2022-07-08, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temissbrukare
Vill verkligen inte tro att min mamma skulle kunna vara narcissist, känns liksom väldigt sorgligt. hon kan vara snäll och hur trevlig som helst ibland, ibland även mot mig. hon är mycket omtyckt dessutom av andra.

Det du skriver om självhat är precis det jag upplever just nu. jag hatar mig själv och känner mig som en värdelös och hemsk människa, jag klandrar mig själv och känner att allt är mitt fel.
Ibland tänker jag att det är mina föräldrar som gör fel, men ibland känner jag att det är jag som är problemet (jag gör ju egentligen inget fel) men jag klandrar mig själv ändå.

Jag mår så dåligt ibland pga allt att jag känner att jag inte borde leva längre, inte för att jag själv vill dö men för att det känns som att alla andra vill bli av med mig.

Jag vet att det är fel att kolla i andras telefoner och läsa deras sms, men jag litar inte på mina föräldrar och vill därför se om döljer något. klart att jag vill veta vad de säger om mig till varandra när jag inte hör.

Det som sårar mig mest är att min mamma varit ganska snäll och på glatt humör mot mig senaste dagarna, sen såg jag det hon hade skrivit till min pappa i sms under samma tid. då har hon ju bara låtsats vara glad och trevlig mot mig när hon egentligen har stört sig på mig.

De säger till mig att de älskar mig men varför i helvete snackar de då skit om mig bakom min rygg? varför ljuger de för mig?

Wow, hon är så snäll, och ibland även mot dig.......!?!?

Allt du skriver bekräftar min tes.

Hade du haft normala föräldrar hade du inte:

- hatat dig själv o känt dig hemsk o värdelös
- klandrat dig för att du gör fel mot dina föräldrar fast du vet att du inte gjort nått
- haft så dålig tillit till dina föräldrar att du läser sms (du behöver inte ursäkta dig för mig jag förstår)
- fått BEKRÄFTAT när du snokade att de faktiskt snackar skit om dig
- att din mamma vart extra snäll på sistone samtidigt som hon skriver sånt om dig (fake, two faced)
- Att du över huvud taget reflekterar över huruvida din mamma vart snäll/glad eller inte på sistone. Folk med normala mammor behöver inte tänka så, vara på vakt och alltid analysera och undra varför. Normala mammor är jämn-snälla.
- "Hon kan vara hur snäll och trevlig som helst IBLAND, IBLAND ÄVEN mot mig"...... Så ska det inte vara.........
- Du överväger SJÄLVMORD "för att det känns som att alla andra vill bli av med mig" ??????
(Kära fina du, jag skickar en stor varm kram, du kommer komma genom detta!!!! <3)
Varför känner du så? Vem vill bli av med dig? Tror du folk med friska shyssta föräldrar känner så? Har du pratat med dina föräldrar om detta? Om inte, varför känns det inte tryggt? Om det inte känns tryggt att tala med dina föräldrar om att du tom är självmordsbenägen, så måste du ju se att något är på tok??? Föräldrar finns till just för att hjälpa sina ungar med ALLT. Hade de varit bra, hade du inte dragit dig en sekund för att be dem om hjälp. Det är på INGET sätt du som är konstig, du är bara ett typexempel på någon som undermedvetet VET att dina föräldrar inte finns där för dig. Och det är INTE för att du är konstig, utan för att du helt enkelt har sett igenom dem/henne.
Att inte ens vilja leva, och att ha mer skam än trygghet att be om hjälp i det, är VÄLDIGT TYDLIGA TECKEN på att du tidigt lärt dig att du är minst viktig, dina behov kommer efter de andras, det du säger har ingen vikt, du har ingen rätt att ta plats, du är inte viktig, etc etc. Varför känner du så? Varför har du en djup och tydlig patologi av en traumatiserad scapegoat? Barns hjärnor vill inget annat än att vara trygga och älskade. Ett barn / ung person börjar inte känna som du gör, om omgivningen och anknytningen är helt bra. Det finns inget skäl. Någon form av dysfunktionell dynamik i familjen har bragt dig om detta, det är uppenbart.
Och vems ansvar är dynamiken i familjen, att det går att prata, att alla är trygga? Är det något barnet kan ansvara för? Givetvis inte, det är helt och hållet föräldrarnas ansvar.
SNÄLLA ta dina känslor på allvar och sök hjälp, prata iallafall med en vän eller präst eller psykisk-hälsa-chatt eller kurator eller nånting!!! Jag var själv självmordsbenägen hela min barndom, jag var så van vid det att jag inte förstod hur sjukt det var. Du förtjänar bättre!!!!!!!!!!!! Du förtjänar trygga människor i ditt liv som du vågar prata om såna viktiga saker med!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det är oerhört tragiskt att inse att en förälder inte är frisk i huvet. Det är en livslång sorg. Men att förneka det är TUSEN gånger värre, tro mig (och risken att bli likadan själv finns, eller att bli en medberoende enabler som attraherar andra narcissister är väldigt vanligt pga din inlärda självbild).
Folk beter sig inte som falska, avundsjuka, two-faced, elaka, fega, skitsnackande mobbare, om dem inte är det............................................... .................................................. .............................
Narcissister finns överallt och de skaffar barn varje dag. Det är fruktansvärt tragiskt att inse.
Att inte ha en riktig mamma som verkligen älskar en är en oerhörd ensamhet som ingen kan förstå som inte har det så. Men att försöka inbilla sig att hon visst älskar mig fast det inte känns så, kommer låsa dig i ett fängelse av EXAKT den självbild hon har med avsikt gett dig.
Friska människor gör barn med bra självkänsla.
Narcissister gör barn som knappt vill leva, som anklagar sig själv och som tar all skuld på sig själv fast andra runt om en UPPENBART beter sig illa.
Jag råder dig verkligen att kolla på lite yt videos och så, lyssna på olika människor, och se helt enkelt hur mycket som stämmer, vilka råd som kan hjälpa dig, osv. Allas situation är annorlunda, och narcissister blir nästan aldrig diagnostiserade, de kan absolut inte ta kritik.

Bara du kan veta din sits men det låter verkligen som att du behöver förstå din barndom och dina föräldrar för att kunna frigöra dig och bli en stark lycklig person som kan vara i friska relationer i framtiden.

Skickar dig oändligt med styrka och kärlek.
Det är möjligt att jag beskriver något "extremare" än vad din sits är, men ta dig själv på allvar.
Om jag hade behövt en enda sak när jag var ung så vore det någon som sa att jag var värdefull, ska lita på min förmåga att förstå och se och utröna min omvärld, att jag är älskad och önskad och bra och får vara med, ska vara med, men kanske inte med dem som aldrig fått mig att känna så...
Du är fri och stark och kapabel och underbar och jag hoppas du kommer till klarhet i detta.
INGENTING är lika värdefullt som att känna sig själv, och vara sin egen vän, genom allt, oavsett hur andra är, så är du din vän och trogen till att ta hand om dig och älska dig och läka dig, och ha boundaries, känslomässigt, så man inte tar på sig ansvar för andra.
Ta det lugnt, ge dig tid, sånt här kommer man inte fram till över en natt utan det tar tid och lite fram-å-tillbaka, det finns så många lager från det djupaste undermedvetna till det medvetna, men att börja söka svar och lära sig lite om psykologiska mönster är väldigt väldigt bra att göra.
Stor kram och lycka till.
Citera
2022-07-08, 18:17
Medlem
Citat:
Mina föräldrar har aldrig riktigt visat att de älskar mig. det har bara varit tjat, ilska, missnöje, irritation, under hela min uppväxt och även idag.
Jag har varit tonåring precis som alla har varit och har precis som många tonåringar mått dåligt. haft självskadebeteende men det är egentligen det ändå dumma jag har gjort.

Jag vet att detta är dumt av mig, men jag brukar ta mina föräldrars mobiler när de inte ser och läsa igenom deras sms som de skriver till varandra..
Min mamma skriver hela tiden skit om mig. hon gör värsta dramat av småsaker. skriver att hon inte kan sova ordentligt pga mig, att jag inte lämnar henne ifred, att jag är arg och otrevlig, och massa annat skit.
hon uttrycker sig hatiskt.

Hon startar bråk om småsaker.
Om jag vill vara ifred och går in på mitt rum och stänger dörren så rycker hon upp dörren varje 15 minut typ. det är ju hon som inte lämnar mig ifred. jag sover också extremt dåligt pga att hon väcker mig genom att gå in på rummet ibland och jag kan inte koppla av.

Värsta är att hon klagar på mig att jag är "sur och har ett dåligt humör", inte så konstigt då på tanke på att jag redan mår dåligt och så ska mina egna föräldrar snacka skit om mig och bete sig som omogna små syskon mot mig? för min mamma beter sig inte som en mamma, hon beter sig som en jobbig lillasyster/lillebror.

Vet att det kanske låter som att jag är under 18, men jag är en ung tjej gammal nog att flytta hemifrån och ja, jag försöker få tag på en egen lägenhet.
Det är tråkigt att säga, men utifrån vad du beskriver så är dina föräldrar inga bra föräldrar för dig. Du gör rätt i att flytta hemifrån. Låt nu inte dina föräldrar ge dig någon negativ energi, hat/ bitterhet/ hämndbegär el dyl. Det förlorar du bara själv på. Bara distansera dig från dem, skapa ditt eget liv, umgås med personer du trivs med och håll föräldrarna på armlängds avstånd.
Citera
2022-07-08, 21:31
Medlem
udons avatar
Citat:
1. Nej, jag söker jobb dock.

2. Inte riktigt, hjälper att betala mat dock

3. Jag hjälper till med att städa när det behövs, diskar, plockar undan och hjälper med att laga mat

4. Ja, att flytta till lägenhet så snart som möjligt och få ett jobb.

Varför hoppar du inte bara på en yrkesutbildning eller annan utbildning redan i höst och flyttar?

Har du bett din mor om hjälp och stöd i att hitta jobb och bostad?

Hade jag varit dina föräldrar hade jag sålt en njure för att bli av med vuxna barn som går hemma och släpar. Då är jag en rätt trevlig prick
Citera
2022-09-12, 22:28
Medlem
Citat:
Mina föräldrar har aldrig riktigt visat att de älskar mig. det har bara varit tjat, ilska, missnöje, irritation, under hela min uppväxt och även idag.
Jag har varit tonåring precis som alla har varit och har precis som många tonåringar mått dåligt. haft självskadebeteende men det är egentligen det ändå dumma jag har gjort.

Jag vet att detta är dumt av mig, men jag brukar ta mina föräldrars mobiler när de inte ser och läsa igenom deras sms som de skriver till varandra..
Min mamma skriver hela tiden skit om mig. hon gör värsta dramat av småsaker. skriver att hon inte kan sova ordentligt pga mig, att jag inte lämnar henne ifred, att jag är arg och otrevlig, och massa annat skit.

Om jag vill vara ifred och går in på mitt rum och stänger dörren så rycker hon upp dörren varje 15 minut typ. det är ju hon som inte lämnar mig ifred. jag sover också extremt dåligt pga att hon väcker mig genom att gå in på rummet ibland och jag kan inte koppla av.

Värsta är att hon klagar på mig att jag är "sur och har ett dåligt humör", inte så konstigt då på tanke på att jag redan mår dåligt och så ska mina egna föräldrar snacka skit om mig och bete sig som omogna små syskon mot mig? för min mamma beter sig inte som en mamma, hon beter sig som en jobbig lillasyster/lillebror.

Vet att det kanske låter som att jag är under 18, men jag är en ung tjej gammal nog att flytta hemifrån och ja, jag försöker få tag på en egen lägenhet.
Var i en liknande situation som du i början av 20-åren. Mådde extremt dåligt och drack även för mycket. Tog 10 år men till slut hittade jag friden och lyckan. Jag är en snäll person som du och tror det är därför det har slutat bra. Oavsett hur tufft det blir ta aldrig livet av dig. Blev orolig för det när jag läste vad du skrivit i tidigare trådar.

On topic: Din mamma går långt över gränsen och det beteendet är inte okej någonstans. Det ska du veta. Din mamma lider tyvärr av någon psykisk ohälsa och det kan påverka en enormt.
Citera
2022-09-18, 05:00
Medlem
Citat:

De är svaga och mår inte bra. Sådana individer börjar till och med klanka ner på sina barn för att i jämförelse känna sig bättre själva.

Det du behöver göra är att inte bry dig om vad de tycker om dig och sedan bli den förälder du önskar att du hade själv men aldrig fick. På så vis kan du vända din barndom till något positivt.
Citera
2022-09-30, 18:19
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:

Åtminstone någon av dem lär ju ha autism, precis som du har. Det vore nog faktiskt en del av förklaringen.
Citera
2022-09-30, 18:28
Medlem
Nosstocks avatar
Hej, jag beklagar verkligen.
Jag känner igen det där. Jag kunde tillslut flytta och nu har jag inte pratat med dom på 14 år.
Dom är döda för mig.

Skriv pm eller så om du vill snacka!
Citera
2022-10-14, 00:56
Medlem
Sluta tro på alla puckon och lögnare som påstår att föräldrar vill sina barn väl. Anledningen till att folk skaffar barn är för att de vill ha någon de kan köra hur mycket som helst med ostraffat. (Enstaka undantag kan förekomma, men TS mamma hör uppenbarligen inte dit).
Citera
2022-10-14, 12:06
Avslutad
Det var värkligen några fina råd där 🥺

Som föräldrar och barn har man så stor förväntningar för varandra . Kärleken mellan föräldrar och barn är unik och ovillkorlig så det är också lätt att bli besviken på varandra.

Men du måste ocså koma ihåg att dina föräldrar är ocså bara människor och dom gör deras bästa och med dom förutsättningar dom har haft i livet. Och ja det finns alltid utrymme för förbättringar, men jag tror dom flesta föräldrar skulle göra allt för deras barn.

Mitt bästa tips är att lära känna dina föräldrar på riktigt. Hur var deras barndom, hur växte dom uppe? Hur var deras föräldrar mot dom ?

Och glöm inte dom är ocså bara människor !

Citat:
Ursprungligen postat av chucknorris2
lyssna inte på dom okunniga snälla!

Ha mycket tålamod med deras brister!

Syster! Var lojal och respektera din familj. Respektera dina föräldrar och lyssna på dom och håll humöret uppe även om det är svårt. Vad dom än gör så lyssna var lojal och ära din mamma med blommor.
Försök att vara snäll mot dom hela tiden och var lojal och ha mycket tålamod med deras brister.
Vi barn upplever alla brister mer eller mindre det ger oss inte rätten att göra sverige till ett anti familj land.
vi lever i ett antifamilj land du har nu chansen att ära den svenska familjen och bli förebilden.

om du följer detta råd garanterar jag dig framgång.

Jag önskar dig all lycka och framgång
Citera
2022-10-15, 10:12
Medlem
Det finns många föräldrar som är betydligt värre än ”också bara människor”. Det finns rikliga exempel beskrivna på Flashback.

Jag räknar upp några av de mest uppenbara, några av dem som om det funnes någon rättvisa skulle ha åkt fast för grov fridskränkning, hatats av precis alla och inte försvarats av en massa skitstövlar, idioter och slemproppar.

I denna tråd:

Temissbrukares morsa
hippilis morsa

I tråden "Vilket är erat värsta minne från barndomen?" ( (FB) Vilket är erat värsta minne från barndomen? (sammanfogad /mod) ) :

Trocaderas farsa (morsan borde ha åkt fast för misshandel och också hatas av alla)
Fear2bes farsa
Hashmonstrets föräldrar
minst en av Orliks föräldrar
Heavymooses farsa
3idioters morsa
Gammal.Vargs föräldrar
Niggerbullens farsa
Xer0s farsa
thmas morsa
JamalKamals föräldrar
Moremajorums farsa
minst en av kaffepirats föräldrar
min morsa
itsaeks föräldrar
Malacodas föräldrar
Pitschkas farsa
fleppo75s farsa
kapsylen1s farsa

Sedan finns Anna94s farsa, Baraundrarlits morsa och Yxsurtants föräldrar som beskrivs i inledningen till olika trådar i detta delforum, m.fl. m.fl., endast beskrivna i detta forum. Toppen på ett isberg.

Idéer om att föräldrar ”egentligen” vill sina barns bästa, och om att man ska förlåta dåliga föräldrar, hålla kontakt med dem, tycka synd om dem och allt möjligt sådant är ingenting annat än en förtryckande maktstruktur som tjänar till att förövare av grov fridskränkning ska få fortsätta hålla sina offer nere i skiten.

När någon har blivit mördad kräver man aldrig att mordoffrets anhöriga ska förlåta mördaren.

När en kvinna har blivit våldtagen en gång av en ytligt bekant, nästan främmande, man, kräver man aldrig att hon ska förlåta våldtäktsmannen.

Men när någon har blivit plågad under hela uppväxten av en förälder, sägs det att förlåtelse är bra för ens sinnesfrid. Man får höra att det vore bra att tänka: "Han/hon mådde säkert dåligt, och så där kan man ju göra mot sitt barn om man mår dåligt".

Och sedan fortsätter såväl fysisk som psykisk barnmisshandel genom generationerna.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in