Citat:
Ja, om jag då ska spekulera lite till baserat på den information som nu framkommit, så utgår jag ifrån åklagarens uttalande om att "det är osäkert om det kommer vara möjligt att höra henne i utredningen.".
Uttalandet "osäkert om det kommer att vara möjligt" är definitivt. Det handlar inte om nuläget. Och det kommer kort efter att Luna har vaknat upp. Informationen kring hennes tillstånd inte bara nu utan även på sikt har åklagaren fått från läkarna, och baserat på det uttalar sig alltså åklagaren redan nu som att det är osäkert om det överhuvudtaget kommer att gå att höra flickan. Detta tyder på att läkarna redan innan uppvaknandet konstaterat allvarliga bestående skador som initialt bekräftats redan så här kort tid efter att hon vaknat. Detta tyder på allvarliga bestående skador.
Dock skall tilläggas att åklagaren säger att det är "osäkert". Det finns alltså en chans att hon kan bli så pass återhämtad att hon kan minnas och berättas om det inträffade. Hoppas innerligt att det blir så.
Uttalandet "osäkert om det kommer att vara möjligt" är definitivt. Det handlar inte om nuläget. Och det kommer kort efter att Luna har vaknat upp. Informationen kring hennes tillstånd inte bara nu utan även på sikt har åklagaren fått från läkarna, och baserat på det uttalar sig alltså åklagaren redan nu som att det är osäkert om det överhuvudtaget kommer att gå att höra flickan. Detta tyder på att läkarna redan innan uppvaknandet konstaterat allvarliga bestående skador som initialt bekräftats redan så här kort tid efter att hon vaknat. Detta tyder på allvarliga bestående skador.
Dock skall tilläggas att åklagaren säger att det är "osäkert". Det finns alltså en chans att hon kan bli så pass återhämtad att hon kan minnas och berättas om det inträffade. Hoppas innerligt att det blir så.
Tänk vad världen skulle se bra ut om alla dessa hobbydetektiver och hobbyanalytiker skulle jobba inom rättsväsendet, eller kanske not!
Det är fruktansvärt det som har hänt, flickan har ett trauma som hon måste få saklig och kunnig hjälp för att kunna bearbeta. Jag hoppas verkligen att flickan slipper läsa alla dessa infantila gissningar och onyanserade slutsatser som FB detektiverna drar trots att samtliga varken har kunskap eller förmågan att lösa detta brott.
På vilket sätt hjälper ni flickan? Vilka frågetecken skapar ni hos flickan om och när hon läser era kommentarer, kanske om 5 år eller 10.
Vidare till pojken. Det brott han har begått är vidrigt och det finns INGA förmildrande omständigheter.
Den största bristen och skulden anser jag ligger hos myndigheterna som genom sin flathet att ta pojkens problem på alvar förorsakat att denna tragiska händelsen fick möjlighet att ske. Pojken borde, med tanke på hans historia fått den hjälp och det stöd han så väl behövt.
Det vilar en otrolig ansvarslöshet på socialsekreterare, behandlare, nätverk, m.m. , de visste ju om pojkens problematik men blundade, agerade inte och följden blev!
Återinför tjänstemannaansvar så att myndighetspersoner som inte agerar skall kunna åtalas.