2022-07-11, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Just det 14 årig! Givetvis ska han inte gå lös det har jag eller nån annan inte sagt.
Det han gjort är vidrigt , han är uppenbarligen väldigt farlig. Likväl är orsaken till att han inte sitter i polisförvar just den , att han är ett barn

Ibland blir det uppmärksamhet kring gärningspersonen än offret. Ofta försvinner hjälpen till offret långt innan hjälpen till gärningsmannen. Sverige är ett mycket snedvridet samhälle. Självklart är den här pojken inte född ond, utan har förmodligen en fruktansvärd bakgrund som format honom till det han är idag. Det är väldigt synd om honom för det han förmodigen gått igenom - men likväl är han en ytterst farlig person för samhället och det är inte försvarbart att andra ska riskera sina liv för att det är för "tufft" för en 14-åring att bli inlåst. Det är ju livsfarligt att ha den här killen ute i samhället. Jag menar inte att han ska sitta i fängelse, men han måste ju få vård på ett ställe där han faktiskt är inlåst. Jag skulle heller ALDRIG låta mitt barn vara ute och leka själv och det är känt att han, trots det han gjort, tillåts att vara fri. Nån måtta får det ju vara på mjäkigheten i Sverige. Tror t o m han själv fattar att han gjort nåt som förtjänar ett straff..
Citera
2022-07-11, 12:48
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
I radions Ring P1 i morse påstod en inringare som föreföll vederhäftig att det handlar om ungar i 14-årsåldern. Jag tror henne.

https://sverigesradio.se/tabla.aspx?programid=132
Vederhäftig? Den där virrpannan M*na L*nd*n som ringer till Ring P1 nästan varje dag 😄
Senast redigerad av orrtupp 2022-07-11 kl. 13:01.
Citera
2022-07-11, 12:48
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Själva handlingen är lika vidrig oavsett vem som är GM. Men folks retorik hade ju inte varit densamma. Det finns väldigt få lyxmigranter men det har inget med detta att göra.

Jag blir ärligt mörkrädd när jag läser vissa inlägg här. Vad flickans familj vill vet inte jag, mer än att deras lilla flicka ska bli frisk igen . Bilden på henne i sjukhus sängen är verkligen hjärt skärande. Hon borde vara ute och cykla,bada leka med kompisar och annat roligt på sitt sommarlov. Inte lägga medvetslös med slangar överallt i en sjukhus säng.

Givetvis är deras prioritet flickans välmående och uppvaknande. Och alldeles korrekt är det precis lika illa om det är en vit gärningsman. Det är inte det det handlar om.

Det enda vi kan ta hänsyn till är vad som har hänt och hur det inte kunde ha hänt. Detsamma gäller om gärningsmannen vore svensk.

Om föräldrarna fick bestämma huruvida pojken skulle ha fått komma från första början till Sverige och slutligen hamnat i kommunen vilket föranlett detta överfall, eller att detta aldrig hade hänt, vad tror du dem hade valt?

Hade dem valt att pojken ska få komma med det höga pris det innebär, eller hade de valt sin dotters välmående? Bevisligen hade hon inte legat där med slangar om han aldrig kommit, precis som alla förmodligen hade valt en abort framöver ett mordförsök på en 9-årig flicka om pojken var svensk. Det bästa vore ju då om han aldrig fötts.

Svenskar som älskar abort borde ju verkligen förstå detta. Givetvis vore det bästa såklart om pojken aborterats oavsett, då han hade begått samma våldsdåd i sitt hemland.
Citera
2022-07-11, 12:54
Medlem
SieurAthoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Vi vet att ungen har gjort två slags "överfall" tidigare. Men vi vet inte alls hur våldsamma de var. Om det inte fanns någon större oro efter denna typ av handling bör man inte kasta skit på soc eller skola eller annat som ansvarat för token. Det behövs nog fler incidenter för att kunna dra den slutsatsen dessvärre
Enligt artikeln blev kvinnan nerbrottad till marken bakifrån men lyckades slita sig loss. Ät inte det oroväckande och alarmerande nog att en så ung person begått ett överfall. Borde det inte väcka misstankar att brotten skulle eskalera eftersom han också tafsade på flickor. Måste det gå så långt som i detta senaste fall för att myndigheterna ska reagera?
Citera
2022-07-11, 12:54
Medlem
Yepsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FEDAM
Är gärningsmannen invandrad eller svensk?

Gissa 3 gånger..
Citera
2022-07-11, 12:55
Medlem
Farfarsfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SieurAthos
Tjänstemanansvaret är borttaget sen många år så att någon myndighetsperspn skulle stä till svars är därför inte möjligt

Det finns fortfarande ett moraliskt ansvar. För övrigt anser jag att skampålen borde återinföras.
Citera
2022-07-11, 12:55
Medlem
smokeonthewaters avatar
På mammans Facebook finns fina foton på flickan från hennes uppväxt. Så söt och fin. ❤

Fruktansvärt vad hon utsatts för!

Undrar hur det går på sjukhuset nu? 🙏
Citera
2022-07-11, 12:57
Medlem
Farfarsfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det sägs....., myndigheter har alltså på några dagar ordnat detta menar du?

Kom med källa.

Att mgm med familj flyttats till hemlig ort och står under bevakning är en annan sak.

Ibland kan de uppvisa en fantastisk effektivitet då det verkar lätt som en plätt att samarbeta mellan myndigheter. Återstår frågan varför det inte fungerade så friktionsfritt i den tidigare hanteringen av gm.
Citera
2022-07-11, 12:57
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W9GFO
Personligen så fattar jag inte hur folk kan se swish kampanjen som opportunistisk ?! Tror ni verkligen dom sitter med sina telefoner och skrattar - nu ska vi se hur mkt pengar vi kan tjäna på detta ! .. omfg

Är nog snarare av chock och förtvivlan som en insamling dragits igång. Ett sätt att besvärja.
Citera
2022-07-11, 12:59
Medlem
Jag tror inte att killen som gjort det kan bo kvar i Skellefteå. Han kommer förmodligen tas omhand via LVU (lagen om vård av unga), eller LSS (Lagen om stöd och service för funktionshindrade) om det stämmer att han är funktionshindrad. Det finns möjlighet för dygnetrunt "passning" av förövaren inom ramen för båda lagrummen. Men som sagt , jag tror inte att det är lämpligt att han bor kvar i Skellefteå, inte resten av familjen heller , socialtjänsten kommer nog vara behjälpliga med att flytta iväg hela familjen.
Citera
2022-07-11, 12:59
Medlem
Farfarsfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
På mammans Facebook finns fina foton på flickan från hennes uppväxt. Så söt och fin. ❤

Det är ju tyvärr inte osannolikt att hon kommer få bestående men i form av hjärnskador efter syrebristen. Men jag känner inte till skadeläget närmare och hoppas såklart hon blir helt återställd.
Citera
2022-07-11, 13:02
Medlem
Pearsagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater

Länk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in