Citat:
Ursprungligen postat av
Inkentinken
Jag tror det är väldigt få här som tycker ”synd” om honom. Det är ingen som tycker att han ska går fri! Det handlar om att man inte lynchar en sjuk ung människa oavsett hon han är 13 eller 16 år. Han ska definitivt inte gå fri på gatorna utan vara på låst avdelning och medicineras och behandlas utifrån sina diagnoser. Tror jag att man på något sätt kan bota honom- absolut inte. Han kommer att göra mer om han ges tillfälle!
Man lynchar möjligen inte en minderårig i en frisk demokrati, även om han har försökt brutalt mörda en oskyldig liten flicka. Men att människor fylls av en enorm vrede av dåd likt dessa är fullt normalt och förståeligt. Jag blir mer fundersam över personer som tar gärningsmannens parti, som börjar vrida och vända, kommer med ursäkter och förklaringar. Dessa människor är nog de som på riktigt saknar empati, även om de gärna vill framstå som de med mest empati.
Nej, han ska förmodligen inte råka ut för en mobb, även om han själv saknar mänsklighet. Men om det landar i stängd ungdomsvård i fem år som straff förstår jag människors frustration.