2022-07-13, 12:53
Medlem
Ryktet säger att flickan har fått somna in på sjukhuset.
Inte bekräftat från min sida utan endast hört ryktesvägen.
Någon som hört detsamma?

I så fall är GM nu både mördare och våldtäktsman…

Vilken jävla tragedi😭
Citera
2022-07-13, 12:54
Citat:
Ursprungligen postat av Koettbullen
Man lynchar möjligen inte en minderårig i en frisk demokrati, även om han har försökt brutalt mörda en oskyldig liten flicka. Men att människor fylls av en enorm vrede av dåd likt dessa är fullt normalt och förståeligt. Jag blir mer fundersam över personer som tar gärningsmannens parti, som börjar vrida och vända, kommer med ursäkter och förklaringar. Dessa människor är nog de som på riktigt saknar empati, även om de gärna vill framstå som de med mest empati.

Nej, han ska förmodligen inte råka ut för en mobb, även om han själv saknar mänsklighet. Men om det landar i stängd ungdomsvård i fem år som straff förstår jag människors frustration.

Det är ingen som sitter 5 år i sluten ungdomsvård. Det rör sig om max 2 år för grova brott och det gäller endast unga som fyllt 15 år. På ett sådant hem får man en behaglig tillvaro med tv-spel, videofilm och så får man knulla sin flickvän på permissioner. Är han juridiskt under 15 år så blir det inget straff. Vård på ett behandlingshem ett par år sedan är han fri att begå fler brott när han flyttar hem till mamman.

Detta system borde göra fler upprörda men kriminologer och politiker har lurat svenska folket i decennier om att straff är förlegat och att det är mest lönsamt att rehabilitera. Man berövar därför anhöriga på rättvisa för man har ett fokus på att hjälpa förövaren.

Detta monster går inte att rehabilitera. Han ska vara inlåst restan av sitt sorgliga liv. En värdelös parasit som bara är skapad för att skada andra och ligga till last för samhället.
Citera
2022-07-13, 12:54
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Det skrivs ofta ut till aggressiva autister och jag tippar att han, jämte den allmänna mentala retardationen, även ter sig autistiskt.

Kollade upp i Fass, ja det det stämmer att aggressiva barn kan få Risperdon som korttidsbehandling (6 veckor, kan nog förlängas i en del fall).

DU verkar ha erfarenhet/kunskap från den verksamheten. Går det att tvångsmedicinera där, dvs ge läkemedel i injektionsform istället för tablettform? Det är ju inte säkert att en person anser sig behöva medicin.
Citera
2022-07-13, 12:55
Citat:
Ursprungligen postat av Newman123
Ryktet säger att flickan har fått somna in på sjukhuset.
Inte bekräftat från min sida utan endast hört ryktesvägen.
Någon som hört detsamma?

I så fall är GM nu både mördare och våldtäktsman…

Vilken jävla tragedi😭

Jag har läst att hon är permanent hjärnskadad. Ser inte bra ut alls.
Senast redigerad av Vistula 2022-07-13 kl. 12:58.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Men skrev du inte att han skulle medicineras? Vad ska han medicineras mot? Vilken medicin gör en person mindre våldsbenägen?
Haldol. Gärna i stora doser för den här killen.
Citera
Medlem
Citat:
Men skrev du inte att han skulle medicineras? Vad ska han medicineras mot? Vilken medicin gör en person mindre våldsbenägen?

Han har andra diagnoser som det går att medicinera så att oönskat beteende minskar. Jag är ingen psykiatriker men som någon skrev så kemisk kastrering är ju ett uppenbart alternativ. Som jag skrev för att han ska vara lättare för personal att hanterna på låst avdelning inte för att han ska gå bota och släppa ut!
Citera
2022-07-13, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koettbullen
Man lynchar möjligen inte en minderårig i en frisk demokrati, även om han har försökt brutalt mörda en oskyldig liten flicka. Men att människor fylls av en enorm vrede av dåd likt dessa är fullt normalt och förståeligt. Jag blir mer fundersam över personer som tar gärningsmannens parti, som börjar vrida och vända, kommer med ursäkter och förklaringar. Dessa människor är nog de som på riktigt saknar empati, även om de gärna vill framstå som de med mest empati.

Nej, han ska förmodligen inte råka ut för en mobb, även om han själv saknar mänsklighet. Men om det landar i stängd ungdomsvård i fem år som straff förstår jag människors frustration.

Om inte ett samhälles minsta kan skyddas och värnas i en demokrati, så måste en folkdomstol ta lagen i egna händer. Det är inget personligt utan frågan rör skyddsaspekten för kommande offer. Förövaren kan inte stå över offrets rättigheter till liv och frihet. De måste då röjas undan om lagen fredar förövaren. Brottet och förövaren måste plikta, säger allt sunt förnuft.

Man kan inte separera förövaren från gärningen, de är detsamma.
Citera
2022-07-13, 12:56
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Kollade upp i Fass, ja det det stämmer att aggressiva barn kan få Risperdon som korttidsbehandling (6 veckor, kan nog förlängas i en del fall).

DU verkar ha erfarenhet/kunskap från den verksamheten. Går det att tvångsmedicinera där, dvs ge läkemedel i injektionsform istället för tablettform? Det är ju inte säkert att en person anser sig behöva medicin.
Ja, om vårdnadshavare samtycker (vilket de alltid gör).
Citera
2022-07-13, 12:57
Medlem
RickNesss avatar
Läste att en åldersbestämning ska göras. Hur säker är en sådan? Antar att myndigheterna vill vara 100% på att GM är över 15 ifall det ska bli tal om något åtal? Och om han nu bedöms vara över 15, är livstids utvisning på bordet då?
Citera
2022-07-13, 12:58
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Vad innebär övervakad? Om driften ger sig tillkänna igen och han forcerar en dörr, är dörren låst och kommer någon att stoppa honom?

Ja, flera dörrar är låsta, men ingen "cell", det är emot Barnkonventionen.

Citat:
Ursprungligen postat av Taufatt
Det är väl bara SIS som får låsa och aktivt hålla kvar personer. Hvb eller familjehem har vad jag vet ingen laglig rätt att ingripa fysiskt. Men jag hoppas och tror han är på sis eller någon psykiatrisk avdelning.

Nej, det finns s.k. "förstärkta" HVB-Hem och Familjehem. Stat och Socialtjänst kan delegera ansvar till ex HVB-Hem. Många SiS-hem drivs och sköts av privata företag, endast lokalerna hör till staten, de har lagts ut på "entrepenad".

Citat:
Ursprungligen postat av MittNyaJag
Så kan man se på saken. Mera effektivt kontra själva problemet är väl att se över hur svenska myndigheter helt obekymrat kan bolla dessa fall mellan vandranda tills potatisen blir så jävla het att någon bränner sig.

Nu råkade det vara en solbränd kille vilket såklart glädjer vissa men faktum är att det är Sveriges och speciellt Skellefteås psykiatriska vård samt sociala myndigheter som är såpass efterblivet värdelösa att man tappar allt hopp.

Pg av deras institutionerade inkompetens har denna tickande bomb knallat runt helt fritt. Antagligen för att de inte ville dra över tid i något samtal eller kände sig hotade då de inte förstod hans diagnos.

Det blir inte sämre än Skellefteå ifall du behöver psykvård, så enkelt är det.

Men visst utvisa honom, hans familj och hans släkt, kunde inte bry mig mindre men kommer inte förbättra situationen i Skellefteå, Sveriges absoluta rövhål.

Psykvård är skit över hela landet.

Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Det verkar ju dessutom som att mindre städer tycks mer och mer gå om storstäderna i brott per capita.
Ja Skellefteå är ju en av sossarnas högborger, dom är väl chockerade att dom själva drabbas av detta brutala våld, Sverige har ju alltid varit tryggare?

Stora städer dumpar sina "jobbiga" fall i mindre städer, det heter social dumpning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormaren
Enda viktiga nu är att personen - oavsett ålder - outas så fort denne sticker ut sitt äckliga nylle utanför det ställe denne göms så pöbeln kan göra sitt. Nu är det nog. Rättvisa ska skapas.

Vet man var han befinner sig? Eller tror sig veta? Kan tänka mig att det finns några som - likt mig - är nyfikna.
Citera
Medlem
DenOndaLedarens avatar
Vad hände med GM? Vart är han? Släpptes han?

Har inte hängt med supermycket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in