Citat:
Ursprungligen postat av
Chalmeristen
Vad innebär övervakad? Om driften ger sig tillkänna igen och han forcerar en dörr, är dörren låst och kommer någon att stoppa honom?
Ja, flera dörrar är låsta, men ingen "cell", det är emot Barnkonventionen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Taufatt
Det är väl bara SIS som får låsa och aktivt hålla kvar personer. Hvb eller familjehem har vad jag vet ingen laglig rätt att ingripa fysiskt. Men jag hoppas och tror han är på sis eller någon psykiatrisk avdelning.
Nej, det finns s.k. "förstärkta" HVB-Hem och Familjehem. Stat och Socialtjänst kan delegera ansvar till ex HVB-Hem. Många SiS-hem drivs och sköts av privata företag, endast lokalerna hör till staten, de har lagts ut på "entrepenad".
Citat:
Ursprungligen postat av
MittNyaJag
Så kan man se på saken. Mera effektivt kontra själva problemet är väl att se över hur svenska myndigheter helt obekymrat kan bolla dessa fall mellan vandranda tills potatisen blir så jävla het att någon bränner sig.
Nu råkade det vara en solbränd kille vilket såklart glädjer vissa men faktum är att det är Sveriges och speciellt Skellefteås psykiatriska vård samt sociala myndigheter som är såpass efterblivet värdelösa att man tappar allt hopp.
Pg av deras institutionerade inkompetens har denna tickande bomb knallat runt helt fritt. Antagligen för att de inte ville dra över tid i något samtal eller kände sig hotade då de inte förstod hans diagnos.
Det blir inte sämre än Skellefteå ifall du behöver psykvård, så enkelt är det.
Men visst utvisa honom, hans familj och hans släkt, kunde inte bry mig mindre men kommer inte förbättra situationen i Skellefteå, Sveriges absoluta rövhål.
Psykvård är skit över hela landet.
Citat:
Ursprungligen postat av
StigEngstrom
Det verkar ju dessutom som att mindre städer tycks mer och mer gå om storstäderna i brott per capita.
Ja Skellefteå är ju en av sossarnas högborger, dom är väl chockerade att dom själva drabbas av detta brutala våld, Sverige har ju alltid varit tryggare?
Stora städer dumpar sina "jobbiga" fall i mindre städer, det heter social dumpning.