Citat:
Ursprungligen postat av
coli
Som 15-åring hör han inte till vuxenpsykiatrin utan till BUP, Barn-och ungdomspsykiatri.
Rättspsykiatrin har, såvitt jag vet, enbart vuxenplatser, någon rättspsykiatrisk BUP finns inte.
Kvar blir då att döma honom till sluten ungdomsvård som är maximalt 4 år som du säger.
Såvida man inte kan få in honom inom den vanliga slutna ungdomspsykiatrin under det som tidigare benämndes ”tvångsvård”.
Låst psykiatrisk vårdavdelning för ungdomar under riskepitetet ”fara för att han skadar någon annan” skulle väl egentligen vara bästa alternativet. Dock tror jag inte att ”särskild utskrivningsprövning” då gäller - dvs när en nämnd och inte behandlande läkare tar slutgiltigt beslut om när slutenvården ska upphöra.
Men som flera andra också påpekat, hur lång tid han kommer kunna hållas inlåst är osäkert.
Det räcker med att man medicinskt och psykiatriskt bedömer att han inte utgör någon fara för omgivningen inom närmsta framtid, så kommer han ut. Antagligen med skyddad identitet, ordnat och finansierat boende, stöd, ekonomisk hjälp, studiehjälp etc.
Jag vill bara flagga för att rättspsykiatrisk vård fortfarande är möjligt att döma honom till. Men det är ovanligt! Mellan åren 2017-2021 så var det sju personer, under 18 års ålder, som dömdes till rättspsykiatrisk vård (med särskild utskrivningsprövning).
Att ha honom tvångsvårdad på den vanliga ungdomspsykiatrin är ingenting som denna rättsprocess kan reglera/döma ut. För isåfall handlar det om ett beslut om LPT (lagen om psykiatrisk tvångsvård) som fattas av läkare. Vill också tillägga att ett beslut om LPT på person under 18 år måste omprövas varje vecka, eftersom lagen säger att man inte får stå under LPT länge än nödvändigt.