedgat mot ett positivt kassaflöde från tex lön. Du har ett VaR där även om du inte fattar det.

Obegripligt inlägg. Jag förstår inte vad du vill säga.

Ja man måste betala ränta på sina bostadslån tills inflationen är under kontroll och räntan sjunker igen . Således är det viktiga att få ned inflationen.

Och ja man hedgar med fast ränta som i sin tur innebär en upplåning från någon annan part som tar risken av en fast ränta.

Och jag hävdar att låsta räntor över tid alltid kostar mer för systemet. Sedan kan det vara värt att göra det av uppenbara skäl. Men det ska vara individuellt, frivilligt och inte systemstyrt.
Citera
22-12-13, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Jag har aldrig hävdat den direkta kopplingen mellan penningmängd och inflation. Det var du och Aftonbladet som gjort det.

Jag frågade DIG hur det nu ska komma sig att inflationen ska öka nästa år när nu penningmängden minskar. Det är ju du och Cervenka som hävdar det direkta sambandet.
Och plötsligt är sambandet inverterat?

JAG hävdar ingenting förutom att det inte finns några sanna förklaringar för inflationen. Fram tills 2008 använde USA Friedmans teorier för att klara sig ut den finanskrisen, nu förkastas vissa av dessa teorier. Majoriteten av alla ekonomer upprepar hjärndött teorier som sanningar, så även RB uppenbarligen.
Citera
22-12-13, 21:43
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Du är förmodligen medveten om att i USA betalar man tillbaka sina bostadslån. Det svenska systemet där lånet nätt och jämnt kan amorteras är unikt.
Var någonstans betalar man inte tillbaka lånet, utan bankernas ägare är snälla och betalar det?
Citera
22-12-13, 21:43
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QQQQQQQQQQQQQQQQQQ
Jag som trodde flanders och liksom-fb var efterblivna. Hela tråden har kapats av flanderister.
Innan du börjar vifta så kan du svara på varför du ljuger om att styrräntan först sänks när inflationen når 2%?
Citera
22-12-13, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Innan du börjar vifta så kan du svara på varför du ljuger om att styrräntan först sänks när inflationen når 2%?

Det var väl ett av exemplen på att alla hästar inte riktigt befinner sig i stallet om man säger så
Citera
22-12-13, 21:48
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Klarlagt av vem? Mycket märkligt att ingen var beredd på det om alla vet hur inflationen skapas. Tex Riksbanken hävdar att detta inte har något med tryckta pengar att göra, andra hävdar motsatsen.
Inget konstigt alls. Trump lånade och slösade för han ville vinna valet. Och när Biden tog över var inte han beredd att strypa ned och bli impopulär.

(Redan när Trump tog över hade Obama fått ned arbetslösheten på normala nivåer. Då hade USA kunnat strypa ned alla "stimulanser").

Samma visa i de flesta länder. (Sverige skötte sig dock ganska bra här). Och till slut blir överhettningen så stor att priserna drar iväg. Och då är det centralbankerna som måste agera.

Inget konstigt här alls.
Citera
22-12-13, 21:49
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Obegripligt inlägg. Jag förstår inte vad du vill säga.

Det beror på att du inte förstår hur finansiella marknader fungerar.

Citat:
Ja man måste betala ränta på sina bostadslån tills inflationen är under kontroll och räntan sjunker igen . Således är det viktiga att få ned inflationen.

Du får alltid betala ränta. Nu är vi i en situation där höjd ränta är absolut nödvändigt för att få ned inflationen. Det blir dyrt för de som sitter med rörliga lån.

Citat:
Och ja man hedgar med fast ränta som i sin tur innebär en upplåning från någon annan part som tar risken av en fast ränta.

Banken kanske är flat enligt sina modeller men du är inte det.

De kommer inte hålla med om det i ett läge där de får "tillbaka" en bostad för övrigt då de kommer få realisera en förlust.

Citat:
Och jag hävdar att låsta räntor över tid alltid kostar mer för systemet. Sedan kan det vara värt att göra det av uppenbara skäl. Men det ska vara individuellt, frivilligt och inte systemstyrt.

Fasta räntor är ett sätt att hedga risk. Har du inte, eller riskerar att tappa, förmåga att klara av rörliga lån ska du givetvis tvingas binda dina lån. Det är grundläggande.

Det är som sagt Sverige som är unika med sin slappa syn på amorteringar.

Din BRF kommer sjunka i värde på det viset men du köpte för att bo, eller hur?
Citera
22-12-13, 21:50
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Var någonstans betalar man inte tillbaka lånet, utan bankernas ägare är snälla och betalar det?

Säg mig: vad säger svensk lag om din återbetalningsskyldighet på ett bostadslån till 45% av värdet på föreningsmedlemsskapet eller huset?
Citera
22-12-13, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
JAG hävdar ingenting förutom att det inte finns några sanna förklaringar för inflationen. Fram tills 2008 använde USA Friedmans teorier för att klara sig ut den finanskrisen, nu förkastas vissa av dessa teorier. Majoriteten av alla ekonomer upprepar hjärndött teorier som sanningar, så även RB uppenbarligen.

Tur att vi har er bubbelexperter hör på Flashback då som inte haft rätt nånstans på 10 år och inte kommer att få rätt de närmaste 10 åren heller.

PÅ något sätt känns det ändå tryggare med det som västvärldens ledande nationalekonomer kommer fram till.
De kanske inte alltid har rätt men det går nog åt rätt håll ska du se
Citera
22-12-13, 21:52
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QQQQQQQQQQQQQQQQQQ
Jag som trodde flanders och liksom-fb var efterblivna. Hela tråden har kapats av flanderister.
Då kanske jag kan påminna QQQQQQQQQQQQQQQQQQ om att i vintras så hävdade QQQQQQQQQQQQQQQQQQ envist att RB aldrig skulle höja räntan, för dom kunde inte pga alla bolåntagare.
Medan en viss liksom-fb förklarade att RB visst kommer göra det, och skita fullständigt i bolåntagarna.

Vem hade rätt och vem var efterbliven?
Citera
22-12-13, 21:55
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Säg mig: vad säger svensk lag om din återbetalningsskyldighet på ett bostadslån till 45% av värdet på föreningsmedlemsskapet eller huset?
Ta och svara på frågan istället för att försöka smita undan.

Påstå inte korkade saker om du inte kan redogöra.
Citera
22-12-13, 21:57
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ta och svara på frågan istället för att försöka smita undan.

Påstå inte korkade saker om du inte kan redogöra.

Jag svarade på frågan. Tar det mot så mycket att erkänna att i Sverige behöver du inte betala tillbaka bostadslån?

Varför hatar du Singapores ekonomiska politik? Du måste vara kommunist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in