Citat:
Ursprungligen postat av
DemandJustice
Så kan det vara men jag tror främsta anledningen till att de inte vill förhöra henne är p.g.a att man inre vill riskera att hon blir ännu värre traumatiserad. Speciellt om det finns väldigt tydliga bevis redan.
Något sådant beslut är jag övertygad om att åklagaren ännu inte har tagit. De kan dock tänkas göra det framöver, men då lär ju en psykolog ha talat med Luna först och gjort en bedömning att det är för hennes bästa.
Att hon inte hörts ännu är inget konstigt alls, hon har ju just vaknat och det kan även i bästa fall behövas åtminstone några dagar för att vakna ordentligt och återhämta sig. inte förrän hon är talbar, vilket hon förvisso kanske redan är, kommer läkarna säkert i samarbete med psykolog, bedöma om och när rättsväsendet kan få prata med Luna, och då är det upp till åklagaren att göra bedömningen om det finns någon nytta med att höra henne om det inträffade. Men där är jag övertygad om att de, om/när de får prata med Luna, också kommer att göra det, om än inledningsvis just för att avgöra den saken.
Någon spekulerade i tråden kring att det kan vara ett sätt för Luna att bearbeta händelsen att få tala med polis/åklagare om händelsen, och så kan det ju så klart också vara. Återigen lär det vara en, eller flera, psykologer inblandade för att avgöra saken.