2022-07-14, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Ja, att SD är lika kriminella som klanhelvetet, är ingen nyhet. Hade varit bättre om vi haft ett seriöst parti utan dessa element, som drev på en del av deras profilfrågor.

OnT
Under all krktik - att man missat att samordna info om tidigare brottsutredning på skolan. / att info om detta inte ens gått fram.

Icke godkänt.

Finns det något juridiskt som hindrar, att man utvisar den här typen av individer (eller för den delen klanmedlemmar o. dyl) ?

Fattar inte att de får vara kvar i Sverige med tanke på hur det skadar samhället.
Nej en del verkar ha fallit mellan stolarna i detta fall tyvärr. Jag är ingen jurist eller expert på såna frågor. Men familjen har rimligen asyl skäl och kan inte skickas tillbaka till hemlandet . Pojken har också syskon som är födda här i landet. Man utvisar heller inte minderåriga ensamma rimligen. Mamman har ju inte gjort nåt mer än att inte klara av pojken för fem öre men det är ju inget brott .

Någon med bättre kunskap får besvara våra funderingar tror jag. Pojkens pappa bor i Italien kan vi skicka honom dit?
Citera
2022-07-14, 12:33
Medlem
Kallamakaronens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Hjärnskadorna uppstår direkt cellerna dör. Tror inte det är så stor mening med "behandling" däremot kan flickstackarn slippa ligga vaken timtals och tänka på vad hon blev utsatt för när hon ändå måste vårdas och läka andra fysiska skador. Nedsövning är ett humant att slippa uppleva det.

Däremot blir det nytt trauma när hon väcks och hjärnskadornas omfattning inte kan döljas längre. För övrigt kan ju även media förväntas gå upp i högvarv en gång till.

Du kan ju verkligen inget.

Hon hålls nedsövd för att hjärnan läker fortare om den får "sova". Dagligen görs det nya bedömningar huruvida flickans hjärnskador läker. Det är rutin på IVA.
Hon måste kunna klara vissa kriterier för att klara ett uppvaknande - ex att andas på egen hand.
Klarar hon inte dessa kriterier så sövs hon igen.

Det har INGET med att göra att flickan ska slippa tänka på vad hon utsatts för.
Citera
2022-07-14, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles1.
En sak som psykologen i tv sa som är ett steg i rätt riktning är att ALLA Lärare sätter sig och tar del av varandras "oro" för minst fem elever. Att notera och göra noggranna insatser för att förebygga.
Belys de fem element som avviker mest. Ta kontakt med föräldrar, kurator...fånga upp individerna.
OCH Be föräldrarna att kolla med sina barn om vilka klasskamrater eller elever på skolan som barnen tycker är "udda"
Gör sen en gemensam insats och kolla upp dessa individer med psykolog t.ex.
kostnaden för detta kan omöjligt överstiga helvetet som kommer efter dessa skolattentat, övergrepp, mordförsök, mord, våldtäkter.....o.s.v....

Inte så dumt förslag. Tveksam till att ett sådan förslag skulle accepteras med tanke på att en gör intrång i den personliga integriteten.

Jag blev själv skickad till bup när jag var liten, utan uppenbar anledning. Med det är ett pris jag tycker man får betala för att fånga upp dessa galningar.
Citera
2022-07-14, 12:36
Medlem
IncredibleBulks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Nej en del verkar ha fallit mellan stolarna i detta fall tyvärr. Jag är ingen jurist eller expert på såna frågor. Men familjen har rimligen asyl skäl och kan inte skickas tillbaka till hemlandet . Pojken har också syskon som är födda här i landet. Man utvisar heller inte minderåriga ensamma rimligen. Mamman har ju inte gjort nåt mer än att inte klara av pojken för fem öre men det är ju inget brott .

Någon med bättre kunskap får besvara våra funderingar tror jag. Pojkens pappa bor i Italien kan vi skicka honom dit?

Är man asylant i Sverige så är man gäst här, och skall uppföra sig därefter. Sverige har inget ansvar att utsätta den egna befolkningen (varken inrikes födda och invandrade) för fara. Ingen har tvingat hit MGM eller dennes föräldrar.
Citera
2022-07-14, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles1.
En sak som psykologen i tv sa som är ett steg i rätt riktning är att ALLA Lärare sätter sig och tar del av varandras "oro" för minst fem elever. Att notera och göra noggranna insatser för att förebygga.
Belys de fem element som avviker mest. Ta kontakt med föräldrar, kurator...fånga upp individerna.
OCH Be föräldrarna att kolla med sina barn om vilka klasskamrater eller elever på skolan som barnen tycker är "udda"
Gör sen en gemensam insats och kolla upp dessa individer med psykolog t.ex.
kostnaden för detta kan omöjligt överstiga helvetet som kommer efter dessa skolattentat, övergrepp, mordförsök, mord, våldtäkter.....o.s.v....
Tyvärr har vi ju här sekretessen som förstört mycket. Lärare, soc och polis får ju inte ha ett utbyte, ej heller får man lägga upp register på problemindivider. Malmöpolisen försökte ju för 10 år sedan skapa ett register över släktbaserad kriminalitet och det blev ju livat.
Citera
2022-07-14, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkentinken
Jag är helt övertygad att det kommer att vändas på varje sten om vad skolan gjort och inte.
Jag vet av erfarenhet att skolorna i Skellefteå har ett väldigt systematiskt arbete kring att göra socanmälan när så ska göras, men det är ofta en bedömningsfråga så självklart kan det ha gjort felbedömningar.

Skolan har satt in åtgärder på skolan för att det ska fungera kring elever som alltså gick på särskolan senaste året och där är ju ett visst mått av ”konstigt” beteende att förvänta och kan inte leda till en socanmälan per automatik.

Men kontentan av det hela är ändå att soc haft vetskap om händelsen i tunneln då polisen informerat om det. Efter det är det soc ansvar att ha koll på honom och sätta in lämpliga åtgärder. När det kommer till tid utanför skolan är det 100% soc som har ansvaret, skolan kan eller ska inte ha några insatser kring honom överhuvudtaget utanför skolans område eller under sommarlovet!

Hade det däremot skett under skoltid, att han så att säga gått iväg från skolan och gjort det ja då hade det varit en helt annan sak!
Jag har förstått att du backar upp skolan till 100%. Skolan har inget ansvar. Enbart soc. MEN! du har lite problem med att backa upp skolan, du hamnar i vissa gråzoner med omskrivningar som att "men det är ofta en bedömningsfråga så självklart kan det ha gjort felbedömningar". Här ligger ju själva kärnan att skolan "kanske" inte riktigt uppgett vilka problem som egentligen funnits kring MGM. På vilka grunder har MGM blivit förflyttad till särskolan?. Vad är den exakta grundorsaken psykiskt att inte MGM fick gå kvar på MBS?.
Citera
2022-07-14, 12:39
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trulse53
Man blir ju fullständigt mörkrädd när man läser vad en tidning skriver , här har vi en mamma som tydligen inte bryr sig om vad sin unge gör, "Den misstänkte ynglingen ska även vara misstänkt för ett tidigare överfall på en kvinna i närområdet. Enligt uppgifter till Aftonbladet har flera personer larmat om hans tillstånd och att han ska ha haft lätt att ta till våld. Mamman ska inte ha varit närvarande som förälder och hon ska enligt källor inte ha velat bli assimilerad i det svenska samhället., om detta nu är sant, " Då undrar man ju om hon var närvarande när hennes man kommit från Italien på besök , och "tillverkat" de 2 senaste barnen, har vi överhuvud inga krav på dessa människor, vad tillför hon det svenska samhället ? vill inte bli assimilerad i det svenska samhället, det är inte frågan om vad hon vill, passar det inte så åk hem till där du kom ifrån .

Vet vi att det var den riktiga mamman hon kan vara kvar i hemlandet i vänta på att börja dra i ankarlinan. Efter ett antal år vågar man låta den rätta identiteten sippra fram.
Blir svårt nu när den ungen hon skickade med en annan kvinna visade sig sabba hela tanken med att placera ut ett ankarbarn.

Men åldern ska ju utredas, därmed självklart också den rätta identiteten och kanske får man tag i de riktiga föräldrarna, eller den i Italien.

PK humanisterna säger då, -"låt oss ta hit pappan så pojken får en förälder". Därmed klickar tanken bakom ankarbarn in och pappan får komma till Sverige. Eller så inser han att avkomman snarast är en belastning för hans sociala etablering så han vill inte.

Då har vi ännu ett dumpingfall, ett monster, att sörja för i 70 år.
Citera
2022-07-14, 12:40
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Vet inte om jag såg rätt bild men "pojken" såg rätt kraftig ut på en bild från midjan
och uppåt med blå Tshirt. Kan han verkligen härstamma från ett oerhört framgångs-
rikt löparland, dessutom ett där svält ofta verkar drabba befolkningen ?

ganska vanligt med feta somalier. många muslimer i etiopien är somalier, från den riksdel som kallas somali.
Citera
2022-07-14, 12:42
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Du kan ju verkligen inget.

Hon hålls nedsövd för att hjärnan läker fortare om den får "sova". Dagligen görs det nya bedömningar huruvida flickans hjärnskador läker. Det är rutin på IVA.
Hon måste kunna klara vissa kriterier för att klara ett uppvaknande - ex att andas på egen hand.
Klarar hon inte dessa kriterier så sövs hon igen.

Det har INGET med att göra att flickan ska slippa tänka på vad hon utsatts för.

Du är verkligen en makaron, cellerna dör de kan inte repareras. Däremot kan ju andra läkningsprocesser fungera bättre nedsövd.
Citera
2022-07-14, 12:42
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Funderar vidare över hur gossen kunde få PUT, medan mamman tydligen fortfarande enbart har UT.

Har det skickats in diverse intyg till Migrationsverket, att Abusie måste få en accelererad handläggning i sitt migrationsärende? Att hans beteende medför risk för utvisningshotande kriminalitet och att han därför brådskande måste få PUT före 1/8, när lagen ändras så att personer med PUT kan utvisas?

Var Migrationsverket rentav konkret informerade om tunnel-överfallet och att han dragit in smäflickor på toaletten, och just därför påskyndade handläggningen?

Har soc och BUP verkligen varit så passiva? De kanske tvärtom har jobbat hårt för att bearbeta Migrationsverket.
Citera
2022-07-14, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Intressant fråga.

Jag vet inte hur det är i Sverige, men här på Nordirland hade vi ett mycket grovt misshandelsfall, mannen blev en grönsak, dog efter 9 år, och då ändrades brottsrubriceringen till mord och polisen grep 1-3 personer som senare dömdes.

Jättebra info, LUL måste vara en rätt ny lag/paragraf? Jag tror inte jag har sett den förut.

Ja, fy faan kan man bara säga.
Nu är jag av den uppfattningen dock, att de allra, allra flesta barn mår bäst av att ha kontakt med sin biosläkt, det är bra för deras framtida psykiska mående, telekontakt, umgänge. Det syns ju inte minst på adopterade, som har en så hög siffra som 73% psykiska sjukdomar, kriminalitet och missbruk. Men om förövaren är bio, då är det mer motiverat med umgängesbegränsning/förbud.

Helt rätt!

Alltså, det GÅR INTE att på något sätt åldersbestämma någon på så nära som ca 5 år, specifikt inte unga tonåringar. Visdomständerna bryter ut olika, brosket växer ihop olika i olika åldrar, pga genetik. Många barn med diagnos är dessutom mycket rörliga, böjliga, viga, mer än "normalt", och en del onormalt storväxta, ovanligt tidigt.

Håller helt med!
Det var bra info ja. Jag är osäker på hur gammal LUL är men tror den funnits med länge, vet att den eller liknande tillvägagångssätt brukades på 1980-talet redan.
Citera
2022-07-14, 12:43
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Media sköter det bra med saklig och korrekt rapportering. Finns inget att anmärka på där.

Som vanligt då med andra ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in