• 1
  • 2
2022-07-06, 14:05
Medlem
Barentss avatar
Fick ett förbryllande meddelande på ICA-banken idag. Det går inte längre att skaffa bankid eller uppdatera annat än via bankid ELLER dosa + pass. Jag skaffade mitt bankid via enbart ICA-bankens dosa men den möjligheten är borttagen nu.

Så om jag tappar mobilen i golvet så kan jag inte längre skaffa bankid. Om jag inte har pass eller "idkort utfärdat av polisen". Jag har körkort men det räknas inte. Mitt pass har precis gått ut och nästa passtid hos polisen Linköping är 28 november.

För att skaffa pass räcker det mer körkort? Så att körkort inte gills hos ICAbanken är helt meningslöst?

I ICA-bankens meddelande föreslår de på allvar att man har TVÅ mobiler med var sitt bankid, för säkerhets skull.

Jag hade kunnat ladda ner bankid till min dator, men nästan alla bankid-applikationer går numera via QR-kod så det är i praktiken inte längre användbart.

Är det rätt uppfattat, har nya säkerhetsregler gjort att man nästan bara kan skaffa bankid om man redan har bankid? Är inte det ett problem? ICA-banken tror det, som skickar meddelande till alla sina kunder.

Hur ska detta säkerhetstänkande sluta? Tre mobiler?
Senast redigerad av Barents 2022-07-06 kl. 14:23.
Citera
2022-07-06, 14:22
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Fick ett förbryllande meddelande på ICA-banken idag. Det går inte längre att skaffa bankid eller uppdatera annat än via bankid ELLER dosa + pass. Jag skaffade mitt bankid via enbart ICA-bankens dosa men den möjligheten är borttagen nu.

Så om jag tappar mobilen i golvet så kan jag inte längre skaffa bankid. Om jag inte har pass eller "idkort utfärdat av polisen". Jag har körkort men det räknas inte. Mitt pass har precis gått ut och nästa passtid hos polisen Linköping är 28 november.

I ICA-bankens meddelande föreslår de på allvar att man har TVÅ mobiler med var sitt bankid, för säkerhets skull.

Jag hade kunnat ladda ner bankid till min dator, men nästan alla bankid-applikationer går numera via QR-kod så det är i praktiken inte längre användbart.

Är det rätt uppfattat, har nya säkerhetsregler gjort att man nästan bara kan skaffa bankid om man redan har bankid? Är inte det ett problem? ICA-banken tror det, som skickar meddelande till alla sina kunder.

Ditt grundproblem verkar mest vara du inte har legitimation. Jag leggade mig på banken och hade en bankdosa på tre minuter i vintras.
Citera
2022-07-06, 14:23
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Ditt grundproblem verkar mest vara du inte har legitimation. Jag leggade mig på banken och hade en bankdosa på tre minuter i vintras.
Jag har körkort men mitt pass har gått ut. Jag har ICAs säkerhetsdosa men den räknas inte längre. Körkortet tog 5 minuter att förnya, bara att åka till TSV, inga kontroller alls.
Citera
2022-07-06, 14:25
Medlem
neuron-drones avatar
Varför räknas inte körkort? Ja, du kan få pass med körkort, men kan man ännu få tid för pass?
Citera
2022-07-06, 14:26
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Varför räknas inte körkort? Ja, du kan få pass med körkort, men kan man ännu få tid för pass?
Visst är det sjukt, bara pass räknas, men du kan skaffa passet med ett körkort (om inte väntetiden var till 28 november). Annars hade de uppfunnit en evig loop "för att få pass måste du ha pass".
Citera
2022-07-06, 14:27
Medlem
Citat:

För att skaffa pass räcker det mer körkort? Så att körkort inte gills hos ICAbanken är helt meningslöst?

Varför är du kund i den banken? Säg upp skiten
Citera
2022-07-06, 14:28
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Varför är du kund i den banken? Säg upp skiten
ICAbanken fungerar perfekt och det är nog inte deras nya regler, det är bankids nya regler.
Citera
2022-07-06, 14:43
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone

Som jag förstått det ska man blippa pass/nationellt ID-kort med NFC-läsaren på telefonen framöver för att få nytt bankID. Körkorten har inga NFC-chip.
Citera
2022-07-06, 14:47
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vojne
Som jag förstått det ska man blippa pass/nationellt ID-kort med NFC-läsaren på telefonen framöver för att få nytt bankID. Körkorten har inga NFC-chip.
Det leder till två frågor i så fall. Varför har inte körkort NFC-chip? Alternativt, varför har plötsligt det chippet blivit så viktigt?

Vad hände med den lika säkra kedjan "beställa dosa, hämta ut den på posten genom att visa legitimation"?
Citera
2022-07-06, 14:49
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vojne

Aha fattade inte. För körkort är fullgod identifiering inom landet.
Citera
2022-07-06, 15:33
Medlem
Citat:

Det här tycker jag är det mest horribla.

Det finns massor av människor med diverse handikapp som föredrar en stor skärm och/eller stora tangenter. Eller t o m inte klarar av att se eller "fingra" på en liten mobil.

Finns också många personer som jobbar 100% hemifrån, som inte skall behöva ha en mobil liggandes brevid sig för att göra ärenden via nätet.

Bank-ID via "stationär dator" (desktop - eller laptop) måste naturligtvis finnas kvar som ett fullgott alternativ till mobilt Bank-ID - åtminstone för de saker man kan sköta från sitt hem.

Det har blivit en smartphoneshysteri. Säker elektronisk identifiering är en sak - men det får inte bara finnas ETT alternativ via EN typ av telefon/dator.
Citera
2022-07-06, 15:38
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigAllOver
Det här tycker jag är det mest horribla.

Det finns massor av människor med diverse handikapp som föredrar en stor skärm och/eller stora tangenter. Eller t o m inte klarar av att se eller "fingra" på en liten mobil.

Finns också många personer som jobbar 100% hemifrån, som inte skall behöva ha en mobil liggandes brevid sig för att göra ärenden via nätet.

Bank-ID via "stationär dator" (desktop - eller laptop) måste naturligtvis finnas kvar som ett fullgott alternativ till mobilt Bank-ID - åtminstone för de saker man kan sköta från sitt hem.

Det har blivit en smartphoneshysteri. Säker elektronisk identifiering är en sak - men det får inte bara finnas ETT alternativ via EN typ av telefon/dator.
ICA-banken har inte ens bankid för dator, bara mobilt. Swedbank hade det men jag lämnade dem. Och som sagt är nästan all min användning av bankid numera via QR-kod så dator går inte, du måste ha en ipad.

Det är helt sjukt vilken röra det blivit med bankid. Och bankid används till absolut allt numera inklusive att läsa brev (kivra). Det här kommer att sluta illa.
(FB) Någon annan som tröttnat på mobilt bankid och tror det slutar i katastrof?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in