Citat:
Ursprungligen postat av
Barents
Typexempel på fullständig IDIOTI från samhällets sida. Det är ju tvärtom, alla har körkort, det är viktigt att körkortet är säkert, så det är körkort man borde säkerhetssatsa på. Inte ytterligare ett plastkort i fickan som inte används till någonting alls utöver vad passet ger.
Jag tänkte precis likadant tills jag började läsa på om frågan, tanken ör att polisen och endast polisen skall kunna utfärda id, giltighetstid endast 5 år och man måste personligen hämta ut handlingen.
Givet alla bedrägerier och fusk med "tappade" pass är det rimligt, redan idag slår polisen ditt id i registret och ser vilka behörigheter du har, norrmännen har fått en app i telefonen för att slippa bära med sig körkortet och förhoppningsvis sprider det sig till oss också. Körkortet är egentligen en rätt kass idhandling, oftast med 10 års giltighet dessutom.
Japp passade på att plocka ut ett id nu när de sänkt kostnaden från 400 till 100 trots att jag har körkort, förväntar mig att körkortet kommer accepteras allt mindre framöver.