2023-02-03, 17:21
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital
Här kommer lite info och bilder på Luna:

Stöd Luna och hennes familj:
https://www.targetaid.com/ngo/stifte...an-on-me/luna/

Luna överfölls av 15-åring i Skellefteå – nu berättar familjen:
https://www.expressen.se/nyheter/lun...ttar-familjen/

Artikeln är samma som postats vid ett flertal tillfällen i tråden redan, har den uppdaterats eller har jag missat något?
Citera
2023-02-03, 17:28
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Artikeln är samma som postats vid ett flertal tillfällen i tråden redan, har den uppdaterats eller har jag missat något?

Det vet jag inte.

Men det är väl inget fel att lägga upp dem igen på nytt till ny inkommande tittare som inte klarar av att söka?

Det är bättre att flagga en gång för mycket än ingen gång... (polisen...)
Citera
2023-02-05, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Psykpatienten som mördade mitt ex pappa satt häktad fram till rättegången men släpptes sedan på fri fot eftersom de tre månaderna i häkte motsvarade de tre månadernas tvångsvård som domen blev .

Det känns sisådär att en människa kan knivhugga förbipasserande på Åhléns , dömas till sluten psykiatrisk vård för mordförsöket , få obevakad permission eftersom "man gjort stora framsteg " och sedan under permissionen mörda någon slumpvis vald och ändå släppas på fri fot efter tre månaders häktning ....

Jag hyser inget hopp att just det här puckot får sitta lång tid men det vore bra om jag visar mig ha fel .

Menar du på IKEA? Helt vansinnigt illa skött av rättspsykiatrin.
Citera
2023-02-05, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spontanitet1
Tack ...jag blir så mycket lugnare i hjärtat att lite empati finns kvar i Sverige , för man ser ju hur det ser ut...klaga på att människor vill hjälpa när nån har det svårt.!!

Fy för den lede!!

Tack. Ja man undrar ju vad det är för fel på folk som sätter sig ner och googlar för att försöka peka ut att en familj som varit med om något av det vidrigaste och absolut värsta en familj kan vara med om fått ”mer pengar” än det schablonbelopp familjer med svårt handikappade barn kan få av myndigheterna för att anpassa en bil. Pajasen har inte ens koll på reglerna ordentligt.

Och personen är antagligen inte dummare än att hen förstår att det varje år kommer vara väldigt stora extra utgifter för ett barn som L.

Och för exempelvis varje bostadsanpassning måste familjen sätta sig ner och skriva en ansökan och sen vänta, ibland väldigt länge.

Som om familjens situation inte skulle var svår nog ändå. Förutom sorgen och smärtan för vad som tagits ifrån dem och deras barn så ska de behöva skriva diverse ansökningar. Och samtidigt försöka få vardagen att fungera. En ny vardag som innebär att deras hem även blir en arbetsplats för assistenter, familjen måste lära sig nya medicinska saker för dotterns dagliga omvårdnad osv.

Om summan de fick kan lätta lite, lite på deras börda och ge en liten ljusglimt till båda flickorna så har jag svårt att se hur någon normal människa kan se något fel med det.
Citera
2023-02-05, 19:29
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Menar du på IKEA? Helt vansinnigt illa skött av rättspsykiatrin.
Nej .
Åhléns i Umeå .
Samma idioti , annan region .

Samma gäng av idioter som släppte ut den gärningsmannen har troligen hand om våldtäktsnegern från Skellefteå eftersom Umeå är regionshuvudstad ....
Citera
2023-02-06, 07:48
Medlem
NoMoreTears77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Tack. Ja man undrar ju vad det är för fel på folk som sätter sig ner och googlar för att försöka peka ut att en familj som varit med om något av det vidrigaste och absolut värsta en familj kan vara med om fått ”mer pengar” än det schablonbelopp familjer med svårt handikappade barn kan få av myndigheterna för att anpassa en bil. Pajasen har inte ens koll på reglerna ordentligt.

Och personen är antagligen inte dummare än att hen förstår att det varje år kommer vara väldigt stora extra utgifter för ett barn som L.

Och för exempelvis varje bostadsanpassning måste familjen sätta sig ner och skriva en ansökan och sen vänta, ibland väldigt länge.

Som om familjens situation inte skulle var svår nog ändå. Förutom sorgen och smärtan för vad som tagits ifrån dem och deras barn så ska de behöva skriva diverse ansökningar. Och samtidigt försöka få vardagen att fungera. En ny vardag som innebär att deras hem även blir en arbetsplats för assistenter, familjen måste lära sig nya medicinska saker för dotterns dagliga omvårdnad osv.

Om summan de fick kan lätta lite, lite på deras börda och ge en liten ljusglimt till båda flickorna så har jag svårt att se hur någon normal människa kan se något fel med det.
Så rätt ! Det är mycket bättre att bidra till att flickan / familjen har det så bra som möjligt. Än att fokusera på hat till gärningsmannen.
Citera
2023-02-06, 12:22
Medlem
sfrges avatar
Det här fallet måste fan vara ett av dom mest tragiska i svensk historia.
Jag kan inte föreställa mig det helvete Luna och hennes familj genomlider. Flickan verkar fortfarande bo på sjukhuset.

Man funderar ju på när bägaren skall rinna över. Hur lång tid tar det innan någon tar lagen i egna händer?
Vad hade hänt om Lunas pappa hade varit en enprocentare. Tänk om han hade varit medlem i Bandidos eller HA.
Hade gärningsmannen skonats?
Citera
2023-02-06, 12:41
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benke-guzz
Så fort gärningsmannen kan betala får de pengarna från skadeståndet som jag förstått, eller kan brottsofferfonden betala ut och kräva från den dömda efteråt?
Jag är inte insatt hur det exakt fungerar...

Om Luna måste vänta tills GM kan betala skadeståndet hinner helvetet frysa till is innan hon får ett öre.
Det säger sig självt att varken han eller hans familj har 700 000 kr undansparat.

Det måste väl vara så att brottsoffersfonden betalar ut pengar till Luna. Sen kan dom kräva pengar av GM som i sin tur hinner dö 150 ggr innan han betalat det han är skyldig.
Citera
2023-02-09, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Vad hade hänt om Lunas pappa hade varit en enprocentare.

Ja tänk. Oavsett vad, så hade lika fullt 30 procent röstat på Socialdemokraterna. Verkligheten tycks inte förändra folks inställning.
Citera
2023-02-12, 21:06
Medlem
Någon som vet om FUP finns/kommer? Eller är den helt sekretessbelagd då båda BO och GM är minderåriga? Skulle vilja läsa förhören med monstret.

Tack för svar
Citera
2023-02-12, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag svarar dig jättegärna, under förutsättningen att du svarar PÅ DET JAG SKRIVER. För ditt senaste inlägg handlade inte ett dugg om det jag skrev.

Men jag skall ändå replikera på det mest korkade du skrev....
"Jag vill inte betala hans vård" - Hur hade det sett ut om vi alla kunde bestämma/önska vems vård vi skulle betala för??? Någon annan människas behov av vård (fysisk som psykisk) skall ju inte avgöras om vad "vi" tycker om den personen???

Läste du det jag skrev? det hade inte funnits behov av vård om vi hade avrättat dom istället.
Citera
2023-02-12, 21:32
Medlem
RickNesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Nej .
Åhléns i Umeå .

Samma idioti , annan region .

Samma gäng av idioter som släppte ut den gärningsmannen har troligen hand om våldtäktsnegern från Skellefteå eftersom Umeå är regionshuvudstad ....

När hände det här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in