2022-07-25, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja, om jag då ska spekulera lite till baserat på den information som nu framkommit, så utgår jag ifrån åklagarens uttalande om att "det är osäkert om det kommer vara möjligt att höra henne i utredningen.".

Uttalandet "osäkert om det kommer att vara möjligt" är definitivt. Det handlar inte om nuläget. Och det kommer kort efter att Luna har vaknat upp. Informationen kring hennes tillstånd inte bara nu utan även på sikt har åklagaren fått från läkarna, och baserat på det uttalar sig alltså åklagaren redan nu som att det är osäkert om det överhuvudtaget kommer att gå att höra flickan. Detta tyder på att läkarna redan innan uppvaknandet konstaterat allvarliga bestående skador som initialt bekräftats redan så här kort tid efter att hon vaknat. Detta tyder på allvarliga bestående skador.

Dock skall tilläggas att åklagaren säger att det är "osäkert". Det finns alltså en chans att hon kan bli så pass återhämtad att hon kan minnas och berättas om det inträffade. Hoppas innerligt att det blir så.

Tänk vad världen skulle se bra ut om alla dessa hobbydetektiver och hobbyanalytiker skulle jobba inom rättsväsendet, eller kanske not!

Det är fruktansvärt det som har hänt, flickan har ett trauma som hon måste få saklig och kunnig hjälp för att kunna bearbeta. Jag hoppas verkligen att flickan slipper läsa alla dessa infantila gissningar och onyanserade slutsatser som FB detektiverna drar trots att samtliga varken har kunskap eller förmågan att lösa detta brott.
På vilket sätt hjälper ni flickan? Vilka frågetecken skapar ni hos flickan om och när hon läser era kommentarer, kanske om 5 år eller 10.

Vidare till pojken. Det brott han har begått är vidrigt och det finns INGA förmildrande omständigheter.

Den största bristen och skulden anser jag ligger hos myndigheterna som genom sin flathet att ta pojkens problem på alvar förorsakat att denna tragiska händelsen fick möjlighet att ske. Pojken borde, med tanke på hans historia fått den hjälp och det stöd han så väl behövt.

Det vilar en otrolig ansvarslöshet på socialsekreterare, behandlare, nätverk, m.m. , de visste ju om pojkens problematik men blundade, agerade inte och följden blev!

Återinför tjänstemannaansvar så att myndighetspersoner som inte agerar skall kunna åtalas.
Citera
2022-07-25, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Tycker vi ska sluta måla fan på väggen! Finns inget bekräftat angående strypning. Hon andades när hon hittades.

Hon hade tydliga strypmärken på halsen. Ja man kan andas även om man har allvarliga hjärnskador.
Citera
2022-07-25, 18:41
Medlem
stillsodarks avatar
Citat:
Tycker vi ska sluta måla fan på väggen! Finns inget bekräftat angående strypning. Hon andades när hon hittades.

Att åklagaren säger att det är oklart om det är möjligt eller lämpligt att förhöra henne, kan lika gärna betyda att hon inte har eller kommer ha något minne från själva händelsen.

Det enda vi vet är att tillståndet har förbättrats. Låt oss glädjas över det och vänta på svar.

Man hoppas ju på att hon mår bra (i den mån det går) och att det hela beror på att hon inte har minnen av vad som hänt henne. Man hoppas ju på att hon slipper de minnena. Men att GM döms ändå på allt annat, och utvisas med hela familjen. Såna svin ska vi inte ha här. Flyr från ett ställe för att undvika tortyr, men utför sånt här när de kommer hit...
Citera
2022-07-25, 18:42
Medlem
meiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotboll22
Flickan som skadades svårt efter att utsatts för ett mordförsök i Skellefteå är nu vaken.
Det meddelar kammaråklagare Irene Falk.
– Flickan är vaken men det är inte aktuellt att höra henne i nuläget och det är osäkert om det kommer vara möjligt eller lämpligt att höra henne i utredningen, säger hon.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ickan-ar-vaken

Tack men det där har jag sett, vill höra från någon som VET hur är det är 🙏🏻
Citera
2022-07-25, 18:45
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundestefan1
Vidare till pojken. Det brott han har begått är vidrigt och det finns INGA förmildrande omständigheter.

Tänk vad världen skulle se bra ut om alla dessa hobbydetektiver och hobbyanalytiker skulle jobba inom rättsväsendet, eller kanske not!

Skillnaden på dig och mig är att jag grundar mina spekulationer i den fakta vi får till oss kring Lunas tillstånd, från sjukvården och åklagaren.

Du vräker mest bara ur dig en massa otidigheter och förhastade slutsatser baserade på fördomar och rasism Vilka kunskaper och förmågor andra i tråden har, vet du inte ett skit om. Det är du som ägnar dig åt infantila gissningar. Jag å andra sidan, även om du är för trög för att fatta det, ägnar mig på spekulationer baserade på fakta, och det har än så länge visat sig ge relativt korrekta resultat.

På vilket sätt hjälper du flickan? Pucko!
Citera
2022-07-25, 18:48
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuckerTarlson
Det är så vidrigt. I ett normalt land hade man avrättat GM och utvisat hans familj. Gott folk rösta rätt i höst, annars kommer fler svenska flickor råka ut för det här.

De länder du kallar "normala", alltså länder där barn utsätts för dödsstraff, är länder där pojken gått fri och flickan stenats. Bara så du vet vad det är för jävla dravel du håller på med!
Citera
2022-07-25, 18:49
Medlem
Citat:
Ja, om jag då ska spekulera lite till baserat på den information som nu framkommit, så utgår jag ifrån åklagarens uttalande om att "det är osäkert om det kommer vara möjligt att höra henne i utredningen.".

Uttalandet "osäkert om det kommer att vara möjligt" är definitivt. Det handlar inte om nuläget. Och det kommer kort efter att Luna har vaknat upp. Informationen kring hennes tillstånd inte bara nu utan även på sikt har åklagaren fått från läkarna, och baserat på det uttalar sig alltså åklagaren redan nu som att det är osäkert om det överhuvudtaget kommer att gå att höra flickan. Detta tyder på att läkarna redan innan uppvaknandet konstaterat allvarliga bestående skador som initialt bekräftats redan så här kort tid efter att hon vaknat. Detta tyder på allvarliga bestående skador.

Dock skall tilläggas att åklagaren säger att det är "osäkert". Det finns alltså en chans att hon kan bli så pass återhämtad att hon kan minnas och berättas om det inträffade. Hoppas innerligt att det blir så.

Så kan det vara men jag tror främsta anledningen till att de inte vill förhöra henne är p.g.a att man inre vill riskera att hon blir ännu värre traumatiserad. Speciellt om det finns väldigt tydliga bevis redan.
Citera
2022-07-25, 18:52
Medlem
stillsodarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meii
Tack men det där har jag sett, vill höra från någon som VET hur är det är 🙏🏻

Och hur Är det?
Citera
2022-07-25, 18:59
Medlem
stillsodarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemandJustice
Så kan det vara men jag tror främsta anledningen till att de inte vill förhöra henne är p.g.a att man inre vill riskera att hon blir ännu värre traumatiserad. Speciellt om det finns väldigt tydliga bevis redan.

Hoppas verkligen att det beror på det. Finns det tillräcklig med bevis är det ju bara onödigt att utsätta henne för allt. Även om hennes vittnesmål skulle kunna vara absolut viktigast. Men kan man fälla honom utan att få henne att prata om hemskheterna är det ju bra. Bättre att låta nån psykolog få henne att bearbeta det i hennes egen takt.
Citera
2022-07-25, 18:59
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:

Skillnaden på dig och mig är att jag grundar mina spekulationer i den fakta vi får till oss kring Lunas tillstånd, från sjukvården och åklagaren.

Du vräker mest bara ur dig en massa otidigheter och förhastade slutsatser baserade på fördomar och rasism Vilka kunskaper och förmågor andra i tråden har, vet du inte ett skit om. Det är du som ägnar dig åt infantila gissningar. Jag å andra sidan, även om du är för trög för att fatta det, ägnar mig på spekulationer baserade på fakta, och det har än så länge visat sig ge relativt korrekta resultat.

På vilket sätt hjälper du flickan? Pucko!

Ok, låt oss höra? Experten.

Berätta nu vilka skäl denna våldsamma och mordlystna våldtäktsman kan ha haft som förmildrar det han gjort? Det är väldigt intressant att höra din tolkning i frågan, vad som förmildrar grova våldtäkter, tortyr och mordförsök på 9-åriga barn, eftersom du är så "duktig" och värdegrundsenlig.
Citera
2022-07-25, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4pmovement
Hon hade tydliga strypmärken på halsen. Ja man kan andas även om man har allvarliga hjärnskador.

Nej det hade hon inte. Hon hade ett smalt rött infekterat sår, ca 3 cm långt från mungipan till kinden. Och ett svårtolkat avlångt märke under hakan som kan vara från en snara, snöre m.m eller helt enkelt att huden legat veckat ett tag.

Att hon utsatts för trubbigt våld däremot är tydligt, som kan ha orsakat hjärnblödning. Detta trauma kan hjärnan helt återhämta sig ifrån i bästa fall. Vi vet helt enkelt inte!
Citera
2022-07-25, 19:08
Medlem
Citat:
Nej det hade hon inte.

Jo hon hade strypmärken. Det kan alla utom du se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in