2022-07-11, 00:21
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Ni som fått veta detaljer, stämmer detta med buntband? Verkar ju planerat isåfall?

Det är ett rykte, som f.n. får betraktas som osäkert.
Citera
2022-07-11, 00:24
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newtionioo
Fast du har ju gjort det tidigare, sluta bara skriva du är ju uppenbart helt sär.

Vid den tidpunkten så fanns ingen information om flickans exakta ålder, så hon hade lika gärna kunna varit 14 år gammal. Nej, jag tänker inte sluta skriva, det här är ett diskussionsforum. Dessutom är jag sannolikt mer intelligent än vad du är.
Senast redigerad av akademikerfyllo 2022-07-11 kl. 00:27.
Citera
2022-07-11, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Den tanke jag fick från bilden är att pojken själv är hjärnskadad. Kanske utsatt för traumatisk uppväxt med mycket sexuellt våld. Ingen ursäkt men en möjlig förklaring. Jag hoppas att flickan slipper vakna upp om hon har fått svåra hjärnskador av syrebrist. Då är hennes liv förstört.

Jag har ingen personlig insikt i hans eventuella diagnoser eller utredningar så det är vanskligt att komma med några uttalanden baserat bara på bilder och vad som i övrigt sägs, men jag skulle inte bli förvånad om en utredning skulle visa på omfattande missförhållanden. Kanske inte nödvändigtvis pga föräldrar, kan vara andra omkringliggande faktorer eller utomstående. De allra flesta personer med hjärnskador som leder tilll minskad kognitiv förmåga är inte våldsamma eller farliga annat än av "misstag". Men det finns undantag. Det här är sannolikt ett sådant undantag.
Citera
2022-07-11, 00:26
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkentinken
Om det är han som det skrivs om så går han ju särskola. Du kanske inte vet hur det går till men det är en väldig procedur innan man blir beviljad inskrivning i särskola. Än mer om man är ny i landet då brister i skolbakgrund och språksvårigheter gör det svårare att göra en korrekt bedömning om det inte är väldigt tydligt. Så är han placerad i särskola så har han ju till 100% en utvecklingsstörning.

Att mamman skulle vara utvecklingsstörd också är än så länge en tråd-sanning. Men tanke på att den som starta det ryktet också menar att alla färgade människor är lågbegåvade så får man nog ta det med en nypa salt.

Jag vet inte vad det är för slapp socialtjänst som finns i Skellefteå, men Socialtjänster i hela övriga landet tvångs"omhändertar" barn vars bioföräldrar har diagnoser, är döva, cancersjuka m.m. Så att MGMs mamma skulle vara utvecklingsstörd själv med flera små barn hemma, finner jag för osannolikt

Citat:
Ursprungligen postat av Fuskbygge
Nej, det stämmer inte. Den kliniska bedömningen i all facklitteratur jag läst menar att den överlägset största faktorn är uppväxtförhållanden. En överväldigande majoritet av personer som har detta syndrom har växt upp med våld i hemmet. Minns inte siffran exakt, men det är över 85% i vart fall.
Gener kan spela roll - precis som med de flesta olika mentala problem man kan lida av. Det finns ärftliga drag i allt från depression till psykopati. Och visst - inavel kan såklart öka chansen att det går i arv men det är en såpass liten faktor att ditt uttalande om "till stor del" inte stämmer.

Man ska tillägga att det pågår en studie för att se om personer med detta problem har skillnader i hjärnans funktioner som kan ses i experiment. Men vi vet inte än vad resultatet av den forskningen visar.

Well, hönan eller ägget.
Diagnosbarn kanske är extra jobbiga redan från ca 1-årsåldern, när de börjar gå? Och kanske även innan, extra sjukligt, äter dåligt, skriker mycket? Vilket sätter föräldrarnas psykiska mående på spel?

Föräldrarna tvingas att tillrättavisa barnet med olika medel för att faktiskt vilja hjälpa barnet genom att på olika sätt signalera att barnets beteende inte är ok. Min erfarenhet är att vissa diagnosbarn inte har/eller tar till sig ett slags normalt samspel med föräldrarna, dessa barn saknar vissa psykiska utvecklingsstadier mycket tidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel
Det som störde mig mest var att mostern till offret redan dragit igång en swishkampanj, då tyckte jag det var ok att skriva ut här.

Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Att starta en insamling innan flickan ens vaknat ur sin koma känns väldigt opportunistiskt enligt min åsikt.

Jaa, det känns inte helt friskt, faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Farfarsfar
Skulle hellre se en uppmaning att skriva på någon form av protestlista mot att sådant här får ske. Den här ynglingen borde inte ha fått gå fritt utan övervakning.

Jag kan ge mig fasen på att det finns en myriad saker gm hittat på som aldrig anmälts. Tror knappast "incidenten" där han försökte dra in en flicka på toaletten är den enda som inträffat under hans skolgång.

Precis, en mycket bättre ide än att slå dank på det stackars offret!

Citat:
Ursprungligen postat av löl
Socialtjänsten är överbelastad i hela landet.
Från norr till söder.

Deras arbete är lika tätt som ett fiskenät.
De blir utsatta för hot och våld.

Satt vid ett bord för ett år sedan och fick höra hur det var att ta emot barn som blivit tvångsomhändertagna. VARJE DAG!!! helt sjukt.
Denna person samt andra var anträffbara dygnet rumt i stort. Och deras uppgift var att hitta hem åt ungar. 24/7

Det är så mycket som händer. Vi har inte en aning om hur illa det är

Jaaa, stora krokodiltårar om hur hemskt det är att jobba inom soc.....SUCK!!!!

Ni sitter ju vid samma bord som era kommunalpolitiker (Socialnämnden) varje dag, så varför inte UPPLYSA dessa om situationen????? Det är ju NI, med förstahandsinsikt som borde PROTESTERA, STREJKA, FÖRÄNDRA!!!

Men det är klart, med en 70 papp i månaden håller man tyst och låter korruption och andra konstiga affärer fortgå!

Överbelastad, hahahahahaa, knappast i Skellefteå i alla fall. På andra socialtjänster i landet hade BÅDE MGM och BO varit omhändertagna, MGM pga eget beteende, BO pga sin pappas kriminella narkotikadom!

Häng ut samtliga batikhäxor som varit med i dessa ärenden!! Det är dom som ska ha skulden i första hand!
Citera
2022-07-11, 00:30
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StillaRegn
Verkligen ledsen för det du har råkat ut för om det är sant och det är det väl.

Härinne finns både svin och änglar och allt mellan himmel och jord, från minsta lilla bagatell till stora hemska saker plus rena trolltrådar. Alla får komma till tals, alla får räkna med att bli bemötta (ibland väldigt korkat och elakt) . Somliga kan knappt vare sig stava eller skriva men gör det ändå, andra kan en hel massa och uttrycker sig klokt och bra och man kan lära sig både det ena och det andra om man har tur.

Man får ta det för vad det är: ett ställe att skriva av sig på och där det finns en viss gemenskap. Inget att sätta sig ti ll doms över alltså, man visar bara att man tycker att man är en jättemycket bättre människa då och att man inte har förstått särskilt mycket.

Ja, det finns en och annan redig rasist härinne som dessutom ger andra så fula epitet så man baxnar.
- Själv har du blottat att du ser dig som överlägsen samt dragit alla flashbackare över en kam.

Själv har jag väldigt svårt för män med nordafrikanskt arabiskt utseende. Det finns en anledning till det, något jag brottats med och utan att vilja det tänker på några gånger om dagen och har gjort så i snart 50 år. Ingenting som jag egentligen har berättat för någon, det går inte, men har det senaste funderat på att skriva om det här på Flab ändå. Det finns de som har råkat mycket värre ut, jag vet det.

Hade en kund (i en butik, inget annat) häromdagen t ex, stackars honom för jag mådde rent illa av det det påminde mig om. Är säker på att jag utåt sett var helt som vanligt och han var som tur var helt ovetande om mina tankar.

Det en del inte förstår är varför vi måste ha hit så ofantligt många som är så olika oss och som för med sig så mycket problem, räcker det inte med det vi själva skapar? Varför så många och varför får man inte prata om alla bekymmer det för med sig.

När jag tänker efter... så skulle nog djävulen i mig vilja att en del utvalda representanter för Sverige med pinnar uppstoppade i arselet få smaka på lite av samma som en del av oss andra redan har gjort för lääängesedan.

Du har alldeles för höga tankar om dig själv.

Lite så ja plus en del skenhelighet.
Att tro att man kan lära andra och att tro att man kan göra om Flashback 😁. Vilket högmod.😇

😱Har just sett bild på det stackars flickebarnet. (Borde inte ha kikat, har föräldrarna gett tillstånd till att det visas?)
Åh gud så hemskt. Hoppas på tur och att hon klarar sig igenom men även om hon klarar sig fysiskt så lär de mentala efterdyningarna bli hemska. Måtte hon vara stark.

Pojken som utfört det här låter det som att han borde ha ständig tillsyn resten av livet, blir antagligen svårt eller omöjligt att få honom i skick att vistas bland folk.
Läste i Petterssons blogg att monstrets ärende ska skötas utav socialtjänsten ( PK- Kärringar som röstar på MP o V)
Den lilla flickan har fått sitt liv förstört, och monstret blir serverad bullar och saft. Vem blir hans nästa offer?
Det här landet äcklar mig.
Citera
2022-07-11, 00:30
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Detta får mig att tänka på fallet med den autistiske mannen i Malmö som vid flera tillfällen oprovocerat slog ner människor på gatan, trots att han var ledsagat av sin pappa. (sedan visade det sig vara assistansbrott inblandat och mannen hamnade till slut på institution. Ja de var araber också, många autister blir det).

Bland annat fick en äldre kvinna käken avslagen. Men mannen var straffimmun, och kvinnan kunde inte ens få något från brottsofferfonden när det inte ens fanns en nerlagd utredning, åklagaren började inte någon.

Detta att våldsoffer, där förövaren är autist och/eller utvecklingsstörd eller "bara" är minderårig, i praktiken är rättslösa, är ett allvarligt juridiskt problem.

Ett andra juridiskt problem som eventuellt är relevant också i detta fall, är att medicinering nästan alltid bestäms utifrån vad som "bäst" för patienten. Vad konsekvenserna blir för andra tas det sällan hänsyn till.

Denne GM borde medicineras till att bli ofarlig för andra.

En annan fråga är ju vad som händer över tid, givet att monstret institutionaliseras och övervakas på olika sätt, när han t.ex. börjar uppvisa sorg, självskadebeteende, depression eller annat för att han inte vill vara där han är.

Att se till pojkens bästa kommer ju vara prio för de inblandade tyvärr, med hänsyn till åldern, så hur länge klarar ansvariga myndigheter och de olika instanser som han slussas mellan av att hålla honom under övervakning och i förvar, tills de får dåligt samvete och släpper ut honom igen så han kan ge sig på fler?

Han är livsfarlig och egentligen borde han aldrig komma ut för han kommer vara ännu farligare ju äldre han blir. Lås in och släng nyckeln säger jag. Men så kommer det inte bli, och medicinering är svårt eftersom det kan ske vägran och dessutom är det ingen garanti för att han förändras så pass mycket (vilket är av nöden att han gör) att han kan röra sig ute i samhället.

Även ledsagare och assistenter är behjälpligt men vi har sett förut hur fel det kan bli vid minsta oaktsamhet. Även det är riskfyllt.

Tyvärr är det enda sättet för att säkerställa att monstret inte begår nya våldsdåd att han låses in helt och hållet. Jag säger tyvärr eftersom det kanske inte helt säkert blir så.
Citera
2022-07-11, 00:31
Medlem
Yepsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
England 10 år

Irland 12 år

Nederländerna 12 år

Österrike 14 år

En sänkning av straffmyndighetsåldern i Sverige till 10 år vore bra - inte minst för att försvåra för kriminella gäng att använda sig av unga sprigpojkar. Tyvärr tror jag knappast att det blir så.. trots att brottsligheten har helt förändrats.

Det aktuella fallet visar hur olämpligt det är med en straffmyndighetsålder på 15 år. Den här brutale yngligen har kunnat begå övergrepp efter övergrepp utan något resolut myndighetsingripande.

Instämmer till fullo! Tror det skulle lösa en hel del problem, dock så funkar det nog inte för att skrämma upp/avskräcka en förståndshandikappad som det verkar vara i detta fall.
Citera
2022-07-11, 00:32
Medlem
W9GFOs avatar
Personligen så fattar jag inte hur folk kan se swish kampanjen som opportunistisk ?! Tror ni verkligen dom sitter med sina telefoner och skrattar - nu ska vi se hur mkt pengar vi kan tjäna på detta ! .. omfg
Citera
2022-07-11, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskbygge
Jag har ingen personlig insikt i hans eventuella diagnoser eller utredningar så det är vanskligt att komma med några uttalanden baserat bara på bilder och vad som i övrigt sägs, men jag skulle inte bli förvånad om en utredning skulle visa på omfattande missförhållanden. Kanske inte nödvändigtvis pga föräldrar, kan vara andra omkringliggande faktorer eller utomstående. De allra flesta personer med hjärnskador som leder tilll minskad kognitiv förmåga är inte våldsamma eller farliga annat än av "misstag". Men det finns undantag. Det här är sannolikt ett sådant undantag.

Kombinationen hjärnskada och sociala missförhållanden kanske bidrar. Jag tänkte främst på hans uttalade skelning, att det kanske inte bara är psykiatri och kanske en förvärvad hjärnskada. Fruktansvärt för flickan att bli hans offer oavsett. Och för de anhöriga.
Citera
2022-07-11, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Well, hönan eller ägget.
Diagnosbarn kanske är extra jobbiga redan från ca 1-årsåldern, när de börjar gå? Och kanske även innan, extra sjukligt, äter dåligt, skriker mycket? Vilket sätter föräldrarnas psykiska mående på spel?

Föräldrarna tvingas att tillrättavisa barnet med olika medel för att faktiskt vilja hjälpa barnet genom att på olika sätt signalera att barnets beteende inte är ok. Min erfarenhet är att vissa diagnosbarn inte har/eller tar till sig ett slags normalt samspel med föräldrarna, dessa barn saknar vissa psykiska utvecklingsstadier mycket tidigt. !

Så är det säkerligen ibland, åtminstone så hjälper det garanterat inte om det handlar om ett barn som föds med dåliga förutsättningar om de dessutom behandlas dåligt av sina föräldrar.
Citera
2022-07-11, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Vid den tidpunkten så fanns ingen information om flickans exakta ålder, så hon hade lika gärna kunna varit 14 år gammal. Nej, jag tänker inte sluta skriva, det här är ett diskussionsforum. Dessutom är jag sannolikt mer intelligent än vad du är.

Det tror alla idioter att dom är.
Citera
2022-07-11, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf
Om det är så att mamman inte fungerar så är det soc som fallerat. Och i andra kulturer agar de ju oftare barn än i Sverige där det var ett brott länge att göra så. Pojken har inte fått en chans att hantera sitt liv om hans mamma inte fungerar och han har bott med henne. Men det här verkar ju inte vara någon som absolut kan säga säkert. Så man får väl avvakta ett tag.
Och det kanske är fler barn som har det på detta sättet när socialförvaltningen fallerar, 1998 skulle jag och min man bli familjehem, vi hade besök varje vecka i vårt hem av 2 st socialkvinnor, vi blev godkända som familjehem, det var en 9 årig kille som skulle placeras hos oss, för tillfället bodde han hos sin mormor, då mamman och hennes nye kille inte kunde ta hand om honom, informationen var att han åkte taxi från sin mormor till en skola i en annan stadsdel i vår stad, men ändå i vårt närområde, vi ville då att han skulle gå i en skola nära oss , dels för att få kamrater i närområdet, dels för att skolan han nu gick i var i ett utsatt område, men nej det gick inte, han skulle gå kvar i den skolan, han hade dessutom problem med sin vikt , 9 år och 65 kg tung, jag själv vägde 55 kg, han var väldigt matfrisk enligt socialkvinnorna, älskade dessutom kakor d v s damsugare, hans mormor hade berättat för dem att hon kunde inte stoppa honom , han kunde sätta i sig 5 st på raken, detta fnissade socialtanterna lite åt när de berättade detta, vi ansåg att detta beteende måste ju stoppas, men nej man kan inte bara bryta något abrubt för en sådan här kille, vi frågade en del om familjen han kom ifrån,fanns det kriminalitet, fanns det narkotikaproblem hos föräldrarna , men nej inget sådant fanns , vi fick även göra ett besök en kväll på barnhemmet där han vistades, inga barn var där för tillfället vid vårt besök, då fick vi tala med föreståndaren , det var mycket vi fick veta, mycket som socialtanterna undanhållit oss, han berättade , att pojken fick enorma ubrott med jämna mellanrum, ibland fick de vara tre personer som helt enkelt fick lägga ner honom på golvet tills han blev lugn, han fick utbrott för att han inte fick äta så mycket smörgås han ville, eftersom han hade viktproblem enligt dem så ansåg de att 2 smörgåsar var normalt, han ville äta fem stycken, vi fick också veta att i hans familjeförhållande fanns narkotika, vilket socialtanterna förnekat, vi ansåg att om denne kille skulle få en chans till ett nytt liv, så var det ju vi som kunde hjälpa honom till detta, men nej, m a o vi fick enligt socialtanterna inte ändra på något alls, han skulle m a o leva hos oss precis som han gjort tidigare, inte för att säga något som kan anses skrytsamt , nu när det inte blev så, men vi tror att denne kille hade fått det bra hos oss, vi har sommarställe, båt, husbil , men tyvärr så kändes det som socialtanterna stoppade vårt engageman i detta, det blev inte denne kille , och sedan blev vi aldrig kontaktade mer utav dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in