2022-07-07, 23:49
Medlem
Enkelt
Dina föräldrar är psykopater
Stick så fort du kan
Citera
2022-07-08, 00:27
Medlem
Temissbrukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenHeligaBullfitta
Hej.
För det första, bry dig inte om alla taskiga idioter i den här tråden, de är tragiska själva JUST för att de inte förmått läka från sina barndomstrauman, så de vill slå ner på alla andra som ens tänker tanken för att inte känna sig lika patetiska själva, ignorera dem helt.

Det låter helt klart som att dina föräldrar, eller i alla fall din mamma, är en narcissist. (Och din pappa är då medberoende, och en medberoende till en narcissist är egentligen precis lika narcissistisk som narcissisten själv annars skulle man inte gå med på och låta sig dras in i, skitsnackande om sin dotter tex.............. tänk på det).
Du bör googla "narcissistic family systems" , "scapegoating", "gaslighting" osv, hoppas du kan engelska. Det finns massa fenomenala människor på youtube osv, som berättar om sina erfarenheter. Jag lovar att du kommer hitta folk du känner igen dig i om du letar, och det gör det otroligt mycket enklare att förstå sin situation och se vägar frammåt.
Sök typ "narcissist mothers" eller "my parents dont respect my boundaries" eller "mother speaking ill of me" och liknande.
Min absoluta favorit YT kanal på ämnet är "Jay Reid - Recovery from Bad Childhoods", han är grym.
Det låter som att din mor "scapegoatar" dig, alltså använder dig som slagträ och syndabock. MÅNGA mammor är känslomässigt omogna narcissister som blir avundsjuka på sina döttrar, och i tysthet försöker sabbotera deras liv. TRO MIG. Mammor kan ljuga, sprida rykten, slå, håna, manipulera, de kan vara precis hur onda som helst.
(många looserkillar i den här tråden har varit golden childs till sånna mammor så de vet exakt vad jag pratar om men skulle aldrig erkänna eftersom de fortfarande är beroende av / slav till / utnyttjas av / får hela sin självbild från, sin narc- mamma, eller elaka pappa för den delen, det är därför de har sånna soyboy defeatist attityder som "skaffa inte barn om dina föräldrar var dumma" och annan idioti, eftersom de gett upp på konceptet att LÄKA och ÖVERKOMMA).
(obs, om du kommer fram till att någon nog är en narcissist, säg det inte till dem om du inte vill riskera att de blir myyycket värre, tro mig, avlägsna dig tyst).
Bara du vet exakt hur din situation ser ut och bara du kan se den bästa vägen för dig, men OM din familj verkligen är orättvis och förtryckande så tycker jag VERKLIGEN att du ska ta det på allvar och försöka frigöra dig snarast. Du är inte skyldig dina föräldrar NÅNTING, NÅGONSIN, kom ihåg det.

Oavsett vad du kommer fram till om din familj så är de inte känslomässigt friska, och det är inte ditt ansvar att anpassa dig till deras mobbing och utfrysande av dig.
FRIGÖR DIG!!!
Det är en riktig fara att fastna i självhat och tvivel pga sånt här, och det kan vara otroiligt svårt att komma ur.
Det är viktigt att du NU markerar och lär dig hur folk får behandla dig, så att du inte vänjer dig vid att bli illa behandlad och blir det i framtida relationer.

Folk som inte varit med om det kommer inte tro dig, till och med många utbildade psykologer, vägrar tro att föräldrar kan vara elaka mot sina barn.............. det är sinnessjukt jag vet. Men du kommer bespara dig massa smärta genom att vara noga med vem du pratar med.
Extremt många människor kommer säga "ens mamma gör alltid rätt" eller sån dum skit.

Lycka till och var stark!

Vill verkligen inte tro att min mamma skulle kunna vara narcissist, känns liksom väldigt sorgligt. hon kan vara snäll och hur trevlig som helst ibland, ibland även mot mig. hon är mycket omtyckt dessutom av andra.

Det du skriver om självhat är precis det jag upplever just nu. jag hatar mig själv och känner mig som en värdelös och hemsk människa, jag klandrar mig själv och känner att allt är mitt fel.
Ibland tänker jag att det är mina föräldrar som gör fel, men ibland känner jag att det är jag som är problemet (jag gör ju egentligen inget fel) men jag klandrar mig själv ändå.

Jag mår så dåligt ibland pga allt att jag känner att jag inte borde leva längre, inte för att jag själv vill dö men för att det känns som att alla andra vill bli av med mig.

Jag vet att det är fel att kolla i andras telefoner och läsa deras sms, men jag litar inte på mina föräldrar och vill därför se om döljer något. klart att jag vill veta vad de säger om mig till varandra när jag inte hör.

Det som sårar mig mest är att min mamma varit ganska snäll och på glatt humör mot mig senaste dagarna, sen såg jag det hon hade skrivit till min pappa i sms under samma tid. då har hon ju bara låtsats vara glad och trevlig mot mig när hon egentligen har stört sig på mig.

De säger till mig att de älskar mig men varför i helvete snackar de då skit om mig bakom min rygg? varför ljuger de för mig?
Citera
2022-07-08, 00:30
Medlem
9zs avatar
Först så har du redan förstått att det inte är ditt fel. Vad du kan göra är små saker som alla kan göra som gör det behagligare för alla. Hjälp till hemma, städa lite, plocka bort disk, dammsug, vattna blommorna.
En bra dag så kanske du kan föreslå att ni går och handlar tillsammans och sedan lagar mat ihop. Ställ frågor om hur de hade det som barn, titta på ett korkat tv program tillsammans och skratta åt något löjlig, starta en dialog, skvallra om någon knasig granne, be dom om råd om banala saker och berätta sedan hur det gick. Du kanske får några giftiga kommentarer i början men du skall se att eftersom blir det mindre konflikter och strul.
Stänger du in dig på ditt rum och sitter framför datorn med hörlurar på hela tiden så kan det vara svårt att skapa en relation med sina föräldrar.
Att ha barn är krävande men väldigt givande. Detsamma gäller för att ha föräldrar
Citera
2022-07-08, 06:15
Medlem
udons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temissbrukare
Mina föräldrar har aldrig riktigt visat att de älskar mig. det har bara varit tjat, ilska, missnöje, irritation, under hela min uppväxt och även idag.
Jag har varit tonåring precis som alla har varit och har precis som många tonåringar mått dåligt. haft självskadebeteende men det är egentligen det ändå dumma jag har gjort.

Jag vet att detta är dumt av mig, men jag brukar ta mina föräldrars mobiler när de inte ser och läsa igenom deras sms som de skriver till varandra..
Min mamma skriver hela tiden skit om mig. hon gör värsta dramat av småsaker. skriver att hon inte kan sova ordentligt pga mig, att jag inte lämnar henne ifred, att jag är arg och otrevlig, och massa annat skit.
hon uttrycker sig hatiskt.

Hon startar bråk om småsaker.
Om jag vill vara ifred och går in på mitt rum och stänger dörren så rycker hon upp dörren varje 15 minut typ. det är ju hon som inte lämnar mig ifred. jag sover också extremt dåligt pga att hon väcker mig genom att gå in på rummet ibland och jag kan inte koppla av.

Värsta är att hon klagar på mig att jag är "sur och har ett dåligt humör", inte så konstigt då på tanke på att jag redan mår dåligt och så ska mina egna föräldrar snacka skit om mig och bete sig som omogna små syskon mot mig? för min mamma beter sig inte som en mamma, hon beter sig som en jobbig lillasyster/lillebror.

Vet att det kanske låter som att jag är under 18, men jag är en ung tjej gammal nog att flytta hemifrån och ja, jag försöker få tag på en egen lägenhet.

1. Jobbar du?

2. Betalar du för att du bor hemma?

3. Hjälper du till hemma? Städa, diska, handla, laga mat osv?

4. Har du några framtidsplaner?

Om svaret på alla 4 punkter är Nej kanske du inser problemet med situationen. Och nej, add+social fobi är inte något större problem. Det finns effektiva behandlingar mot båda.
Citera
2022-07-08, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
1. Jobbar du?

Om svaret på alla 4 punkter är Nej kanske du inser problemet med situationen. Och nej, add+social fobi är inte något större problem. Det finns effektiva behandlingar mot båda.

Fan vad bra skrivet
Det är ju ts som är psykopat
Sluta utnyttja dina föräldrar och flytta ut
Citera
2022-07-08, 09:49
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det var väldigt tråkigt att höra, kanske en klen tröst men vill ändå att du ska veta att du tillhör favoriterna här inne och att dina sakliga inlägg, din syn på livet och den person som skymtar fram bakom dom är enormt uppskattade.

Instämmer här, dvs ang hippili och dennes inlägg.

Min egen uppväxt vsr inte heller nån dans på rosor.
Min far valde flaskan framför oss barn och jag flyttade hemifrån redan som 13-åring.
Dom senaste åren har det eskalerat och jag och min ena syster har brutit helt med honom.

Så till TS, flytta hemifrån så fort du kan.
Antingen blir er relation bättre av det (ni är inte i varandras fejs 24/7) eller så blir det att du bryter helt med dom.

Gör vad som känns bäst för dig.
Citera
2022-07-08, 09:55
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Är du dum i huvudet? Det är inte hennes fel att hennes mamma misshandlar henne psykiskt.

Nej men oavsett så behöver TS flytta och fokusera på sig själv. Jag är mamma och har vuxna barn hemma. I de bästa av världar kan det vara tufft.

Mycket möjligt att mamman inte är klok. Men också möjligt att det påfrestar att ha ett vuxet barn hemma som mest fokuserar på sitt mående, tjuvläser sms och inte bidrar ekonomiskt eller praktiskt.

I en viss period när du frigör sig från dina föräldrar är det oerhört tufft för föräldrarna. Det hör till att tycka allt de gör är fel.
Citera
2022-07-08, 10:32
Medlem
Stones avatar
Citat:
Mina föräldrar har aldrig riktigt visat att de älskar mig. det har bara varit tjat, ilska, missnöje, irritation, under hela min uppväxt och även idag.
Jag har varit tonåring precis som alla har varit och har precis som många tonåringar mått dåligt. haft självskadebeteende men det är egentligen det ändå dumma jag har gjort.

Jag vet att detta är dumt av mig, men jag brukar ta mina föräldrars mobiler när de inte ser och läsa igenom deras sms som de skriver till varandra..
Min mamma skriver hela tiden skit om mig. hon gör värsta dramat av småsaker. skriver att hon inte kan sova ordentligt pga mig, att jag inte lämnar henne ifred, att jag är arg och otrevlig, och massa annat skit.
hon uttrycker sig hatiskt.

Hon startar bråk om småsaker.
Om jag vill vara ifred och går in på mitt rum och stänger dörren så rycker hon upp dörren varje 15 minut typ. det är ju hon som inte lämnar mig ifred. jag sover också extremt dåligt pga att hon väcker mig genom att gå in på rummet ibland och jag kan inte koppla av.

Värsta är att hon klagar på mig att jag är "sur och har ett dåligt humör", inte så konstigt då på tanke på att jag redan mår dåligt och så ska mina egna föräldrar snacka skit om mig och bete sig som omogna små syskon mot mig? för min mamma beter sig inte som en mamma, hon beter sig som en jobbig lillasyster/lillebror.

Vet att det kanske låter som att jag är under 18, men jag är en ung tjej gammal nog att flytta hemifrån och ja, jag försöker få tag på en egen lägenhet.

Du vet att många föräldrar mår dåligt. De (vi) har ett ok som vi bär på från våra föräldrar. När ålderns höst infinner sig så kan det leda till frustration som går ut över er barn. Vi är innerligen ledsna över detta. Kanske skall du prata med dina föräldrar om detta innan det är försent för att reparera skadan. De kan mycket väl behöva träffa en psykolog. Eller varför inte skaffa en sjölv och bjud in dina föräldrar?
Citera
2022-07-08, 11:03
Medlem
Temissbrukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
1. Jobbar du?

1. Nej, jag söker jobb dock.

2. Inte riktigt, hjälper att betala mat dock

3. Jag hjälper till med att städa när det behövs, diskar, plockar undan och hjälper med att laga mat

4. Ja, att flytta till lägenhet så snart som möjligt och få ett jobb.
Citera
2022-07-08, 12:10
Medlem
Citat:
Vill verkligen inte tro att min mamma skulle kunna vara narcissist, känns liksom väldigt sorgligt. hon kan vara snäll och hur trevlig som helst ibland, ibland även mot mig. hon är mycket omtyckt dessutom av andra.

Det du skriver om självhat är precis det jag upplever just nu. jag hatar mig själv och känner mig som en värdelös och hemsk människa, jag klandrar mig själv och känner att allt är mitt fel.
Ibland tänker jag att det är mina föräldrar som gör fel, men ibland känner jag att det är jag som är problemet (jag gör ju egentligen inget fel) men jag klandrar mig själv ändå.

Jag mår så dåligt ibland pga allt att jag känner att jag inte borde leva längre, inte för att jag själv vill dö men för att det känns som att alla andra vill bli av med mig.

Jag vet att det är fel att kolla i andras telefoner och läsa deras sms, men jag litar inte på mina föräldrar och vill därför se om döljer något. klart att jag vill veta vad de säger om mig till varandra när jag inte hör.

Det som sårar mig mest är att min mamma varit ganska snäll och på glatt humör mot mig senaste dagarna, sen såg jag det hon hade skrivit till min pappa i sms under samma tid. då har hon ju bara låtsats vara glad och trevlig mot mig när hon egentligen har stört sig på mig.

De säger till mig att de älskar mig men varför i helvete snackar de då skit om mig bakom min rygg? varför ljuger de för mig?

Skillnaden mellan om din mamma är narcissist eller om det är autism... Det beror lite på om hon ser sig som berättigad att när som helst gå in på ditt rum, eller om hon inte riktigt fattar att hon inte bör göra det.

Är hon framgångsrik och omtyckt socialt lutar det mer åt narcissism, men det utesluter inte asperger. Hur som helst kan hennes beteenden kanske härledas till någon form av bristande empati. Att antingen förstår hon inte din rätt till autonomi eller så respekterar hon inte den.

Sen detta att läsa dina föräldrars SMS och annat ger ju dig en inblick i deras privata diskussioner. Men då är det faktiskt du som överträder en gräns för personlig integritet. Sen kan du tycka det är motiverat men det tycker kanske även din mamma med att när som helst gå in i ditt rum?
Citera
2022-07-08, 12:31
Medlem
Pre 1914s avatar
Sluta diagnostisera alla inblandade, det leder ingen vart.
Citera
2022-07-08, 12:37
Medlem
Pre 1914s avatar
Har själv unga tonåringar hemma, bor väldigt stort och de får gärna fortsätta bo hemma, om de har jobb och vettiga liv utanför hemmet. Annars tänker jag sparka ut dem efter studenten. Man gör dem en väldig björntjänst om man tar hand om dem som vuxna.
Ts måste iväg för att hitta sin plats i livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in