2022-07-07, 10:39
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det är inte irrelevant att vara emot att skaffa en extra mobil bara för underlätta för ICAbanken.

Jag har giltig legitimation, körkort. Mitt pass har gått ut som det gör vart 5:e år och det är 5 månaders kö till ett nytt. Jag hade inte tänkt resa i sommar så jag har struntat i att förnya. Jag är en helt vanlig person och det är ICAs hantering som det är fel på. Vilket bevisas av deras email till alla sina kunder: "snälla lös problemen åt oss".

Körkortet sitter lite i limbo då det inte betraktas som tillräckligt säkert, endast pass alternativt nationellt idkort accepteras av bankerna för bankid nu.

Kan tipsa om att söka tid för bara nationellt idkort (inte pass samtidigt), just nu har man sänkt priset till 100 kronor pga kaoset med passen och leveranstiden ligger på strax över en vecka.

Körkorten kommer förmodligen inte accepteras alls som id i framtiden, denna utredning: https://www.regeringen.se/rattsliga-...03/sou-201914/ har stoppats för att tydligen siktar EU på gemensamt leg för hela unionen och det vore ju kanon om det också har e-leg.
Citera
2022-07-07, 10:42
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Bankid är numera en stor del av vår infrastruktur, liksom t.ex swish. Jag har varit med länge och till en början gillade jag utvecklingen. Men nu ser jag bara en stor utförslöpa som kan sluta med att nästan ingenting fungerar om du inte har nytt pass + ny mobil + stor tekniskt kompetens + lägger ner massor med jobb, ofta. Och en tappad eller stulen mobil får inte finnas på kartan.

Då var nästan de gamla tiderna bättre. Du hade ditt körkort i 10 år, sedlar, bankkontor, och med detta klarade du allt. Blev körkortet borttappat fick du ett nytt på några dagar.

Byråkratin i samhället har ökat och har aldrig nånsin varit så stor som nu. Men det är du som får stå för den.
Citera
2022-07-07, 10:45
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Byråkratin i samhället har ökat och har aldrig nånsin varit så stor som nu. Men det är du som får stå för den.
Med internet så får alla göra allt som vi tidigare fick hjälp med i olika slags kassor på posten banken m.m. Dessutom tar de betalt för att vi gör jobbet. Och priserna går oavbrutet uppåt och priset för ett rekommenderat brev som du matar in själv är numera 65 kronor och den kostade 15 kronor när den matades in på 1990-talet i postkassan. Vi är verkligen dumma.
Citera
2022-07-07, 10:49
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Körkorten kommer förmodligen inte accepteras alls som id i framtiden, denna utredning: https://www.regeringen.se/rattsliga-...03/sou-201914/ har stoppats för att tydligen siktar EU på gemensamt leg för hela unionen och det vore ju kanon om det också har e-leg.
Typexempel på fullständig idioti från samhällets sida. Det är ju tvärtom, alla har körkort, det är viktigt att körkortet är säkert, så det är körkort man borde säkerhetssatsa på. Inte ytterligare ett plastkort i fickan som inte används till någonting alls utöver vad passet ger.

Jag behöver ändå pass så det blir ett pass. Eftersom det är polisen som sköter båda och de är inkompetenta så är det samma kötid till båda, i mitt fall 28 november. Någon mer än jag som ser samhället falla samman här och nu?
Senast redigerad av Barents 2022-07-07 kl. 10:51.
Citera
2022-07-07, 10:53
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Typexempel på fullständig IDIOTI från samhällets sida. Det är ju tvärtom, alla har körkort, det är viktigt att körkortet är säkert, så det är körkort man borde säkerhetssatsa på. Inte ytterligare ett plastkort i fickan som inte används till någonting alls utöver vad passet ger.

Jag tänkte precis likadant tills jag började läsa på om frågan, tanken ör att polisen och endast polisen skall kunna utfärda id, giltighetstid endast 5 år och man måste personligen hämta ut handlingen.

Givet alla bedrägerier och fusk med "tappade" pass är det rimligt, redan idag slår polisen ditt id i registret och ser vilka behörigheter du har, norrmännen har fått en app i telefonen för att slippa bära med sig körkortet och förhoppningsvis sprider det sig till oss också. Körkortet är egentligen en rätt kass idhandling, oftast med 10 års giltighet dessutom.

Japp passade på att plocka ut ett id nu när de sänkt kostnaden från 400 till 100 trots att jag har körkort, förväntar mig att körkortet kommer accepteras allt mindre framöver.
Citera
2022-07-07, 10:55
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Jag tänkte precis likadant tills jag började läsa på om frågan, tanken ör att polisen och endast polisen skall kunna utfärda id, giltighetstid endast 5 år och man måste personligen hämta ut handlingen.

Givet alla bedrägerier och fusk med "tappade" pass är det rimligt, redan idag slår polisen ditt id i registret och ser vilka behörigheter du har, norrmännen har fått en app i telefonen för att slippa bära med sig körkortet och förhoppningsvis sprider det sig till oss också. Körkortet är egentligen en rätt kass idhandling, oftast med 10 års giltighet dessutom.
Jag tänker precis tvärtom. Det är polisen som hållit i passet senaste 20 åren och det gav fullständigt kaos och det måste bero på polisen. Vi hade fått en överlägsen service och säkerhet om tvärtom TSV tog över passet.

Men visst, den som tänker att polisen klarar säkerheten (haha) skulle ju kunna se till att de gav ut körkorten istället. Så slapp vi ett meningslöst idkort.
Citera
2022-07-07, 10:57
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jag tänker precis tvärtom. Det är polisen som hållit i passet senaste 20 åren och det gav fullständigt kaos och det måste bero på polisen. Vi hade fått en överlägsen service och säkerhet om tvärtom TSV tog över passet.

Det är för att du inte satt dig in i frågan, polisen är betydligt mycket mer lämpade att sköta det bara de får rätt regelverk att jobba med, körkort med 10 års giltighetstid är inte framtiden. Redan nu skippar bankerna det som du fått erfara.

Det är det fysiska körkortet som är den meningslösa handlingen egentligen, bättre med ett säkert id och så kollar polisen upp dina behörigheter mot registren istället.
Citera
2022-07-07, 10:57
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Det är för att du inte satt dig in i frågan, polisen är betydligt mycket mer lämpade att sköta det bara de får rätt regelverk att jobba med, körkort med 10 års giltighetstid är inte framtiden. Redan nu skippar bankerna det som du fått erfara.
Verkligheten visar tyvärr motsatsen. Alla problem med svenska pass uppstod när polisen tog över verksamheten.
Citera
2022-07-07, 10:58
Medlem
Citat:
Körkortet sitter lite i limbo då det inte betraktas som tillräckligt säkert, endast pass alternativt nationellt idkort accepteras av bankerna för bankid nu.

Kan tipsa om att söka tid för bara nationellt idkort (inte pass samtidigt), just nu har man sänkt priset till 100 kronor pga kaoset med passen och leveranstiden ligger på strax över en vecka.

Kanske borde man istället införa att Körkort har alla säkerhetsaspeketer som ett nationellt ID kort. Varför ska man ha både körkort och ID-kort? Låter ju galet enligt mig. Sen pass på det också.
Ska man gå runt med 3 olika "legitimation" Nej för fan,se till att körkort blir ID-klassat istället.
Citera
2022-07-07, 10:59
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Verkligheten visar tyvärr motsatsen. Alla problem med svenska pass uppstod när polisen tog över verksamheten.

Tja, gilla läget för det är detta som gäller.. Polisen har väl alltid skött passen? Åtminstone sålänge jag kan minnas, vilket iof bara är sent 80-tal.
Citera
2022-07-07, 10:59
Moderator
Maviels avatar
Citat:
ICAbanken fungerar perfekt och det är nog inte deras nya regler, det är bankids nya regler.

Nix. Förnyade mitt bank id häromdagen på banken. Identifierade mig med körkort. Inte Ica banken. Så antingen har du missförstått eller så suger Ica banken. Tror även man kan legitimera sig småkallat med sitt betalkort i bankdosa på bank.
Citera
2022-07-07, 11:00
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Kanske borde man istället införa att Körkort har alla säkerhetsaspeketer som ett nationellt ID kort. Varför ska man ha både körkort och ID-kort? Låter ju galet enligt mig. Sen pass på det också.
Ska man gå runt med 3 olika "legitimation" Nej för fan,se till att körkort blir ID-klassat istället.

Då får du 5 års giltighet på körkortet och tar polisen ditt körkort tappar du också ditt id, egentligen är det väldigt opraktiskt upplagd idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in