• 5
  • 6
2022-07-07, 11:48
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
När använder du det? Har du det i plånboken varje dag? Jag har aldrig i hela mitt liv, förrän nu med ICAbanken om min mobil går sönder, behövt ett. 100 kr för något som inte används är inte alls rea!

Passet går ut om 4 månader och jag har inga planer att resa utanför EU i det närmaste, alltså tog jag ut det billigare id-kortet istället. Bär redan ett antal kort i korthållaren så ett till gör varken till eller från.

Som bonus är jag förberedd när körkorten blir ogiltiga som legitimation, troligen sker det inom några år.
Citera
2022-07-07, 11:50
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Du har så klart rätt i att fysiska kort bör försvinna över tid. Redan nu borde jag kunna ha ETT kort i mobilen som är både pass, nationellt ID-kort och körkort, men det lär ju inte hända i Sverige förrän om 10 år eller så. Jo det kommer bli digitalt innan dess, men man kommer göra missen att inte inkludera alla varainater. Som sagt, finns ingen anledning till 3 olika kort. Pass, ID-kort och körkort kan vara samma kort kan jag tycka och allt digitalt.

Jag har freja eid+ i mobilen så egentligen borde jag klara mig i vardagen med enbart mobilen redan nu om det inte vore för körkortet.
Citera
2022-07-07, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag har freja eid+ i mobilen så egentligen borde jag klara mig i vardagen med enbart mobilen redan nu om det inte vore för körkortet.

Har också Freja, men har inte gjort steget att verifiera mig hos ett ombud... får ta tag i den saken om ett tag.
Citera
2022-07-07, 12:51
Medlem
Om banken krånglar till det i onödan så byt bank är mitt råd.

Jag råder er alla också att utöver körkort och pass även skaffa nationellt id-kort.

Det gäller att säkra upp sin möjlighet att identifiera sig på alla sätt och vis i tider där id-handlingar är tidsbegränsade samtidigt som de instanser som utfärdar id-handlingar mer eller mindre har kollapsat.
Citera
2022-07-07, 12:52
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Visst är det sjukt, bara pass räknas, men du kan skaffa passet med ett körkort (om inte väntetiden var till 28 november). Annars hade de uppfunnit en evig loop "för att få pass måste du ha pass".
Föreslår att du skaffar nationellt id som funkar lika bra som pass och just nu kostar ett sådant 100 kr och tar ca 1 vecka att få. Så enkelt löser du problemet du upplever.
Körkort har aldrig var giltig id handling se körkort mer som ett intyg även det funkar att använda i andra sammanhang. Snart nog du nog ha körkortet i mobilen som ett av våra grannländer har/får snart.
Citera
2022-07-07, 13:00
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drickback
Föreslår att du skaffar nationellt id som funkar lika bra som pass och just nu kostar ett sådant 100 kr och tar ca 1 vecka att få. Så enkelt löser du problemet du upplever.
Körkort har aldrig var giltig id handling se körkort mer som ett intyg även det funkar att använda i andra sammanhang. Snart nog du nog ha körkortet i mobilen som ett av våra grannländer har/får snart.
...och för att kunna ladda ner körkortet i mobilen behöver jag bankid annars pass...

Jag får faktiskt inte ihop framtiden för idkort och mobilen, med tanke på hur illa det gått med bankid på bara några år. Och då pratar vi ändå lilla laglydiga Sverige. Tänkt dig bankid i USA.
Senast redigerad av Barents 2022-07-07 kl. 13:04.
Citera
2022-07-07, 13:12
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk

Du kan inte använda det överallt. De flesta vårdinrättningar godtar det inte som leg.
Citera
2022-07-07, 15:04
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Du kan inte använda det överallt. De flesta vårdinrättningar godtar det inte som leg.

Så kan det säkert vara, vården springer jag ytterst sällan på så då får id-kort följa med. Freja funkar i vardagen när man skall hämta ut ett paket vilket känns som vanligaste användningsområdet.
Citera
2022-07-07, 15:40
Medlem
Citat:
Typexempel på fullständig idioti från samhällets sida. Det är ju tvärtom, alla har körkort, det är viktigt att körkortet är säkert, så det är körkort man borde säkerhetssatsa på. Inte ytterligare ett plastkort i fickan som inte används till någonting alls utöver vad passet ger.

Jag behöver ändå pass så det blir ett pass. Eftersom det är polisen som sköter båda och de är inkompetenta så är det samma kötid till båda, i mitt fall 28 november. Någon mer än jag som ser samhället falla samman här och nu?

Det följer ju bara hur det är i andra länder. I Tyskland har körkorten inte ens ett utgångsdatum så bilderna är helt utdaterade. Det är obligatoriskt att ha ett Personausweis (id kort).
Citera
2022-07-07, 16:07
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
...och för att kunna ladda ner körkortet i mobilen behöver jag bankid annars pass...

Jag får faktiskt inte ihop framtiden för idkort och mobilen, med tanke på hur illa det gått med bankid på bara några år. Och då pratar vi ändå lilla laglydiga Sverige. Tänkt dig bankid i USA.
Skaffa nationellt id, funkar lika bra som pass gällande ditt ärende och får lika lätt plats som ett körkort för 25 % av priset av ett pass just nu.
Svenska banker är lika illa som övriga världen, det tvättas pengar i Sverige också.
Citera
2022-07-07, 16:21
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det följer ju bara hur det är i andra länder. I Tyskland har körkorten inte ens ett utgångsdatum så bilderna är helt utdaterade. Det är obligatoriskt att ha ett Personausweis (id kort).
Kanske är Sverige inspirerat därifrån. Fast deras system verkar ännu sämre.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in