2022-07-11, 01:14
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuskbygge
Så är det säkerligen ibland, åtminstone så hjälper det garanterat inte om det handlar om ett barn som föds med dåliga förutsättningar om de dessutom behandlas dåligt av sina föräldrar.

"Behandlas dåligt av sina föräldrar", jag tror du missade hela poängen.

Du vet definitivt INTE hur det är att leva med ett diagnosbarn. De gör inte "normala" saker, redan som mycket små.

En uppgift som alla föräldrar har, är ju att uppfostra barnet att INTE göra dåliga saker......och har man fått ett diagnosbarn så är oftast "verktygslådan" helt fel! Det blir helt andra reaktioner från diagnosbarnet än från "normalt" barn........

Jag är 5-barnsmamma och har varit familjehem......
Citera
2022-07-11, 01:14
Medlem
Är gärningsmannen invandrad eller svensk?
Citera
2022-07-11, 01:16
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Någon i huset måste då ha vaken tjänst och kontrollera vad han gör.
Verkar mycket farlig.
Det är ju inte ett jobb för mig om jag säger så.
Blir helt bestört när jag tänker på att han är ute i det fria och närsomhelst kan göra om det.
Vågar inte ens tänka på hur flickans föräldrar känner sig när dom vet om det.
Kanske dags att politikerna börjar prioritera att rusta upp psykiatrin, med tanke på allt som hänt på väldigt kort tid.
Citera
2022-07-11, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkentinken
Nu beror ju det i första hand på att de i princip saknar skolgång när de kommer hit och sen förväntas klara skolgången på svenska inhoppandes i mellan- högstadieålder.

Jag skulle vilja se dig klara skolgången i ett utomeuropeiskt land med böcker på ett helt främmande språk.
Du har rätt. Och det är ytterligare ett gott skäl till att vara ytterst restriktiv med att tillåta dem att komma hit.
Citera
2022-07-11, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette

Du vet definitivt INTE hur det är att leva med ett diagnosbarn. De gör inte "normala" saker, redan som mycket små.

En uppgift som alla föräldrar har, är ju att uppfostra barnet att INTE göra dåliga saker......och har man fått ett diagnosbarn så är oftast "verktygslådan" helt fel! Det blir helt andra reaktioner från diagnosbarnet än från "normalt" barn........

Alltså - jag har bland annat jobbat med att göra utredningar av barn som man misstänker har diagnoser. Alla diagnoser visar sig inte i barndomen, och långt ifrån alla är så pass allvarliga att de reagerar helt utanför de ramar som man normalt förväntar sig. Den överlägset vanligaste "diagnosen" man ser hos barn är det som i folkmun lite slarvigt kallas ADHD, och det är ett ordentligt brett spektra av beteendemönster hos de barn som har den diagnosen.

Det jag säger är inte att du har helt fel - naturligtvis kan det vara så att man som förälder gör sitt bästa men att det helt enkelt inte är möjligt att hantera ett barn med en allvarlig diagnos. För de föräldrarna ska systemet hjälpa till i den mån det kan.
Citera
2022-07-11, 01:20
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:

Uppfostran handlar ju om att anknyta till barnets egen känsla för rätt och fel och grundläggande vilja att ha en harmonisk konfliktlös relation till andra.. Uppfostran blir då som en del bra tips från förälder till barn för att barnet skall lyckas med det hon av sig själv vill.

Men diagnosbarn har ofta liksom ingen egen känsla för rätt och fel och ingen grundläggande vilja till harmoni... Bra tips funkar inte... Mina 25 öre.
Citera
2022-07-11, 01:29
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Någon i huset måste då ha vaken tjänst och kontrollera vad han gör.
Verkar mycket farlig.

Ja men det är väl inte mycket skillnad mot geriatrik som finns för åldringar där demens gett personlighetsförändringar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FEDAM
Är gärningsmannen invandrad eller svensk?

Han är ingen typisk skidåkare om du frågar mig.

https://twitter.com/Kunskaparen1/sta...108675/photo/1
Citera
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad det är för slapp socialtjänst som finns i Skellefteå, men Socialtjänster i hela övriga landet tvångs"omhändertar" barn vars bioföräldrar har diagnoser, är döva, cancersjuka m.m.
Barn blir inte omhändertagna bara för att dom har döva föräldrar. Vad är det för dumheter du skriver.
Citera
2022-07-11, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Det är ju inte ett jobb för mig om jag säger så.
Blir helt bestört när jag tänker på att han är ute i det fria och närsomhelst kan göra om det.
Vågar inte ens tänka på hur flickans föräldrar känner sig när dom vet om det.
Kanske dags att politikerna börjar prioritera att rusta upp psykiatrin, med tanke på allt som hänt på väldigt kort tid.

Han är till största sannolikhet inte ute och promenerar själv i samma område. Hela familjen har ju flyttats.
Citera
2022-07-11, 01:33
Medlem
Citat:

Du får ju läsa lite noggrannare. Fuskbygge säger att ett diagnosbarn blir ännu sämre om det dessutom behandlas illa av sin förälder.
Citera
2022-07-11, 01:41
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf
Han är till största sannolikhet inte ute och promenerar själv i samma område. Hela familjen har ju flyttats.

Jo, men det är ju för deras egen säkerhets skull. Inte för att skydda någon annan från psykfallet.

Det ska bli intressant att följa detta och se vad de kommer att ta till för åtgärder för att hålla honom borta från samhället, om de ens gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in