2022-12-14, 11:55
Medlem
Poogles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Enligt nyhetssändningen - Bestående hjärnskador och fortfarande inneliggande på sjukhus.

Syrebristen orsakade sådan (irreversibel?) skada så stackars flickan kommer att behöva assistans, troligen resten av livet gissningsvis. Fy F-n för den där jäkla dåren! Man blir arg, han borde varit inspärrad långt tidigare.

I nyhetssändningen verkade de mest vara bekymrade om hur det skulle gå för honom som ung på vuxenvården. Är det egentligen någon som bryr sig? Varför är det så viktigt att intervjua folk om hur bra eller dåligt han kommer att ha det? Jag baxnar.
Citera
2022-12-14, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poogle
I nyhetssändningen verkade de mest vara bekymrade om hur det skulle gå för honom som ung på vuxenvården. Är det egentligen någon som bryr sig? Varför är det så viktigt att intervjua folk om hur bra eller dåligt han kommer att ha det? Jag baxnar.
ska vi hoppas han tappar tvålen många gånger
Citera
2022-12-14, 11:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JazzinForBlueJean
Sen undrar man ju om alla dom inom socialförvaltningen, skolan etc...dom som valde att titta bort, nedtona och förminska allt det som hände innan överfallet på en oskyldig nioårig flicka blev det som fick alla att inse vilken psykopat man hade med att göra....

Hur skyldiga känner dom sig idag?

Borde ju för fan straffas för inkompetens och ansvarsflykt....

Reportern på SVT sa att Skellefteå har gått vidare nu.
Jävla ynkryggar i den staden.
Ut med alla ansvariga på torget klä av dom och prygla dom offentligt.
Citera
2022-12-14, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
Exakt.
Han kommer sitta där, alltså på rättspsyk, i flera decennier. Dyrt för oss skattebetalare, dock...

Hoppas att tjejen får allt stöd hon kan få.
Svindyrt!!! Kastrera killen och köp honom en egen cykel,problemet är löst,my God!
Citera
2022-12-14, 12:02
Bannlyst
Från domen..
” Abushi Shamse har försökt döda Sekretess A genom att strypa henne med skosnören. Det hände den 7 juli 2022 på Morö Backe, Skellefteå kommun.
Strypvåldet har orsakat cirkulationsrubbning med blodstockning och medvetslöshet med försämrad andning och syrebristorsakade hjärnskador. Strypvåldet har försatt målsäganden i ett livshotande tillstånd av medvetslöshet och andningspåverkan. De livshotande komplikationerna har bestått av hjärnskador med svullnad och infarkter, men även skador i hjärtmuskeln och levern samt lunginflammation. Hjärnskadorna kommer att leda till bestående fysiska men avseende hjärnans funktioner.

Abushi Shamse har vid samma tillfälle också misshandlat Sekretess A med slag och / eller sparkar samt genom att utdela ett stort antal slag mot henne med en pinne eller ett liknande föremål. Våldet har orsakat hudmissfärgningar, hudavskrapningar och blåmärken.
Fara för brottets fullbordan har förelegat alternativt varit utesluten endast på grund av tillfälliga omständigheter.
Abushi Shamse begick gärningen med uppsåt. Ansvarsyrkande i andra hand
SYNNERLIGEN GROV MISSHANDEL

Abushi Shamse har genom agerandet enligt ovan orsakat målsäganden Sekretess A kroppsskada och smärta enligt vad som anges ovan. Han har sålunda orsakat målsäganden bestående kroppsskador och synnerligt lidande och han har visat synnerlig hänsynslöshet genom att angripa målsäganden, nio år, med omfattande livsfarligt och livshotande våld där strypning med skosnören och tillhygge i form av pinnar använts vid misshandeln. Händelseförloppet har varit utdraget och även innefattat sexuellt våld (se åtalspunkt 2).
Abushi Shamse begick gärningen med uppsåt.
Citera
2022-12-14, 12:04
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poogle
Ja, osmakligt att ens ha fokus på hur han kommer att ha det bland de vuxna på rättspsyk. Personligen skulle jag inte bry mig alls om någon medpatient flippar ur på honom.
Mina tankar finns endast hos flickan och hennes anhöriga.
Citera
2022-12-14, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Ja, osmakligt att ens ha fokus på hur han kommer att ha det bland de vuxna på rättspsyk. Personligen skulle jag inte bry mig alls om någon medpatient flippar ur på honom.
Mina tankar finns endast hos flickan och hennes anhöriga.
tror alla har sina tankar hos lilla flickans familj
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Vid slutpläderingarna den 7 december så rådde enighet; åklagare Andreas Nyberg, Abushis advokat Jens Nyström samt målsägarbiträdet Urban Rönnblom menade att den enda rimliga påföljden var rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.

Så att någon överklagan torde det ej bli.

Enligt tidigare uttalande av åklagaren så motsvarar brottens straffvärde för en vuxen livstids fängelse.

Okej, tackar för infon! Har inte följt fallet i detalj.

Men Abushi kanske ändrar sig, vem vet om han begripit att vård kan innebära livstids inlåsning?

Men HR lär nog inte ändra något vid ett överklagande hursomhelst.
Citera
Medlem
1.1s avatar
Vad kommer det kosta per år att ha honom inspärrad?
Citera
2022-12-14, 12:07
Medlem
Behövde bara läsa rubriken så visste jag att detta med all säkerhet hade begåtts av en individ från en icke-skidåkande nation. Vet inget om fallet i övrigt, men jag känner med de anhöriga. Tragiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av jojken668
Från domen..
” Abushi Shamse har försökt döda Sekretess A genom att strypa henne med skosnören. Det hände den 7 juli 2022 på Morö Backe, Skellefteå kommun.
Strypvåldet har orsakat cirkulationsrubbning med blodstockning och medvetslöshet med försämrad andning och syrebristorsakade hjärnskador. Strypvåldet har försatt målsäganden i ett livshotande tillstånd av medvetslöshet och andningspåverkan. De livshotande komplikationerna har bestått av hjärnskador med svullnad och infarkter, men även skador i hjärtmuskeln och levern samt lunginflammation. Hjärnskadorna kommer att leda till bestående fysiska men avseende hjärnans funktioner.

Abushi Shamse har vid samma tillfälle också misshandlat Sekretess A med slag och / eller sparkar samt genom att utdela ett stort antal slag mot henne med en pinne eller ett liknande föremål. Våldet har orsakat hudmissfärgningar, hudavskrapningar och blåmärken.
Fara för brottets fullbordan har förelegat alternativt varit utesluten endast på grund av tillfälliga omständigheter.
Abushi Shamse begick gärningen med uppsåt. Ansvarsyrkande i andra hand
SYNNERLIGEN GROV MISSHANDEL

Abushi Shamse har genom agerandet enligt ovan orsakat målsäganden Sekretess A kroppsskada och smärta enligt vad som anges ovan. Han har sålunda orsakat målsäganden bestående kroppsskador och synnerligt lidande och han har visat synnerlig hänsynslöshet genom att angripa målsäganden, nio år, med omfattande livsfarligt och livshotande våld där strypning med skosnören och tillhygge i form av pinnar använts vid misshandeln. Händelseförloppet har varit utdraget och även innefattat sexuellt våld (se åtalspunkt 2).
Abushi Shamse begick gärningen med uppsåt.
Citera
2022-12-14, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Svindyrt!!! Kastrera killen och köp honom en egen cykel,problemet är löst,my God!

Kastrera killen med snedtång och glödgat järn, släng därefter in han levande utan kläder till ett gäng grisar som fått fasta en vecka.
Citera
2022-12-14, 12:19
Medlem
Så det finns ingen chans att han förlorar medborgarskap? Begicks inte handlingen under handläggningstiden för medborgarskap?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in